Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 16:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Redfox’s anlæg og mods. Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 03 Oktober 2020 kl. 17:32 | IP-adresse registreret Citér 7100Vejle

kevin123 skrev:
Det er i 4 ohm

Den skulle da gerne være mindre. Hvordan har du udregnet
den dæmpningsfactor, du siger din forstærker har?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 428
Sendt: 03 Oktober 2020 kl. 18:50 | IP-adresse registreret Citér kevin123

Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 428
Sendt: 03 Oktober 2020 kl. 18:51 | IP-adresse registreret Citér kevin123

Men kan de nu er der står , 6m ohm
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 06 Oktober 2020 kl. 23:26 | IP-adresse registreret Citér redfox

Er der nogen som kan anbefale nogle apparatfødder, som også er pæne at se på, som kan erstatte de originale på min Copland CDA-288 cd-afspiller? Vægt lige nu er 20 kilo for cd-afspilleren. Måske endda de også kunne bruges på min forstærker - Copland CSA-14? Jeg havde engang Dali cones under en Teac VRDS-10 (modded), og de gav en fastere bas og lidt mere ro og overskud i lyden, frem for de noget tynde plastic fødder. Men , de er væk for længe siden. Gode ideer modtages.

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 24 Oktober 2020 kl. 15:00 | IP-adresse registreret Citér redfox

Nu har jeg spillet på mit nye sæt Philips US made jan (mil. spec) 6922 rør i et stykke tid, efter at have udtaget de andre nye Siemens rør, som klart var for skingre. Disse Philips 6922'ere spiller rigtigt godt og er magen til dem jeg allerede har spillet på i nogle år. De nye har samme karakteristika, men er lidt mere fremme i skoene . dynamiske. Jeg antager, at de gamle var blevet en lille smule blødere med tiden. Super god lyd, og jeg ser frem til mange mange gode musikstunder. Jeg kan fint anbefale disse us made new old stock rør til dem, som vil have en god dynamisk lyd, stort lydbillede, detaljer, men på en naturlig måde . ikke anmasende, som man nogle gange hører det. De spiller slet ikke rundt og blødt, blot ikke skingert og overdrevent fokuseret i diskantområdet. Glimrende performance.

Og så er der så småt lidt mere på vej i rack'et, og dermed også lidt mere til tråden.

m.v.h.
Redfox
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 10 November 2020 kl. 23:04 | IP-adresse registreret Citér redfox

Så kom der en lille pakke med nogle små tandhjul til min projekt-VRDS-10 cd-afspiller. Den er under en rimelig ombygning. Mere følger.

M.v.h.
Redfox
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 04 Februar 2021 kl. 18:18 | IP-adresse registreret Citér redfox

Argh, tiden render fra een, når man er så meget på arbejde. Nå, men der er også noget på vej til højtalerne. Så håber jeg at det kommer snart, så man kan lytte lid inden al sneen forsvinder og havearbejdet kalder. Mere så snart de dukker op. Om det giver bedre lyd? Tja, de må vi høre. Bare så I ved, at tråden ikke er død.
M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 11 April 2021 kl. 10:59 | IP-adresse registreret Citér redfox

Så skete der endelig lidt på mit anlæg. Det sner voldsomt udenfor, og det er tid til at lytte til musik, når man nu ikke kan fræse rundt i en gammel sportsvogn - 315 dæk duer ikke i sne... Så jeg har fået lavet nogle dedikerede fødder fra usa til mine B&W 802s3 højtalere. De er ved at blive stillet ind. De står ikke optimalt, for det har jeg ikke plads til.

Men der er sket noget med lyden til det bedre. Der er fjernet noget basmudder, som var lidt dominerende på nogle plader, og det har skabt lidt mere klarhed i lyden. Man kan lettere høre de enkelte bastoner, og lidt mindre mudder i mellemtonen således, at man lidt bedre kan høre vokaler klart. Jeg vil måske sige det sådan, at det bare er nemmere at høre musik.

Den største forskel er dog i selve rumfornemmelsen, hvor man nærmest ikke længere kan høre selve højtalernes placering, em lyden blot kommer til een, og altså ikke fra nogle kasser fremme i rummet. Glimrende forbedring. Nu lyder det jo så nærmest som en transcription fra soundanchors hjemmeside, men det er det bestemt ikke; det giver virkeligt lidt pote. De står på de indbyggede spikes og er boltet fast i de originale huller (til spikes) på undersiden af højtalernes baskabinetter. Derefter er de sat på stillesko, så jeg ikke får store huller i gulvet.

Jeg arbejder med at vinkle dem lidt frem og tilbage. Indtil videre er de sat i vatter og vage. De er en kraftig metalkonstruktion som ab fabrik er fyldt med eet eller andet tungt materiale, jeg ved dog ikke hvilket. Men tunge og lyddøde er de i al fald. Åbenbart er der ingenting uden lidt sure bær i saften, for de slidser man skal skrue de medfølgende unbrakobolte igennem, passede ikke 100% til mine højtaleres bund, så jeg filede dem stille og roligt til, så boltene nu sidder i højtalernes bund, uden at trække skævt i en gevindindsats i højtalerbunden. Nu passer det hele fint. Det tog lige en times tid, plus man skal balancere rundt med dem og højtalerne. Det hele løftes så på plads, og jeg skruede spikes på til sidst, og så på med stillesko. Hver side vejer ca. 40 kilo nu. Der kommer dog mere vægt på senere. Men det er en anden modifikation, og den skal jeg vende tilbage til senere.

Standerne er lidt høje i forhold til placerig af diskanten i min lyttehøjde, men jeg har prøvet at sætte mig lidt højere op, lidt længere ned, og det gør reelt ingen forskel. Der er stadig samme lyd, så jeg betragter det mere som et akademisk problem. Modellen er Soundanchors B&W 802s3. De vejer ca. 10 kilo stykket. De står på 3 spikes, som er okay kraftige og spidse. Så man går altså fra 4 støttepunkter, til 3, og et noget bredere og dybere fodaftryk.

Da standerne jo bringer højtalerne noget højere op, skal kabler være længere. Jeg bruger frontstofferne som bølgebrydere i hjørnerne, om end det nok har en forsvindende lille effekt. Heldigvis er mine kabler lange nok til at kunne løse opgaven. Rent mekanisk synes jeg, at standerne er ret solide og bidrager til en god mekanisk stabil afkobling.



Næste skridt er at lege med filtre, men mere om dette senere.

Med stereohilsen,
Redfox.

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 11 April 2021 kl. 13:28 | IP-adresse registreret Citér The Real Wiz

Har du ikke mulighed for at få dem lidt længere ud fra væggen

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 11 April 2021 kl. 19:29 | IP-adresse registreret Citér redfox

Desværre nej, da der er døre og andre ting. Men det er nu ikke noget problem. Med mine gamle B&W, med bagudvendt basport, var det meget vigtigt, at få dem langt ud, hvilket jeg ikke har mulighed for. 802'ere har frontvendt basport, og det er ikke så grelt som med de andre. Stadigvæk ville det være fedt, hvis de kunne stå 1 meter ude fra bagvæg og 1 meter ude fra sider, og så justere derfra, men det er desværre ikke muligt. Jeg vil dog for sjov skyld lege lidt med dette i en weekend - stille dem langt ud i rummet.

Takker for input.

Quadrofonisk hilsen,
Redfox
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 11 April 2021 kl. 20:32 | IP-adresse registreret Citér The Real Wiz

hvis du kan få 18.cm bag dem så kan du smide sådan en gik-acoustics monster bass trap ind bag dem det vil hjælpe gevaldigt
jeg har selv sådan et par bag min HT det gav rigtig meget. ellers har de også nogen der er tyndere men ikke så effektive i bassen

https://gikacoustics.eu/product/gik-acoustics-monster-bass-t rap-flexrange-technology/

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 11 April 2021 kl. 20:57 | IP-adresse registreret Citér redfox

Lyder godt. Dem vil jeg kigge lidt på.
Der er i øvrigt 27cm bag ved hver højtaler, så billederne snyder lidt.
Sjovt nok tror jeg nok at det var B&W selv, som omtaler deres afstand til bagvæg målt fra fronten, ikke fra bagsiden. Og her er der 57cm.

20-20000 hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 11 April 2021 kl. 21:49 | IP-adresse registreret Citér Highmass

redfox skrev:
Er der nogen som kan anbefale nogle apparatfødder, som også er pæne at se på, som kan erstatte de originale på min Copland CDA-288 cd-afspiller? Vægt lige nu er 20 kilo for cd-afspilleren. Måske endda de også kunne bruges på min forstærker - Copland CSA-14? Jeg havde engang Dali cones under en Teac VRDS-10 (modded), og de gav en fastere bas og lidt mere ro og overskud i lyden, frem for de noget tynde plastic fødder. Men , de er væk for længe siden. Gode ideer modtages. M.v.h. Redfox.


Et lidt sent svar, men jeg så lige din post. Jeg har selv brugt Pulsar Points under en moddet VDRS 10, og de gav helt klart en fastere og renere bas. VDRS 10 er væk, men jeg bruger stadig Pulsar Points under den nuværende cd afspiller, samt også under mit effekttrin og mine pladespillere. Jeg synes at de er rigtig gode. Det kan undertiden findes brugt til en ganske rimelig pris. Så hvis du ikke har prøvet dem, så kan jeg anbefale dem. Jeg har hørt andre fødder, som jeg syntes var en smule bedre. De var bare desværre til en voldsom meget højere pris.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 11 April 2021 kl. 23:22 | IP-adresse registreret Citér The Real Wiz

redfox skrev:
Lyder godt. Dem vil jeg kigge lidt på.
Der er i øvrigt 27cm bag ved hver højtaler, så billederne snyder lidt.
Sjovt nok tror jeg nok at det var B&W selv, som omtaler deres afstand til bagvæg målt fra fronten, ikke fra bagsiden. Og her er der 57cm.


jeg kan ikke forestille mig at du ikke får en kæmpe forbedring med dem.
min erfaring med dem er at jeg fik en kæmpe forbedring ved at sætte en bag hver højttaler
der er så også kommet et par med Range Limiter i den anden ende af mit lytte rum det gav lige så meget engang til

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 01:03 | IP-adresse registreret Citér redfox

Nå, så gik det noget tid, og jeg har skruet flittigt på mine to gamle sportsvogne, opgraderet en hel del, og de splller maks og er mega sjove og brutale at køre i, så derfor er der gået lidt tid siden sidst, og selv om jeg ikke skulle tro det, har jeg solgt den ene Teac VRDS maskine: min T1. Nyserviceret og renoveret af mig selv. Spiller perfekt. Meeen, jeg har jo en temmelig langsigtet plan om at lave en mere ultimativ cd-afspiller med klassiske Copland CDA-288 Mk. II Special Edition( har to styk), og som jeg har moddet på ad flere omgange, senest med genopbygget drev og et par andre kondensatorer i udgangen, som jeg tidligere har beskrevet.

En VRDS10 er lige en tand federe, med sin mere stabile drevopbygning, smartere endless klampemotor, et smartere og mere stabilt skuffedrev og underste klampemetode, samt selve slæden som bevæger sig uden traditionel motor og gear. Det er i al fald min egen vurdering, efter at have splittet mange af Teac og Coplands VRDS maskiner ad, og og jeg har stadig en stak stående. Et CMK 3,2 drev lyder ikke nødvendigvis bedre i sig selv i forhold til et CMK 4,0, men det er bedre opbygget og mere langtidsstabilt. Og så læser det og reagerer, langt hurtigere.



Min plan er i al sin enkelhed, at optimere drevet i en VRDS10, at stabilisere det endnu mere, og derefter ombygge det totalt til, at kunne indbygges i den ene af mine Copland CDA-288'ere. Da et CMK 3,2 drev er noget større end et CMK 4,0 drev, er det ikke bare lige noget man gør. Jeg skal tage en masse mål, prøve boards af, omplacere nogle, skabe nye lethåndterbare kabler, fræse et andet chassis til SMK 3,2 drevet, ombygge Copland CDA-288 Mk. II S.E med digital boardet fra VRDS10'eren, og meget andet.

Så min VRDS projektmaskine er kommet op på bordet. Nu går jeg i gang med projektet. Jeg købte den som et samlesæt med mange manglende dele, og en hel del modifikationer: Hele analogsektionen manglede, power on/off knap taget væk så der ikke er en knap som forstyrrer, ingen analog sektion som forstyrrer, og en hel del af digitalboardet som har fået loddet komponenter ud. Alt hvad der var tilbage, var splittet ad i atomer, og til sidst opgivet, da man efter hvad jeg er blevet fortalt, manglede dele, som ikke kunne købes på det tidspunkt. Jeg kiggede alle lister fra Teac igennem, hver eneste del i hele maskinens drev sektion, og fandt ud af at jeg til sidst manglede to nye remme, og to nye tandhjul, som jeg så har fået lavet.

I går splittede jeg så drevet ad i atomer, altså de dele som ikke allerede var pillet fra hinanden, små splitpinde, fiberskiver, låseclips (e-clips), spindel-dele, motorer, og al det andet, og hver eneste del er blevet rengjort, vurderet og behandlet efter behov. Hver del har jeg så derefter samlet og smurt/monteret.

Der var også sat et Neutrik Powercon chassis stik i, som jeg i øvrigt godt kan lide (det blå). Diverse dele er taget ud af kabinettet, og stort set hver eneste skrue i chassiet er nu forbundet med små sorte unbrakoskruer. Det er rigtig lækkert at skrue på. Hele kabinettet og alle andre dele: trafo, bro, bund, mellemlægsplade, og mange andre steder er der nøje monteret bitumen
dæmpeplader, som jeg også bruger i mange andre HiFi apparater. Diverse unødvendige stik er loddet af, og kabinethuller er nu blændet af. Jeg lavede derfor et godt kvalitetskabel til Neutrik power stikket, og da der ikke længere er en on/off knap virksom, men uden indmad og træk med mere, tænder man for maskinen, ved at tænde på væggen. Den er beregnet til, at stå med konstant strøm på, og alle komponenter er derfor klar til optimal drift.



Maskinen er selv om den er temmelig tømt for dele, mekanisk langt mere stabil end den allerede var, og vejer nu ca. 18 kilo, frem for de oprindelige 10 som var med al normal indmad. Så efter en hel aften i selskab med en rigtig masse dele til VRDS10 maskinen, var den samlet i går aftes. Kabel i dag, rette et par mindre ting, og voila, den spiller nu på livet løs. Super stabil, super hurtig, og uden nogle fejl, eller glitches. Jeg har prøvet med en række forskellige testskiver, bl.a. nogle af mine High Fidelity testskiver med grøn tusch, dæmpeklistermærke og det hele ;) Alle operationer og features virker inklusive alle fjernbetjente operationer, displayudlæsninger m.m.


Her er microswitch til klampedrev monteret på en del af subchassiset.


spindeldrev samlet og genmonteret på subchassis. Jeg skal så sammen med en kammerat måle den igennem og se, om den overholder specs, spændinger med mere. Der er også monteret et bedre 75 Ohm's stik, som eneste udgang. Alt andet er afmonteret og loddet af. Dette skal jeg nu i gang med at rette til, så det kan bruges selvstændigt, men også så det kan bruget i mit videre projekt, som indmad til min Copland som drev og digital sektion.

Dæmpning af kabinet, Speakon med mere.

Så spiller den samlede moddede VRDS10 igen. Jeg er altid åben for gode ideer og erfaringer, så skyd bare løs! Tak for nu. Jeg vender tilbage, efterhånden som der sker mere på projektet og nogle af de andre projekter jeg har på HiFi fronten.

Med CMK3,2-hilsen,
Redfox.

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 09:03 | IP-adresse registreret Citér pauseklovn


Hej

Jeg har gemt et Cd værk i tilfælde tandhjul kikser. Men Pt har der ikke været brug for dele.



Godt selv at kunne vedligeholde anlæg.
Til top Vis pauseklovn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pauseklovn
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 17:03 | IP-adresse registreret Citér redfox

Helt enig. Det er en god hobby, koster mindre og er også sjovt. Meeeen, jeg er jo ikke elektronik-uddannet, så der er grænser ;) Men hvad,
så må man jo spørge sig frem, når det drejer sig om komponenter.
Tandhjul, remme og motorer er gode at have.

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 06 August 2021 kl. 22:32 | IP-adresse registreret Citér redfox

Højtalere er nu rykket en smule mere ud fra bagvæggen og lidt mere ud fra sidevægge. Mere fokus og mindre bulder - lidt mere stram bas.
Mere senere.

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 06 August 2021 kl. 22:56 | IP-adresse registreret Citér redfox

Jeg er så i gang med at se på gamle og nye vrds drev, for at se, om der er nogle gode opsætninger af mekanikken, som man måske kan kopiere. Jeg tænker aluminium og rustfrit stål.
M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 11 September 2021 kl. 00:18 | IP-adresse registreret Citér redfox

Nå, men så er sommeren ved så småt at gå på held, og det er tid til at bruge nogle flere timer foran højtalerne;) I mellemtiden er jeg gået videre med mit cd-afspillerprojekt, hvor jeg prøver at modificere en af mine Copland CDA-288, til at have et andet servoboard og et andet TEAC drev. Standard sidder der et Teac VRDS CMK 4,0 drev, som jeg forsøger at skifte ud med et TEAC VRDS CMK 3,2 drev. Dette er fordi jeg gerne vil have en endnu bedre laser, et magnetskinnesystem til laserens fremførsel, et mere præcist VRDS klampesystem og en kulfri og børsteløs motor til at trække VRDS tallerkenen rundt med.

Så jeg gik i gang med at adskille min ene Copland CDA-288. I første omgang er det min sorte CDA-288 Mk. 1, da min Mk. 2 SE. er i drift. Det er dog denne Mk. 2 SE. som jeg gerne vil ende op med at bygge om. Dertil kommer nogle skumle planer om at forbedre dens elektronik yderligere. Men det er senere. Nu er det altså drev tid. Ud med CMK 4,0 og ud med dens servoboard. Dernæst prøvemonterede jeg et VRDS-10 servoboard, og sjovt nok passer det lige i. Alle huller er de samme. Men der er en del stik og komponentforskelle. Mere om det senere.



Dernæst ud med de andre boards og se på hvordan CMK 4,0 drevet er ophængt. Modsat Teac's ophæng, som sker i et større subchassis i for eksempel VRDS T-1 og VRDS 7, har Copland lavet en mere direkte fjederbelastet montering (ikke i Mk. 1) ligesom for eksempel i Wadia 850, hvor det ikke er ophængt i et større subchassis, men monteret på bundpladen. På for eksempel Wadia 16 er det dog den samme store metalramme, som bruges til montering af drevet, som Teac bruger i rigtig mange af deres maskiner, f.eks. VRDS-10-15-20-25-50 og P30.



Der er en del stag, da Copland udviklede deres eget pcb til for eksempel display og knapstyring. Mindst eet af disse stag er i vejen ved montering af et CMK 3,2 drev, da det er meget bredere. Så en mulighed kunne være, at fjerne dette stag, eller se på, om man kan modificere den mellemste ophængsramme og den underste ramme på CMK 3,2 drevet, så det passerer forbi det pågældende stag. Nogle af disse stag er ground og er i kobber. Det skal også laves. Der er dog 4 hovedstag på Copland'ens bundplade, som også kan komme i vejen ved indbygning af CMK 3,2. Jeg ser på, om jeg kan nøjes med at fjerne de to af disse stag. Men mere om dette, når selve drevet er moddet til at kunne indsættes i Copland CDA-288.

Dernæst er det nogle grundlæggende ting man også må prøve sig frem med. På de fleste ældre TEAC og Esoteric maskiner, er der en slags ramme omkring selve udskæringen hvor drevets skuffe glider ud og ind. Denne ramme eksisterer ikke på Copland CDA-288, så det var nødvendigt at prøvemontere selve skuffen fra CMK 4,0 i udskæringen på Copland'en. Den passer lige ind og ser fin ud på min sorte Copland. Men da det er min sølvfarvede jeg skal bruge til den endelige ombygning, såfremt det tjekker positivt ind med alle subarbejder, passer den guldfarvede skuffefront ikke særligt godt ind. Derfor må jeg ændre denne også. Men det er et senere job.



Som det kan ses på det billedet herunder, er et CMK 3,2 drev ret stort. Både i dybde, bredde og højde. Selvom man ikke skulle tro at højden er noget problem, da Copland'ens kabinet er ret højt, er det dog een af de største udfordringer. CMK 3,2 er simpelt hen for højt, til at kunne monteres i kabinettet. Så derfor gik jeg i gang med at se, hvordan jeg kan modificere CMK 3,2 drevet til at være lavere. På undersiden af drevet's underste chassisdel, som er en kompliceret plastikstøbning (komposit), er der et lille digitalsignal pcb, som sidder monteret på to ret høje stag. Eller rettere: dybe stag. Det må kunne laves bedre, så af med printet og passe godt på de meget tynde fladkabler, og af med de to lange metalstag. Der er to skruehuller til monteringen af de to stag, og disse sidder delvist undersænket op i undersiden af plastikstøbningen. Man kan dog ikke skrue printet direkte i de to huller, en jeg kan lave nogle korte stag, så printet kommer op at sidde i fordybningen på støbningen.



Det næste punkt jeg undersøgte var CMK 3,2 skuffens placering i relation til kabinettet og monteringsmuligheder og kabinetfrontdybde på Copland CDA-288. Det er dog ikke noget problem, da de fleste TEAC/Esoteric drev har samme relation. Altså ser det for nuværende ud som om, at skuffen og drevet kan monteres i forhold til fronten af Copland'en.



Så ned med CMK 3,2 drevet dog uden broen og den store tallerkenklampe, og se hvordan den kunne gøres. Det kræver dog en del modifikationer i forhold til de stagmonterede print i Coplanden. Både servoprintet, display/knapprintet og strømforsyningsprintet er i vejen. Derfor skal jeg modificere selve den store grå mellemste metalophængsramme på CMK 3,2, for at give plads til alle pcb. Det er heller ikke længere nødvendigt, at den er så bred, da den jo skal understøttes med nogle stag eller en ramme af en slags, frem for det brede ophæng med 4-6 skruer.



Herunder ses et billede af omtalte grå metalmellemramme. Der skal tilpasses en del. Men det er vigtigt, at bevare de to gummiophæng, eet i hver side. Det er en del af affjedringen og altså værn mod vibrationer. Endelig kan man på samme billede også se en del af den underste støbte plastikramme, som skal fræses lavere, da den er for høj til at kunne sidde i Copland'en. Hvorfor det? Jo, det er meget simpelt: På Teac sidder display underst, og skuffen øverst, og det giver meget plads i højden til et drev. På Copland'en sidder skuffen nederst og display øverst, og det er i almindelig brug smartere, da man bedre kan aflæse display'et, når man er tæt på maskinen, ved for eksempel skift af cd, altså med skuffen åben.



Jeg har målt lidt frem og tilbage på delene, og det ser ud som om, at jeg skal bruge ca. 3mm. Måske mere. men det bliver svært at skaffe. De 2mm, måske 3mm kan jeg skaffe, ved at fræse plastikstøbningen på undersiden af CMK 3,2 lavere. Dog er der tre skruer som holder den ene motor (til spindelløft og sænkning), som er lidt i vejen. Jeg prøver dog alligevel. Hvo intet vover, intet vinder. Og jeg er ret opsat på, at få lavet dette projekt. Som sagt kommer det nok til at tage en del tid.

Et sidste problem som jeg vil pege på i denne opdatering er, at det servopcb som jeg har i min VRDS-10 er kraftigt ændret. DAC boardet er helt fjernet, strømforsyningsprintet er halveret, der er skåret i pcb og der er fjernet mange komponenter, samt tilføjet nogle, både på overside og underside. Alt sammen for at skabe så lidt indflydelse fra alle delene som muligt på den VRDS-10, som jeg er ved at arbejde på separat. Derfor har jeg købt endnu en VRDS-10, som skal stå model til at levere dele til mit Copland projekt.

Hvis det fortsat har interesse, kan jeg løbende opdatere i tråden om mit Copland CDA-288 superafspiller.

Med venlig hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes