Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 22:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Min pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 22 August 2020 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hej på Forum

Vil lige dele min begejstring!

Jeg har de første 10-12år som hifinørd lyttet til CD, og her de sidste 6-7år streamning.
Har i årvis spekuleret om at prøve et vinyl setup, men har fået at vide fra flere sider inc. danske forhandlere at skal man have et
vinyl setup der tilsvarer et streamnings løsning til 20k skal man gange prisen med 3 for at nærme sig samme lydkvalitet.

Jeg har nu endeligt fået et vinyl setup op at stå og hold nu k... hvor tager de alle fejl.
Har anskaffet mig en Pro-ject Classis Evo, skiftet pickup til en Audio Technica PTG33II og en Moon 310LP Riaa. Dette over i min
NAD M33 via XLR.
Har skiftet plademåtten til en Gummi/kork model fra Pro-ject og en Mofi Heavy pladevægt, det er det.
Hasse her fra forum var så venlig at sætte pickuppen op og jeg takker ham mange gange!!

Kørte før med en Moon 340IX forstærker med Innuos streamning og Roon som styresystem. Nu selvfølgelig med BluOS via NAD
M33. Sidst men ikke mindst Gigawatt strømfilter og seperat elgruppe til Hifisystemet.

Højtalerne er de store PBN M2!5

Vinyl setuppet gennembanker streamning på alle fronter og får sidstnævnte til at lyde fladt, kold og klinisk. Via pladespilleren får
lyden liv og der hænger lige pludselig så mange detaljer i luften i et lydbillede der er meget dybere og en smule bredere.
Sweetspot er blevet bredere. Det er som om hver eneste tone har fået farver og lyden er så ufattelig behageligt og afslappende
på trods af de flere detaljer.
3D der kommer og omfavner mig i lyttestolen.

WOW hvor er jeg er glad og tilfreds mand!!

Så til alle, kom frisk og prøv vinyl, det virker altså. Nu fik hifi med et trylleslag igen vækket den lidenskab jeg elsker så højt.

God weekend
Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 22 August 2020 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest tillykke med dit nye vinylsetup og dine gode oplevelser med det!

Det overrasker mig meget, at du skriver at flere inkl. forhandlere fortæller dig, at vinyl skal være meget dyrt for at være godt... men det fortæller også, at dels har de ikke sat sig ind i sagerne, og så er pladspillere stadig for komplicerede at sætte op for mange.

Men du har netop gjort det rigtige... du har investeret i en bedre pickup. Og mit mantra har altid været, at en pickup gerne må koste det samme som selve pladespilleren, når vi bevæger os i de lavere luftlag.

Men streaming/CD og vinyl er to forskellige medier, og skal "behandles" forskelligt.

Det der imponerer mange ved digitale medier er, at de selv ved billige setups giver meget information og detaljer og tydeligt lydbillede. Men ofte er det ikke særligt musikalsk... jeg kalder det "at lytte til hifi".

Omvendt er vinyl meget musikalsk selv på billige setups, men mangler så detaljer og information om lydbilledets størrelse. Det kalder jeg "at lytte til musik".

Men jo mere man investerer i dyrere udstyr, jo mere nærmer de to medier sig hinanden. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 22 August 2020 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Super vinylafspillerkæde du har fået der! Kan godt forstå du er tilfreds.

Men forstår ikke lige, at nogen har sagt, at det absolut skal være lige så dyrt eller dyrere end den digitale kæde? Jeg har flere gange vist over for vennter og besøgende, at en god gedigen DD (her en Denon) med Jelco arm og en god MC-pickup i 3.000 til 4.090 kroners klassen kans spille, så englene sygner.

Lige mens disse linker skrives lytter jeg på en Audio Technica VM95 SH. Der er en gammel Yes plade på afspilleren. Denne pickup er prismæssigt meget langt fra de dyre MC-pickupper jeg også har, men den spiller MUSIK! Især her, når det er lidt ældre musik. Det er nemt at vise hvad der sker efterhånden som man går op i kvalitet. Det kan alle høre. Når vi når til noget af det ypperste kan det være svært at bliver enige. Det er dog sikkert at en pladespiller/arm/pickup/RIAA i 10.000 kroners klassen får det lidt svært over for en god CD-afpsiller. Men invisteer man bare 2 eller 3 gange så meget, så vil pladerne vise noget, som det digitale medie ikke klarer!

Nu skriver Mikkel, at man skal have en god pickup. Afgjort! Men husk også at den skal sidde i en passende arm. Mange undervurderer armens kvaliteter. Jeg har set nogen sige, at området fra 20 til ca. 1.000 Hz er armen og resten er pickuppen. Nok en blanding af de to, men helt sikkert, at kvaliteter som fasthed, dynamik og frihed for farvninger ofte ligger i armen.

God fornøjelse med din pladespiller. Pas på! ... det er nok ikke din sidste investering, for det griber nemt om sig.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 22 August 2020 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for svar.

Jeg har da i den grad også erfaret hvor stor forskel der er på gode og dårlige indspilninger når der tales vinyl. Det overgår længe
forskellen ved det digital medie.

Sidder og hører Volbeats første plade og det lyder fremragende, men kan godt høre på andre plader at det bestemt ikke er fra
mastertape eller hvad man nu kalder det.

Så man skal da lede lidt med forsigtighed og ikke som ved streaming hvor der blot vælges i øst og vest. Jeps, det kan blive en
fornøjelig ny hobby og dyr kan jeg hurtig tænke mig til.

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 22 August 2020 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Du har fat i noget rigtigt, for efter indspilning og mixning så laver man masteren... og den skal være forskellig til digitale og analoge medier.

Og en digital master på vinyl lyder bare ikke særlig godt... men selve mastering processen er faktisk noget af det dyreste ved en indspilning, så man gør det helst ikke flere gange. Men der er heldigvis nogle etablerede bands som har midlerne, og gør det...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 22 August 2020 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Heyy Hans....
Og tak for kaffe og hyggeligt samvær. Det tog jo ikke så lang tid, selvom jeg ikke var forberedt på,
at din Project kom som komplet samlesæt
Som vi også snakkede om før jeg rullede til Silkeborg, kender jeg AT-PTG/II til hudløshed, da jeg selv har haft nogle stykker
ad flere omgange. Den kvitterer nemlig, korrekt sat op, med et lydbillede af en størrelse man har svært ved at forstå til prisen.
Den største fornøjelse ved seancen, var din sms dagen efter, hvor du skrev, at du ikke ku´ få armene ned igen .
Super, at du er så godt tilfreds.
Det var en fornøjelse

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 24 August 2020 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeps, vi hyggede os!

Efter en årrække med streaming tror jeg at den nye NAD M33 ryger til salg. 2 årsager, for det første er jeg ikke helt tilfreds med
den både i lydkvalitet og byggekvalitet(træerne vokser ikke ind i himlen)
Men også pga. at lyd via streaming bliver meget en ting hvor jeg spiller musik hele tiden også som baggrundsmusik. Det er som
om det tager det hyggeligt ud af hifi som jeg igen har fundet via vinyl.
Så over til en analog forstærker igen og så have en mindre ekstern streamings løsning som ungerne og min smukke hustru kan
bruge.
Har kigget på følgende forstærkere da de har balanceret ind så det passer til min Moon Riaa og en indbygget DAC til måske en
Bluesound node2i(er meget glad for deres app som jeg finder bedre en Roon)
Hegel H390
Norma IPA140
Moon 340ix

Andre der vil ligge en forstærker i puljen i det prisleje? Den skal være meget strømstærk, indbygget DAC og have balanceret
indgang. Ingen Digital forstærker da jeg altid bliver træt af den ret hurtigt. Ingen rør pga. små børn.

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
Henrik aix
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 24 August 2020 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Copland CSA-100

Til top Vis Henrik aix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik aix
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 24 August 2020 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Er ikke sikker på den er kraftig nok til de nye højtalere som kommer hjem fra delefilter manden her inden for de næste par uger
til de sidste justeringer her i stuen.

4stk SB WO24p-4 i hver side kræver rigtig meget bundtræk.
For de interesserede er der meget mer info om projektet og billeder her.

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?
TID=2038&PN=1&SID=bczdda1e6ee3ed2fccz6a816b6fed48d&title=som merprojekt-2020

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 24 August 2020 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Nåf du kikker på Hegel kunne du også kikke på Denon pma 2500NE samme sted. Overvejer selv ny forstærker og det bliver nok enten
Hegel eller Denon.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 24 August 2020 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Den havde jeg faktisk forbigået da jeg har haft den. God forstærker, men ikke i nærheden af feks. En Moon 340ix. Der er altså
klasseforskel så man får hvad man betaler for. Havde en Lyngdorf TDAI som jeg ellers var glad for men ved skifte til Denon
PMA2500NE blev det tydeligt at jeg i den grad fortrækker analog forstærker. Og så har jeg igen måtte lære det med NAD M33.
Dyre lærepenge når man husker dårligt.
Fandt Denonen rigtig god med betydeligt større lydbillede og 3D en Lyngdorf og også betydeligt kraftigere. Eneste anke er
volumen kontrollen der er yderst følsom og har en lidt for skæv kurve således kl 8 er passende, men kl 9-10 blæser højtalerne
omkuld. Meget svært for mig at leve med. Har også en fremragende DAC.
Måske lidt tilbageholdent i den helt dybe bas syntes jeg at huske, men fantastisk bredt og dybt lydbillede.

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 24 August 2020 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Tråden er flyttet og omdøbt, da debatten er gledet væk fra det oprindelige emne

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 24 August 2020 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

hifikonto skrev:
Hej

Den havde jeg faktisk forbigået da jeg har haft den. God forstærker, men ikke i nærheden af feks. En Moon 340ix. Der er altså
klasseforskel så man får hvad man betaler for. Havde en Lyngdorf TDAI som jeg ellers var glad for men ved skifte til Denon
PMA2500NE blev det tydeligt at jeg i den grad fortrækker analog forstærker. Og så har jeg igen måtte lære det med NAD M33.
Dyre lærepenge når man husker dårligt.
Fandt Denonen rigtig god med betydeligt større lydbillede og 3D en Lyngdorf og også betydeligt kraftigere. Eneste anke er
volumen kontrollen der er yderst følsom og har en lidt for skæv kurve således kl 8 er passende, men kl 9-10 blæser højtalerne
omkuld. Meget svært for mig at leve med. Har også en fremragende DAC.
Måske lidt tilbageholdent i den helt dybe bas syntes jeg at huske, men fantastisk bredt og dybt lydbillede.

Mvh Hans


Tak for svar på min kommentar. Har selv Denon 1500r forstærker, der er forgængeren til 1600NE, og her er problemet med lydkontrollen
det samme, men den er 19 år gammel, men virker upåklageligt, når jeg ser bort fra RIAAen, der stod af mens jeg hørte vinyl for nogle år
siden. Så når jeg overvejer 1600NE eller 2500NE så skyldes det nok også erfaringen gennem 14 år med 1500r som jeg købte brugt. Den
har været langt bedre end jeg på nogen måde kunne forvente da jeg købte den brugt for 2000 kr i 2006, men mine JBL LS80 ville måske
lyde endnu bedre med en lidt kraftigere forstærker.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 26 August 2020 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Ny på listen er Gato AMP150 som virker spændende og har et fantastisk design. Snakkede med en herre fra dem i går og det
kunne godt være en god løsning.
Den får godt nok god omtale diverse steder.

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
itjf
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 13 Oktober 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 26 August 2020 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Gato AMP150 har ikke indbygget DAC, du skal nok nærmere kigge på "Gato DIA-250S Integrated Amplifier & DAC" eller "Gato DIA-
400S Integrated Amplifier & DAC". Jeg synes man ser dem jævnligt til salg på brugt markedet.
Til top Vis itjf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af itjf
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 27 August 2020 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Efter at have været i seriøs tænkeboks ændre jeg kriterie til at det skal være en ren analog forstærker og så få DAC/streamings
delen eksternt.
Det åbnet mulighederne betydeligt.

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 27 August 2020 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

I lang tid har jeg også undgået klasse D-forstærkning. Indtil jeg fik en Marantz PM 10 på hylden. Den er helt analog frem til effektdelen, der er i klasse D.
Alt kører balanceret.
Den minder ikke om de klasse D-forstærkere, jeg før har hørt. Den har en fantastisk ren, neutral og "analog" lyd, dog lidt til den varme side. Langt bedre
end nogen A/B-udgaver jeg før har haft inkl. Denon 2500NE. Alt for mange forstærkere farver lyden.
M.h.t. volumenkontrolle så får Hans her ingen problemer; den bruger hele 6 omdr. fra min. til max.
N.B. Jeg fik 40% rabat på en helt ny model, hos den butik der solgte Marantz sidste år.
Alt er ikke bare sort & hvidt!
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 28 August 2020 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Efter at have lyttet i en uges tid nu for at vænne mig til lyden prøvede jeg her til morgen at skifte den bette swiftmode
strømforsyning ud med en Keces P3 lineær strømforsyning til Pro-ject pladespilleren.

Det gør faktisk en forskel!! Mere ro og sammenhæng så man kan give den gas uden det øretrætter. Var ellers godt skeptisk på
denne tweak. Men det gør godt og mere en blot “måske virker det”.
Det giver ikke mening i mit univers, men må jo blot læne mig tilbage og høste de gode frugter.

En billig men bestemt prisværdig opgradering.

Håber jeres weekend bliver god.
Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes