Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Et lille subwoofer trick (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 21 September 2020 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

jeg hat et sæt Rel t9i subs kombineret med Zu omen Def mkll og jeg kunne godt få subsene sat op så de forsvandt i lydbilledet, det lød sådan set meget godt men de lød hele tiden som om de var lidt for langsome og/eller var delte for højt men hvis jeg skruede ned for delefrekvens så hang det bare ikke rigtigt sammen

subsene er ellers sat op med med to 40x40 fliser under vær sub med nogle tykke filt stykker i mellem fliserne og fødder der under igen.

Men så i går aftes prøvede jeg et lille trick som Rel beskriver på deres hjemmeside. Elefantsnot det der plakat klister under fødderne på subsen. WOW nu var de pludselig super hurtige og præcise som de skulle være og det hele hang sammen og flugte fint med de hurtige Zu højtalere
nogen gange er det bare de små ting der gør det.



__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 17 Oktober 2020 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har nu et sæt REL S/5 SHO som spiller sammen med mine Focal Sopra No. 2. Subs står på sorte granit sten og Focal står også på et sæt granitsten Jeg brugte også elefantsnort, hold da kæft det gjorde en forskel. Det var sådan at jeg sad og smilede da jeg begyndte at spille det ene efter
det andet nummer. Skal lige siges jeg først fornylig anskaffede mig sub. nr 2.
Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 18 Oktober 2020 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Vi er enige om, at I snakker en lille klump elefantsnot mellem en ~30kg subwoofer og en ~30kg granitsten (i grove tal)?
Og det får dem fra "sløve og langsomme" til "hurtige og præcise"?

Kan I, eller en anden, sætte nogle ord på hvad der forårsager så stor en ændring i lyden pga lidt elefantsnot?
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 18 Oktober 2020 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

jeg ville bare give det videre så vi alle kunne få et lille trick mere i værktøjskassen
Jeg var også noget skeptisk først men da det kom fra REL selv gav jeg det en chance og det virkede sørme
og om hvorfor det virker ved jeg ikke noget om
men måske den står bedre fast? eller at overgangen imellem sub og underlag er bedre? eller ???? nogen forslag

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 18 Oktober 2020 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan jeg godt forklare jer...

Det handler om mekanisk kobling! Det vil sige hvordan sub'en "holder fast" i flisen nedenunder, så energien ikke går tabt i kabinettet der flytter sig, men i stedet kun går til bevægelse i membranen.

Selv om det lyder helt usandsynligt, så kan sub'en faktisk godt flytte sig ganske let, når membranen bevæger sig frem og tilbage. Og det kan den fordi en membran i bevægelse øger sin masse tusindfold pga. den energi der tilføres. Og hvis kabinettet kan flytte sig bare ganske lidt, så er det nok til, at informationen fra membranen ikke kan forholde sig præcis nok.

Det elefantsnottet gør her, er at det får kabinettet til at stå bedre fast, på samme måde som en spike gør det under en højtaler. Og dermed går mere af energien ud i membranen, som samtidig kan yde mere præcist fordi, kabinettet står fast.

En anden gevinst er, at flisen bedre kan løse sin opgave, nemlig at sikre at den energi (vibrationer) der alligevel går ned i flisen, ikke går videre ned i underlaget.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 18 Oktober 2020 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Mikkel, nu har jeg ikke fysikbogen ved siden af mig, så har ikke alle detaljer i hovedet. Men det du siger handler om statisk friktion - hvilket er korrekt. Men en subwoofer på 30kg eller mere som i forvejen har en form for gummi-dutter står ret godt fast takket være tyngdekræften.

Så at der teoretisk kan være en forbedring er ikke dét som jeg reagerer på. Men at gå fra "det hænger ikke sammen og er gumpetungt" til "Alt hænger nu sammen og subs er hurtige og præcise"... Der tror jeg blot, at det er vigtigt at forventningsafstemme lidt til andre folk der gerne vil prøve det hjemme. Og vil altid anbefale, at teste det hvor konen tager det af og på så man ikke ved hvad man lytter til

Hvis nogen har en subwoofer tilovers, så lav eksperimentet i haven når/hvis der kommer is på søen. Hvor lang kan man få subwooferen til at flytte sig?
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 18 Oktober 2020 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

har du prøvet det selv

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Lige såvel som det er vigtigt at få en membran til at bevæge sig blot en millimeter, lige så vigtig er det, at kabinettet ikke
bevæger sig i modsat retning. Når membranen bevæger sig, opstår der et rekyl. Og det skal forhindres, så energien alene
overføres til membranen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Mikkel, nu har jeg ikke fysikbogen ved siden af mig, så har ikke alle detaljer i hovedet. Men det du siger handler om statisk friktion - hvilket er korrekt. Men en subwoofer på 30kg eller mere som i forvejen har en form for gummi-dutter står ret godt fast takket være tyngdekræften.

Så at der teoretisk kan være en forbedring er ikke dét som jeg reagerer på. Men at gå fra "det hænger ikke sammen og er gumpetungt" til "Alt hænger nu sammen og subs er hurtige og præcise"... Der tror jeg blot, at det er vigtigt at forventningsafstemme lidt til andre folk der gerne vil prøve det hjemme. Og vil altid anbefale, at teste det hvor konen tager det af og på så man ikke ved hvad man lytter til

Hvis nogen har en subwoofer tilovers, så lav eksperimentet i haven når/hvis der kommer is på søen. Hvor lang kan man få subwooferen til at flytte sig?

Vi hifi-nørder (eller mennesker generelt) har det med at overdrive vores oplevelser, og det burde du kunne læse uden om...

Trådstarter havde en god oplevelse, og det ville han blot give videre... mere var der såmænd ikke i det!

Men hvis du forventer, at se subwooferen flytte sig, så du kan se det med det fysiske øje, så tager du fejl... det handler om ganske små bevægelser, men det er nok til, at membranens nulpunkt også flytter sig nok til, at præcisionen i gengivelsen påvirkes.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Lige såvel som det er vigtigt at få en membran til at bevæge sig blot en millimeter, lige så vigtig er det, at kabinettet ikke
bevæger sig i modsat retning. Når membranen bevæger sig, opstår der et rekyl. Og det skal forhindres, så energien alene
overføres til membranen.


Er enig med kaj , jeg ser tre problemer, rekyl effekten, som kun kan modvirker med modsat rettet vægt, her benytter jeg selv
sanddæmpning af kabinetflader plus at højtalerne står i en sandkasse, andet problem er at højtaler kabinettet virker som en stor
membran, dette modvirker sanddæmpning også og suppleres der med indpakning af kabinettet i tyk filt så er der ikke meget af disse
problemer tilbage.

Sidste problem er at bashøjtaleren ikke følger signalet, her kommer man ikke uden om at det rigtige kabinet (nej det er ikke basreflex)
plus servo styring er nødvendige værktøjer.

Muligt abesnot gør noget godt for lyden , men det jeg foreslå vil bringer en nærmere hi-fi/natutro lydgengivelse og løse de
grundlæggende problemer.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Vi hifi-nørder (eller mennesker generelt) har det med at overdrive vores oplevelser, og det burde du kunne læse uden om...


Trådstarter havde en god oplevelse, og det ville han blot give videre... mere var der såmænd ikke i det!



Jeg synes ikke det er min opgave at læse udenom tillægsordene. Hvornår ved jeg så om det er en reel dag/nat forskel eller om det er en
dag/nat forskel jeg skal læse udenom? Det er desværre bl.a. denne overdrivelse som giver audiofile et dårligt ry. Alle små tweaks giver dag og
nat forskelle. Så bliver det useriøst. Men det hører nok til et andet emne
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

JBLPro

Det der for denne ene er stort, kan for en anden være lille. At sætte ord på en oplevelse der bliver fortolket af en anden ender
ofte i misforståelser. Især hvis det er det modtageren ønsker

Man kunne med fordel tolke det “overdrevne” beskrevne sådan, at der måske er noget om snakken. Bare en lille flig ....
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

@ JBLPro.

"Dag/nat-forskel" er relativ.
Jo bedre udstyret er des mindre forskelle får dig op at ringe.

At spikes også virker skyldes ikke kun ht står bedre fast men at de store bassvingninger ikke kommer igennem
sylespidserne og videre ned i gulvet.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

jeg prøver faktisk på at ikke at overdrive i mine indlæg ( nogen gange bliver mine indlæg overset fordi jeg ikke RÅBER højt nok)

også for at prøve at komme med en bedre beskrivelse af min oplevelse
så gik lyden fra subwooferne fra at sige DUUUBFFF til et mere hurtigt og præcist DUB eller måske det er et DUUBF
men under alle omstændigheder betydeligt bedre end uden elefantsnort
så hvis man ikke tror på det så fred være med det.
men det koster altså ikke ret meget at prøve, det kunne jo være at det virker hos dig også


__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
flashlight
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:


At spikes også virker skyldes ikke kun ht står bedre fast men at de store bassvingninger ikke kommer igennem
sylespidserne og videre ned i gulvet.


Det er det rene vrøvl, spikes gør lige præcis det modsatte
Se her

Til top Vis flashlight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flashlight
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Spikes er ganske korrekt lavet til, at fokusere vibrationer fra kabinettet ned i underlaget. Men de har også den positive sideeffekt, at de får kabinettet til at stå helt fast, så enhederne får bedre afsæt...

Problemet med spikes er, at hvis underlaget spiller med, så har man lige pludselig en meget stor membran, der forstærker lyden. I mit eget tilfælde har jeg "flydende" parketgulv, der fungerer som en stor basmembran... men her er problemet løst med en tung flise under højtalerne. På den måde fokuseres uønskede vibrationer stadig ned i underlaget, men i fliserne omsættes energien til "varme" i stedet for lyd!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

@ Flashlight

Hvordan illustrerer din animation store (bas) svingninger netop går gennem sylespidser?

@ Mikkel G

Hvis du vender spikes med spidsen op forhindres store svingninger (bassvingninger) i at gå gennem.
Men de vil alligevel gå i gulvet når de stråler ud fra ht.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
flashlight
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke du forstår sammenligningen mellem en stemmegaffel og en højttaler på spikes så bliver det svært at forklare. Men det ses at når
stemmegaflen/højttaleren anslås så forplanter vibrationerne sig gennem stemmegaflens ben (spikes) og ud i kassen/gulvet og videre.
Den anden kasse er for at vise at vibrationerne render hen i den anden kasse/gulv og videregiver vibrationerne.
At vende spikes på hovedet er noget psykisk, da en spikes ikke er retningsbestemt, der vil ingen forskel være
Til top Vis flashlight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flashlight
 
JeTex
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 28 November 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
@ JBLPro.

"Dag/nat-forskel" er relativ.
Jo bedre udstyret er des mindre forskelle får dig op at ringe.

At spikes også virker skyldes ikke kun ht står bedre fast men at de store bassvingninger ikke kommer igennem
sylespidserne og videre ned i gulvet.

En spike under en højttaler, er lig med tilkobling til underlaget. Så de bevægelser/frekvenser der vandrer fra kabinet til spikes,
de forplanter sig i gulvet, og en del føres tilbage igennem spike og til kabinet. Og alt efter gulvets materiale, får du nu også
tilført gulvets egenresonans til din musik.
Til top Vis JeTex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JeTex
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Man kan downloade vibrometer apps til mobilen ,den jeg har kan vise en graf i 2 minutter (soundmeter), med det kan man faktisk lave et
videnskabeligt eksperiment, snot eller ikke snot, det er spørgsmålet.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes