Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 22:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dæmpning af bas B&O MS150 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moruller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 165
Sendt: 28 September 2020 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg er ved at skille mine B&O MS150 ad for at renovere dem. De er ret pæne, men delfiltre skal renoveres, frontstof skal skiftes m.m.

Jeg så at helt op til bagsiden bassen ( ikke nederste subb) sidder et ca. 30 cm paprør. Dette var fyldt op med dæmpemateriale og for enden af røret var
det lukket af med et stykke skumgummi. Jeg tænker at det ikke er helt korrekt da bassen jo så er lukket næsten helt af på bagsiden og ikke har noget
kabinet . Det må jo kvæle bassen? Jeg har læst at det ikke er en ren bas, men mere en bas-mellemtone. Sub bassen bruger hele kabinettet.

Jeg tænker at den måske skal være er "lukket" af da subwoofer sidder nedenunder den!?

Nogen der ved om det er korrekt,??   
Til top Vis Moruller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moruller Besøg Moruller's Websted
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 28 September 2020 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

uden at vide det tror jeg det skal være sådan.
se her https://forum.beoworld.org/forums/t/638.aspx?PageIndex=2

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 28 September 2020 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt, at 8 tommer enheden ikke er en "rigtig" bas. Dens arbejdsområde er 150-900 Hz. B & O kaldte princippet fillerdriver, og de udtog patent på det, ifølge testen i high fidelity (5/81).
HF nævner at konstruktionsprincippet kan give problemer ved kraftig afspilning af orgelmusik, men er faktisk generelt meget tilfredse med basgengivelsen. Hvis det var mine ht, så ville jeg ikke ændre noget der (B & O var faktisk ret kompetente på teknik på det tidspunkt). Men skumgummi som er tæt på 40 år gammelt, er næsten med sikkerhed ikke det som det var dengang. Jeg vil anbefale dig at udskifte det med noget nyt, naturligvis af den korrekte type.
HF´s klart største problem med højttaleren var, at de mente at mellemtonen spillede lidt for højt, så måske en dæmpning af denne på en eller to db kunne være en god idé.
Gå en tur på biblioteket og lån hf 5/81, og læs testen. Som jeg læser den, så kunne lidt afstivning af kabinettet og en dæmpning af mellemtonen være det der skal til. Og skift skummet bag fillerdriveren, hvis det ikke er friskt (99,8% sandsynlighed for at det er træt), så får den enhed som behandler 150-900 Hz ikke de arbejdsbetingelser som den skal have, hvilket er meget langt fra optimalt.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Moruller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 165
Sendt: 29 September 2020 kl. 06:10 | IP-adresse registreret  

1000 tak for den gode info. Jeg lægger lidt billeder op når det skrider frem.
Til top Vis Moruller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moruller Besøg Moruller's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes