Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brokobling - Rotel RB960BX (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TorbenLJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2020
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 03 Oktober 2020 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hej med jer,

Jeg vil lige forhøre mig herinde i forhold til, om der skulle være en eller flere af jer, der har erfaring og/eller viden i forbindelse med brokobling af effektforstærkere - i mit tilfælde to Rotel RB960BX.

Jeg har pt. en Rotel RC960BX forforstærker og én Rotel RB960BX effektforstærker samt et par Dali Concept 8 højtalere.

Jeg har overvejet at investere i endnu en effektforstærker af samme model, som den jeg har i forvejen, men jeg må nok erkende, at min viden omkring brokobling ikke rækker ret langt - derfor dette indlæg.

Jeg har forsøgt at søge på emnet, men jeg synes, at det er svært at blive sådan rigtig klog på, hvad der er af fordele og eventuelle ulemper ved en brokobling.

Jeg savner umiddelbart lidt mere power til mine forholdsvis store højtalere. Jeg ved ikke, om en brokobling af de to effektforstærkere vil hjælpe, men jeg vil gerne give det et forsøg, hvis ikke der er noget, som taler direkte imod, at jeg gør det - hvordan med Ohm og sådan?

Jeg fandt denne manual på Rotel´s egen hjemmeside ( http://www.rotel.com/sites/default/files/product/manuals/RB- 960BX-OM.pdf ), hvori jeg kan se, at man kører ind i venstre input på begge effektforstærkere fra forforstærkeren, og så kører man én højtaler fra hver effektforstærker. Som jeg ser det, så bruger man minus fra højre udgang og plus fra venstre udgang på den ene effektforstærker og det samme på den anden.

Hvad taler for, og hvad taler imod, at man gør, som jeg her forsøger at beskrive?

Det vil være en stor hjælp, hvis der sidder en med noget viden omkring dette.

Jeg glæder mig til at høre om det :)

Venlig hilsen

Torben
Til top Vis TorbenLJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TorbenLJ
 
Jack Gellert
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2020
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 03 Oktober 2020 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har lige eksperimenteret med at brokoble mine effektforstærkere, og ja du får mere power. Men efter min mening ikke bedre lyd.
Hvis du derimod vælger at bi-ampe... det giver virkelig en gevinst i lydkvaliteten efter min mening
Jeg synes næsten du skal prøve det.
Mvh
Jack
Til top Vis Jack Gellert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jack Gellert
 
TorbenLJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2020
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 03 Oktober 2020 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Hej Jack :)

Tak for det hurtige svar!

Ved bi-amplification, som jeg kan se, at det hedder i manualen, bruger man højre udgang i begge effektforstærkere til højre højtaler og begge de venstre udgange til venstre højtaler - er det ikke korrekt? Og så skal forstærkerne stå på "Stereo" i modsætning til brokobling, hvor de står på "Mono", så vidt jeg kan se...

Jeg har set, at der er en forholdsvis billig effektforstærker til salg, så det er da et forsøg værd at prøve det.

Jeg er nok lidt forsigtig anlagt, når det kommer til hi-fi og strøm i det hele taget, så jeg vil, så vidt det er muligt, gerne sikre mig, at jeg ikke kommer til at overophede noget. Hvad sker der med Ohm og sådan, når man "bi-amper"?
Til top Vis TorbenLJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TorbenLJ
 
Jack Gellert
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2020
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 03 Oktober 2020 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er bestemt ikke ekspert, men jeg har læst effektforstærkerne helst skal være ens.
Der er 2 forskellige måder at bi-ampe på. Jeg mener det hedder horisontalt og vertikalt... google kan hjælpe med hvad der er hvad, for jeg kan ikke
huske hvad mit setup er
Jeg har læst at brokobling kan være ekstremt hård ved dine højtalere. Det var derfor jeg skiftede til bi-amping og det har jeg ikke fortrudt
Til top Vis Jack Gellert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jack Gellert
 
TorbenLJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2020
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 03 Oktober 2020 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for inputtet, Jack. Det kunne sagtens være den vej, som jeg kommer til at gå - altså, at jeg prøver med bi-amping i stedet for brokoblingen. Og ja, effektforstærkerne er ens, i så fald jeg får købt den :)


Til top Vis TorbenLJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TorbenLJ
 
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 03 Oktober 2020 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Henrik Skinbjerg fra Skinbjerg Audio har skrevet en artikel om hvorfor brokobling sjældent er vejen frem, som er værd at læse. Du kan se den her:

http://www.skinbjerg-audio.dk/files/ikke%20brokoble.pdf

Jeg er enig med de andre brugere om at bi-ampe, hvis dine højttalere kan biwires. Du bruger i så fald en af forstærkerne til at drive begge diskanter og
den anden til at drive begge mellemtone/basenheder (hvis det er en to-vejs højttaler, altså). Det skal stadig være den samme forstærker, men i det
tilfælde aflaster du forstærkerne og lader dem yde optimalt, hvorimod brokobling presser dem unødigt.

__________________
My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
Til top Vis Ørstrøm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørstrøm
 
TorbenLJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2020
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 03 Oktober 2020 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hej Ørstrøm,

Mange tak for linket til artiklen. Det er ikke det hele i artiklen, som jeg forstår, men jeg er glad for, at blive "advaret" imod at brokoble, så jeg ikke ødelægger noget :)

Mine højtalere har kun én højre og én venstre indgang, så de kan vel ikke biwires?
Til top Vis TorbenLJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TorbenLJ
 
TorbenLJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2020
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 03 Oktober 2020 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med Dali Concept 8 højtalere, som kan ses her: https://www.dali-speakers.com/discontinued/concept/dali-conc ept-8/
Til top Vis TorbenLJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TorbenLJ
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 04 Oktober 2020 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Det er ganske forståeligt, du føler dig fristet af brokobling. Når man brokobler fordobles spændingen, der sendes til højttaleren.
Og da udgangseffekten udregnes som spænding i anden divideret med højttalerens impedans er det en teoretisk god og
fristende løsning.
MEN .... den dobbelte spænding kræver også DOBBELT så meget strøm! Det skal strømforsyningen levere og
udgangstransistorerne holde til. Svarende til at forstærkeren kører som om begge kanaler hver for sig driver en 4 Ohms
højttaler. Den halve højttalerimpedans.
Men bemærk - din højttaler har en nominel impedans på 6 Ohm, så din forstærker kommer til at belastes af 3 Ohm i hver
forstærkerkanal. Der er her man af flere årsager skal være på vagt.

Biamping er langt mere fredelig. Det øger ikke effekt og lydstyrke, men metoden kan forbedre gengivelsen ved at de to
forstærkere deler toneområdet og tilhørende højttalerenheder mellem sig.

Alternativet er køb af en ny og kraftfuld forstærker der uden brokobling leverer det du har brug for.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
TorbenLJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2020
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 04 Oktober 2020 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj.,

Mange tak for dit input også.

Idet mine højtalere ikke kan biwires, må jeg vist på udkig efter en mere kraftfuld forstærker på et tidspunkt...

Jeg er glad for, at jeg lige fik jer med på råd herinde :)
Til top Vis TorbenLJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TorbenLJ
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 05 Oktober 2020 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Bi-amping er et hit!
Den nævnte facon med at bruge de højre udgange til højre højttaler osv kaldes for 'horisontal' biamping.
Jeg foretrækker 'vertikal' biamping, dvs en to-kanal forstærker til venstre højttaler, og en to-kanal forstærker til højre.
(Det er klart at forstærkerne skal være helt ens når man vertikal-biamper).
På denne måde skal strømforsyningen i hver forstærker kun trække 1 bassystem. Hvis forstærkerne har dual-mono strømforsyning er det naturligvis lige
meget om man horinsontal eller vertikal biamper.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes