Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 12:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Erfaring med DC kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede at forklarer noget kompliceret simpelt, det lykkes tydeligvis ikke, jeg ville vise at signalet ikke kun er det hvor mange kalder det for signalvej men at signalet er overalt og kan påvirkes overalt også i "dc" kabler og i strømforsyningen, ja i princippet helt ud til sikringskabet.

Prøvede også at vise at vores Hifi ikke ac mæssigt er sekventiel proces, en serieforbindelse af adskilte definerede processer som er det Mikkel G antyder, det hele er en stor parallel forbindelse hvor alt kan påvirke alt.

Optegning af en signalvej som Boydk viser med grønt er en måde at forklarer og bryde et kompliceret uoverskueligt diagram ned til det væsentlige når virkemåden af kredsløbet skal forklares, i mit eksempel er der tale et enkelt trin, en jordet emitter, så "signalvej" og virkemåden af er til at overse.

Dette her er også svar til trådstarter, betydningen af alle kabler er den samme , om det er signal kabler højtaler netledrininger digitale kabler eller interne kabler osv. det er de samme forhold som skal optimere, elektrisk performes skal optimeres til den aktuelle opgave og eventuelle lovmæssige krav skal opfyldes, de materialer der benyttes skal så vidt det er muligt ud-vælges ud fra lyttetest/ erfaringer for hvilke materialer som giver mest Hifi naturtrogengivelse.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jenslyd.

Jeg er meget enig med dig i, at det er vanskeligt - på en enkelt måde - at forklare problemstillingen vi er faldet over. For det er
udmærket, at Ørehænger efterlyser erfaring med DC kabler, men da de indgår i forskellige kredsløbsmæssige sammenhænge er
der mig bekendt ikke nogen enslydende konklusion.
Tager vi diagrammet jeg har vist er der mig bekendt ikke taget en sådan løsning i anvendelse, idet det kræver at både
strømforsyning og elektronikken i apparatet den forsyner, samarbejder og nøje tilpasset hinanden. Ellers fungerer det slet ikke.
Og hvilken producent vil tage løsningen i anvendelse for derved at reducere kablets mulige indflydelse, når en vedlagt fortælling
om teflon isoleret udglødet kobber overruler alt i hi-fi entusiasternes fortælling.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Prøv at Google på Ghent Audio dc cables.
Jeg købte et DC Y splitter kabel efter at have læst positiv omtale af dem et sted.
Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Ørehænger skrev:
Øpsie skrev:
Jeg købte i foråret en paul Hynes sr4t-strømforsyning til min streamer og valgte i den forbindelse deres upooc kabel (fordi jeg lettere omtumlet efter tilbagemeldinger fra dem selv og efter at have læst indtryk på diverse hifi-fora blev nervøs for, at deres sølv-kabel ikke trak i den retning, jeg havde brug for). Kobber ville ellers være mit 2. valg. Jeg har ikke prøvet andre desværre, men det spiller rigtig godt og på samme måde som hos dig, var det hos mig en rigtig fin opgradering til min nuværende streamer. Jeg har lidt en teori om, at jo simplere streamere er og jo færre filtre, der er puttet i den, jo mere har strømforsyningen indflydelse på det signal, der sendes videre. Og min dac er ret følsom over for det, desværre. Så følger lige lidt med i tråden, hvis der skulle komme nogle brugbare råd :o)

Øpsie, du skriver du har købt et "UPOOC kabel" hos Paul Hynes. Jeg synes ikke jeg kan se et kabel på PH's hjemmeside der modsvare den betegnelse?



Jeg læste om det i et tråd på head-fi og spurgte dem - de har en supergod kundeservice. Det er en ny kabel-type, som de endnu ikke sælger officielt. Koster kun en smule mere end deres kobberkabel, men skulle eftersigende (og bemærk, jeg har intet sammenligningsgrundlag her!) kombinere egenskaberne fra kobber og sølvkablet og balancere tingene lidt bedre. Kan dog sagtens være snake oil :) - jeg kan kun konstatere, at det lyder rigtig fint hos mig og giver en god kombination af klangbalance/-naturlighed og detaljer men samtidig bibeholder PRAT.

En note er, at jeg oplevede ret stor forskel på netop PRAT og klangbalance/-naturlighed med den andre strømforsyninger, jeg lånte mig til, hvorfor jeg var igennem alt muligt for endelig at lande på SR4T'eren. Og den skuffer ikke hos mig med UPOOC-kablet.

Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

jenslyd skrev:
Jeg prøvede at forklarer noget kompliceret simpelt, det lykkes tydeligvis ikke, jeg ville vise at signalet ikke kun er det hvor mange kalder det for signalvej men at signalet er overalt og kan påvirkes overalt også i "dc" kabler og i strømforsyningen, ja i princippet helt ud til sikringskabet.

Prøvede også at vise at vores Hifi ikke ac mæssigt er sekventiel proces, en serieforbindelse af adskilte definerede processer som er det Mikkel G antyder, det hele er en stor parallel forbindelse hvor alt kan påvirke alt.

Optegning af en signalvej som Boydk viser med grønt er en måde at forklarer og bryde et kompliceret uoverskueligt diagram ned til det væsentlige når virkemåden af kredsløbet skal forklares, i mit eksempel er der tale et enkelt trin, en jordet emitter, så "signalvej" og virkemåden af er til at overse.

Dette her er også svar til trådstarter, betydningen af alle kabler er den samme , om det er signal kabler højtaler netledrininger digitale kabler eller interne kabler osv. det er de samme forhold som skal optimere, elektrisk performes skal optimeres til den aktuelle opgave og eventuelle lovmæssige krav skal opfyldes, de materialer der benyttes skal så vidt det er muligt ud-vælges ud fra lyttetest/ erfaringer for hvilke materialer som giver mest Hifi naturtrogengivelse.

Så det du prøver at påvise er, at selv eksterne strøm og netværkskabler spiller med...?!?! I så fald spiller både min nabos køleskab - og Svanemølle-værket - med!?!?... jeg synes godt nok også, at lyden var blevet bedre på det seneste, nu hvor jeg ved, at jeg har hele Svanemølleværket som strømforsyning (der spiller med)!!!

Undskyld, jeg skal lige hoppe ud af vinduet... skal ned i supermarkedet og købe mere staniol til min nye hat    



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JeTex
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 28 November 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg ikke helt gennemskue meningen med dit indlæg, mener du ikke, at støjkilder der forurener elnettet har indflydelse på lyden fra stereoanlægget?

De ting der støjforurener elnettet, spiller vel i overført betydning med, når den strøm der kommer ind i anlægget også kommer ud ved højttalertilslutningerne. Og hvis det ikke var tilfældet, hvorfor så anbefale støjfiltre.



__________________
Ville ønske at ens profil kunne slettes, men nej, du skal tages som gidsel.
Tager ikke en pause, bad om en ordentlig tone på redaktørens indlæg, men det svarer til, at sutten bliver taget fra babyen.
Til top Vis JeTex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JeTex
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Jo, jeg mener bestemt at støj fra elnettet har indflydelse på strømforsyningens ydelse, og dermed kvaliteten af den strøm, som de lydbærende kredsløb modtager, og dermed også lydens kvalitet!

Der er vi helt enige!

Der hvor jeg står helt af (og må have sølvpapirshatten på) er, når det påstås at strømforsyningen i et apparat spiller med og lyden løber igennem selvsamme, og dermed påvirkes i negativ grad.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Mikkel.

Hvor nødigt vi end vil er vi nødt til at erkende at strømforsyningen er en del af signalvejen i større eller mindre grad. Afhængig af
de anvendte kredsløbsløsninger. For var der totalt vandtætte skodder mellem strømmen vi tilslutter apparatet og signalet vi
forstærker, vil støj udefra aldrig have indflydelse på musikken vi lytter til.
Støjfiltrer og andet være fuldstændig overflødigt. ?

Det forhindrer ikke at vi vælger løsninger, som på anden måde begrænser problemstillingen. For fjerne den i alle sammenhænge
kan vi næppe.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg mener helt simpelt, man modulerer signalet ind i den tilgængelige forsyningsspænding: signal + forsyning = udgangssignal. Derfor har begge dele
indvirkning på slutproduktet.
Mvh Polle


Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Polle1.

Som licenseret radioamatør synes jeg din beskrivelse rammer rigtig.
Man kan vel gå så langt som at kalde forsyningsspændingen for bærebølgen man amplitudemodulerer ved hjælp af
indgangssignalet. Udgangssignalet på kredsløbet er resultatet når bærebølgen - DC signalet - er fjernet. Med en kondensator
eller på anden måde.
Og så har jeg vist brugt kvoten
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Polle1 skrev:
Hej
Jeg mener helt simpelt, man modulerer signalet ind i den tilgængelige forsyningsspænding: signal + forsyning = udgangssignal. Derfor har begge dele indvirkning på slutproduktet.
Mvh Polle

Og her er vi helt enige... signalet benytter den tilgængelig spænding til, at forstærke signalet... men lyden løber gennem signalvejen, og her kobler strømforsyningen sig på, og de to bliver til det endelige signal.

Så hvis man skal dechifrere det helt ned, så løber strømforsyningen ind i signalvejen... og ikke omvendt! Så forsyningens kvalitet påvirker lyden - lyden påvirker ikke forsyningens kvalitet!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Dit diagram giver slet ikke mening... løber output fra transistoren ind i strømforsyningen, eller hvad er det du illustrerer???


Det diagram giver rent faktisk temmelig god mening, hvis man har kendskab til elektronik og kredsløbsanalyse. Det bliver nærmest ikke mere skole-eksempel-agtigt (bortset fra at der mangler en strømpil til Ib på transistoren). Og så er det nærmest den simpleste for for forstærkerkredsløb man kan lave med en transistor.

Faktum er at strømforsyningen er en del af signalvejen. Hvis man er i tvivl, kan man prøve at måle med en strømprobe på forbindelsen mellem strømforsyning og forstærkerkredsløb. Her vil man ret hurtigt opdage, at man kan måle selve nytte-signal (Oftest i en temmelig forvrænget udgave). Det samme gælder sådan set ude i 230V kablet og for den sags skyld helt ude ved elværket. Men jo længere man kommer væk fra forstærkerkredsløbet, desto mindre bliver signalet, samtidig med at det naturligvis drukner fuldstændigt i alt mulig andet støj på nettet.

En strømforsyning skal derfor udover at levere strømmen, også kunne "filtrere" den støj fra der er på nettet. Og det kan selv en helt standard strømforsyning ganske udemærket. Ja, man kan lave bedre strømforsyninger, der eks er mere støjsvage eller lavimpedante. Men de parametre man reelt kan forbedre, vil typisk drukne i det kabel der er imellem (Med en ekstern strømforsyning). Og det uanset om man køber et nok så dyrt kabel (Som normalt bare er et billigt kabel i HiFi-forklædning).

HiFi tilbehør er en jungle, hvor langt størstedelen handler om at overbevise kunderne om at de har et problem, som sælger heldigvis har en løsning på. Oftest vil forskellen udelukkende kunne ses (Specielt på kontoudskriften). Men storytellingen er så tilpas god, at mange kunder er i stand til at bilde sig selv ind at de hører en forskel.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Oktober 2020 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Jeg giver op... over and out!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Ørehænger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2019
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 09 Oktober 2020 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Øpsie skrev:
Ørehænger skrev:
Øpsie skrev:
Jeg købte i foråret en paul Hynes sr4t-strømforsyning til min streamer og valgte i den forbindelse deres upooc kabel (fordi jeg lettere omtumlet efter tilbagemeldinger fra dem selv og efter at have læst indtryk på diverse hifi-fora blev nervøs for, at deres sølv-kabel ikke trak i den retning, jeg havde brug for). Kobber ville ellers være mit 2. valg. Jeg har ikke prøvet andre desværre, men det spiller rigtig godt og på samme måde som hos dig, var det hos mig en rigtig fin opgradering til min nuværende streamer. Jeg har lidt en teori om, at jo simplere streamere er og jo færre filtre, der er puttet i den, jo mere har strømforsyningen indflydelse på det signal, der sendes videre. Og min dac er ret følsom over for det, desværre. Så følger lige lidt med i tråden, hvis der skulle komme nogle brugbare råd :o)

Øpsie, du skriver du har købt et "UPOOC kabel" hos Paul Hynes. Jeg synes ikke jeg kan se et kabel på PH's hjemmeside der modsvare den betegnelse?

Jeg læste om det i et tråd på head-fi og spurgte dem - de har en supergod kundeservice. Det er en ny kabel-type, som de endnu ikke sælger officielt. Koster kun en smule mere end deres kobberkabel, men skulle eftersigende (og bemærk, jeg har intet sammenligningsgrundlag her!) kombinere egenskaberne fra kobber og sølvkablet og balancere tingene lidt bedre. Kan dog sagtens være snake oil :) - jeg kan kun konstatere, at det lyder rigtig fint hos mig og giver en god kombination af klangbalance/-naturlighed og detaljer men samtidig bibeholder PRAT. En note er, at jeg oplevede ret stor forskel på netop PRAT og klangbalance/-naturlighed med den andre strømforsyninger, jeg lånte mig til, hvorfor jeg var igennem alt muligt for endelig at lande på SR4T'eren. Og den skuffer ikke hos mig med UPOOC-kablet.



Tak for brugbare erfaringer Det da et spor jeg vil prøve at forfølge.

1) Hvilken længde har du købt?
2) ved du om kabler er skærmet eller uskærmet
3) har du nogen fornemmelse af hvor lang tid du måtte bruge på at "brænde det ind" - hvis det ikke allerede var gjort fra leverandøren.

Til top Vis Ørehænger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørehænger
 
Ørehænger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2019
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 09 Oktober 2020 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

Efter 2 siders debat i dette Forum føler jeg anledning til at foretage en lille status i forhold til trådens emne: Erfaringer med DC kabler mellem LPSU og digitale enheder (DAC, streamer etc.) skærmet eller uskærmet imod HF og EMI støj. Det er blevet til en brugbar erfaring + en henvisning til et firma der forhandler DC kabler.

Da jeg for 40 år siden købte "kraftige ledninger" som højtalerkabler (dengang var højtalerkabel i en klasse som ingen vil drømme om at bruge i dag) var jeg i den lokale elektrikkers øjne en "llatterlig idiot", men praksis har vist at der er jeg så ikke i dag (når jeg selv skal sige det) .

Alt udvikling og innovation begynder med at nogen undre sig over noget, at man oplever noget der ikke passer til en gængs opfattelse, at man ved et eksperiment oplever noget som man undre sig over.

Det samme gælder jo også indenfor HiFi, jeg er af den opfattelse at man må holde sig åben for det meste hvis tingene skal udvikles eller forbedres. Det er så op til den enkelte om man vil "lege med", om det er noget man tror på - eller om vil så af. Dermed ikke sagt at at det ikke skal være plads til en kritisk holdning, den er nok så vigtig især hvis den er konstruktiv og undersøgende. Så har vi alle en mulighed for at blive klogere. 

Tilbage til det der var mit ærinde i dette forum. Jeg er spændt på at høre om: Er der nogen der har erfaring med skærmede /uskærmede DC kabler mellem LPSU og digitale enheder? eller kan henvise til andre der har erfaringer, tests, producenter ect.

Jeg vil gerne blive lidt klogere på dette. Jeg har ikke fundet noget af betydning ved at Google emnet.
Til top Vis Ørehænger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørehænger
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 Oktober 2020 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hej Ørehænger.
Kom gerne lige med en liste over dit udstyr, så man kan danne sig et overblik over hvilken situation du har at gøre med Jeg har nemlig prøvet alverdens ting inden for hifi - også kabler, strømforsyninger, skærmning osv osv.. Så derfor er det meget nemmere at vejlede, når man har et samlet billede af hvad det er man skal vejlede i
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 09 Oktober 2020 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Er det ikke nemt at finde ud af om kabler mm indfører støj i systemet?

Hvis man stopper sin cdafspiller, løfter pickuppen, eller hvad man nu spiller med, skruer helt op for lyden/forstærkeren, og hører om der er nogen lyd fra højttalerne!

Mine højttalere er fuldstændig tavse, så jeg mener ikke at mine kabler indfører støj.

(i gamle dage var der altid lidt brum, når man løftede pickupppen og skruede helt op!)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 09 Oktober 2020 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Ørehænger skrev:
Øpsie skrev:
Ørehænger skrev:
Øpsie skrev:
Jeg købte i foråret en paul Hynes sr4t-strømforsyning til min streamer og valgte i den forbindelse deres upooc kabel (fordi jeg lettere omtumlet efter tilbagemeldinger fra dem selv og efter at have læst indtryk på diverse hifi-fora blev nervøs for, at deres sølv-kabel ikke trak i den retning, jeg havde brug for). Kobber ville ellers være mit 2. valg. Jeg har ikke prøvet andre desværre, men det spiller rigtig godt og på samme måde som hos dig, var det hos mig en rigtig fin opgradering til min nuværende streamer. Jeg har lidt en teori om, at jo simplere streamere er og jo færre filtre, der er puttet i den, jo mere har strømforsyningen indflydelse på det signal, der sendes videre. Og min dac er ret følsom over for det, desværre. Så følger lige lidt med i tråden, hvis der skulle komme nogle brugbare råd :o)

Øpsie, du skriver du har købt et "UPOOC kabel" hos Paul Hynes. Jeg synes ikke jeg kan se et kabel på PH's hjemmeside der modsvare den betegnelse?

Jeg læste om det i et tråd på head-fi og spurgte dem - de har en supergod kundeservice. Det er en ny kabel-type, som de endnu ikke sælger officielt. Koster kun en smule mere end deres kobberkabel, men skulle eftersigende (og bemærk, jeg har intet sammenligningsgrundlag her!) kombinere egenskaberne fra kobber og sølvkablet og balancere tingene lidt bedre. Kan dog sagtens være snake oil :) - jeg kan kun konstatere, at det lyder rigtig fint hos mig og giver en god kombination af klangbalance/-naturlighed og detaljer men samtidig bibeholder PRAT. En note er, at jeg oplevede ret stor forskel på netop PRAT og klangbalance/-naturlighed med den andre strømforsyninger, jeg lånte mig til, hvorfor jeg var igennem alt muligt for endelig at lande på SR4T'eren. Og den skuffer ikke hos mig med UPOOC-kablet.

Tak for brugbare erfaringer Det da et spor jeg vil prøve at forfølge. 1) Hvilken længde har du købt? 2) ved du om kabler er skærmet eller uskærmet 3) har du nogen fornemmelse af hvor lang tid du måtte bruge på at "brænde det ind" - hvis det ikke allerede var gjort fra leverandøren.

Jeg læste som skrevet en del om andres erfaringer, og mange omtalte, at dc-kablet skulle være så kort som muligt, og jeg kunne nøjes med 20 cm, så dét landede jeg på. Jeg tror ikke, det er skærmet, for det er ret tyndt og snoet, men jeg skal ikke afvise det. I forhold til at "brænde det ind", så har jeg ikke kunnet skelne det fra, at selve strømforsyningen skulle brænde ind; strømforsyningen ændrede sig til gengæld en del den første uges tid, og jeg var noget bekymret over, hvor den startede, for den den gav al musik sådan en lidt skarp, spids og pågående karakter. Men efter en uges tid var den landet fint og lyder rigtig godt!

Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 Oktober 2020 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Er det ikke nemt at finde ud af om kabler mm indfører støj i systemet?

Hvis man stopper sin cdafspiller, løfter pickuppen, eller hvad man nu spiller med, skruer helt op for lyden/forstærkeren, og hører om der er nogen lyd fra højttalerne!

Mine højttalere er fuldstændig tavse, så jeg mener ikke at mine kabler indfører støj.

(i gamle dage var der altid lidt brum, når man løftede pickupppen og skruede helt op!)


Yes. Det er lidt det samme princip de benytter på audiosciencereview. Der sendes et kendt signal - eller intet signal - ind i f.eks en DAC. Herefter det kan udlæses på udgangen om signalet ændre sig og hvor meget, udelukkende ud fra om f.eks kablet, strømforsyningen eller mængden af jitter ændre sig.

Og som med et DC kabel. Så vil jeg nok påstå at selv om man måske med et dyrt præcisionsinstrument kan måle at der er en forskel, måske på 1-3dB - 130dB under signal niveauet. Så er det nok ikke noget man skal bekymre sig om

Derfor spurgte jeg ind til resten af udstyret. For hvis højttalerne måler som en mellemting af Alperne og børsnoteringerne og alt andet tilkoblet udstyr heller ikke ligefrem har den bedste ydelse. Så kan det godt nok være fuldstændig ligegyldigt - uagtet hvor fair spørgsmålet omkring kabler måske end måtte være.

Designet af strømforsyningen og af den modtagende part, er langt langt langt vigtigere end kablet. Kortere kan det næsten ikke siges
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 10 Oktober 2020 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Elefanten i rummet er vil at hverken data eller målinger er afgørende for at man finde noget naturtro, om noget er naturtro , naturtro lyd kan høres ud af et vindue ,gennem en døråbning ,et hvert sted på et spillested, rundt om et hjørne ,uden for en bygning osv.,

Er helt enig af disse data, disse målinger naturligvis skal være på plads men jeg mener også at perfekte data målinger ikke nødvendigvis resultere i natutro lyd, eller beskriver det som hi-fi-entusiaster søger, den naturtro lyd.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes