Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Erfaring med DC kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 10 Oktober 2020 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

jenslyd skrev:
Elefanten i rummet er vil at hverken data eller målinger er afgørende for at man finde noget naturtro, om noget er naturtro , naturtro lyd kan høres ud af et vindue ,gennem en døråbning ,et hvert sted på et spillested, rundt om et hjørne ,uden for en bygning osv.,

Er helt enig af disse data, disse målinger naturligvis skal være på plads men jeg mener også at perfekte data målinger ikke nødvendigvis resultere i natutro lyd, eller beskriver det som hi-fi-entusiaster søger, den naturtro lyd.


Du har fat i noget rigtigt, det er ikke nemt at lave perfekte data målinger!

Normale målinger fokuserer på frekvensgangen, det er også meget vigtig, men impulsmålinger som afslører tidsforsinkelser afhængig af frekvensen er også nødvendig, hvis man vil have naturlig lyd.

Det er det jeg kalder "Tidsforvrægning", som gør at der er stor forskel på lyden af rigtige musikinstrumenter og en højttalergengivelse af det!

Ved hjælp af faselineære digitale delefiltre og korrektion - ikke rumkorrektion - men korrektion af det først ankomne signal, er jeg tættere på den naturlige lyd end "almindelige" højttalere, uanset prisklasse.

(men de sidste indlæg har ikke meget med DC ledninger at gøre)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Basil
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 10 Oktober 2020 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Hvis det må være et diy dc kabel, så vil et at de bedste være Mundorf M-Connect SGW110, 1.0mm eller i 1.5mm afhængig af hvor mange ampere der skal kunne “løbe” igennem. Nenon (og jeg) på audiophilestyle... bruger denne type kabel intern og ekstern til pc og Sean Jacobs psuer.

Det kan også vælges med isolering, men jeg ville nu vælge den “rå” wire og trække den igennem en silke eller uld strømpe. Udenpå laves 2 skærme med isolering imellem, så de kun er forbundet i hver deres ende, også benævnt som John Swensons JSSG. John Swenson anbefaler starquad kabler.

Ghentaudio laver og sælger en masse forskellige DC kabler og husk stikkene har også en del betydning...et Oyaide Power Connector Jack DC 5.5 / 2.1mm skulle være det bedste i den type af stik, men husk der skal være plads til kablet, så det og isoleringen må ikke være for tyk.

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 10 Oktober 2020 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

@Boman.

Men når du korrigerer førstankomne signal udvisker du så ikke den hørbare virkning af instrumentets naturlige placering i
dybden?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 10 Oktober 2020 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Overhovedet ikke, tværtimod har jeg et nærmest holografisk stereoperspektiv.

Rumkorrektion er fuldstændig forkert. Et rigtigt instrument - fx. en violin - kan man altid let genkende, uanset i hvilke omgivelser den bliver spillet. Altså - den først ankomne lyd skal være så præcis som muligt - hvis man vil gengive et instrument naturligt!

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Ørehænger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2019
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 11 Oktober 2020 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

bech skrev:
Prøv at Google på Ghent Audio dc cables.
Jeg købte et DC Y splitter kabel efter at have læst positiv omtale af dem et sted.


Tak for tippet Kender dem ikke men ser ud til at have mange spændende ting. Har du nogen erfaring med skærmet/
uskærmede D.C. kabler?
Til top Vis Ørehænger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørehænger
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 11 Oktober 2020 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Har ingen bud på hvad du skal købe, jeg er som sagt diy mand og laver den slags selv, men jeg er nødt til at nævne at JSSG og silver-plated kobber er BS, en fyr fra Audiosciencere beskriver og laver forsøg med JSSG. må sige jeg er enig, noget der svæver, som ikke har en potentiale vil kun virke mere eller mindre som en antenne, som hans målinger også viser.

https://www.audiosciencereview.com/forum/in dex.php?threads/john-swenson-shield-ground-jssg-a-myth-debun ked.11289/

Silver-plated kobber har kun relevans for højfrekvens, hvor signalet løber på ydersiden af lederen, vi er ikke interesseret i at overføre højfrekvens derudover lyder silver-plated kobber dårligt efter min mening, jeg fortrækker finsølv skal man have en lidt "bløder mere afrunde kanter" kan man eventuelt plettere med guld, og kobber kan plettere's med tin/ loddetin fortinne's.
Derudover er stik/bøsning meget mere vigtigt en de fleste forestiller sig, bruger aldrig selv stik/bøsning , lodder alt samme , jeg skal jo normalt ikke skille det ad.

Så heller ikke her kan jeg vejlede på anden måde end at den u-undgårlige modstand skal lyde så godt som muligt hvilket afhænger af de benyttede materialer, den skal være så stabil som muligt for ikke at indfører "jitter" hvilket afhænger af konstruktionen, det samme gælder for den u-undgårlige parasit kondensator.

Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2700
Sendt: 11 Oktober 2020 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er DIY mand lige som Jenslyd. Jeg oplever jagten på et kabel som symptombehandling af problemet. At konstruktionen af
strømforsyningselektronikken i denne sammenhæng ikke magter, at eliminere kablets indflydelse på lyden. Præmis: at der er
forskel på lyden, som konsekvens af brugen af en anden ny strømforsyning og kabel.
Hvorfor har producenten ikke forsynet apparatet med en optimal strømforsyning på niveau med dets ultimative formåen? Det
forstår jeg ikke. Eller er det sådan at producenten godt ved, at modifikationer har været og fortsat er det nye sort blandt
audiofile. For uanset hvad en producent vælger af kredsløbsløsninger og komponenter er der altid en anden mening derude. Med
behov for at sætte sit præg på “det færdigbyggede indkøbte perfekte apparat”.
Er et andet kabel nok i denne sammenhæng? Hvad med resten af strømforsyningselektronikken?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 11 Oktober 2020 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er nok lidt handikappet i denne diskussion, da jeg er ingeniør!

Omtalte apparat bruger meget lidt strøm, så kablerne behøver ikke være tykke.

Hvis der ingen støj er at høre når man skruer helt op, så er der ingen støj - og ingen problemer:-)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 11 Oktober 2020 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Jeg er DIY mand lige som Jenslyd. Jeg oplever jagten på et kabel som symptombehandling af problemet. At konstruktionen af strømforsyningselektronikken i denne sammenhæng ikke magter, at eliminere kablets indflydelse på lyden. Præmis: at der er forskel på lyden, som konsekvens af brugen af en anden ny strømforsyning og kabel. Hvorfor har producenten ikke forsynet apparatet med en optimal strømforsyning på niveau med dets ultimative formåen? Det forstår jeg ikke. Eller er det sådan at producenten godt ved, at modifikationer har været og fortsat er det nye sort blandt audiofile. For uanset hvad en producent vælger af kredsløbsløsninger og komponenter er der altid en anden mening derude. Med behov for at sætte sit præg på “det færdigbyggede indkøbte perfekte apparat”. Er et andet kabel nok i denne sammenhæng? Hvad med resten af strømforsyningselektronikken?


Ingeniørens bud på det perfekte.


Der er iøvrigt stadig folk på nettet som augmentere for alt andet er ren snak oil, jeg husker den, den lød simpelthen rædselfuldt. en mega tilbageskridt i forhold til en god pladespiller som ved Gud langt fra er perfekt.

Jeg mener at teknisk perfektion skal efterstræbes, selv om det ikke er muligt, hvilket heller ikke betyder alt, langtfra, men det er så dejligt konkret.

Øre og hjerne tolker lyden anderledes end måleinstrumenter, stereo er en illusion, det er ikke klarlagt hvordan det sker og det kan ikke måles. Der er kun en vej, en reference på, lytte, ændre, indtil referencen sider i skabet, en process aldrig bliver færdig, der kan altid rykkes et nøk, som typisk først skal høres før det erkendes.

Disse to kondensatorer er begge elektrisk gode som kondensatorer, man kan nøjagtigt forudsige og beregne hvad de gør ved impedans frekvens og fase osv.


Det eneste man ikke kan fortælle noget om er lyden, gælder iøvrigt alle komponenter og apparater.

Mener den ene nærmest lyder som om den er defekt i forhold til den anden, elektrisk gør de det samme, forskellen ligger i valg af materialer og dæmpning og prisen som er skyhøj for den ene, men det ændre ikke ved lydforskellen. Dette er unikt for audio, og altid god ammunition til en rask diskussion.

En ingeniør/tekniker vil ikke fyldestgørende kunne forklarer eller måle denne lydforskel som omfatter alle aspekter af lyden, ingeniøren vil sandsynligvis slet ikke interessere sig for dette som i hans øjne er snake oil svindel osv.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 11 Oktober 2020 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

jenslyd skriver:

"Øre og hjerne tolker lyden anderledes end måleinstrumenter, stereo er en illusion, det er ikke klarlagt hvordan det sker
og det kan ikke måles. Der er kun en vej, en reference på, lytte, ændre, indtil referencen sider i skabet, en process aldrig
bliver færdig, der kan altid rykkes et nøk, som typisk først skal høres før det erkendes".

Ja, måleapparater fortæller kun hvad der foregår internt i komponenterne.
Ørerne skal også tage sig af de myriader af udefrakommende lydkilder der konstant bombarderer ørerne.
Heldigvis er hjernen i stand til at abstrahere/bortredigere det der ikke er væsentligt. Vi opfatter aldrig for alvor
størrelsesomfanget af "støjen".
Men alt andet lige, hvis huset er godt isoleret mod udefrakommende "støj", skal hjernen bruge mindre energi og kan i
stedet koncentrere sig mere om musikken i rummet.   Så bør der næsten kun være elektriske målbare (?) støjkilder
tilbage.



Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 12 Oktober 2020 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Ørehænger skrev:
bech skrev:
Prøv at Google på Ghent Audio dc cables.
Jeg købte et DC Y splitter kabel efter at have læst positiv omtale af dem et sted.


Tak for tippet Kender dem ikke men ser ud til at have mange spændende ting. Har du nogen erfaring med skærmet/
uskærmede D.C. kabler?


Desværre ikke.
I et tidligere mere enkelt set-up, havde jeg mulighed for at prøve med forskellige DC-kabler (ingen skærmede) og kunne måske høre forskel - men så
marginal, at det ikke var noget jeg gjorde mere ved.
Jeg købte kun Ghent-kablet fordi jeg skulle bruge et Y-kabel.




Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 12 Oktober 2020 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Ikke alene er jeg ingeniør, jeg lavede speciale i akustik, OG havde et kursus i psykoakustik, altså om hvordan vi opfatter de signaler som øret hører. Det er et meget vanskeligt område, fordi vi opfatter/behandler lyd forskelligt.

Det er især gældende inden for hi-fi. Vi er ikke objektive, vi behandler signalet ud fra de erfaringer vi har. Da de færreste har megen erfaring med lyden af rigtige instrumenter, er man tilbøjelig til at sammenligne lyden med ens eget anlæg, eller et andet anlæg, som man synes er det bedste.

Samtidigt varierer lydopfattelsen af hvilket humør man er i - som regel lyder musikken bedre om aftenen end tidlig om formiddagen!

Oven i det er der placebo effekten, altså at man hører det man ønsker at høre. Fx. køber man et dyrt kabel lyder det bedre:-)

Hvis vi taler om højttalerkabler, er der mange der klart kan høre at det dyre kabel er bedst. Jeg mener, at hvis kablet her en vis minimumskvalitet, er der ingen forskel!

Det er også underbygget af, at er ingen der har vundet 1 million dollars, som man har kunnet indkassere, hvis man - i en dobbelt blindtest - kunne høre forskel på højtalerkabler.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 13 Oktober 2020 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Ja det er virkelig besynderligt der er så mange koncepter, tilgange til Hifi, forskelige konstruktioner som stritter ud i alle retninger fra transistor til rør fra horn til trykkammer og denne diversitet går igen i alle delelementerne kabler kondensatorer osv.

Man skulle næsten tro at der var en lille lydforskel på disse ting siden fabrikanter laver det og folk køber det.

Der er vil følgende muligheder. Fabrikanter kan ikke høre forskel, de laver det bare for sjov og for at få penge ud af forbrugeren, forbrugeren høre udelukkende lydforskel fordi de er udsat for storytelling og marketing, eller måske frabrikkanterne forsøger at tilfredsstille forskelige smag hos forbrugeren som man gør ved musik, mad, PA gengivelse osv., smag har naturligvis absolut intet med Hifi at gøre, hi-fi er det eksakt modsatte.

Min egen tilgang til dette og muligvis mange fabrikanters og forbrugere er vi/jeg forsøger af at opnår en naturtro lyd og derfor prøver forskelige muligheder i bestræbelserne på at opnår at orkesteret sangeren trompetisten står lyslevende i vores dagligstue , når det sker bliver smag i lyd iøvrigt kun til en slags undskylning trøst for at man ikke har eller kan opnår den ægte vare hi-fi.

Boman, eliminering af tidsforvrængning har Quad 6 db filter fillerdriver gjort i over 50 år uden det har været nogen som helst revolution i lydgengivelse.

Jeg ved ikke eksakt hvad det er der mangler i gengivelsen men ved det kan høres ud af et vindue ,en døråbning, rundt om et hjørne uden for et rum osv. Lydforskellen kan typisk høres bare ved at anslå en enkelt tangent på et klaver eller slå en enkelt slag på en lilletromme.

Det nærmeste jeg er kommet udover teknisk perfektion som jeg bestemt ikke undervurdere og absolut mener skal være på plads og i dag hvor DSP er blevet alle mands eje er det nemmere end nogensinde.

Men der yderligere faktorer som jeg mener bringer en nærmere hi-fi, faktorer som er utrolig lette at høre men svære til umulige at måle, disse faktorer er materiale valg ,overdimensionering og ikke mindst dæmpning.

Vi er langt fra trådens emne vil mange mene, men det vi ikke ,vi er ved det centrale, det helt afgørende ,det vigtige, det der virkelig kan gøre en forskel efter min mening.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 13 Oktober 2020 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Jeg tror på de lydforskelle jeg hører.

Populært skrevet:
Info fra øret sammenlignes med referencer i hukommelsen. Derpå beslutter hjernen hvad du hører.
Det er en kontinuerlig indlæring, indbildning, dannelse, varer livet igennem og hænger således på alle, ikke kun på hifi.

Jeg tænker mest det urutinerede hifi-folk der tror lydkvaliteten udelukkende har med prisen at gøre.
Jeg kan i hvertfald ikke forestille mig Boman og jenslyd falder for den.

Så "naturtro" musik handler om naturtro for den som lytter.
Kan have begrænset kendskab til "naturlig" musik. Hører derfor ikke naboens hifi som mere naturlig end sit eget, selvom
naboen er klassisk musiker og har gjort meget ud af naturligheden.

Det reelt set spørgsmål om at fodre hjernen, indlære den med musik og derfor meget svært sammenligne hifi på tværs
af skel.
Bevares der er en mængde kendte "pejle-punkter", alle accepterer som "bedre" og derfor navigerer efter. (strømstyrke,
frekvensområde, dynamik o.l). Jo flere af disse "pejlepunkter" der kommer des mere ensartet må man så formode
udstyret bliver.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 17 Oktober 2020 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Jeg tror på de lydforskelle jeg hører.

Populært skrevet:
Info fra øret sammenlignes med referencer i hukommelsen. Derpå beslutter hjernen hvad du hører.
Det er en kontinuerlig indlæring, indbildning, dannelse, varer livet igennem og hænger således på alle, ikke kun på hifi.



Det har vil strengt taget ikke så meget med læring og genkendelse af lyde/objekter at gøre, men snarer at skelne mellem om en given
lyd er en gengivelse eller mere eller mindre tæt på at kunne være virkelig/naturtro/live.
Det afhænger både af indspilning og anlæg om dette opnås, og faktisk ikke så meget af rummet, lige frekvensgang osv som nogle vil
have det til.
Derfor er bla.a ens valg af reference musik/indspilninger så uhyre vigtigt for at styrer anlægget direkte mod naturtro lyd.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 17 Oktober 2020 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

"Det afhænger både af indspilning og anlæg om dette opnås, og faktisk ikke så meget af rummet, lige frekvensgang osv som nogle vil
have det til."

Så du mener ikke, at det signal der kommer ud, skal være identisk, med det signal der kommer ind?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 17 Oktober 2020 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

@jenslyd.

Før hjernen kan skelne må den først have lært hvad den skal skelne imellem (En læreproces (ubevidst) der varer livet
ud).
Men selvfølgelig vil det gode udstyr spille endnu bedre end det mindre gode og yderligere fritlægge endnu flere detaljer
hvis også akustikken er i orden.
Men, som du selv skriver, behøves hverken aku eller anlæg have kvalitet for at hjernen kan genkende (som er det der
reelt sker) naturlig musik.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 17 Oktober 2020 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
"Det afhænger både af indspilning og anlæg om dette opnås, og faktisk ikke så meget af rummet, lige frekvensgang
osv som nogle vil
have det til."

Så du mener ikke, at det signal der kommer ud, skal være identisk, med det signal der kommer ind?


Jo grundlæggende mener jeg input bør være lig output, men ved audio ,og kun ved audio, kan output målemæssigt være identisk med
indput på nær ubetydelige mikro forskelle, samtidig med der opleves en betydelig klang-mæssig lydforskel, et eksembel er
sammenligningen mellem de to kondensatorer jeg viser lidt oven for dette.

Disse kondensatorer kunne lige så godt have været kabler , kabler som jeg har vist andet sted også er lig med en parallel kondensator.

At der virkelig er meget lidt målemæssig forskel viser Ethan Winter her

Hvilket desværre lader os Hi-fi entusiaster tilbage med vores oplevelse som eneste bevis for lydforskellen og så har vi balladen med
snake-oil sølvpapirhat osv......
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes