Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rum korrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 03 December 2020 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
Han er lidt en sjov fætter. På de fleste videoer er han egentlig rimelig saglig, men så engang imellem kommer der
voodoo ud af munden på ham Fik du prøvet med pladespilleren? smileys/smiley1.gif">
Mangler et ekstra godt RCA-kabel, så ryger minidsp mellem preamp out og in på forstærkeren. Har
da en forventning om den samme fine bas-korrektion :-)

Har iøvrigt sat "mastervolume" til -8dB - så er der headroom til korrektion uden distortion. Er ved at være lidt bas-afvænnet, og vakler
lidt mellem harman +4dB og +5dB til korrektion mellem 18 og 600Hz.

Distortion
If audio playback is distorted, you may have too much gain internal to the DSP. Dirac Live can apply up to 10 dB of gain, so the output
level should be kept lower than -10 dB to guarantee that there is no distortion with a full-scale input signal.
This issue typically occurs when volume control is being done downstream of the DDRC-24 processor. If so, set the DDRC-24 processor
master volume at -10 dB, and then use the downstream equipment to control volume.


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 03 December 2020 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

dichael skrev:
Jeg opleveder det lidt anderledes.

Jeg havde en konventionel forstærker og oplevede, at sangerinden (det må være over 500 Hz ) flyttede sig i lydbilledet,
afhængig af tonejelet. Med rumkorrektion, stod hun klippefast, i midten af lydbilledet.
Jammen der rammer du lige et bette ømt punkt
Man kan sagtens være heldig eller benytte sig af forskellige metoder, som filtrere det værste af rummet fra i målingen. Og på denne måde ramme et par konkrete unoder i selve højttaleren, som så i sidste ende afstedkommer en lidt bedre gengivelse.
Men så er det faktisk ikke en rumkorrektion du laver, men derimod en højttalerkorrektion - for at være helt firkantet
Man kan nemlig sagtens rette lidt op på en højttaler, ved at bruge en DSP som EQ til selve højttalerens afvigende frekvensrespons. Det jeg måske manglede at pointere - er at man blot skal være meget forsigtig med ikke at blande rummet ind i sådan en korrektion, da det nemt bliver noget frygtelig rod.
Så længe der er en nogenlunde fornuftig forsinkelse på de værste/første refleksioner. Så kan vi godt skelne lyden fra hinanden og vil derfor opleve det lidt mere "luftigt" og "rumligt" - no pun intended
Og hvis du med EQ/DSP, har ramt og korrigeret en afvigelse fra en jævn frekvensgang på din højttaler. Så vil du bestemt kunne få et bedre og mere skarp stereobillede.
Men - det har stadig ikke noget med rummet at gøre.
Så. Hvis du kan måle en højttaler under optimale forhold og rette nogle småfejl med en DSP - så er det EQ - altså en 1 dimensionel problematik, som snildt kan rettes med EQ/DSP.

Hvis det er et rumproblem - ringning/ekko/hård overflader osv. Så kan du måske dæmpe det en lille smule ved at skrue ned for højttalerens specifikke frekvens, som lige rammer den ringning eller resonans i dit rum. Dette medføre dog ofte en masse andre problemer - især over 200hz - hvis man ikke er meget påpasselig - nærmest umuligt - rent praktisk.
Hvis noget software påstår at det kan lade sig gøre, så er det fordi de laver en middelværdi af en række målinger og får det til at se pænere ud med en dårlig opløsning på målingen.
Det kan nemlig praktisk taget ikke lade sig gøre, da det bryder med naturlovene.
Målinger og korrektion af frekvenser over ca 500hz - ekskludere rummet i målingen.
Målinger under ca 500hz - her inkluderes rummet i stigende grad - i takt med faldende frekvens - idet at bølgelængden stiger og vores opfattelse af lyden også i stigende grad er domineret af refleksioner og derfor kan vi benytte DSP til at rette problemer - nemmere - men ikke fejlfrit.
Faktisk skal man have en enorm dæmpet membran til at modarbejde stående basbølger i et normalt lytterum. Flere subwoofere jævner selvfølgelig frekvensgange ud, men fjerne ikke ringningen - altså lydens refleksioner imellem vægge/lofte og gulve.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 03 December 2020 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Digital-Thor.

Mine højttalere var Sonus Faber Cremona Monitor, samt Hegel Da12 og Bluesound Node.
Det lød ad helvede til, med enormt rodet perspektiv, hvor stemmer cyklede rundt, af hængig af toneleje.

Hegel blev skiftet til Lyngdorf TDAI 2200, SDAI 2175, samt to Lyngdorf subs.

Nu lød det fabelagtig.

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 03 December 2020 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
Han er lidt en sjov fætter. På de fleste videoer er han egentlig rimelig saglig, men så engang imellem
kommer der voodoo ud af munden på ham Fik du prøvet med pladespilleren?

Så kom den gamle Sanyo Q60 pladespiller (Denon DL160 pickup) med på DSP-vognen. Minidsp er indsat mellem proeuropæiske
og main-in. Det lyder rigtig godt. Bassen er virkelig strammet op! Er havnet på en targetcurve med harman +4dB low frequency
boost med korrektion mellem 18 og 500Hz samt en mastervolume på -10dB. Phil Collins albummet “But seriously” lyder mega
fedt på vinyl med DSP Dirac korrektion

__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 04 December 2020 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

@dr_schlemer

Det er vist det man kan kalde en teknologi-fusion
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 04 December 2020 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

dichael skrev:
Digital-Thor.
Mine højttalere var Sonus Faber Cremona Monitor, samt Hegel Da12 og Bluesound Node.
Det lød ad helvede til, med enormt rodet perspektiv, hvor stemmer cyklede rundt, af hængig af toneleje.
Hegel blev skiftet til Lyngdorf TDAI 2200, SDAI 2175, samt to Lyngdorf subs.
Nu lød det fabelagtig.


Det giver mening. For det første har du en meget lille højttaler, som har utrolig svært ved at levere nogen form for "rigtig" bas. Den har også en meget lav følsomhed og dens power response er heller ikke den bedste - sådan er det bare mange gange med den type design - igen det er et kompromis imellem at det skal se lækkert ud og samtidig lyde godt.

Så måske evner din Lyngdorf at håndtere din højttalere bedre.... især de uheldige impedans-dyk.
Du har tilføjet subwoofere - kæmpe forbedring.
Og så benytter du en DSP fra Lyngdorf, som netop påpeger hvor vigtigt det er med integration imellem subwoofere og fronthøjttalere, samt at man ikke skal forstå forskellen imellem direkte lyd fra højttaleren og rumakustik - før man laver og benytter en DSP:

Jeg har rettet min bas til manuel i omkring 10 år nu - før man kunne få gode automatiske systemer. Ingen tvivl om at de automatiske løsninger er bedst i mange tilfælde - til de fleste. Der er stadig bare mange fælder at falde i. Og når man først endelig forstår fælderne - så kan man næsten lige så godt gøre det selv
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 04 December 2020 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

dr_schlemer skrev:
skumflum skrev:

DSP-vognen. Minidsp er indsat mellem proeuropæiske og main-in. Det lyder rigtig godt. Bassen er virkelig strammet op! Er havnet på en targetcurve med harman +4dB low frequency
boost med korrektion mellem 18 og 500Hz samt en mastervolume på -10dB. Phil Collins albummet “But seriously” lyder mega fedt på vinyl med DSP Dirac korrektion


Fedt fedt

Du beviser netop her, at så længe man får flere fordele end ulemper, ved en given teknologi - så er det bare om at komme i gang
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 04 December 2020 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

dichael skrev:
Digital-Thor.

Mine højttalere var Sonus Faber Cremona Monitor, samt Hegel Da12 og Bluesound Node.
Det lød ad helvede til, med enormt rodet perspektiv, hvor stemmer cyklede rundt, af hængig af toneleje.

Hegel blev skiftet til Lyngdorf TDAI 2200, SDAI 2175, samt to Lyngdorf subs.

Nu lød det fabelagtig.


Jeg er nødt til at reagerer her for ikke diskussionen skal løbe af sporet om hvad der er årsag og virkning, rum node/resonanser kan kun eksisterer hvis de blive startet og fødet af rene sinustone .

Rene sinus toner eksisterer ikke i musik det nærmeste man kommer med rigtige instrumenter er nok når et orgel afslutter et nummer, men jeg bedre jer her tænke på at det kan afspilles i et kirkerum uden problemer. (Ps vil ikke udelukke at elektronisk musik kan indeholde rene sinustoner).

Tænk på live musik kan stort set spilles alle steder , i øvelokalet nede i kælderen , på det lille værtshus osv uden antydning af stærkt generende rum-resonanser og det skylde det ovenfor nævnte, rene sinus toner eksistere ikke i musik, musikken vil naturligvis altid tage smag af rummet ,men musik instrumenterne vil altid være letgenkendelige og lyde ægte.

Hvad går galt ved stereo som forårsager uacceptable rumresonanser/stående bølger det gør fejlkonstruerede højtaler og underdimensionerede forstærker og indirekte stærkt minipulerede plader , hvis formål er at få dårligt lydende anlæg til at lyde mere ens og mere "fedt," men nogen gange bliver det hele bare for meget og man ryger i den anden grøft med alvorlige lydproblemer til følge.

Som sagt fejlkonstruerede højtaler skaber rumresonanser/stående bølger , jeg aldrig selv oplevet sådanne problemer og jeg har spillet i mange forskelige rum små og store rum , dæmpet og ikke dæmpet i mere end 30 år, jeg aldrig brugt basreflex, og altid brugt ekstremt overdimensionerede forstærkere, og mener det er en del af årsagen.

Mere ekstremt har jeg oplevet det med Duelund konstruktioner som går rent ned til 20Hz , de har har kunnet spille i et fuldstændigt bare kælderrum uden rumresonans problemer , men naturligvis tager lyden smag af rummet som også live musikinstrumenter vil gøre, men de lyder stadigvæk som ægte musikinstrumenter , ingen vil være i tvivl.

Hvad er problemet , ja det er mange gange princippet basreflex som virker som at puste hen over en flaskemunding hvilket kan skaber rene sinus toner som er det der skal til til for at føde muligheden for stående bølger og tendensen vil yderligere kunne forstærkes af manglende styring fra en for svag forstærker.

Det kan illustreres af det man kalder steprespons som angivet herunder hvor man kan se en begyndende ren sinustone i en ideal simulation ved brug af basreflex , det vil typisk være endnu være i virkeligheden.



Noget som er helt elimineret med lukket system med det optimale Qts på ca 0.55 (Bessel funktion) og det kan blive endnu bedre og mere kontrolleret med en akustisk ventil.

Det er naturligvis fint at man nu kan hæve fejlkonstrueret hifi's niveau med rumkorrektion/DSP (ved hjælp af højtaler kompensation), men man skal altså ikke tro at fordi man har fået præcision så er der ikke mere at hente, det er der , meget mere hvad angår klang virkeligheds tro gengivelse perspektiv generelt og ikke mindst variabelt perspektiv.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 04 December 2020 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Måske læser jeg Jenslyd for tæt på, men med udgangspunkt i denne sætning: meget mere hvad angår klang virkeligheds tro gengivelse perspektiv generelt og ikke mindst variabelt perspektiv. så forledes jeg til at tro, at Jenslyd mener, at disse lydkarakteristika kun opnås hvis man har et lukket bassystem, og ikke et basrefleks. Hmmm. Lukket system kontra reflekssystem og "variabelt perspektiv" - I'm speechless.

Hvis Jenslyd mener det, mener jeg det er meget forkert og dem der har et basreflekssystem må ikke tro, at rumkorrektion ikke kan gavne dem. Ham hollænderen der, jf. en ovenstående indlæg, har på Youtube på troværdig vis oplevet fordelene ved god elektronisk rumkorrektion, på trods af hans skepsis, og det indhold han der præsenterer bør inspirere til dem der ikke kan eller ikke må ændre deres stue til god akustik. Rumkorrektion baseret på DSP kan ikke gøre det ligeså godt som akustisk rumkorrektion, men er langt bedre end ingenting.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 04 December 2020 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Min oplevelse og seneste erfaring er at en kombination af indretning, akustiske tiltag og elektronisk rumkorrektion er vejen frem.
Udført i den rækkefølge.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 04 December 2020 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Også min oplevelse. Mit rum ligner l... med store og mindre store Rockwool-fyldte absorbenter, diffusorer hist og pist samt tæpper på gulv og vægge, men da det er MIT lytterum uden forudaftalt besøg af ægtefællen ;-), som i øvrigt ingen indflydelse har på rummet, så går det, men jeg er ikke meget for at invitere andre end hi-fi folk ind. Og så har jeg haft gavn af et tip fra van den Hul: drej dit højttalersystem en anelse i rummet, så du undgår helt ens spejling fra sidevæggene.

Min elektroniske DSP er begrænset til frekvensmæssig tilpasning i den lave ende, + en svag sænkning omkring 2 kHz samt et svagt fald mod toppen, i retning af B&K's idealkurve, men ikke helt så meget.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 04 December 2020 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

jenslyd skrev:
Som sagt fejlkonstruerede højtaler skaber rumresonanser/stående bølger , jeg aldrig selv oplevet sådanne problemer og jeg har spillet i mange forskelige rum små og store rum , dæmpet og ikke dæmpet i mere end 30 år, jeg aldrig brugt basreflex, og altid brugt ekstremt overdimensionerede forstærkere, og mener det er en del af årsagen.


Det lyder altså ikke helt rigtigt. Stående bølger har da 100% noget med rummets dimensioner og overflade at gøre. Du vil opleve det forskelligt afhængig af hvor lydkilden og lytteren er placeret.

Ud over det, så man man bare erkende at folk har glæde af DSP
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 04 December 2020 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

jenslyd skrev:
Tænk på live musik kan stort set spilles alle steder , i øvelokalet nede
i kælderen , på det lille værtshus osv uden antydning af stærkt generende rum-resonanser og det skylde det ovenfor nævnte, rene sinus toner eksistere ikke i musik, musikken vil naturligvis altid tage smag af rummet ,men musik instrumenterne vil altid være letgenkendelige og lyde ægte.


Det tror jeg rigtigt mange lydteknikere vil være uenige i. Man, får som regel altid noget brugbart ud af fronten, men mangw rum kan være så ringe at god lyd er umuligt live.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 04 December 2020 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Uanset hvilket rum man spiller i, er der ALTID tydeligt forskel på lyden fra en rigtigt akustisk instrument, og en højttalergengivelse af det!

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 04 December 2020 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Musik indeholder ikke rene sinustoner, skriver jenslyd.
Det kan vi ikke blive uenige om. Men dissekerer vi musikkens struktur består instrumenter og stemmer af grundtoner
(sinustoner) SOM er blandet med harmoniske overtoner OG differenstoner af disse klange. Alt i alt et sammensurium af toner,
der hver for sig kan sætte gang i resonanser i udstyr og rummet vi spiller i.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 04 December 2020 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Måske læser jeg Jenslyd for tæt på, men med udgangspunkt i denne sætning: meget mere hvad angår klang virkeligheds tro gengivelse perspektiv generelt og ikke mindst variabelt perspektiv. så forledes jeg til at tro, at Jenslyd mener, at disse lydkarakteristika kun opnås hvis man har et lukket bassystem, og ikke et basrefleks. Hmmm. Lukket system kontra reflekssystem og "variabelt perspektiv" - I'm speechless.

Hvis Jenslyd mener det, mener jeg det er meget forkert og dem der har et basreflekssystem må ikke tro, at rumkorrektion ikke kan gavne dem. Ham hollænderen der, jf. en ovenstående indlæg, har på Youtube på troværdig vis oplevet fordelene ved god elektronisk rumkorrektion, på trods af hans skepsis, og det indhold han der præsenterer bør inspirere til dem der ikke kan eller ikke må ændre deres stue til god akustik. Rumkorrektion baseret på DSP kan ikke gøre det ligeså godt som akustisk rumkorrektion, men er langt bedre end ingenting.


Det jeg mener er er præcision gør ikke hi-fi alene men det virker som om folk , ja sågar anmelderne bliver enormt begejstret når de endelig oplever præcision fast bas ingen bulder bas osv. det er vi som sagt nogen der har haft de sidste 30 år også uden DSP.

Det er bestemt fint at man nu kan korrigerer en bunke l**t som ikke kan spille uden DSP, til at spille faktisk ret godt med. Det løfter den lave ende af hi-fi gangske betragteligt i kvalitet for et beskedent beløb.

Men det er ikke det hele ,langtfra, hi-fi består efter min mening af præcision klang og perspektiv og der er delmængder mellem de nævnte begreber, eksempelvis vil perspektiv forbedres når præcisionen forbedres osv.

Men man er også nødt til at forholde sig til at ikke alt er en delmængder , som Boman bl.a. nævne kan vi hører ud gennem et vindue ,rundt om et hjørne ,ud af en halvåben dør om det et er live musik der bliver spillet eller om det er en gengivelse, og det høres selv om præcisionen angående frekvens og fase er lig nul, det er dog en vigtigt pointe at forholde til at præcisionen er optimal ved lydens udspringspunkt.

Den er min erfaring at nå begrebet klang begynder at ligne virkeligheden så vil illusionen også forbedres vedrørende perspektiv og præcision selv om det nødvendigvis ikke kan måles eller bevises , det er hjernen der kører, klang bliver også bedre når præcision er på plads, de tre begreber understøtter hinanden i at skabe en langt bedre illusion. Den illusion vi alle forsøger at få til at ligne virkeligheden

Det er desværre sådan at klang og dele af perspektiv hverken kan beregnes måles eller bevises, og bl.a. derfor diskuterer vi lystigt, vi diskuterer også fordi en mase hifi går ud på at kompensere for mangler i gengivelsen.

Vi har ikke bas , når man så laver vi bare et hul i kassen , basreflex , vi har ikke et perspektiv der er stort nok ,når man så laver vi bare en dipol som selv kan lave "perspektivet ", vi har ikke dynamik , ikke noget problem vi laver bare nogle horn som giver følelsen af "dynamik" osv.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 04 December 2020 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Er meget enig Kaj. Mange ting spiller ind.

Jeg vil også gerne have akustiske instrumenter til lyde naturligt. Men mener ikke nødvendigvis akustiske instrumenter skal indspilles naturligt for at opfattes naturligt. Eksempelvis bør et piano indspilles lysere, glattere og gengives mere letflydende for at det kan opfattes naturligt. Som jeg skrev tidligere lyder husets Piano som lukket lyd i sammenligning med den lyd jeg hører som naturlig over hifianlægget.

Spiller man en optagelse har man jo gerne en forventning om instrumenterne har en specifik placering i den samlet lydscene, og kan dermed også medføre en anden sound end eksempelvis mit piano i nærfeltsoplevelse (som eksempelvis når min datter spiller piano i stuen). Akustiske instrumenter kan således lyde på mange forskellige måder alt efter optagelsens vilkår (stor sal, lille rum). Et af mine pejlepunkter omk en kontrabas er at kunne høre alle islæt af høje frekvenser fra instrumentet. Eksempelvis strengestøj fra gribebrættet, neglestøj og ikke mindst høre strengene er af stål og ikke bare en glat sort masse som indikerer oppustet lavfrekvens der maskerer de diskante detaljer. Samtidig er det de diskante detaljer der placerer bassen præcist i lydbilledet. Uden dem flyder bassen ud og kan ikke placeres præcist i billedet.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 04 December 2020 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Uanset hvilket rum man spiller i, er der ALTID tydeligt forskel på lyden fra en rigtigt akustisk instrument, og en højttalergengivelse af det!

Eller hvor i rummet du hører instrumentet. Kun tæt på lyder det autentisk. Jeg har hørt en del klassisk guitar og klaver. Kommer man for langt væk, betyder rummet for meget og forstærkning gennem højttaler er at foretrække

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 04 December 2020 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt uenig!

Som nævnt, behøver man ikke engang være i rummet, det kan tydeligt høres udenfor - hvis døren er åben.

Men det kan være, at du er typen der ikke kan få det højt nok!

Der er ingen mening i at spille meget/for højt. Hvis man spiller for højt "skruer øret ned", man får midlertidig hørenedsættelse (som bliver permanent hvis det varer for længe)

Og øret mister evnen til at nuancere lyden, dvs. man kan ikke høre detaljerne! (det er måske derfor nogle foretrækker rørforstærkere, for så spiller man ikke for højt, og kan derfor høre flere detaljer).

Jeg har været i DR's Koncerthus og høre Daniel Barenboim spille på flygel. Det var ikke højt, men det lød fantastisk.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 04 December 2020 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Nu vi er i gang med at bruge en masse kræfter på at sikre gengivelsen de bedst mulige betingelser gennem akustisk og
elektronisk rumkorrektion. Med kommentarer om, at vi ikke kan genskabe en naturtro gengivelse. Det er jeg enig i. Med
begrundelsen, at en mikrofon ikke er en perfekt transducer. Ikke er i stand til - med nødvendig præcision - at omsætte lydene
(trykvariationerne) til elektriske signaler. Og som konsekvens heraf ikke mulig at lave en optagelse identisk med lyden fra
instrumenter og stemmer hvor optagelsen foretages.

Musikgengivelsen passerer to nåleøjer fra optagestedet og afspillestedet med samtidig tilføjelse af lytterummets akustik.
Nåleøjerne er to transducere - mikrofonen og højttalerne. Vi har kun (nogenlunde) kontrol over højttalerne og vores lytterum.
Alene musikernes og producernes valg af mikrofontype til et givet instrument eller sangstemme indikerer en forskel i
mikrofonernes klang og evne til præcis formidling, som har indflydelse på den klang man ønsker at tilføre optagelsen. Og her
skrider vores forestilling om perfekt og naturlig gengivelse. Uanset hvor meget vi anstrenger os med DSP og andet interessant.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes