Heatsink skrev:
Ja det er ikke uden problemer at få virkelighedens mono overført til hifi verdenens stereo |
|
|
Er ikke helt klar over om du hører verden med et øre, pointen med stereo er at efterligne verden ,putte det de to mikrofoner(to øre) har hørt ind i vores øre ,hjernen skal så bare gøre det den altid gør, med stereo er problemet bare at konstanter forvrænger lyden, rummet , fejlagtig gengivelse med dårlige Hifi apparater og dårlige unaturlige optagelse vil komme i vejen, plus hvis Digital Thor tillader det, det udifinerbare og vanskeligt målbare begreb naturtro klang som ikke altid har den naturtrohed som gør at vi snydes ,men høre lyden som en mekanisk gengivelse.
Hifi består af præcision plus klang , når begge er perfekte kan det give os et perfekt variabelt perspektiv/rum at kigge ind i ,et rum som vil varierer naturligt efter den begivenheden som afspilles, DSP og rumskorektion kan hjælpe os med præcision, præcision fra selve anlægget, plus en "nulstilling" af rummet.
Der er som sagt to tilgange til dette. Korrigere selve højtalerens lyd for at udkompenserer rummet's indflydelse, således at perfekt lyd rammer lytterens ører. det er Dirac Live roomperfekt med flere.
Den anden tilgang bruges bl.a. af Bang & Olufsen's Beolab 90 , Kii Audio's Three, Dutch & Dutch 8c den Perfekte højtaler holdes fri af rummets indflydelse B&O kalder det beam control, rent fysisk er det blevet gjort i mange år med princippet LEDE, Live end Dead end.
Lytteren sider i live-end den normale akustik, højtalerne står i Dead-end, et område uden refleksioner som kan påvirke den direkte lyd til lytteren.
Er enig med Digital Thor , Beolab 90 med fleres løsning er sandsynlig bedst til Hifi, Hifi akustik er ikke som almindelig akustikteori, det drejer sig udelukkende om at få lyden fra højtalerne til ørene som sad man med en hovedtelefon.
Lad mig komme med et par kommentarer omkring den anden vigtige del af Hifi , klang hvis Digital Thor tillader, helt oprigtigt jeg vil skide på hvad han tillader.
Klang skal høres den kan typisk ikke måles eller forudsiges og god klang kan være tilstede uden den store præcision, men er den naturlige klang tilstede så kan den efter mening hjælpes på vej af en høj præcision, derfor er præcision efter min mening meget vigtig men ikke alt.
Klang ændres og påvirkes overalt i vores Hifi kæde fra selve indspilning til afspilning vi kan intet gøre ved dette, det eneste vi som Hifi entusiaster kan gøre er at holde fast i at det hele drejer sig om at opnår naturtro og musik formiddelene illusion/klang som tilsynladene kan høres under næsten alle akustiske forhold.
Lad mig koble dette til musikinstrumenter her med en violin, i videoen sammenlignes en 70$ violin med en stradivarius og 3 andre mellem dette niveau.
https://youtu.be/9e0Tuvitkgs Hører du forskelle, er det ikke forskellen i sig selv som er betydningsfuld, men musikformidlingen/klangen, læg også mærke til hvor vigtig det er at få fat i de enkelte violinens klang ved for det første at han spiller tre forskelige stykker og du hele tiden ved om det er violin 1 2 osv som spiller, du har mulighed for hele tiden at bygge på dine indtryk og bevæge dig mod den mest musikformildene bedst lydende violin. Sådan arbejder en seriøs Hifi entusiast, han arbejder ikke som total idioten blind test guruen Sean Olive hvor det hele bare flyder i en stor forvirring og man derfor kommer frem til fuldstændig kroteske konklusioner.
Hvad har dette med Hifi at gøre, jo inden for Hifi er der apparatter komponenter kabler som er at sammenligne med en 70$ violin og der er apparatter komponenter og kabler som kan sammenlignes med en stradivarius, og hvorfor ikke vælge det bedste til at formidle vores musik.
Kan du ingen forskel høre, glem begrebet klang og dit liv bliver langt nemmere og mere simpelt.