Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 11:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strøm og digital (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Vender ikke tilbage!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 17 November 2020 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

4711 der skal man så bare have et ubrugt ved siden af at sammenligne med, for ellers kan det nemt være tilvænning
Jeg skal have rigtig mange fingre på hver hånd hvis jeg skal tælle hvor mange gange jeg er faldet i
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 17 November 2020 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Øpsie skrev:
Mikkel G skrev:
Måske er den største forskel mellem ørerne...?!?!

Dén er jeg absolut med på.. gælder også i mange andre sammenhænge

Men altså, skal nok sparre dig for en næsvis comeback, men det er altså ret meget. Det er så man føler ørerne bløde og ikke gider høre musik mere end 10 min. Modsat en oplevelse, hvor jeg sagtens kunne lytte en hel aften.

Husker du at holder styr på fasen i dine strømkabler, for det du beskriver kan lyde som at fasen vendes forkert på strømkablet...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 18 November 2020 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hej Øpsie,

Tillykke med at du hører godt og stoler på dine sanser.

Det er helt rigtigt, at der kan være stor forskel på lyden fra digitale apparater alt efter hvilken strøm, man fodrer dem med. Mindst lige
så stor forskel som med analoge, så hold fast i den erfaring. Det er også sådan, at jo mere gennemsigtigt dit anlæg bliver, jo større
forskel vil du høre på ren - og forurenet strøm.

Du har nu fået fat i noget grej, som kan gengive disse forskelle - på den ene side dejligt, på den anden side frustrerende, men de to
sider er (nok) uundgåelige og vil følges hånd i hånd frem mod den lyd du stræber efter. Jo tættere, du kommer på High-end lyd, jo mere
vil du opdage, at ALT spiller en rolle i vores hobby. På den ene side spændende og udviklende, fordi du kan komme tættere og tættere
på kunstnerens intentioner, på den anden side frustrerende og irriterende, fordi det koster mange penge, tid og kræfter at nå dertil.

Nogle af os, der elsker at lytte til musik på anlægget, er tilfredse med en lyd, andre synes er unaturlig. Nogle af os bruger musik fra
anlægget som hygge og dekoration i hjemmet på linie med stearinlys, blomster og billeder. De er på mange måder heldige, for deres
anlæg behøver ikke koste eller fylde meget. Andre af os leder efter oplevelser, der er så intense, at selv de mindste unaturligheder
forstyrrer. De er på mange måder uheldige, da anlæg af den karakter ofte ender med at koste (rigtigt) mange penge og ofte virker
dominerende i hjemmet. Er man til det, får man til gengæld oplevelser, som kan være rystende store.

Så bare rolig. Du er kun lige begyndt på rejsen men er tilsyneladende godt på vej.

__________________
Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 18 November 2020 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har for mere end et år siden haft fornøjelsen af at lytte til Øpsie's anlæg.

Ved den lejlighed at konstatere anlæggets følsomhed for skiftende kabler. Forskelle i en størrelsesorden, der ikke var til at overhøre.
Uden at have hørt resultatet af strømkabelskift - ja blot udskiftning af stikkene - er der måske den mulighed, at stikkenes overfladebehandling i
forbindelse DAC'en lave strømforbrug kan være kilde til det beskrevne resultat.

I situationen ville jeg bevæbne mig med finkornet smergellærred og Kontakt 60 til forbedring af stikkenes kontaktflade og ledeevne.
I min grønne ungdom med friske ører opdagede jeg ved en tilfældighed, at rensning af stik og kontaktflader resulterede i bedre gengivelse.
Og den iagttagelse har gentaget sig i min seneste ændring af opstillingen i nye lokaler.

Jeg har dog ikke i min opstilling konstateret forskelle mellem strømkabler.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 18 November 2020 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej Øpsie,

Tillykke med at du hører godt og stoler på dine sanser.

Det er helt rigtigt, at der kan være stor forskel på lyden fra digitale apparater alt efter hvilken strøm, man fodrer dem med. Mindst lige
så stor forskel som med analoge, så hold fast i den erfaring. Det er også sådan, at jo mere gennemsigtigt dit anlæg bliver, jo større
forskel vil du høre på ren - og forurenet strøm.

Du har nu fået fat i noget grej, som kan gengive disse forskelle - på den ene side dejligt, på den anden side frustrerende, men de to
sider er (nok) uundgåelige og vil følges hånd i hånd frem mod den lyd du stræber efter. Jo tættere, du kommer på High-end lyd, jo mere
vil du opdage, at ALT spiller en rolle i vores hobby. På den ene side spændende og udviklende, fordi du kan komme tættere og tættere
på kunstnerens intentioner, på den anden side frustrerende og irriterende, fordi det koster mange penge, tid og kræfter at nå dertil.

Nogle af os, der elsker at lytte til musik på anlægget, er tilfredse med en lyd, andre synes er unaturlig. Nogle af os bruger musik fra
anlægget som hygge og stemningsskaber i hjemmet på linie med stearinlys, blomster og billeder. De er på mange måder heldige, for
deres anlæg behøver ikke koste eller fylde meget. Andre af os leder efter oplevelser, der er så intense, at selv de mindste unaturligheder
forstyrrer. De er på mange måder uheldige, da anlæg af den karakter ofte ender med at koste (rigtigt) mange penge og ofte virker
dominerende i hjemmet. Er man til det, får man til gengæld oplevelser, som kan være rystende store.

Så bare rolig. Du er kun lige begyndt på rejsen men er tilsyneladende godt på vej.

__________________
Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 18 November 2020 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv investeret mange penge i færdiglavede strømkabler, da jeg endnu ikke er stødt på nogle "hjemmelavede", der har kunnet
hamle op med disse. Min erfaring er, at de bedste, men også hundedyre powerkabler, kan lave lydforbedringer i samme størrelsesorden
som skift af apparater i anlægget. Min erfaring er også, at man kan ikke hente disse lydforbedringer ved at købe dyrere/bedre apparater.
Det er forskellige boldbaner, der bliver spillet på.

Jeg skylder også at sige, at vi bevæger os i prislejer, hvor ét strømkabel koster ligeså meget som en rigtigt god forstærker, og for nogle
endda et helt stereoanlæg. Det er derfor en erfaring som vil være udenfor, hvad rigtigt mange vil - eller kan betale.

Der er dog noget generel viden og erfaring, som kan have almen interesse, både for den, som er så heldig at have tilstrækkelige DIY
egenskaber, men også for den, som evt. har lyst og penge til at bevæge sig ind i kabeljunglen - for en jungle er det, og der er desværre
rovdyr blandt nogle af producenterne.

Jeg har over de sidste årtier oplevet, hvordan HiFi4all har flyttet sig fra at være "for all", altså BÅDE for dem med de mere ydmyge
anlæg og for dem med de meget avancerede og oftest dyre anlæg, til "for all" forstået som dér, hvor indlæg om de mere ekstreme
anlæg næsten bliver opfattet som provokerende. Det er for mig en trist udvikling. Som Søren Kirkegaard udtrykte det: Kun ved at
stræbe efter det perfekte kan vi nå det højest opnåelige.

Ligesom vi er nogle, der nyder at følge Formel 1 løb uden nogensinde at få råd til en Formel 1-bil, er der også noget at hente ved at læse
om og følge udviklingen af HiFi's Formel 1 udstyr. Måske vi aldrig får råd til en Tesla model S, men derfor skal vi vel ikke lukke øjnene for
Teslas betydning for udviklingen af mere tegnebogsvenlige el-biler. Så lad mig slå et slag for, at vi ikke kun kan læse om det virkeligt
fremragende i udenlandske fora, men også her i det, der igen kunne blive det danske svar på disse. Altså ikke et enten eller, men et
både og.

Siden '80erne er forureningen af lysnettet steget eksplosivt. Det er denne forurening, der har gjort det nødvendigt at investere mere og
mere i powerkabler og andre former for filtrering. Denne forurening er skyld i, at vore dyre, ofte teoretisk næsten perfekte apparaters
strømforsyninger ikke fungerer som i teorien. Dygtige ingeniører, forskere og teknikere aner ikke, hvor deres apparater bliver stillet op,
og hvilke støjkilder, de bliver udsat for. De skal i en globaliseret verden kunne fungere i et storbymiljø, langt ude på landet, i USA eller
Kenya osv. Derfor er man nødt til at bygge ud fra teoretisk optimale betingelser, som er næsten ikke eksisterende i vore dage. For 50-60
år siden fandtes disse støjkilder ikke, og man havde derfor ikke de samme vanskeligheder.

Forurenerne er f.eks. mikroovne, lysdæmpere, WiFi, GPSer, mobiltelefoner, sparepærer af en hver slags også LED, hårtørrere på halv
kraft, varmepumper, elektromotorer og meget andet - men også udstråling fra apparaterne selv, hvor især de digitale enheder er
slemme. Vi lever altså stort set alle i en kæmpe sky af electro smog. Så længe, vi holder os til ét apparat, er der stort set kontrol over
tingene, afskærmningen i et metalkabinet beskytter ganske effetivt, men i det øjeblik vi skal flytte signalet fra én enhed til en anden, har
vi brug for kabler (eller trådløs overførsel, men det handler dette emne ikke om). Disse kabler fungerer som antenner og opsamler en
masse støj, oftest langt over det hørbare område. Denne støj moduleres ned og blander sig med det, der burde være ren strøm, og
forstyrrer strømforsyningen, så den ikke kan arbejde optimalt. Dette gælder også højttalerkablerne.

I mange år troede man, at så længe vi holdt os til det digitale domæne, var den hellige grav velbevaret - det var jo bare et-taller og
nuller, og vi ved jo alle, at vi kan sende og gensende digitale filer frem og tilbage over hele verden og få en perfekt kopi frem ved hjælp
af fejlretning. Der er stadig utroligt mange med stor teknisk erfaring, der nægter at digitalt overførte signaler kan ændre sig i
lydgengivelse udfra denne fejlagtige opfattelse. Vi ved nu, at ved streamet lyd overføres de digitale signaler i det analoge domæne og
kan ikke fejlrettes digitalt. Her er ultrapræcis timing påkrævet, da vor hørelse er ekstremt følsom overfor faseforskydelser - formentlig
fordi hørelsen er vor forsvarsmekanisme nummer et helt tilbage fra urmennesket. For en god ordens skyld: materialevalg og mekanisk
udførelse af stik, metalleder og isolering spiller en stor rolle.

For jer, der stadig er med, vil jeg, med baggrund i en dyb erfaring med nogle af de ypperste strømrensende kabler og filtre uden
elektriske komponenter, igen sige, at powerkabler lavet korrekt kan lave lydforbedringer, som man ikke kan få på andre måder.
Strømfiltre internt eller eksternt bestående af komponenter som kondensatorer og spoler er ikke hurtige nok og dermed
dynamikforringende. Jeg vil også gentage, at vi snakker HiFi's Formel 1 klasse og derfor dyrt, men dejligt. Personligt har jeg droppet min
bil, er steget på den grønne bølge og cykler året rundt, men har derved fået en lyd, jeg aldrig havde haft råd til ellers. For mig går
regnestykket op, for jeg lytter uendeligt meget mere til mit dejlige anlæg, end jeg sad i min bil, og jeg har aldrig fortrudt valget. YMMV.

Et link til en ganske uddybende forklaring på problemerne, vi står overfor og et bud på deres løsning findes på hjemmesiden fra
LessLoss, ikke den eneste producent, der kan det her, men efter min erfaring den billigste, selvom billigt nok er et forkert ord her.
I skal ned under beskrivelsen og bestillingsmuligheden af de nu erstattede kabler for at læse om teorien og en af løsningerne. De nye
kabler, der har erstattet dem, er klart bedre, men ikke dyrere.


https://www.lessloss.com/dfpc-series-p-213.html








__________________
Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 18 November 2020 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Nok fornuftig at skille skæg fra snot her.

Ymir taler meget om elektrisk målbare forhold plus støj-indstråling som også er målbart.

Øpsie taler om at skifte et netstik og dermed få en lydændring som umildbart virke det som hokus pokus da stikkets equivalente
komponenter som jeg tidlige omtalte bør være ubetydelige i elektrisk sammenhæng i forhold netkabel intern-wiring og ikke mindst en
sikring som iøvrigt også er et virkningfuldt modifikations objekt.

Det svage punkt elektrisk er kontaktmodstanden, her vil Kajs råd hjælpe.

Hvor efterlader det os?, jo i en situation hvor der sandsynligvis ingen elektrisk forskel kan måles som kan forklarer den oplevede
lydforskel.
Er der en reel lydforskel, er det placebo ,er det indbildning, er det manipulation osv, det er den evigt gående diskussion, skåret skarpt til
her
nul testen

Forklaringen på lydforskelen som står tilbage er at lyden bestemmes af de equivalente komponenter (spole,modstand,kondensator),
deres elektriske data/egenskaber og sidste ende hvad de er lavet af, materialerne.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 18 November 2020 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:
Hej Øpsie,

Tillykke med at du hører godt og stoler på dine sanser.

Det er helt rigtigt, at der kan være stor forskel på lyden fra digitale apparater alt efter hvilken strøm, man fodrer dem med. Mindst lige så stor forskel som med analoge, så hold fast i den erfaring. Det er også sådan, at jo mere gennemsigtigt dit anlæg bliver, jo større forskel vil du høre på ren - og forurenet strøm.

Du har nu fået fat i noget grej, som kan gengive disse forskelle - på den ene side dejligt, på den anden side frustrerende, men de to sider er (nok) uundgåelige og vil følges hånd i hånd frem mod den lyd du stræber efter. Jo tættere, du kommer på High-end lyd, jo mere vil du opdage, at ALT spiller en rolle i vores hobby. På den ene side spændende og udviklende, fordi du kan komme tættere og tættere på kunstnerens intentioner, på den anden side frustrerende og irriterende, fordi det koster mange penge, tid og kræfter at nå dertil.

Nogle af os, der elsker at lytte til musik på anlægget, er tilfredse med en lyd, andre synes er unaturlig. Nogle af os bruger musik fra anlægget som hygge og stemningsskaber i hjemmet på linie med stearinlys, blomster og billeder. De er på mange måder heldige, for deres anlæg behøver ikke koste eller fylde meget. Andre af os leder efter oplevelser, der er så intense, at selv de mindste unaturligheder forstyrrer. De er på mange måder uheldige, da anlæg af den karakter ofte ender med at koste (rigtigt) mange penge og ofte virker dominerende i hjemmet. Er man til det, får man til gengæld oplevelser, som kan være rystende store.

Så bare rolig. Du er kun lige begyndt på rejsen men er tilsyneladende godt på vej.

Super, velskrevet indlæg
Tak for det.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 18 November 2020 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Ikke to øre er ens, ikke to øre høre ens, ikke to hjerner opfatter det ens
Ikke to øjne er ens, ikke to øjne ser ens, ikke to hjerner opfatter det ens
men alligevel forventer vi naboen høre og ser det samme som en selv.

Det bevises gang på de sociale medierne. Til stor morskab og endnu større diskussion, når folk skal gætte farven på en "blå" kjole eller et par "røde".

Så, når outputtet ikke er er målbar og derved sammenligneligt, er debatter om kablers indflydelse på lyden, noget nogen umulig kan vinde.

Det afleder en ny betragtning omkring menneskets opfattelse og behov:

- Hvorfor opfatter vi altid os selv, som den der har ret?
- Hvorfor er det meget vigtigt vi og kun vi får ret?


Jeg er el-ingeniør, så om kabler har en indflydelse eller ej, er en debat jeg hopper udenom. Grunden? jeg har ikke brug for at have ret og jeg kan erkende vi alle
høre og opfatter lyd forskelligt, så det er en umulig og en nytteløs diskussion, som altid ender i knap så pæn ord.

Hovedsagen for mig, er min lyd hjemme i min stue tilfredsstiller mig, og kun mig.

Naboens lyd, tilstoppede øre, små eller store kabler og anlæg købt i bilka, må han sgu selv rode med 😂



Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski
 
4711
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 11 Februar 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 18 November 2020 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

donkeyshark, jeg er bange for at dine erfaringer ikke nytter noget. Du må forstå at de fleste har på sitet besider en klogskab og teknisk indsigt som
langt overstiger en gennemsnitlig ingeniør. Det har den kæmpe fordel at de på forhånd kan regne alting ud, således at de slet ikke behøver at ulejlige
sig med at lytte på skidtet. Selv er jeg en af de idioter som har været nødt til at investere i bl.a. Usb kabel med en listepris på 1.300 USD og satakabel
til 400 USD alene fordi mine ører tvang mig til det. Men fortvivl ikke, Oraklerne har opmuntrende ord, og kan venligt forklare mig at jeg ikke er total
idiot, men blot har ladet mig snyde af noget de kalder pskykoakkustik, som de fleste her på sitet også er eksperter ud i.
Til top Vis 4711's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 4711
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 18 November 2020 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Tak for det mange indspark. Jeg skal prøve at samle lidt op.

Jeg er sådan set ikke ude på at skabe en kabel-fight, så jeg håber fortsat tonen kan holdes sober og konstruktiv.

@Ymir: jeg har noteret dine input, og sort lakridskabel lyder også fint, men jeg oplever også nogle begrænsninger i forhold til
naturlighed og udklingning her. Så min ambition er nu at forfølge det valgte kabel (i det mindste i første omgang) og se, hvor jeg
kan bringe det hen.

Generelt er jeg overbevidst om, at man ikke kan måle forskellene og stiller mig derfor også stærkt uforstående over for den
forskel jeg ganske tydelig oplever. Ikke desto mindre er forskellen tydelig som Norah Jones og Audioslave. Kom gerne forbi for et
lyt, hvis nogen skulle være interesseret (men måske først post corona? )

@4711: Det kunne jeg godt prøve - tak for tip! Men hvis jeg er skeptisk over for stiks påvirkning af kabler, så er jeg endnu mere
skeptisk over for langvarig burn-in på kabler (ikke apparater; sidst-nævnte har jeg oplevet stor forskel med, faktisk bl.a. på
selvsamme DI-20 i øvrigt - men det er vist en diskussion for en anden tråd )

@Mikkel G: Ja, fasen er supervigtig - som nævnt kan jeg konstatere en relativt stor forskel på, hvordan fasen vendes - hvis jeg
vender den, så bliver lyden (endnu) lysere - og fasen er målt til at være ens på de to kabler, det er tjekket MANGE gange ved
skift og jeg måler det faktisk hver gang. Om det så er rigtigt i forhold til resten er jeg så mere i tvivl om... så kunne godt være
noget, der burde kigges efter. Tak for tip!

@donkeyshark: Tak for dine indlæg, interessant læsning og overvejelser, og der er ganske givet meget stor forskel på vores ører.
Min oplevelse er, at mange hifi-folk eftertragter åbenhed og detaljer (jeg kan tage fejl her, men det er meget tydeligt på messer,
hvor jeg en gang kom til at holde mig for ørerne, fordi lyden var for skarp, mens andre sad og nikkede med på rytmen ), og
derfor er det lidt morsomt, at mine præferencer på dette punkt faktisk er modsat; jeg skal have fat i et stik, der lyder lukket og
lidt mut. Mere blødt og 'rundt' i klangen/betoningen.

@Kaj: Jeg må prøve med rensning af kontakter, men frygter jo nærmest, at rensning vil give endnu mere hul igennem.. kan man
evt. putte noget på i stedet?

@C.Bukowski: Tak for input, tænker du har meget ret her; som hint'et ovenfor, så tror jeg præferencerne varierer voldsomt, og
det er jo også dét, der gør denne her hobby spændende, men svær at diskutere på et forum. Mit mål er her ikke, at der skal
være en vinder af en kabeldebat, for jeg er som sådan ret ligeglad med, hvad andre måtte tænke om mine evner som lytter. Men
jeg er meget interesseret i, hvad folks erfaringer er på området - og her må sølvpapirshattene for min skyld gerne komme frem -
lige nu er jeg åben for hvad som helst
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
ymir
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2017
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 18 November 2020 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

donkeyshark skrev:
Hej Øpsie, Tillykke med at du hører godt og stoler på dine sanser. http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley17.gif"> Det er helt rigtigt, at der kan være stor forskel på lyden fra digitale apparater alt
efter hvilken strøm, man fodrer dem med. Mindst lige så stor forskel som med analoge, så hold fast i den erfaring. Det er også sådan, at
jo mere gennemsigtigt dit anlæg bliver, jo større forskel vil du høre på ren - og forurenet strøm. Du har nu fået fat i noget grej, som kan
gengive disse forskelle - på den ene side dejligt, på den anden side frustrerende, men de to sider er (nok) uundgåelige og vil følges hånd
i hånd frem mod den lyd du stræber efter. Jo tættere, du kommer på High-end lyd, jo mere vil du opdage, at ALT spiller en rolle i vores
hobby. På den ene side spændende og udviklende, fordi du kan komme tættere og tættere på kunstnerens intentioner, på den anden side
frustrerende og irriterende, fordi det koster mange penge, tid og kræfter at nå dertil. Nogle af os, der elsker at lytte til musik på
anlægget, er tilfredse med en lyd, andre synes er unaturlig. Nogle af os bruger musik fra anlægget som hygge og stemningsskaber i
hjemmet på linie med stearinlys, blomster og billeder. De er på mange måder heldige, for deres anlæg behøver ikke koste eller fylde
meget. Andre af os leder efter oplevelser, der er så intense, at selv de mindste unaturligheder forstyrrer. De er på mange måder uheldige,
da anlæg af den karakter ofte ender med at koste (rigtigt) mange penge og ofte virker dominerende i hjemmet. Er man til det, får man til
gengæld oplevelser, som kan være rystende store. Så bare rolig. Du er kun lige begyndt på rejsen http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley2.gif"> men er tilsyneladende godt på vej.


Super, velskrevet indlæg Tak for det.




Ikke bare elektrisk målbare forskjeller

Dersom en ikke klarer å høre en forskjell på 4.5dB,da burde en finne seg en annen hobby.

Forskjell målt i sweet spot med xtz room analyzer.

Når stereoen forsynes på normalt vis fra eget dedikert stikk.



Så flyttes den dedikerte kursen til stereoen fra sikringskap,og stereoen forsynes DIREKTE fra hovedinntak,63A.




Og hva sier forskningen angående supraharmonics?
Jo,supraharmonics forblir i egen installasjon og vil vandre mellom lastene i installasjonen og i liten grad nå ut på nettet.
En måler støyen i installasjonen,men en vil IKKE finne denne støyen ved hoved/inntaksikring.

Dette viser målingene over meget klart.
Til top Vis ymir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ymir
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Vender ikke tilbage!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 18 November 2020 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Øpsie, jeg er nysgerrig så jeg spørger lige

Har du sådan en stikdåse her



Dem med det runde støbte stik har lidt tykkere ben og sidder noget mere stramt i stikkontakten, de har som regel også nogle stivere "blade" i selve
stikdåsen, så stik sidder mere stramt der også og jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre hvad du hører hvis der kommer sådan en imellem.

Og det er kun for at høre hvad du hører og om det er selve benkontakten der gør udslaget eller hvad det er.
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 18 November 2020 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Det lidt sjovt, du siger det, Heatsink, for det her er lidt langt ude.. og derfor jeg ikke har nævnt dén detalje fra start.

Min analoge del + dac er forsøgt adskilt fra den rene digitale del og kører fra 2 forskellige vægudtag med nok 4 meters afstand
(faktisk flere udtag, hvis vi tæller router og laptop med).

Min streamer og den omtalte DI-20-converter sidder i en stikdåse af bedre kvalitet, men denne stikdåse sidder i en hvid stikdåse
af ganske ordinær hvid kvalitet. Ikke helt som den viste, men nok faktisk dårligere. Dog med nogle solide kobberstik.

Når DI-20'eren strømfødes fra den analoge strømskinne, som mit øvrige analoge udstyr, og som ganske vidst er af "bedre"
kvalitet, så forstærker det oplevelsen af 'hul igennem' og åbenhed med tab af detaljering, naturlighed og homogenitet til følge;
lyden kommer i den mere åbne og direkte retning - dette skete også med det "magiske" lånte kabel fra min ven

Så ganske skørt lyder det altså bedre i mine ører med den lidt dårligere stikdåse i kæden (som i øvrigt også er uden jord)..
Sidder selv og griner forlegent/selvironisk, for jeg er med på, det lyder skørt

(nogle står sikkert helt áf her )
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Vender ikke tilbage!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 18 November 2020 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Helt skørt er det nok ikke for du nævner jordforbindelse.
Den har jeg ganske enkelt kappet over alt, dvs at jeg har ikke jord på noget som helt.
Jeg har altid ment at man kun bør have jord på et enkelt apparat da resten af setup´et vil "se" denne jordforbindelse gennem stel/skærm på
signalkablerne og har man jord på flere apparater kan der opstå problemer idet stel så både render via signalkablerne men også jordledningen i
strømkablerne. Giver jeg mit anlæg jord nu så får faktisk en lille smule svagt brum selvom det kun er et apparat der får jord og lyden ændres en meget
lille smule mod det mere "dovne".
Så jeg har som sagt kappet al jordforbindelse i selve stikket på strømkablet eller apparatet og det er i mit tilfælde bedste løsning.
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 18 November 2020 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Det drejer sig om ikke at blande signal stel og jord ,er det tilfældet vil jord typisk virke som en støj opsamler give sner og brum.

I praksis betyder det at chassis skal ikke være forbundet til signal stel hvis apparatet skal forbindes til jord, det er sjældent tilfældet i konsum udstyr, er det tilfældet vil typisk være en jordskrue med jord-symbol bag på apparatet som så kan forbindes til jord uden problemer. og chassiset for et potentiale hvilket er lydforbedrende. Der kan læses mere her

@donkeyshark Håber du er klar at du er udsat for storytelling , grundlæggende ved de ikke hvorfor deres kabler lyder godt hvad de sagtens kan gøre, mit bud er som sagt de benyttede materialer som udgør de equivalente komponenter spole modstand og kondensator. plus naturligvis den tekniske konstruktion. men kabler er ikke raket teknologi selv om det tit fremstår sådan.

Men kan som fabrikant ikke bare skrive vores kabler lyder godt køb dem, men er nødt at finde på en mere eller mindre teknisk pseudo forklaring. eller slå på de eksotiske materialer der er brugt,

Her tales om skineffekt som om det er helt fantastisk virkningfuldt og revolutionererne hvad det ikke er, læg også mærke til de angiver ikke frekvens på deres såkaldte "måling" den er med garanti ret høj og mere eller mindre uden betydning i forhold typisk netstøj.

Men der er ikke noget galt i at udnytte skineffekts filtervirkning ,gør det selv, men man bør ikke overvurdere betydning af det, man kan øge skineffekts virkning ved at bruge en tyk solidcore leder , men kan fortinde eller forgylde lederen, en afrulning fås også ved at øge spole virkningen ved at lave større afstand mellem kold og varm leder. Er man interesseret i at mindske skineffekts virkning kan man forsølve lederen.

@C.Bukowski Det er ikke min erfaring at vi hører så forskelligt det ville også være mærkeligt da vi er skabt til at overleve i en farlig verden. Min erfaring er at hvis Hifi virklig er godt så er alle enige, er det rigtig dårligt er alle også enige, ligger lyden i mellem de to yderpunkter kommer folks præferencer i spil , man sammenligner måske med ens egen lyd, kan man lide lyden osv. vi lægger mærke til og vægter forskelige kvaliteter i lyden eller mangel på samme forskelligt, men vi hører sandsynligvis stort set det samme.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
4711
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 11 Februar 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 18 November 2020 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jernlyd, hvordan i alverden kan det være så vanskeligt at forklare faktum:

Enten kan du ikke høre forskel på kabler,

eller også har du bare aldrig hørt forskel på kabler.

Det er da en ærlig sag.
Til top Vis 4711's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 4711
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Vender ikke tilbage!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 18 November 2020 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jo det drejer sig i den grad om at blande jord og stel i dette tilfælde.
Hvis der opleves en forskel fordi der er brugt en stikdåse uden jord
og denne så selvfølgelig er afbrudt, så kan den manglende
jordforbindelse sagtens gøre udslaget.
Du som kan høre "kondensatoren" i et hanstik burde bestemt også
kunne høre andet end sner og brum som forskelle mht
jordforbindelse.

Jeg er sikker på at du ved at ved ikke balancerede/brokoblede
forstærkere der er højttaler minus, jordforbindelse, signal stel,
chassic og strømforsyningens midtpunkt forbundet direkte til
hinanden og det skulle være meget underligt at jordforbindelse på
alle eller flere apparater ikke skulle ændre lyden, når den usynlige
kondensator i strømstikket gør så stor en forskel

Der findes temmelig meget konsum udstyr med jordskrue, det er der
man normalt forbinder stel fra en pladespiller.

Jeg skrev det med jordforbindelse fordi jeg kom i tanke om at den
evt blev afbrudt i den billige stikdåse og det evt var derfor at lyden
blev bedre/anderledes
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 19 November 2020 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Heatsink skrev:
Jeg skrev det med jordforbindelse fordi jeg kom i tanke om at den
evt blev afbrudt i den billige stikdåse og det evt var derfor at lyden
blev bedre/anderledes


Jeg er ikke helt sikker på, at jeg er med her. Det oprindelige lånte kabel og mit “nye” med andre stik var tilsluttet fuldstændig
ens i samme stikdåse og samme forbindelser. Ingen jord indblandet. Fasen var også vendt ens. Så jeg er meget obs på, at
tingene er gjort/monteret ens. Det er efterprøvet ad mange omgange og ved lån af de to sæt kabler i 2x en uge med præcis
samme resultat: en rigtig god balance og naturlig, lyttevenlig klang med de lånte kabler og en mere lys klang med mine egne,
der efter kort tid gør ondt i ørerne og får især larmende rockmusik til at skære lidt i ørerne
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Vender ikke tilbage!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 19 November 2020 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

Ja hvis de er lavet helt ens og alt andet har siddet ens, så bare se bort fra det med jord

Men hvad er der i den anden ende af de kabler du sætter stik på ?
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes