Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. marts 2024 | 12:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fyne audio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 24 November 2020 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har hørt Fyne audio F 303 eller F 501. Og kan fortælle lidt om dem.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 26 November 2020 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Fik hørt dem til en demo, og var ret imponeret. Meget præcis og direkte lyd som gav mig fornemmelsen af at lyden blev kastet i hovedet. Dermed var det også kontant.
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 26 November 2020 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Tak for svar.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 14 Marts 2021 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Fik købt et sæt Fyne Audio F502. De spiller rigtig godt til prisen.

Hvis man vil fjerne det metal der sidder mellem terminalerne. De kan bi wires. Hvor langt skal man så op i pris. For at lave nogle jumpers.

Kører med Duelund højtaler kabel.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 14 Marts 2021 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Lav dem selv af Duelund kablet Best og billigst

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 14 Marts 2021 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

De skulle være ganske gode , det er jo nogle af folkene bag Tannoy der står bag dem . Mener firmaet blev grundlagt i 2017 .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 15 Marts 2021 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Du er nødt til selv at høre dem i levende live.
Det siger jeg fordi smag og behag er forskellig fra person til person.
Jeg hørte dem på sidste hifi-show i Gøteborg, der lød de kedelige med tydelige kasselyde.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 16 Marts 2021 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Har købt dem .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 16 Marts 2021 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hej Kevin,

Nej købte dem ikke, det var ikke lige min kop the, men mine mange års erfaring siger mig at man skal høre højtalere inden køb og gerne i et setup hvor man ved de er optimeret til bedste performance. Ofte bliver jeg overrasket over hvad andre synes er fedt og tænker hvad mon de så synes om min lille "spille-maskine" :)

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 16 Marts 2021 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

ok, ser det først nu.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 17 Marts 2021 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er glad for mine Fyne Audio F502.

Stort lydbillede. God diskant og mellemtone. Også en god bas.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 234
Sendt: 03 April 2021 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Har lige købt Fyne 302. De spiller fantastisk   Det er vildt hvad sådan en lille bas/mellem tone kan udrette. Det er nærmest
naturstridigt. Jeg tænker at det må være noget med at de får kabinettet til at arbejde med på den gode måde ala snell og audio
note ved ikke men har før fået fortalt at de gør noget i den stil. Men god lyd det har de altså

__________________
Så kan jeg også holde ud at høre rockmusik
Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 04 April 2021 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dine Fyne 302.

Fik lov til at låne et sæt af en god bekendt. Diskant og mellemtone var rigtig god. Bassen kunne godt mangle noget. Men til prisen er de rigtig gode.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 234
Sendt: 04 April 2021 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Det er lidt morsomt at jeg beskriver bassen som nærmest naturstridig god og den første reaktion er fra en som faktisk mener at
det er lige nøjagtig er det område de halter på.
Min oplevelse er at bassen er meget præcis med niveau nok til at fylde mit rimeligt store rum. God til prisen er jeg helt enig i
men jeg er dog ret overbevist om at havde jeg valgt en standerhøjttaler så skulle der virkelig postes mange penge i både dem
og en kraftig forstærker for at opnå samme resultat i bassen. Så sammenlignet set fra den vinkel kunne resultatet på
præsentationen af nye standerht til måske 15000 kr have lydt   Tillykke med de nye højttalere dem har jeg også hørt. Diskant
og mellemtone er rigtig god men bassen kom først rigtigt med da en der kom en meget dyr forstærker på. Så til prisen er de et
dårligt køb da du kan opnå samme bas for langt færre penge.



__________________
Så kan jeg også holde ud at høre rockmusik
Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 04 April 2021 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

rummet har meget stor betydning for bassen. det er nok det som gør den store forskel her

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 04 April 2021 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt 302, som jeg er ret glad for. Lydbilledet er fint mht bredde og dybde. Endda rigtig fornemt. Bassen er efter min opfattelse
noget tynd, selv om det hjælper lidt, når der skrues kraftigt op. De spiller i et rum på ca. 15 m2 og står højst 35 cm fra bagvæggen.
Forstærkeren er en Audio Classic EL84 i Push Pull på ca. 12 "rørwatt". hvilket lo som bekendt lyder af meget mere . Har spillet med flere
forskellige ht. med lavere driftseffekt uden basproblemer.
Jeg opfatter bassen som meget præcis, men noget tilbagetrukken. Overvejer sub.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 234
Sendt: 04 April 2021 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller med en Naim Nait 5i   Måske den er et godt match for at dæmpe dem lidt i toppen og få bunden mere med. Og ja
rummet spiller en afgørende betydning. Jeg har selv erfaring med at nogle højttalere bare ikke fungerer i mit mindre lytterum
men når de får plads i min større stue så er det som en helt anden højttaler og omvendt også

__________________
Så kan jeg også holde ud at høre rockmusik
Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 04 April 2021 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

HIFY mine F-502 åbner sig rigtigt når der bliver skuet lidt op for lyden. De har masser af bas.

Jeg har Audio Classic OTL på ca 16 rørwatt effekttrin og en Audio Classic 5687 forforstærker. Det står i en stue på 25 m2. Rummet har en del at sige.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 05 April 2021 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte dem på en messe i Hamborg..... ikke imponeret, men heller ikke overrasket. Designet fortæller tydeligt at det er svært at få den til at spille fornuftigt. Den kan sikkert lyde ok i nogle sammenhænge, men ligesom med alle andre højttalere, så vil den have basproblemer i et normalt lytterum og det generelle design har nogle udfordringer, hvis man altså ønsker en neutral højttaler.
Jeg syntes det er fair nok at købe og nyde en højttaler med "personlighed"..... men man må så også bare gøre sig det klart at det kommer med en pris, som er - et kompromis.
Med et par subwoofere og lidt EQ, så kunne den nok blive ganske ok

Rummet har ALT at sige..... men mest i bassen. Skillelinjen er omkring 500hz. Over begynder lyden er være mest styret af højttaleren og under, er bølgelængden så lang at rummet begynder at dominere, fordi vi oplever lyden som en sammenblanding af direkte og reflekteret lyd. Så vi kan vælge en højttaler der har en pæn direktivitet over ca 500hz og derfor få et rimelig stort lyttefelt... komfortabel lytteposition. Men under 500hz skal der tons af dæmpning til i rummet for at omgå udfasninger til væggene. Under ca 100hz er der sjældent så meget andet at gøre end at bruge EQ og gerne 2 eller flere subwoofere - fordi det er den nemmeste måde at udjævne frekvensresponsen på. For hvis dit rum f.eks har sin "room-mode" ved 50hz, så skal du enten opsuge denne ekstra bas, som sådan set "bare" er flest refleksioner ved 50hz fordi dit rum har en udformning, der gør at 50hz lydbølger reflekteres i længst tid og derfor opleves af os, som mere bas - eller man kan opstille og indstille en subwoofer, til at spille i modfase ved denne frekvens, så den bliver aktivt dæmpet - i stedet for passivt med en pokkers masse bas-fælder eller lignende.
Men fordi bassen har en lang bølgelængde og først opleves som bas i vores øre, efter at den har "danset" frem og tilbage i rummet flere gange, så ændre den sig også meget, ved kun at flytte hovedet lidt. Derfor kan simpel EQ hjælpe på at rette bassen lige i lyttepositionen, men for at få bassen mere jævn i et større område, så skal den "rettes" globalt.... det vil sige med subwoofer der arbejder i harmoni med fronthøjttaleren.
Fronterne står i en optimal stereo-trekant og subwoofere står optimalt når de kan placeres eller indstilles til at give et samlet lydbillede.... hvilket sjældent er der hvor fronterne står.... fordi lyd over 100-500hz er noget anderledes end lyd under - i normale lytterum.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 06 April 2021 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hej
Først tillykke til Hify, Jens B og Pnnh. Både F302 og F502 er fine højttalere med masser af musikglæde indbygget.

Hvad angår Fyne højttalere generelt, så er de glade for, at stå tæt på bagvæggen 10-15 cm, hvilket måske kan rette op på en bas man finder for slank. Jeg har dem selv (F302) stående her på kontoret i et 70m2 rum og de spiller en bas der indgår harmonisk i lydbilledet uden, at være for kraftig eller for slank. Kunne man ønske sig mere bas g, nogle kunne, men det jer personligt sætter pris på er, når man kan høre hvad bassen spiller og at den er artikuleret uden at buldre og miste definition. Spiller selv bas i min sparsomme fritid og måske derfor finder jeg det glædeligt, at man kan høre, hvad bassisten spiller ovenikøbet ved lav lydstyrke.

F502 er en lidt anden sag med sin coaxiale 8" enhed og 8" bas i et mere end dobbelt så store kabinet. Den kan klart spille dybere, grundet kabinettet`s størrelse og selvfølgelig højere med de større enheder. Den kræver lidt mere rum og lidt mere puslen med opstillingen for, at kunne yde maksimalt. Den er på det område ikke vanskeligere end andre store højttalere, men selvfølgelig vanskeligere end små højttalere der ikke i samme grad udfordrer rummet.

Det lader til, at i der har købt højttalerne har fået et godt resultat og måske kan i få endnu bedre lyd ved at rykke dem lidt rundt.

Bas i rum vil altid være en udfordring, men den kan som regel løses ved hjælp af snilde og tålmodig.

Venligst
Bent



__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes