Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nybyg/hjemme bif? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Roskilde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2017
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 12 Januar 2021 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

jeg er så heldig at jeg i 2021 får mulighed at bygge hus og derfor jo kan lave et rum helt til hjemme biff :)

jeg vil jo meget gerne have et rum kun til biff så jeg kan få lyden om bag et læret mm

men er usikker på hvor stort rummet skal være og hvad der er bedt i forhold til lyd og projekter?


jeg har pt 2 forskelliger udgaver af det  :

1 .eget rum til biffen med fast ramme læret og så højtaler bag ved læret og opbygget med atmos lyd måske helt op til 9,4,4.

2. gøre stuen lidt støre og så have tv til serier og nyheder mm på 65 tommer og så rulle læret til film men hvordan virker det med rulle læret ?  er det lige så godt som fast ramme læret ?


hvor bredt ville i lave det med den højde rummet har ?


det er pt tænkt som 145 m2 i alt med 2.43 til loft og akostik loft

syntes der er meget at tænke over og ved ikke lige hvor jeg starter mest fornuftigt .  
Til top Vis Roskilde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roskilde
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 12 Januar 2021 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

De 145 m2 - er det hjemmebiografen eller huset totalt?
Du kan jo starte med et beslutte hvor mange sædepladser der skal være i biografen. Ud fra det - sammen med afstanden til
lærred - beregne lærred og rummets dimension. I den sammenhæng vurdere om det er indretningsmæssigt forenlig med din
stue, som du alternativt omtaler. Det appelerer til din forestillingsevne, hvor en grundtegning og efterfølgende 3D tegning
kommer dig til hjælp. En arkitekt med viden om akustik er at foretrække til støtte for dit projekt. Når rummer er projekteret
tager du fat i elektronikken. Kabeltræk og højttalerplacering kan med fordel indgå i rummets projektering.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 12 Januar 2021 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Synes det fungerer bedst med separat rum til hjemmebio. Gerne med mulighed for total mørklægning. Sørg for god oversigtsbelysning når der skal installeres lærred og elektronik samt ved rengøring. Akustikloft anbefales. Et såkaldt "hoteltæppe" dæmper lyden godt. Tror at mange har forregnet sig når de etablerer mange siddepladser. Tænk over hvor tit, der faktisk er mere end 2-3 stykker, der skal se film.

Folk har ret forskellige præferencer ved filmkigning - både m.h.t genre, lydniveau, må man snakke under foresgtillingen? Og hvem skal sidde på de bedste pladser? et etc. Efter min opfattelse, er meningen med en hjemmebio, at man suges totalt ind i filmens univers via et godt og pænt stort billede, kraftigt lydniveau, total mørklægning o.a. Er selv tilhænger af ægte cinemascope format - men det er dyrt at etablere.

Jeg kender dog flere der ikke bryder sig at se film på omtalte måde - de synes, at det virker for overvældende. De foretrækker at se film i fjernsynet som de evt. kan falde i søvn til eller blive distraheret osv. Det er selvfølgeligt mest biografagtigt med højtalerene gemt bag lærredet. Men dette giver ikke nødvendigvis den bedste lyd. Det kræver også et lydtransparent lærred.

Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Roskilde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2017
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 13 Januar 2021 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

det er hele huset der er ca 145 m2  :)


jeg tænker der skal være plads til 3 stk  der ser ved siden af hinanden.

ville super genre have ægte cinemascope format (hvorfor er det dyr at få ? )

jeg har leget med tanken om at lave rummet til biffen 6 * 5 m   kan forstår på nogle af de folk der har hjemme bif at de er lidt kede af det nå deres højtaler i siden er tæt på flere har snakket om minimum 4 meter i bredden.   hade ellers tænkt 6*4 til at starte med da jeg begyndte at lege med tanken om rum til hjemme biff.

men ved ikke om det er for lille  ?


jeg tænker at der bliver lavet tecninc rum bag den ene væg og så hul i væggen til protektoren :)


Til top Vis Roskilde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roskilde
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 13 Januar 2021 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Irritationen over højttalere, som sidder for tæt på kommer af, at lydstyrken fra en given højttaler aftager/tiltager med kvadratet på afstanden.
2xafstand=1/4. 3xafstand=1/9. Med andre ord sidder du for tæt på en given højttaler bliver den nemt den dominerende.
Derved mister du balancen i lydbilledet. Især når du ændrer lytteposition. Så 6x5 meter lyder fornuftigt. Bortset fra ...
....at du får nogle kraftige rumresonanser, der skal dæmpes. 2xloftshøjde=4,86 svarende til det ene grundmål på 5 meter.
Og det er ikke optimalt og derfor kræver særlig opmærksomhed i projektforløbet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Roskilde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2017
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 13 Januar 2021 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

åhh på den måde    jamen hvad er så den optimale rum størelse til den højde rum ?
Til top Vis Roskilde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roskilde
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 13 Januar 2021 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Mht "cinemascope" er der en dyr og en mindre dyr løsning. Ved den optimale og dyre løsning skal der monteres en anamorfiskl linse på
projektoren (pris fra 20-50.000 kr). Det vil være lidt sært at anskaffe en sådan til en projektor til 10.000 - som i øvrigt kan være
udmærket. En billigere genvej er at bruge projektorens zoomfunktion til at danne cinemascope formatet. Mange projektorer har denne
funktion. Billedkvaliteten er ikke helt på højde med den ægte vare, men acceptabel for mange. Man skal dog stadig investere i et
cinemascope lærred (21:9). Lærreder fås i mange prisklasser. Skal det være rigtig lækkert skal man kunne afmaske cinemascopelærredet
til 16:9 formatet, da mange film stadig er i dette format. Nogle lærreder kan endog afmaske til 4:3 formatet, hvis man ser meget gamle
film. Det er jo alt sammen en prioritering. Man skal og så huske, at man får et lidt mindre 16:9 billede ved bruge af et cinemascopelærred.
Endelig kan man jo købe et traditionelt 16:9 lærred og så leve med de sorte bjælker for oven og forneden ved visning af cinemascope-film.
Hvis man har et særskilt rum til bio vil jeg foretrække fastrammelærred, hvilket jo også er en selvfølge, hvis man vil have højtaren skjult b
bag lærredet.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 17 Januar 2021 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Rumresonanser. En vigtig del af løsningen er at indrette rummet UDEN parallelle flader.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 17 Januar 2021 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

En oplagt mulighed, hvis man bygger rummet op fra grunden

Da jeg havde indrettet mit biorum med alt udstyr, akustikloft, møbler osv. var der stadig et flutter-ekko ved "håndklaptesten".

Nogle i forvejen planlagte indrammede filmplakater på sidevæggene løste problemet
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes