Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forforstærker til subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Horatio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Februar 2021
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 28 Februar 2021 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har en passiv subwoofer og vil koble den med en forstærker, hvis lyd jeg er glad for. Forstærkeren har ikke separat direkte højttalerudgang til subwoofer, men et phonostik.
NU er jeg i tvivl om:
1) Skal jeg have en ekstra forstærker mellem forstærkeren og den passive subwoofer. Og hvad skal jeg i givet fald bruge?
2) Kan jeg tilslutte subwooferen til én af de andre højttalerudgange?

Tak på forhånd for indsigt i dette emne. Jeg har vedlagt fotos fra tilslutningerne til min forstærker., som er en Denon AVR-1312.


Til top Vis Horatio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Horatio
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 28 Februar 2021 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en passiv subwoofer... så er der ikke nogen forstærker indbygget.... det er så og sige bare en basenhed i en kasse. Du har brug for en forstærker til at lever noget effekt til den. Din surround forstærker kan kun levere signalet, som er alt for svagt til at trække en subwoofer.
Hvad er det for en subwoofer du har?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Horatio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Februar 2021
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 28 Februar 2021 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hej Digital_Thor
Tak for dit hurtige svar!
Min Subwoofer er en Infinity JNMB.
Hvilke krav skal en forstærker til sådan en subwoofer leve op til? Og hvad sker der, hvis jeg kobler subwooferen til højttalerudgangene på
forstærkeren?
Tak på forhånd
Til top Vis Horatio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Horatio
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 28 Februar 2021 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Velbekomme
Du må gerne sende et billede af tilslutningerne på subwooferen, for jeg kan intet finde om den på nettet.
Er det til surround/film? Og hvad er resten af dine højttaler for en type?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Horatio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Februar 2021
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 28 Februar 2021 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej, tak for din hjælpsomhed!
Jeg vedlægger billeder af opsætningen. Jeg har lavet to tårne bestående af hver en Infinity-højttaler og en Avance - jeg vedlægger billeder. Hvis det er helt skørt sat sammen, så fortæl mig gerne det, da jeg ikke er ekspert!
Tak på forhånd

Til top Vis Horatio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Horatio
 
Horatio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Februar 2021
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 28 Februar 2021 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

... og her er billedet af subwooferens bagside

Til top Vis Horatio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Horatio
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 28 Februar 2021 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Oh... det er sgu kreativt
Det er ikke helt den rigtige måde at gøre det på, selvom der sikkert kommer masser af lyd ud.
Din subwoofer er lavet til at være sådan en slags "loop-through" - dvs. at man sætter den til udgangene på en normal forstærker og sætter højttalerne i subwooferen. på den måde "stjæler" man de dybe toner til subwooferen og lader resten kommer videre til dine højttalere, i dette tilfælde er begge dine små Infinity Kappa 60'ere.

Men dine Avance skulle faktisk klare sig fint uden noget af det.

Prøv at nøjes med at sætte dine Avance til din forstærker - og skub infinity og subwoofere lidt til side for nu.

en anden ting.... du skal være lidt forsigtig med de løse tråde bag på højttaleren. Hvis bare 2 små tråde fra hhv. plus og minus for snittet hinanden... så kan din forstærker godt blive ked af det

Ved du hvordan du indstiller din Denon? Dvs. hvordan du går ind i menuen og vælger dine front højttalere til at være "store"? Det forholder sig nemlig sådan, at hvis du har sat dem til "små", så vil forstærkeren benytte sit indbyggede filter til at skære bassen væk, før den deler det ud til din subwooferudgang - phono-stikket/RCA på bagsiden.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Horatio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Februar 2021
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 28 Februar 2021 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Tak for den energi og ekspertise du lægger i at hjælpe mig!
Ja, jeg tænkte nok, at det var en uortodoks fusker-opkobling.
Jeg har ganske rigtigt koblet højttalerudgangene på forstærkeren direkte til subwooferen, hvorfra der så går signal til både Avance og Infinity parallelt.

Tak for tippet med ar tjekke opsætningen på Denon - den var heldigvis sat til store højttalere. Men der var åbne sorround-indstillinger, så dem har jeg
nu lukket, så kun fronthøjttalerne "er sat til."
Jeg har desuden indstillet højttalernes afstand inde i menuen - det anede jeg ikke, at man kunne.

Du har ret i med kobbertrådene. Jeg har nu sat tape imellem for en ekstra sikkerheds skyld - det samme på højttalerne.

Jeg vil prøve med kun Avance-højttalerne, som du anbefaler, men jeg mener at kunne huske, at jeg savnede bas.

Et sidste spørgsmål, hvis det er ok? Den forstærker, jeg har sat til, er en sorrund-forstærker i modsætning til den tidligere.
Jeg forbinder Sorround-sound med at se film, ikke med musiklytning, som jeg bruger allermest. Kan jeg opsætte surround og få glæde af det i
musiklytningen ved fx at bruge de to Infinity Kappa højttalere som baghøjttalere?

Endnu en gang tak
Mange hilsener
Nils

Til top Vis Horatio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Horatio
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 28 Februar 2021 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Enig. Det er begge to rigtigt gode højttalere, men de skal ikke spille
samtidig. Kun hvis det ene sæt er baghøjttaler. Det skal være en god
subwoofer for at kunne følge med. De færreste passive infinity subs
er gode. Har du et billede af subwoofer, hvor man kan se det hele?
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 28 Februar 2021 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Manglende bas kan være opstilling i rummet. Det er heller ikke
ulovligt at bruge lidt equalizer. Der skal ofte ikke så meget til.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 01 Marts 2021 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Horatio skrev:

Et sidste spørgsmål, hvis det er ok? Den forstærker, jeg har sat til, er en sorrund-forstærker i modsætning til den tidligere.
Jeg forbinder Sorround-sound med at se film, ikke med musiklytning, som jeg bruger allermest. Kan jeg opsætte surround og få glæde af det i
musiklytningen ved fx at bruge de to Infinity Kappa højttalere som baghøjttalere?

Endnu en gang tak
Mange hilsener
Nils


Det er helt fint Jeg har alligevel brugt så meget tid på at lære alt det her igennem årene... så det er kun fedt at det kan bruges til noget
Det kan du sagtens... men du skal blot være klar over at film er ca 70-80% tale. Så hvis du ikke bruger en dedikeret centerkanal... så vil bagkanaler blot give lidt rum-fornemmelse og ikke noget man kommer til at savne alt for meget - efter min mening. Jeg har haft hjemmebio og kan sagtens se det sjove i at kalibrere det hele ind, men kun hvis man ser en del film med effekter, som virkelig drager nytte af at det hele snurre rundt om hovedet på en For ellers er jeg faktisk blevet mest glad for at se film med et godt stereosystem, hvor det stadig lyder som om at stemmerne kommer ud af skærmen.
Husk at sætte afstanden i din snurrebasse til 0 - da du ikke ønsker at have forsinkelse på signalet, med mindre du benytter alle surroundfunktioner, hvor en egentlig surround-kalibrering måske kan hjælpe.
Som Kjeldsen er inde på, så prøv lidt rykken rundt på højttalerne og lidt EQ ikke kan hjælpe på bassen, frem for at bruge subwoofer og ekstra højttalere.
Hvis du endelig vil have noget mere skub i bunden, så bør du heller købe en god aktiv subwoofer, som kan aflaste den forstærker, som du allerede har... for det er sjældent at jeg har oplevet en surroundreciever, som der har haft bare i nærheden af den power og lydkvalitet, som man ellers kan finde i rene stereo-forstærkere.
Hvordan er dit system placeret i rummet og hvor stort er det .... samt hvordan er din lytteposition i forhold til systemet? Lav gerne en simpel tegning på et stykke papir og smid et billede
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Horatio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Februar 2021
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 02 Marts 2021 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hej Digital_Thor og Kjeldsen
Tak for hjælp og tips om mit system.
Jeg får ikke gjort mere ved det lige nu. Men ugen efter sender jeg en skitse over rummet (det er ikke stort) og prøver at frakoble både subwoofer og Kappa.

Vedr. equalizer: Min Denon-forstærker har - så vidt jeg kan se (har tjekket manualen) nogen mulighed for bas- eller diskantregulering. Min gamle forstærker, en Harmon-Kardon, har de to knapper at dreje på. Jeg vender tilbage i uge 11 :-)

Mange hilsener

Til top Vis Horatio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Horatio
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes