Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rense LP plader? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ziggy65
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2019
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 06 April 2021 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har ca 300 LPplader samlet igennem et langt liv og mange indkøbt brugt. De fleste er fra 70erne og trænger virkelig til en rensning !!
Nogle af dem er sjælden og værdifulde, og jeg vil ikke tage nogen chancer især med dem. Hvordan kan jeg rense pladerne bedst og mest
skånsomt ?
Til top Vis Ziggy65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ziggy65
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 06 April 2021 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Ved at rense dem i en ultralydspladerenser.
Køb en, eller allier dig med en, der har en, og så betal et eller andet pr. stk.

Der findes også helt billige, manuelle rensemaskiner som Spin-Clean eller Knosti, men der kan ske uheld, hvis
man ikke er omhyggelig. (ikke at der nødvendigvis gør det. Masser af mennesker bruger disse og er fuldt tilfredse).
De to nævnte gi´r meget valuta for pengene. Ultralyd er som regel meget dyrt, men der er kommet en "lille ny" på
banen, der hedder Hummingguru (søg på Google).
Hvis man ikke har vaskemaskine til LP´er, er der efter min mening ikke meget at betænke sig på   

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 408
Sendt: 06 April 2021 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har både ultralydspladerenser og Spin-Clean.
Begge fungerer fremragende, men vil dog tilføje at du får meget lidt, for de mange penge som, ultralydspladerenseren koster mere end Spin-Clean eller Knosti.

Men det er bare min mening, andre har sikkert en anden.



__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
nonnegativ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 06 April 2021 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Et ultralydspladerenser-kickstarter projekt som ser lovende ud, og nu også kan bestilles af dem som ikke nåede at bestille på kickstarter

Det er på tide at ultralydspladerensere kommer ned i pris.

Til top Vis nonnegativ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nonnegativ Besøg nonnegativ's Websted
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 06 April 2021 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid undret mig over at Audiodesk maskinen skulle koste alle de penge (nu vist 25.000 kr.), og syntes det så rigtig godt ud da Degritter gjorde sin entré med hvad er vist var en startpris på ca. 1.500 USD på Kickstarter eller hvor det nu var. I dag koster Degritter så 21.000 kr. hos en dansk forhandler.

Jeg er som regel imod alle de her "hvad koster det i materialer" kommentarer, men jeg har lidt svært ved at se hvorfor de skal koste så meget mere end f.eks. en vacuum cleaner model som VPI og Moth laver/lavede dem. Umiddelbart ligner det igen mottoet om "hvad halvdelen af det potentielle marked vil give er den rigtige pris", og det er vel bare godt købmandsskab, men det
kunne være fint om den Humminguru kunne vælte markedet, omend den sikkert ikke har helt den samme fulde funktionalitet som de dyrere maskiner, men måske bare er tilstrækkelig og kan nå måske 95-98%.



__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
nonnegativ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 06 April 2021 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

nonnegativ skrev:
Et ultralydspladerenser-kickstarter projekt som ser lovende ud, og nu også kan bestilles af dem som ikke nåede at bestille på kickstarter Det er på tide at ultralydspladerensere kommer ned i pris.
 

Søg på humminguru - det ser lovende ud.
Til top Vis nonnegativ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nonnegativ Besøg nonnegativ's Websted
 
Newbiee2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 266
Sendt: 07 April 2021 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Spin-Clean den gør det fint til pengene og det eneste problem, det er manuel arbejde og 300 plader er jo emmevæk en slat lp'er, men Spin-Clean får nu
alligevel min anbefaling til pengene.....
Til top Vis Newbiee2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Newbiee2
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 07 April 2021 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Gabetta...... Du løber lidt med en "halv vind" angående Degritter.

Jeg meldte mig på som en af de første og var Beta-Tester på projektet. D.v.s. vi var omkring 20-30 stykker worldwide, der fik de først producerede maskiner til at prøve og bruge i 3 mdr., med pligt til at melde samtlige fejl underves, som vi observerede. Som tak for det, fik vi et produktions-eksemplar, når Beta-Testen var overstået. Det til en pris af 1.800 Euro, som kursmæssigt på daværende tidspunkt var ca. 16.000,- kr. (Noget langt fra dine påståede 1.500 USD

I min egenskab af tekniker havde jeg den skilt ad utallige gange, og måtte også ha´ den byttet til en anden testmaskine undervejs. 2 ting. Efter at ha´ set den indvendig forstår jeg udmærket prisen i dag, og da dette ikke er en mikrobølgeovn, der sælger millioner og atter millioner verden over, men et nicheprodukt med begrænset køberskare, så er den efter min mening enddog særdeles rimeligt prissat, og det for et produkt som er fuldautomatisk. Du smider pladen i, trykker på en knap, og ca 8-10 minutter efter, er pladen klar til at lægge på "spillen". Skift vand for hver ca. 50. rens incl. skift af filter, og det er alt, gvad den kræver af vedligeholdelse. Men jo, det er da mange penge for folk, som ikke har muligheden.

Derfor er det også godt at se, at et produkt som "HumminGuru" er kommet på banen



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 07 April 2021 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Den eneste halve vind er vel at jeg altid husker priser forkert, alting var billigere dengang jeg var yngre, også for bare 2-3 år siden

Jeg har bare svært ved at forstå at det skal koste så meget når man tænker på hvor meget der er i f.eks. en forstærker. Men ja, jeg er godt klar over at forskningstid er den dyre del, og at det i høj grad er et niche-produkt, men det vil det også blive ved med at være med de priser. Men det kan også være et spørgsmål om at skabe en ekslusivitetsfølelse (deres reklamer udstråler det i hvert fald), og jeg har også altid været imod ekstremt limited editions af bestemte udgivelser til skyhøje priser isf. at sørge for at alle interesserede kan få fat i udgivelsen.

Mit håb er at HumminGuru kan gøre at flere vil forsøge sig med princippet. Ved at tage en mere forsimplet tilgang til emnet og ikke bruge alt for meget tid på udvikling men blot anvende allerede kendt lærdom kan deres maskine forhåbentlig nå måske 95% af ydelsen til 1/4 af prisen. Det vil være godt for brugerne og interessen.

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 07 April 2021 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Den eneste halve vind er vel at jeg altid husker priser forkert, alting var billigere dengang jeg var yngre, også for bare
2-3 år siden Jeg har bare svært ved at forstå at det skal koste så meget når man tænker på
hvor meget der er i f.eks. en forstærker.


Lige præcis "den halve vind" kender jeg udmærket

Til resten af citatet: "Hvor meget, der er i en forstærker"??? Kan høre, at du ikke har set en Degritter indeni.
Der sidder 4 (FIRE) ultralydstransducere indeni. Disse drives af hver sin 75 watt forsærker. Det kræver som minimum en
300 watt+ strømforsyning. Dertil al styreelektronikken, motorer, pumper, cirkulationspumper, ventiler med meget, meget mere.
Langt de fleste ultralydskar kører med en standardfrekvens på 30-40 KHz. Degitteren sweeper sin frekvens mellem (så vidt
jeg husker) 60 & 120KHz, hvilket betyder, at du får en varierende størrelse på de (bobler), pladen "bombarderes" med, og
derved en mere effektiv rensning. Vandtanken gennemgik så vidt jeg husker 21 forskellige udviklingstadier med tilhørende
støbeforme, før den var stabil og robust nok. Print og elektronik har de udviklet selv.
Undskyld mig, men når 3 mand sætter sig ned i flere år for at udvikle et sådant produkt, er det, udover en vis entusiasme, s´gu
da ikke for deres blå øjnes skyld, og udviklingspris sammenholdt med forventet solgt stykantal afspejler prisen, hvis
man mener sig berettiget til også at tjene bare lidt på produktet. Dertil fortsat udvikling af firmware, markedsføreing,
webside og meget mere.
Holdt selv på et stykke tid for en del år siden med at udvikle et "brand" af for og effekt samt verdens bedste CD-afspiller ,
lige indtil jeg fandt ud af, hvad markedsføring kræver, når man ikke har vundet i Lotto. Dér stoppede den så

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 07 April 2021 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at Degritter er et seriøst produkt, dog jeg vil stadig mene at det er mere kompliceret at producere en (effekt)forstærker. Men selvfølgelig, de har produceret et produkt der vel endda kan mere end den dyrere Audiodesk, og de går op i det med hud og sjæl, respekt for det, uanset prisen er det ikke noget de tjener kassen på. Jeg håber sådan set bare at mindre kan gøre det.

Pengene kunne jeg nok finde over tid, men der er så meget andet der også kræver penge, ting jeg ikke helt selv kan kontrollere, så det er et spørgsmål om at overbevise sig selv om vigtigheden, tror jeg. Stort set alle steder lever jeg med at 95% kvalitet er tilstrækkeligt hvis prisen under den halve, det kunne være sjovt hvis den der HumminGuru kommer til at kunne det.

Men helt enig i at en så ren plade som mulig er svært at sætte en decideret pris på... Desværre synes jeg at mange nyere plade lider af presningsfejl så en smule støv i rillen lige så godt kunne være en decideret fejl.

Det ser ud til at HumminGuru først er klar til efteråret, synes jeg så noget med levering i september e.l.



__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 07 April 2021 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  


Jeg har en Project VCR, vakumpladerenser. Den gør et rigtig fint arbejde, og gør pladerne helt rene. Den er nem at bruge, selv om der skal sprøjtes væske på. Jeg kan typisk nå 10-12 plader på en time. En stor ulempe er dog, at den støjer af helvede til, når man bruger sugeren. Det er muligt, en ultralydsrenser gør det bedre og er enklere at bruge, men er så typisk langt dyrere end en vakumpladerenser til 4.000- 5.000 kr.

__________________
Gestern liebt'ich
Heute leid' ich
Morgen sterb' ich
Dennoch denk'ich
Heut und Morgen
Gern an Gestern
Lessing
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 07 April 2021 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Ingen tvivl om at Degritter er et seriøst produkt, dog jeg vil stadig mene at det er mere kompliceret at producere en
(effekt)forstærker. .


Du mener så forkert. Har haft begge dele skilt ad. Forstærkere i 1000-vis i mit arbejdsliv som tekniiker.
Vil 100 gange hellere adskille og reparere en forstærker. Degritteren er overordentligt avanceret, og langt mekanisk
sværere at "producere" end en forstærker.... det være sig effekt eller integreret

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 07 April 2021 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Men, "Humminguru" skriver en vask og tørring tager 8min.
For 100 plader betyder det 800min. 13-1/2 time.
Med en Vacumsugemaskine kan en plade renses og tørres på under 10sek.
Hvilket bliver til ca 16,4min.   
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nonnegativ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 07 April 2021 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Har udover en Humminguru på vej i en del år haft en Okki Nikki. Jeg har godt nok aldrig taget tid på en pladerens på Okki Nokki' en, men er overbevist om at det tager mig væsentligt mere end 10 sek, og jeg skal stå og arbejde manuelt med apparatet imens.

Ingen tvivl om at en Degritter er et kvalitetsprodukt - det er blot begrænset hvor mange gange om året jeg kan hive 20k ud af lommen til hifi ( og som regel vinder tonearme eller pickupper gunsten om de begrænsede midler).

Hvis Humminguru virker efter hensigten overvejer jeg faktisk at købe en ekstra for at sætte turbo på (gen)-rensning af pladesamlingen ;-)
Til top Vis nonnegativ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nonnegativ Besøg nonnegativ's Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 07 April 2021 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

@ nonnegativ.

Der bliver lige-så-meget "håndtering" med ultralydsvaskerne.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nonnegativ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 07 April 2021 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hej Nils !

Du har forhåbentligt set nærmere på humminguru ;-). Hæld vand i -> monter LP > tryk på en knap. 8 min. Senere er den renset og tørret. Jeg har planer om at den står i et tilstødende lokale, så jeg kan bruge de 8 min. På at andet end pladevask.

På min Okki Nokki er jeg nød til at stå og påføre væske, evt. Rense ekstra manuelt, og tørre efterfølgende. Jeg skal stå ved maskinen hele tiden, og høre på larmen. Det vil jeg gerne væk fra - helst med en Degritter, men humminguru får et forsøg.
Til top Vis nonnegativ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nonnegativ Besøg nonnegativ's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 07 April 2021 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Valla ævler som sædvanligt udfra den begrænsede forstand han har, på det han ævler om.
Han har aldrige været i nærheden af en Degritter eller en HummingGuru.
Os, der har haft både ultralyd og sug, ved at det er fuldstændig umuligt at "suge"-rense en plade på 10 sek.
Vi ved også, at håndteringen på "suge"-vaskemaskiner samt Audiodesk og andre med påhængende spindel, hvor pladerne
skal monteres, er umådeligt meget længere end på Degritter og evt. HummingGuru.
Det er bare at ignorere Nils Valla. Han aner som regel intet om de ting, han ytrer sig om.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 07 April 2021 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
gabetta skrev:
Ingen tvivl om at Degritter er et seriøst produkt, dog jeg vil stadig mene at det er mere kompliceret at
producere en
(effekt)forstærker. .


Du mener så forkert. Har haft begge dele skilt ad. Forstærkere i 1000-vis i mit arbejdsliv som tekniiker.
Vil 100 gange hellere adskille og reparere en forstærker. Degritteren er overordentligt avanceret, og langt mekanisk
sværere at "producere" end en forstærker.... det være sig effekt eller integreret


Det var dog nedladende... Min mening er vel min mening, uanset hvad du mener, mener at vide, eller har empirisk bevis for at mene.

Hvad du helst vil reparere har i mine øjne intet at gøre med det at konstruere fra ny. Med producere mener jeg at konstruere, ikke at
reparere, måske det var utydeligt.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 07 April 2021 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Men, "Humminguru" skriver en vask og tørring tager 8min.
For 100 plader betyder det 800min. 13-1/2 time.
Med en Vacumsugemaskine kan en plade renses og tørres på under 10sek.
Hvilket bliver til ca 16,4min.   


I mine øjne (men min mening er sikkert forkert i andres øjne) er vasketiden ikke afgørende, og at HumminGuru opgiver den til 7 minutter (2
vask + 5 tørre) er ikke afgørende. Men 10 sekunder er vist nærmest rekordtid. Livet er for kort til mange ting. men 10 sekunder, muligt eller
ej, er ikke ordentlig rengøring (igen, min dumme og forkerte mening), det kræver lidt tid at få blødgjort og løsnet smuds og snavs. Jeg
generaliserer sikkert, men det forhindrer mig ikke i at kommentere lader det til.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes