Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 01:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højtalerkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 10 April 2021 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg får lyst til at fortælle følgende: Da jeg, efter at have købt NLE51 til DAT TNT, skiftede højttaler til GamuT L5, så fik jeg brug
for et sæt jumpers (GamuT L5 kan biwires). Først brugte jeg almindelig netledning, idet højttalerkablerne blev forbundet til
diskantterminalerne og derpå jumper fra diskantterminal til mellemtone/bas-terminal. Det lød da bedre end de gamle TNT. Så
købte jeg jumpers af Niels Larsen (samme materiale som NLE51), og det blev lyden altså utvetydigt bedre af. Jeg husker
det som mindre forvrænget/støjfyldt. Men det er mange år siden, så detaljerne husker jeg ikke. Men at det blev bedre,
det husker jeg - jeg havde sjovt nok ikke forventet noget bestemt eller særligt.

Det står mig ikke klart, om jeg vil få noget særligt ud af at skifte fra NLE51 til noget andet og væsentligt dyrere mellem
effektforstærker. og højttalere. Men jeg har ikke haft lysten til at prøve endnu, Det hænger nok sammen med, at jeg tror,
at der er andre steder, hvor pengene er bedre givet ud. Jeg havde fornøjelsen af at skifte fra Nordost Frey til Nordost
Valhalla mellem for- og effektforstærker, og det gav altså mere behagelig lyd. Jeg havde dem hjemme til låns inden køb, og havde der
ikke været en forbedring i mit setup, så havde jeg ikke slået til. Blot til info. Men det er en anden historie.

Med venlig hilsen
Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 11 April 2021 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

villavalium skrev:
Hej Thor
Jeg undrer mig over du blander forskellige betragtninger ind over valg af kabler/udstyr, så som farve, pris, belastning, udseende osv Hos mig har det altid været lyden der har været det afgørende og ikke andet.

Mht til højtalerkabler har jeg tidligere prøvet ringeklokkeledning, svejsekabler, NKT kobber 1-leder, både i 2,5 kvadrat og 4 kvadrat. Harald Nyborg versionen, Monster Cable, Nordoest Flatline, fladvalset kobber i 2,5 og 4 kvadrat (Goertz Alphacore) Kimber 8tc, flere modeller TaraLabs og så NLE. Det er lige hvad jeg kan huske, der har nok været andet forbi også, men ser mig selv som lidt erfaren i emnet.
Så måske føler jeg mig alligevel en smule angrebet

Tjo... men det visuelle og praktiske kan jo være vigtigt for mange, selvom lyden er skabt elektrisk.

Og da højttalere, forstærkere og kabler alle er elektriske manipulationsprodukter..... så må der jo ske et eller andet elektrisk, hvis lyden ændre sig. Hvad skulle forklaringen ellers være?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 11 April 2021 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Skal og kan ikke kloge mig på en teknisk forklaring, men måske har valg af materiale betydning. NLE bruger forgyldt sølv, sølv er
så vidt jeg ved den bedste elektriske leder og guld har mindre korrosion.
Kan stadig tilslutte mig Jens´s erfaringer
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 11 April 2021 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Ups:
Lige ang Nordost har jeg ikke så meget erfaring, undskyld, kender kun til Nordost Flatline.

Bruger også NLE mellem dac og forstærker og mellem blueray og dac.
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 11 April 2021 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

En ting er sikkert: Kabler med Ferrit ringkerne monteret er bestemt ikke noget for mig! Det lærte jeg
af mit 3K køb

__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 11 April 2021 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Ferrit skal holdes langt væk fra alle signal kabler og strøm kabler til analoge forstærker trin det eneste sted de har en positiv virkning er på strømkabler
til fuld digitale kredsløb. der er dynamikken jo beskrevet digitalt og her handler det kun om at det skal være så rent som muligt

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 11 April 2021 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Vi er enige.
Og hvis denne påvirkning er så stor, hvor skulle andet så ikke også have betydning

__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 287
Sendt: 11 April 2021 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Emnet er Højttalerkabel

Mvh

Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 11 April 2021 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Ferrit skal også holdes væk fra Højttalerkabel. resten var bare noget der hørte med til historien om Ferrit

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 12 April 2021 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Så længe strøm gennem en elektrisk leder danner magnetfelter omkring sig, vil kablers egne og magnetiserbare materialer i
dets nærhed påvirke dets ledeevne. Ledeevne som igen påvirker strømstyrken. Når musiksignalet samtidig udsætter kablet for
flere frekvenser med tilsvarende magnetisme samtidig, er det vanskeligt at bortforklare oplevelsen af lydforskelle påvirket af
højttalerkabler. Deres materialer, tykkelse og udformning.

Men hvordan det præcis hænger sammen har vi endnu tilgode at se en SIMPEL forklaring på. Sandsynligvis fordi det ikke ER
simpelt, men sammensat af mange parametre. Så er det enklere at sige der ingen forskel er.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 12 April 2021 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Man kunne prøve at se på, hvordan et højttalerkabels egenskaber påvirker den elektronik, det er tilsluttet. (Tror i øvrigt
at Kaj har været inde på det før).
Eks. Et effekttrin med spole i udgangen men uden zobelnetværk og en given højttaler spiller fint med 1,5 - 2,5 - 4 - 6 kvadrat standar kabel.
Tilslutter man så et eksotisk, flettet højttalerkabel med høj kapacitet, går nævnte forstærker i selvsving.
Så måske er den ændrede lyd (udover placebo) et resultat af måden, kablet påvirker elektronikken på, mere end at det er kablets
ledeevne/forskelligt metal der har indflydelse på lyden

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 12 April 2021 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hej!
Trådstarter er bekymret for om det QED-kabel vil give dårligere bas og mere diskant. Uden at kloge mig i om der er forskel på kabler, så kan vi vel nok være rimelig enige om, at bruger man kabler lavet til formålet er der ikke himmelhvid forskel i lyd. At nogle oplever forskelle er vel fair nok, men kæmpe tror jeg næppe.

Altså: Sorry to say it! Hvis et andet højtalerkabel gør at højtaleren ikke er til at høre på er det sgu ikke kablet men højtaleren som skal udskiftes. Man kan også rykke på sin højtaler. Det giver 10 gange større forskel end noget kabel kan. Samtidig er det gratis. At løse et problem med højtaleren ved at skifte kabel er som at tisse i bukserne for at holde varmen og inden man får set sig om kunne man have fået endnu bedre højtalere for de penge der er gået til kabler. Nu mangler vi bare at Duelund-kabler eller Dyrholm kommer på bordet også.........



__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 12 April 2021 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Næææhhhh,
det var mere end rigeligt med dit indlæg, der leverer en skråsikker løsning og ikke levner
plads til andres mening

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 12 April 2021 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Boydk!

Du burde af alle nok ikke lige skrive sådan. Hvis der er nogen som ved enhver lejlighed optræder skråsikkert og kalder folks indlæg for
sludder og vrøvl er det da dig. Og her forholder du dig ikke til trådstarters indlæg men sidder og snakker for at holde dig vågen. men det er
svært når man har taget forum til sig som ens domæne.

__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 12 April 2021 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Måske kan vi blive enige om, at at I begge har lidt ret? Og nedsættende bemærkninger bør ophører. Tænker at trådstarter da
bare kan prøve kablet af? Har selv brugt pågældende kabel, oplever det ikke skingert eller lignende. Tænke som snej, at
problemet så nok ligger et andet sted. Nyd aftenen med stille jazz...for blodtrykket.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 12 April 2021 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Snejbjerg67 skrev:
Boydk!

Du burde af alle nok ikke lige skrive sådan. Hvis der er nogen som ved enhver lejlighed optræder skråsikkert og kalder folks indlæg for
sludder og vrøvl er det da dig. Og her forholder du dig ikke til trådstarters indlæg men sidder og snakker for at holde dig vågen. men det
er
svært når man har taget forum til sig som ens domæne.

Er ikke helt sikker på, hvad du har gang i her.
Ja, jeg kalder enkeltes påstande for "sludder og vrøvl", nå de faktabaseret er det. Det er der vel ikke noget underligt i.
" Og her forholder du dig ikke til trådstarters indlæg men sidder og snakker for at holde dig vågen"....... Synes du selv, du er
relevant eller taler særligt pænt???
Og så skriver du: "Uden at kloge mig i om der er forskel på kabler" og direkte bagefter At løse et problem med højtaleren ved at skifte
kabel er som at tisse i bukserne for at holde varmen og inden man får set sig om kunne man have fået endnu bedre højtalere for de
penge der er gået til kabler. Nu mangler vi bare at Duelund-kabler eller Dyrholm kommer på bordet også
"

Ud over at råbe efter mig, har du så en relevant agenda med dine indlæg??

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 12 April 2021 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Uha... de kabler, de kabler... skulle vi prøve at gå efter bolden?

Ellers sletter jeg tråden!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes