Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabel mellem riaa og pre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 28 Maj 2021 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med installation af en streamer/server måtte jeg konstatere, at afspilning af plader nu var det svage led i kæden. Jeg har en Rega RP8 med en Rega Apheta 3 , og RIAA'en er en NLE22. Den var forbundet med en Primare Pre60 med et RCA NLE-kabel. Pre60 er balanceret indeni, så det ubalancerede signal fra NLE22 spejles i Pre60 mhp. den balancerede drift.

Så kom jeg i tanke om, at jeg havde et Nordost Frey XLR-kabel, og da NLE22 har balancerede udgange var det oplagt at prøve Nordost-kablet af. Jeg kunne også huske, at jeg for mange år siden havde testet et NLE-kabel op mod et Nordost Baldur, og det var gået sådan lige op, idet lyden fra NLE var lidt mere klar og åben mens Nordost var lidt glattere og lidt udstrakt i lyden. Da Frey er et bedre kabel end Baldur måtte der være forbedringer at hente.

Og ja. Et mere udstrakt og detaljeret lydbillede med Frey. De var jo skønt.

Det er jo ikke til at vide hvad af forbedringen, der skyldes et bedre kabel, og hvad der skyldes at jeg nu bruger den balancerede udgang på NLE22 og tilsvarende på Pre60. Men det virker.

Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
tidl straffet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2021
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 29 Maj 2021 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hej Jens
Jeg tvivler på kabler har den store afgørende indflydelse på dit issue, men det oplever du tilsyneladende.

En RP8/Apheta3 burde spille fantastisk og ikke være et svagt led i kæden.
Jeg kender ikke din riaa eller dit setup, så nok ikke meget hjælp i mine kommentarer.
Til top Vis tidl straffet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tidl straffet
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 29 Maj 2021 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du rigtig vil grave i det, så må du lave nogle eksperimenter, hvor du sammen med andre tester om i gentagende gange kan udpege hvilket kabel der virker bedre eller værre.... gerne med et helt generisk kabel blandet ind i puljen. Og i denne sammenhæng skal du være forberedt på at noget til 20kr sammen kan virke mindst lige så godt, som noget til 50.000kr. Mennesker - os alle sammen - er både ekstremt gode men også ekstremt dårlige til at bedømme sanseindtryk. Hvilket gør det hele komplekst og derfor i mange sammenhænge bliver udført med følelser, design(udseende) og "erfaringer", som de dominerende faktorer i vores valg.

Af nysgerrighed, så kunne det være interessant at vide hvad hele din "musik-kæde" består af - højttaler, forstærker osv.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 29 Maj 2021 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Du er ikke bange af dig, Jens.

Dit indlæg lægger dig ud med de tre mest kontroversielle emner i hifi debatterne. Vinyl kontra digital lydgengivelse og når du
dertil lægger din oplevelse af lydforskel på kabler, har du sparket til så tilstrækkelig mange, at der burde være stof til mindst et
halvt hundrede kommentarer.

Min anbefaling er at holde enhver oplevelse omkring kabler HELT ind til kroppen. Det har udviklet sig til at enhver beskrivelse af
en oplevelse i den sammenhæng er uacceptabel uden dokumenterbar måling og/eller omfattende og entydig blindtest.

Og at skrive streaming er bedre end vinyl har vi jo set flere få på puklen for.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 29 Maj 2021 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Det behøver ikke være via blindtest, med 500 deltagere med bind for øjnene o.l. for at finde dit eget
kabel. Nyd din opdagelse

Mvh

__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 29 Maj 2021 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Her går jeg og tror at mundbind er sagen. Det nye "sort" eller "orange" bliver øjebind til alle, så vi sanser langt bedre. Nogen må starte en produktion op hurtigst muligt, der er penge i bind!
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 30 Maj 2021 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel Dac Magic liggende et sted, som jeg har moddet i smadder. I den sammenhæng faandt jeg ud af at en fornuftig strømforsyning osv. er ganske godt at have. Men jeg opdagede også at grunden til at den balancerede udgang var noget bedre end den ubalancerede udgang, var fordi man havde valgt at bruge lidt ekstra komponenter til ændre det balancerede signal til ubalanceret.... kan ikke lige huske hvordan... har et diagram liggende et sted, som fint beskriver de dybere tekniske detaljer. Pointen er blot, at det meget vel kan være noget i den stil, som gør at du høre en sikkert meget rigtig og ikke indbildt forbedring i lyden Men den skyldes uden tvivl ikke "bedre" kabler, men nok nærmere forskellen i det elektriske design på din XLR udgang kontra RCA
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 31 Maj 2021 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Det er muligt, at det elektriske design i XLR-udgangen i NLE22 er bedre end i RCA-indgangen, der hvor det ubalancerede signal
forvandles til et balanceret signal, i Pre60. Det er jeg åben overfor. Men jeg kan ikke lade være med at tænke, at forbedringen
havde samme karakter, som da jeg testede et NLE-kabel op mod et Nordost Baldur, og mit Nordost Frey er jo nyere og bedre end
Baldur. Jeg lod tidligere, i anden forbindelse, også Nordost Frey XLR afløse et NLE XLR, endda det med den kraftige 0-leder, og
der var forbedringer som beskrevet, mere glat og lækker udstrakt lyd. Så der er måske forbedringer af 2 grunde.

Jeg er klar over, at jeg stikker næsen frem - det har jeg aldrig været bange for. Men det er også i tro på, at debatten her på site'et
ikke er nedladende eller bagatelliserende i forhold til andres oplevelser - det er en debatkultur, som jeg vil kæmpe for.

Og til sidst, så mindskede kabeludskiftningen afstanden mellem afspilning af plader og streaming/afspilning af ripp'ede CD'er
en hel del, faktisk så meget, at det ikke er en forskel, som vi bemærker ved dagligt brug, der er bare glæde ved begge dele.

Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 01 Juni 2021 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Jammen jeg er slet ikke ude på at skabe røre i andedammen, ved at forsøge at sige at mit er bedre end dit eller på anden måde forherlige den ene side af sagen.
Jeg har taget nogle designvalg i mit anlæg, netop  for at undgå mange problemstillinger, som ellers har været typiske i mange år - f.eks at benytte en DSP som dele-filter og koble forstærkeren direkte på enhederne, så impedans-forløb og frekvensafhængige unoder er minimeret.
Så mit indlæg omkring forskellen du måske oplevede, var at komme med mit bedste bud, ud fra min erfaring og nuværende viden omkring emnet. Dels ser jeg dog ingen grund til at bruger flere penge på kabler, end hvad resten af mit anlæg har kostet - da jeg har erfaret at en anden prioritering gav mig mere og bedre lyd for pengene. At du har fået et bedre resultat ud af dit anlæg ved et kabelskift og at benytte XLR i stedet for RCA.... kan jeg på ingen måde tage fra dig - og jeg vil heller ikke prøve. Men hvis jeg skulle rådgive en nyudsprungen hifi-interesseret. Så ville jeg bestemt ikke anbefale at bruge pengene på kabler, så længe der er så mange andre muligheder. Du har jo taget nogle valg med dit anlæg, hvilket også giver dig nogle begrænsninger - dem har vi alle med vores specifikke valg - intet unikt i det. Men det kunne stadig være sjov at bytte dit kabel ud med noget helt standard - uden at du viste det
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 03 Juni 2021 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

@ Digital_Thor.
Hvis nogen byttede dine HT ud med andre - uden at du viste det, ville du sågar heller ikke høre det.
Du har din opmærksomhed hvor du har din bevidsthed.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 03 Juni 2021 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Haha... det kan der være noget om Hvis bare de spillede lige så godt, som dem jeg har nu  For mon ikke de fleste kan være nogenlunde enige om at der er en lille smule større forskel på de fleste højttalere - kontra de fleste kabler
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 03 Juni 2021 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

@ Digital_Thor.

Jeg tænker de fleste ikke ville ane hvilke HT der spillede hvis de havde gang i noget andet end at lytte. (Det var dit eget
forslag).
Sidder du derimod og lytter bevidst sker der ting og sager i din hjerne der ikke alene kan forklares i anlæggets måde
virke på.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 03 Juni 2021 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Korrekt. Og det bestemt ikke forbudt at være kritisk, selvom teorien stritter lidt ved siden af

__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 03 Juni 2021 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Well, Digital_Thor, jeg er da enig i, at man ikke skal bruge fx halvdelen af budgettet på kabler, og det har jeg da heller ikke gjort, langt fra. Men jeg tror,
at jeg nu har nået et passende niveau, og tror, at hvis der skal ske forbedringer v.hj.a. kabler, så skal der større udskrivninger til, end jeg har lyst til.

Dejlig hobby.

Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 04 Juni 2021 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
@ Digital_Thor.

Jeg tænker de fleste ikke ville ane hvilke HT der spillede hvis de havde gang i noget andet end at lytte. (Det var dit eget
forslag).
Sidder du derimod og lytter bevidst sker der ting og sager i din hjerne der ikke alene kan forklares i anlæggets måde
virke på.

Helt klart.... hvis du enten er bevist, ubevist, koncentreret(efter egen mening) eller måske bare uvidende omkring dybere detaljer i hvordan lyd virker. Så render man let ind i alverdens forklaringer og debatter frem og tilbage, omkring hvad der eventuelt kan være den dybere teoretiske forklaring på det oplevede fænomen. Prøv bare at debattere farver og nuancer med en fotograf, kunstner eller maler - kontra et barn(nøjj det er en flot gul farve du har malet solen). Ingen tvivl om at der er stor forskel på det eventyr vi selv oplever og den beskrivelse vi prøver at give videre til hinanden
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 04 Juni 2021 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

hcpowerinc skrev:
Korrekt. Og det bestemt ikke forbudt at være kritisk, selvom teorien stritter lidt ved siden af

Helt bestemt. En teori er jo op til debat - altid. Det kræver dog ofte lidt beviser for at en evt. ny teori er bedre eller mere præcis end en eksisterende - hvis altså man ønsker at komme nogle vegne med debatten. Det er sjældent at bare 2 mennesker, kan komme særlig dybt i en samtale, med mindre de har en nogenlunde ens teoretisk grundviden og megen åben tilgang og lyst til at komme videre - uden for meget ego.
Jeg må selv indrømme at jeg ikke kan bevise hvor meget kabler f.eks betyder eller ej. De er jo nødvendige..... men måske har jeg bare nået et punkt, som Jens også er - hvor man siger "nu er det godt nok til mig".
Min oprindelige pointe til Jens M, var blot at hvis den balancerede udgang er bedre designet og generelt end bedre teknisk løsning - så ville jeg da bruge den balancered udgang, lige meget prisen/mærket/farven/størrelsen osv. på det givne kabel. Og det begrunder jeg udelukkende i at mit estimat er at man måske vil hente 5% fra et elendigt fejldesignet kabel til det bedste man kan skrue sammen - og at de sidste 95% ligger i kvaliteten af samarbejdet imellem den ind og udgang, som ønskes forbundet, som rent faktisk i alle sine grundprincipper er designet til stort set at eliminere kablers betydning.
Så Jens - jeg anfægter ikke din oplevelse - men prøver blot at give videre... at hvis man har en bedre udgang...... så benyt da den - lige meget om kablet er billigere end det man før benyttede Det er jo sådan set blot det, som al statistisk sandsynlighed peget i retning af - for størst mulig succes
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes