Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 09:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Absolut fase? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 28 Maj 2021 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Af en eller anden grund var jeg efter flytning kommet til at bytte om på fase og 0 til mine højttalere, og det opdagede jeg, da jeg alligevel skulle rode med kabler. Så jeg byttede om, så den absolutte fase nu er OK. Jeg kunne måske forvente bedre gengivelse af bas-transienter, men ellers var jeg lidt på bar bund i forhold til hvad, jeg skulle forvente. Det er jo vekselstrøm.

Jeg syntes ikke, at det betød så meget. Kunne jeg høre forskel? Måske, men jeg kunne ikke sætte ord på det.

Har andre holdninger/erfaringer?

Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 28 Maj 2021 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hvis du starter med at læse uddraget her og så eventuelt læser det jeg linker til vil du kunne få mere information:

However, as documented by Johnsen in The Wood Effect (and also in an article I wrote for HFN/RR in 1980, footnote 8), nearly
all the academic work performed since Helmholtz suggests that the human ear can detect acoustic polarity differences, although
all research indicates that the effect is sometimes subtle. (The book's title comes from work carried out in 1957 by Charles L.
Wood of the Defense Research Laboratory, who found that a sinewave, clipped on one side of the time axis only to render it
asymmetrical, took on a different timbre when its polarity was reversed.) Work by Stanley Lipsh*tz in the late '70s (footnote 9),
using carefully organized double-blind testing, confirmed that a reversal of absolute signal polarity will be subtly audible on
music to a 99% confidence limit! (footnote 10) (Indeed, it is one of the few things that can be reliably detected with double-blind
testing.)

There is even a mechanism agreed upon as to why the ear should be able to detect the supposedly undetectable. The nerves
attached to the frequency-discriminating hair-cells in the inner ear only fire on the positive-going parts of the waveform,
indicating that the ear acts as a half-wave rectifier. It will thus produce a different output to the brain on asymmetric signals if
the absolute polarity is reversed. A music signal, unlike a sinewave, is not symmetrical about the time axis, other than that over
the long term there are equal amounts of energy on either side, and it would be expected that if an original compression was
reproduced as a rarefaction, you would be able to hear it.

What does it sound like? "Wrong polarity is the muffling distortion," writes Johnsen, and it seems generally agreed that to listen
to a recording with the wrong polarity is to suffer from a lack of realism, a lack of body to instrumental tone, a lack of integration
within the soundfield, and less natural-sounding applause. Unfortunately, as there is no necessity for engineers to preserve
absolute polarity during the production of a recording, a recording has a 50% chance of being wrong. In fact, as reported in The
Wood Effect, which includes considerable documentation of the subject, Japanese-pressed LPs even have alternate tracks in
opposite polarity!

https://www.stereophile.com/content/absolute-issues-page-2
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 28 Maj 2021 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Fase er sjovt. Der er nogle, som hører det med det samme hvis højttalere er ude af fase og så er der sådan nogle, som mig der nærmest ikke kan høre forskel.
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 28 Maj 2021 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du mener indbydes fase og ikke absolut fase. Hvis højtalerne er i indbyrdes modfase så er det utrolig nemt at høre, men det med absolut fase kan være svært på almindelige musikstykker som jo kan være sat sammen af mange mikrofoner, elektroniske effekter evt som der ikke er nogen standard for om absolut fase. Men hvis optagelsen er lavet med alle del elementer i samme absolutte fase burde det være nemt at høre.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 28 Maj 2021 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Måske mine ører er følsomme... De fleste med interesse for hifi bør kunne høre når fasen
stikker af

__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 28 Maj 2021 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Fasen er jo trods alt helt rodet rundt allerede i studiet.... så måske vi bliver mere snydt end som så Hvis man høre absolut fase, kunne det snildt skyldes skiftet i bassen, som måske anslår rummet anderledes i forhold til placeringen. Men alt efter kvaliteten af det system man er vandt til at lytte på, så kan man sikkert opleve mere eller mindre forskel. Ved normal musiklytninger tror jeg ikke man oplever en dyt forskel, så længe det selvfølgelig er ens på begge højttalere - ellers snakker vi jo direkte forskydning af hele lydbilledet.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 28 Maj 2021 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Af en eller anden grund var jeg efter flytning kommet til at bytte om på fase og 0 til mine højttalere, og det opdagede jeg, da jeg alligevel skulle rode med kabler. Så jeg byttede om, så den absolutte fase nu er OK. Jeg kunne måske forvente bedre gengivelse af bas-transienter, men ellers var jeg lidt på bar bund i forhold til hvad, jeg skulle forvente. Det er jo vekselstrøm.

Jeg syntes ikke, at det betød så meget. Kunne jeg høre forskel? Måske, men jeg kunne ikke sætte ord på det.

Har andre holdninger/erfaringer?

Mvh Jens.


Mener du at de var i modfase?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 28 Maj 2021 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Jeg tror du mener indbydes fase og ikke absolut fase. Hvis højtalerne er i indbyrdes modfase så er det utrolig nemt at høre, men det med absolut fase kan være svært på almindelige musikstykker som jo kan være sat sammen af mange mikrofoner, elektroniske effekter evt som der ikke er nogen standard for om absolut fase. Men hvis optagelsen er lavet med alle del elementer i samme absolutte fase burde det være nemt at høre.

Der er masser af eksempler på musik der er indspillet i modfase... jeg tænker, at det er en fejl, for det har ingen praktisk betydning.

Og som Mercury er inde på, så høres faseforskel oftest bedst, hvis højtalerne er i modfase. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 28 Maj 2021 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Modfase kan høres med det samme. Altså hvis du har rød i + på den ene højttaler og rød i minus på den anden. Det fleste testplader har et spor, hvor det kan testes.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 28 Maj 2021 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Det var absolut fase, jeg talte om. Dvs. når effektforstærker og højttalere er koblet sammen enten plus-til-plus eller plus-til-minus. Når højttalerne er koblet sammen plus-til-plus og plus-til-minus hhv., dvs. i indbyrdes modfase, så kan det høres - det er svært at placere lyde, og basen kan blive svagere p.gr.a. udligning. Det har jeg også prøvet, for at høre, hvad det gjorde ved lyden.

Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 29 Maj 2021 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Absolut fase er forskellig fra begrebet modfase og må ikke forveksles med hinanden.

Hvis vi blot var så heldige, at alle instrumenter afgiver et symmetrisk lydsignal (og vores højttalere tilsvarende) vil absolut fase
være uden betydning. Med symmetrisk menes at signalet kurveform er ens på begge sider at nul. Som et perfekt sinussignal.
Det ved de fleste forhåbentlig ikke er tilfældet. Og så længe der ikke er symmetri har absolut fase betydning for oplevelse.

https://www.stereophile.com/content/absolute-phase-fact-or-f allacy

Problemstillingen for os lyttere er at vi uanset vores omhyggelighed ingen garanti har for at fasen på vores musikmateriale
vender rigtigt. I signalkæden gennem optagelse og miksningen frem til udgivelsen som analog eller digital har vi ingen garanti
for at fasen er korrekt.

Idealet vil være at sikre os korrekt ABSOLUT fase. Alternativet er at tilføre vores anlæg en fasevender, hvor vi så må nøjes med
at vælge og gætte os frem til hvad der er rigtigt. Det der lyder bedst?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1160
Sendt: 29 Maj 2021 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Ja, det er rigtigt!

Musik er ikke stationære signaler/sinustoner, det er impulser.

Det er derfor ikke ligegyldigt om lyden fra en stortromme starter med et undertryk eller et overtryk!

For nogle år siden læste jeg, at de fleste optagelser på cd'er og lp'er er fasevendt.

Jeg lavede derfor en lyttetest, hvor jeg via min Ipad kunne skifte den absolutte fase. Efter den valgte jeg altid at spille med modsat fase.

Og jeg synes det lyder godt:-)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 29 Maj 2021 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Rent teoretisk er der vel overtryk på den ene side af skindet og undertryk på den anden side
Groft sagt så får trommeslagen et undertryk mens publikum får et overtryk som starten på lyden fra stortrommen

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 163
Sendt: 29 Maj 2021 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hvis der er byttet rundt på fase og nul på den ene højttalerledning...så "stel" fra forstærkerudgang går til "plus" på højttaleren er det ret nemt at høre ved at du vender højttalerne så de peger mod hinanden og stiller dig selv i mellem dem. Her vil du høre svag bas og en noget diffus lys hvis de er polet forkert og mere bas og en klarere lyd når de er forbundet korrekt. Du vil faktisk også kunne høre det når højttalerne står på deres plads og du selv står foran dem...så vil lyden ligesom lyde underlig diffus.

Taler vi i stedet om at højttalerne er korrekt forbundet men "stel" går til "plus" på begge højttalere....så kan det være sværere at at afgøre dette. Hvis de er faset forkert begge to kan man lidt populært sagt beskrive det som om et stortrommeslag ikke får højttaleren til at bevæge sig udad men i stedet går indad.....eller et trut i en trompet vil få lyden til at bevæge sig væk fra dig i stedet imod dig.

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Mr.green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 April 2016
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 29 Maj 2021 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Puha

__________________
Mr.Green
Til top Vis Mr.green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.green
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 29 Maj 2021 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Absolut Fase kan vendes utrolig mange steder. Forkert tilslutning af højttalerkabler - ombytning af plus og minus ( på begge
kanaler) - er blot en af mulighederne. Forstærkerkæden helt fra mikrofonindgangen til slutbrugerens effekttrin kan være udført,
så signalet vender den Absolutte Fase. Tilslutningen til mikrofoner kan vende den Absolutte Fase. Der er med andre ord et utal af
muligheder for at musiksignalet er ude af Absolut Fase.

Det skal være sådan at en mikrofon placeret foran trommesættets stortromme får basmembranen hos slutbrugeren til at bevæge
sig udad når trommeslageren træder på pedalen og hammeren rammer trommeskindet. Og hvordan kan vi så føle os sikre på
det, tænker jeg bare. I min iver efter at lytte til det bedst mulige resultat. At der er forskel på ændret Absolut Fase, ved jeg fra
en fasevender konstruktion jeg byggede ind i min forstærker for mere end fyrre år siden. Og glemte den igen. Det interessante
er at ingen - meget få - fabrikanter har en sådan indbygget. Man kan jo også bare beslutte, at den forskel der er, kan ingen
høre. Og så har vi jo løst problemet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 29 Maj 2021 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

ja, men sætter du mikrofonen på samme side som hammeren på trommen skal enheden bevæge sig indad, hvis den skal følge retningen på skindet. stortrommen lyder vel ikke anderledes hvis man lytter fra hammersiden end hvis man lytter fra forsiden af trommen Jeg kan i alt fald ikke høre forskel på den ene side starter trommen med undertryk, hammeren trykker skindet ind i trommeren, på den anden side med overtryk, så hvad er rigtigt, mikrofonen behæver vel ikke side foran eller inden i trommenår der optages

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 30 Maj 2021 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Som lytter får du trommeskindet imod dig, hvis du sidder og lytter til et band live. Så vil det vel kun være naturligt, at membranen på
højttaleren gør det samme, altså slår udad.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 30 Maj 2021 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

“Lyd” er pr. definition “variationer i det atmosfæriske tryk”. Så i den sidste ende handler det om hvorvidt der er byttet om på de
positive og negative værdier af variationerne. Og i hvor høj grad den enkelte lytter ved det eller nogensinde har haft muligheden
for at få demonstreret resultatet af at bytte om på værdierne - den Absolutte Fase. For hvem tænker over det kan have nogen
betydning overhovedet? På baggrund af det jeg ser kommenteret omkring emnet føler jeg mig overbevist om at de fleste lever
og har det bedst med at leve i lykkelig uvidenhed. At Absolut Fase blot er et hi-fi relateret selvopfundet nyt problem i mangel af
emner at diskutere. For musikken spiller jo uanset. Og det er jo sandt. Er det ikke sådan vi måler lydkvaliteten? Når teoribogen
er glemt på hylden!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 30 Maj 2021 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Forstår simpelthen ikke hvad der er sket med årene? Tilbage i starten af 80’erne hvor jeg anskaffede mit første anlæg, da var
sådan et emne tæt på almen viden. Der er bestemt ikke noget “hi-fi relateret selvopfundet nyt problem” over det, som Kaj
udtrykker det. Når nu vi kaster mange penge efter noget hi-fi grej, hvorfor er sådan nogle ting ikke en selvfølge mere?


__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes