Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 11:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Transportabel højtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cheff25
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2021
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 10 Juni 2021 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  


Hej,
Jeg mangler inspiration til hvilke komponenter jeg skal bygge en transportabel højtaler af(festivalsanlæg). Materialer til kabinet og design har jeg styr på, det jeg mangler input til er højtaler/forstærker delen. Samt eventuelle gode råd til projektet.

Der er nogle ting jeg ønsker opfyldt i projektet:
Projektet skal bygges, så det ligner en gammeldags ghettoblaster, med en tablet i midten(til at styre lydfilerne fra) der hvor skuffen til kassettebånd normalt ville have været. Derfor er det vigtigt, at alt der er synligt, woofere, basrør, diskanter, mellemtonehøjtalere er symmetrisk på begge sider af projektet = det vil sige, at der skal være (mindst) 2 af alle tingene.

Den skal kunne køre på batteri. 12 eller 24 volt er lige gyldigt, og jeg har adgang til strøm det meste af tiden, så forbruget er ikke et kæmpe problem. Det skal kunne spille HØJT.. Jeg tænker 125 - 135 DB, og stadig have en ordentlig kvalitet på lyden. Størrelsen på kabinettet forestiller jeg mig som 100*50*25cm (125 liter), men det er ikke fastlagt endnu, og alt kan ændres, så længe det kan ligne en ghettoblaster.

Jeg har ikke lagt mig fast på et budget for projektet, men det må gerne være så billigt som det er muligt, uden at det ender op med discount lyd. Projektet er ikke tænkt som hverken luksus eller discount, men noget midt i mellem ��

Håber at der sidde nogle derude, med nogle gode idéer til, hvad jeg skal indkøbe til projektet ��

På forhånd tak
CF

Til top Vis Cheff25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cheff25
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 10 Juni 2021 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Thornton enheder kan fås i løs vægt er er extremt billige. Glem alt
om dyb bas. 60-80 hz burde være rigeligt dybt. Dyb bas er ineffektivt
og vil kræve meget strøm og store kabinetter. Forstærker kan være
baseret på TPA3255. De et billige, kraftige, god kvalitet og effektive.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Cheff25
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2021
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 10 Juni 2021 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Tak for din kommentar. Har du et link til thornton højttalerne, for jeg ældning kun finde dem i kabinet? ��
Til top Vis Cheff25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cheff25
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 11 Juni 2021 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Er du klar over hvor højt 135 db er? Smertegrænsen er 125 db, og 135db er voldsomt meget højere. Allerede ved 125 db, kan man kun lytte i ganske kort tid, før der kommer permanente skader på hørelsen. Et jetfly genererer ca. 140 db under take-off. Du kunne vel ikke forestille dig at stå på en runway under take-off uden høreværn, vel?

Jeg har prøvet at stå lige ved mixerpulten til en koncert i store Vega, og der nåede man 102 db i spidserne, og det var rigeligt. Der blev ikke spillet svinehøjt, men det var bestemt ikke en stille koncert (PJ Harvey inden hun blev kedelig). Eftersom db er en logaritmisk skala, så er der MEGET langt fra 102 db til 125db. Dit projekt er med andre ord ikke kun til fare for din hørelse, men også for alle andre som er så uheldige at være i nærheden, når du fyrer den af.

Noget helt andet er så, at det er totalt urealistisk. Et PA anlæg som kan spille 120 db bare nogenlunde rent, er ganske stort og kostbart, så at spille langt højere med et kabinet på den påtænkte størrelse, er ikke muligt, og da slet ikke til en realistisk pris. Hvis jeg skulle bygge et anlæg af den art, ville jeg forsøge at finde nogle enheder med høj følsomhed, og i nogenlunde anstændig kvalitet.

Et fornuftigt bud kunne være noget Beyma dual concentric, enten 12XT eller 15XT. Selv ville jeg nok foretrække 12 tommer, når de skal monteres i et så lille kabinet. Hvis prisen har mindre betydning, så kunne Altec eller Tannoy også være en mulighed, gerne noget af deres pa orienterede grej. Den slags kan ofte findes brugt til nogenlunde rimelige priser. Forstærker har jeg ikke noget bud på.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Cheff25
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2021
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 11 Juni 2021 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Tak for dine betragtninger, jeg kigger omgående på de komponenter du
foreslår. Angående db ønsket, så er jeg ret overbevist om, at Soundboksen er
oplyst til at kunne spille op over 125 db, og det i et mindre kabinet, så jeg
tænker da, at det med mit størrelse kabinet er muligt i hvert fald at matche
Soundboksens styrke 😊
Til top Vis Cheff25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cheff25
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 11 Juni 2021 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Nu er virkeligheden og det som producenter/forhandlere oplyser jo ikke altid synderligt tæt på hinanden. Efter at have set din påstand om at en soundboks kan afgive 125 db, tænkte jeg, at det måtte jeg da lige kigge på.

Jeg kan se at en forhandler af soundboks 3 opgiver at den kan generere 126 db, så din påstand er jo tilsyneladende sand. MEN, så kiggede jeg på produktets specifikationer. Det angives at forstærkereffekten er 72 watt. Hvis man ved 72 watt, vil frembringe et lydtryk på 126 db, så kræver det en højttaler med en følsomhed på over 107 db !. Det er RET imponerende at man kan få en 10 tommers enhed til at gøre det, HVIS det er sandt. Men det er det naturligvis heller ikke.

Inden for effektive/følsomme enheder har 18sound et ganske godt omdømme. Deres 12MB700 enhed er deres bedste bud på en mid/woofer med høj følsomhed. At det er en mid/woofer (Det som i PA verdenen kaldes en mellembas (Bruges mellem woofer og mid)) betyder at den er mere følsom en en "rigtig" bas. At det er en 12 enhed, gør også at den er mere følsom end en 10, da det ganske enkelt er lettere at opnå høj følsomhed med et større membranareal. Denne enhed angivs at kunne afgive 101,5db ved 1 watt.

Hvis du vil lave et kabinet som kan få den op på en følsomhed på 105db, så bliver det noget horn, og det bliver STORT!. Den koster så også 250$, hvisket utvivlsomt er en hel del mere end den 10 som sidder i en soundboks. Hvis jeg kigger på eksempelvis, Fane, JBL eller Electrovoice (Alle kendt fra PA verdenen) finder jeg ikke noget som ser mere attraktivt ud. Med andre ord, hvis du tror på soundboks opgivelser, så vil jeg give dig et godt tilbud. Jeg kan sælge dig BÅDE storebæltsbroen OG Eifeltårnet for kun en million kroner. Det skal naturligvis være enten kontant eller bitcoin. Til gengæld kan jeg love dig, at du ikke bliver mere snydt af at handle med mig, end du bliver hvis du tror på de absurde data som bulderboksen opgiver.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Cheff25
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2021
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 11 Juni 2021 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Om soundboks lyver på deres specifikationer ved jeg ikke, men jeg tvivler
meget på, at de tør løbe den risiko.
Soundboks 2 var opgivet til at kunne spille 122db, og der har jeg set en privat
udført test, med professionelt måle udstyr, der viste et peak på over 124db,
og med en gennemsnitligt lydtryk omkring 110db.. 3'eren er opgivet 126db,
men jeg har ikke set det testet endnu, og det er egentligt også ligegyldigt,
hvad en soundboks kan præstere, da det ikke er en soundboks jeg har i
tankerne, men et hjemmelavet setup, og det kan godt være at det ikke
kommet op over 125db, og så lever jeg helt sikkert også fint med det.
Til top Vis Cheff25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cheff25
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 11 Juni 2021 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Cheff25 skrev:
Tak for din kommentar. Har du et link til thornton
højttalerne, for jeg ældning kun finde dem i kabinet? ��


Se privat besked
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes