Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 16:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Skærmede højttalerkabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 21 Juni 2021 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Hej,


Pt. har jeg Duelund DCA20GA - 2 ledere til + og 2 til - (dobbeltføring). Det er jeg sådan set godt tilfreds med, men har haft lidt kig på
Audio Notes ting og måder at gøre ting på på det seneste.

Så vidt jeg kan se, er alle deres højttalerkabler skærmede, hvilket jeg ikke er stødt på før - eller i hvert fald ikke har skænket en
tanke.

Jeg har kig på Mogami, som tilbyder noget lignende i en helt anden prisklasse.

Hvad taler for / imod skærm på højttalkerkabler?


Stor tak på forhånd,

Kasper



__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 Juni 2021 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Som jeg ser det, handler det lidt om at forhindre udstråling fra højttaler kablet, så det ikke påvirker andre kabler i dets nærhed. Der
er jo ikke noget at forbinde skærmen til på en forstærker, så man kan i stedet eksperimentere lidt med at forbinde skærmen med
hinanden enten i sende eller modtager enden og se om der kunne være lidt forskel. Snoede og flettede kabler som Kimber og Teflar,
har også lidt mindre udstråling end andre kan have. Det er jo nok derfor man snoer kabler i hifi udstyret for at dæmpe udstråling fra
kablerne, selvom jeg ikke synes at se det så tit mere, måske mest omkring strøm forsyningen. Har selv haft det blå Auduo Note Ht
kabel. Det lød sådan set ok.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 22 Juni 2021 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Jeg fik faktisk en gang en demonstration af skærmede ht-kabler, mod det samme kabel men uskærmet... og der var en fordel til det skærmede, men fysikken bag kan jeg ikke forklare dig.

Dog har jeg oplevet masser af uskærmede ht-kabler, som var endnu bedre  



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 23 Juni 2021 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

Jeg følger en britisk youtube blogger A British Audiophile, jeg er ikke vild med hans musiksmag eller kærlighed for små højtalere,
men han har en teknisk baggrund som er interessant. Hvis du går 19 minutter ind i klippet nedenfor er der en gennemgang af
skærm på højtalerkabler, som han ikke anbefaler.

https://www.youtube.com/watch?v=Nx4CAwSLXkY
Bh
Rasmus

__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 23 Juni 2021 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

jeg vil lige høre om det er rigtigt at du bruger 2x DCA20GA
hvis det er så er 20eren altså noget tynd i lyden som højtaler kabel
så hvis du ellers er godt tilfreds med det skulle du prøve at gå op i
12eren det er meget bedre som højtaler kabel.
og det med skærm er simpelthen unødvendigt på højtaler kabeler
det er det i øvrigt som regel på line signaler jeg har kun skæm på til pladespilleren
jeg bruger DCA12 til højtaler og dca16 som signal kabel

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 23 Juni 2021 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hej alle,


Tak for jeres var. Jeg tænker, jeg er nødt til give det et forsøg med et kabel, der er økomomisk til at have med at gøre. Jeg tænker at
prøve Mogamis W3082-kabel.

I forhold til skærmningen - det, der siges i videoen, er, at det vil skabe øget 'capacitance' (hvad hedder det på dansk, modstand?).
Gælder det uansat om skærmen forbindes til noget eller ej?

Min plan er kun at bruge lederen i kablet og lade resten være.

Til The Real Wiz - jeg har læst for og i mod 12, 16 og 20-GA, og der er forskellige præferencer, lader det til. Prismæssigt er 12'eren nu
oppe over det niveau, jeg har lyst til at befinde mig i.

Jeg har gang i et forsøg med uskærmede signalkabler også. Duelund 20GA også med Switchcraft 3502AAU-stik. Dem lytter jeg op mod
skærmede lavet med samme stik, men Belden 8402-kabel.

Belden-kablerne er markant bedre end de uskærmede Duelund-kabler i mit setup (indtil videre i hvert fald). Længden er 0,5 meter.


__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 23 Juni 2021 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

En anden, relateret ting: De af jer, der har erfaringer med Duelund-kabler - re-imprægnerer i dem med linolie fra tid til anden? Det er
min oplevelse, at de langsomt tører ud - og at olien, der er brugt, ikke er linolie (som the man himself brugte i kombination med uld eller
silke) - de 'billige' udgaver (dem der ikke er i sølv) er lavet med bomuld.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 23 Juni 2021 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Lige et tillægsspørgsmål The Real Wiz, du skrev: 'og det med skærm er simpelthen unødvendigt på højtaler kabeler' - hvorfor er det
udødvendigt?

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 23 Juni 2021 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

der ikke noget problem med hverken ind eller ud stråling ellers havde alle højtaler kabeler haft en skærm.
så jeg ser det som en gimmick for at have noget smart at sige om produktet.
jeg kan i øvrigt godt lide audio notes produkter bruger selv et er af deres signal kabler fra riaaen

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
ymir
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2017
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 16 Oktober 2021 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

http://www.arcticpeak.com/files/HF_innslag.pdf  

Spurte Nkom, norsk myndighet angående støy om denne linken fremdeles er aktuell. Her er svaret jeg fikk.

Frå: Granby, Per <per.granby@Nkom.no>
Sendt: 22. mai 2017 03:38
Til:
Kopi: Heimdal, Per Eirik
Emne: Kommentar til artikkel om radiostøyinnslag i elektronisk utstyr.

Hei.

Viser til din henvendelse til Nkom angående en artikkel publisert på hjemmesiden til Arcticpeak.com som handler om radiostøyinnslag i elektronisk utstyr. Artikkelen du viser til er datert oktober 1995 og utarbeidet av daværende Radiostøykontrollen i Telenor.

Du spør om hvor relevant innholdet i denne artikkelen er i dag! Svaret på dette spørsmålet er at innholdet er høyst relevant også i vår tid – dette fordi radiostøyinnslag i elektronisk utstyr fra forskjellige radiosendersystemer fortsatt er en svært aktuell problemstilling. Vi omgir oss med et stadig økende antall radiosendere – og spesielt basestasjoner for mobiltelefoni/mobilt bredbånd har bidratt til denne økningen de senere årene.

Her i Nkom har vi hatt en rekke henvendelser som har handlet om at basestasjoner for mobiltelefoni/mobilt bredbånd har forårsaket radiostøyinnslag og funksjonsproblemer for elektronisk utstyr i nabolaget rundt basestasjonen – og i mange av disse sakene har det handlet om innslag i audio utstyr. Artikkelen du viser til har i noen grad gått ut på dato når det gjelder eksemplene som det vises til.

Det vises til radiostøyinnslag fra privatradio i 27 MHz båndet (Pr27) som et typisk eksempel radiostøyinnslag – dette er ikke lenger noen utbredt problemstilling etter at Pr27 ikke lenger fikk anledning til å bruke amplitudemodulasjon (AM), men måtte gjøre bruk av andre modulasjonsformer – som for eksempel fasemodulasjon. Og så er det nok også slik at Pr27 brukes langt mindre i dag da tidligere Pr27 brukere har funnet andre kanaler for kommunikasjon (mobiltelefoni, Facebook og så videre).

I artikkelen vises det også til kringkastingssendere som typisk kilde for radiostøyinnsalg i elektronisk utstyr. Det analoge sendernettet for TV ble for noen år side erstattet med dagens digitale sendernett. Sendernettet som brukes i dag sender generelt med langt lavere effekter enn det tidligere analoge sendernettet for TV, og det er i dag også langt færre senderpunkter enn tidligere. Konsekvensen av dette er at radiostøyinnslag fra TV sendere i dag ikke er noen utbredt problemstilling.

Tilsvarende er det analoge sendernettet for FM lydkringkasting nå i ferd med å stenges av – og lydkringkasting erstattes i disse dager med det digitale DAB radionettverket. Også for DAB gjelder at senderne generelt sender med lavere effekt enn tidligere, og at det er behov for færre senderpunkter – noe som fører til at sendere for DAB lydkringkasting trolig ikke vil føre til mange problemer knyttet til radiostøyinnslag i forskjellig elektronisk utstyr.

Artikkelen som er publisert på hjemmesiden til Arcticpeak.no inneholder en lang rekke praktiske tips og råd om hva som kan gjøres for å løse et problem med radiostøyinnslag. Dette handler om bruk av forskjellige typer filtre montert på kabler knyttet til et elektronisk utstyr, skjermingstiltak, bruk av skjermede signalkabler, bruk av ferrittmaterialer på kabler knyttet til et elektronisk utstyr for å redusere radiofrekvente «støystrømmer» på disse kablene.

Alt dette representerer tiltak som brukes også i dag for å redusere eller aller helst fjerne radiostøyinnslag i elektronisk utstyr – så dette er tiltak som ikke har gått ut på dato. Wifi sendere sender med svært lav effekt og forårsaker normalt ikke radiostøyinnslag i annet utstyr – som for eksempel AV utstyr i hjemmet.

På generelt grunnlag kan det her nevnes at det meste som finnes av elektronisk utstyr - som ikke er sender utstyr – i noen grad sender ut elektromagnetiske feltnivåer. Dette handler imidlertid om elektromagnetiske feltnivåer som er så lave at det nærmest er utelukket at disse feltnivåene kan forårsake et radiostøyinnslag av en type som er omtalt i artikkelen du viser til.

Som allerede nevnt så har det aller meste av elektronisk utstyr i noen grad emisjon av elektromagnetiske felt (EMF) som kan omfatte relativt store frekvensområder. Denne EMF emisjonen kan imidlertid forårsake forstyrrelse for radiomottakere i nærområdet dersom denne EMF emisjonen med hensyn til radiofrekvens treffer radiomottakerens nyttefrekvens. Denne formen for radioforstyrrelse er imidlertid ikke behandlet i artikkelen publisert på hjemmesiden til Arcticpeak.com

Da håper jeg du har fått et tilfredsstillende svar på spørsmålene du hadde.

Vennlig hilsen

Per Granby

sjefingeniør

seksjon for tilsyn og veiledning

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Sentralbord: 22 82 46 00
Til top Vis ymir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ymir
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 16 Oktober 2021 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Det skaber ikke værdi at skærme højtaler-kabler, selvfølgelig lige
bortset fra på forhandlerens konto. For hvor en skærm i et kabel
normalt koster nogle få kr pr meter, kan den samme sagtens koste
100-1000 kr hvis det er under et audio-brand.

Mht at demonstrere forskellen, så skal man ikke tage fejl af
branchens usympatiske demoer. Man kan sagtens demonstrere
kæmpe forskel på det 2 identiske kabler hvis man ønsker det. Og det
betyder også, at selvom det ikke er forskel på samme kabel med og
uden skærm, kan man sagtens lave en demo der viser en kæmpe
forskel.
Nu skal jeg ikke hænge nogen specifikke producenter eller
forhandlere ud, men jeg har selv oplevet det adskillige gange. Flere
gange har jeg påpeget, om der var nogen grund til at man eks
spillede lige liiiidt højere når man satte det dyre kabel på 😉 Jeg har
sågar oplever at man ved en demo havde de samme musiknumre
liggende i forskellig kvalitet, for at få det dyre produkt til at lyde
bedre.
Man bliver af gode grunde ikke særlig populær, når man i en større
demo gør opmærksom på den slags. Men det er nu en gang den
måde en del af branchen manipulerer og snyder sine kunder. De
kalder det High Fidelity 🤣
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 16 Oktober 2021 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Talen om skærmede højttalerkabler er kun relevant såfremt den anvendte forstærker er følsom for indstråling af højfrekvente
signaler. Populært omtalt som “Radio Moskva følsom”. For som der står i Ymirs link var tidlige tiders forstærkere følsomme for
amplitudemodulerede radiosendere, som efterhånden er udfaset og erstattet af fase og frekvensmodulerede sendere. Senest er
vi dog belemret med støj, som stammer fra forstærkeres nærhed med mobiltelefoner, hvor højttalerkablerne fungerer som
antenner.
Personligt har jeg med mine seneste kreationer ALDRIG!! haft støjgener fra nogen som helst af omtalte potentielle støjkilder.
Uanset hvor tæt på kabler og udstyr jeg har placeres telefon eller wifi router eksempelvis.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 17 Oktober 2021 kl. 04:59 | IP-adresse registreret  

"I forhold til skærmningen - det, der siges i videoen, er, at det vil skabe øget 'capacitance' (hvad hedder det på dansk, modstand?)"

Hvis kapaciteten i et højtalerkabel bliver for høj, kan det kortslutte forstærkeren, hvis din forstærker kan spille meget højt op i frekvens 100kHz eller mere. Det svare lidt til at sætte en kondensator på henover forstærkerens udgang.

Jeg prøvede en gang et sæt flade Xindak højtalerkabler på min Rotel forstærker som lige pludselig blev meget varm, det var kapaciteten i kablet der kortsluttede udgangen på forstærkeren, så de røg tilbage til forhandleren igen.

Jeg ville tage MOGAMI W3104 OFC kobberhøjttalerkabel 4x4.0mm² eller MOGAMI 2921 Højttalerkabel OFC Kobber 4x2,5 mm² og så glemme det Mogami W3082



__________________
Selvgjort er velgjort, brug ørene til at lytte med, ikke øjnene!
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes