Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 09:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Praktiske oplevelser med kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg kan sagtens finde årsagen til de 100 vs 100 kohm, men det er netop ikke impedans matching. Der hvor kæden hopper af
for mig er når du øger udgangsimpedans til det dobbelte eller mere så sænket du indgansimpedans til 22/47 kohm. Det forhold
kan jeg ikke genkende, heller ikke fra pro verdenen.

Iøvrigt vil pro verden sige 100 ohm i den ene ende vil kræve 10 kohm i den anden. 100 kohm er selvfølgelig bedre, men ikke
noget krav og sikkert ikke hørbart.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
7100Vejle skrev:
Hvis man har et højtalerkabel med en høj impedans, vil den selvfølgelig påvirke dæmpningsfatoren.
Så på den måde
kan et kabel jo
påvirike impedansen mellem en forstærker og højttalerne. Det er nok ikke noget man behøver tænke på.


Højttaler-kabel med "høj" impedans??

@Kjeldsen...... Nemlig

Godt så. Høj dc modstand.
Hvis vi skal gå i så små sko, så har et højttalerkabel med 2 leder vel enten en xc eller xl?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Xc og xl? Mener du kapacitiv og induktiv komponent? Hvis så betyder det bestemt noget. Impedans har kablet også, det er blot
uden betydning.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Jeg er klar over at i min iver, skrev jeg "høj impedans" i stedet for stor dc modstand. Jeg går bare ud fra i ved hvad jeg mener, da den sider i serie med udgangsimpedansen på forstærkeren.

Og ja, xl og xc er vekselsstrømsmodstanden (som jeg har lært at impedans er) i enten en induktiv eller kapacativ komponent. Så alt efter om lederne er snoet eller ligger ved siden af hinden, vil de, som jeg ser det, have en impedans. Det er dog ikke noget der påvirker audioområdet.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Der findes meget eksotiske højttalerkabler hvor den eller den anden komponent stikker helt af. Det er ikke alle forstærkere der
kan lide dette
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Det er sikkert den slags kabler man hører forskel på. Hvis et kabel påvirker dæmningsfaktoren i negativ retning, tænker jeg, at man vil føle de giver mere bas? Det skal siges jeg ikke selv har prøvet det, så det er et tænkt eksempel.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke andet end respekt for personer, som ønsker en videnskabeligt funderet debat...men jeg er i tvivl om det reelt er dit
erinde. Diskussionen om kablers effekt på audiosignalet er næsten som at diskutere livet i rummet. Mangt og meget er sagt og
skrevet uanset at få eller reelt ingen har kunnet fremdrive uigenkaldelige beviser for fænomenets absolutte eksistens. Mange har
dog set eller i dette tilfælde nærmere hørt noget som kunne tyde på at fænomenet er virkeligt og eksisterer på det sanselige
plan. Men for enden af diskussionen står påstande og erfaringer nærmest alene i et uvidenskabeligt mørke.

Ville ønske jeg kunne bidrage fornuftigt men det tillader mine tekniske kompetencer ganske enkelt ikke, desværre.
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Mikkel, nu har jeg forsøgt at forklare dig hvad det med impedans handler om flere gange, og jeg giver nu op. Dine "forklaringer" er som nævnt overfladiske og forklarer ikke noget som helst. Men jeg dropper nu forsøgene på at lære dig noget og lader dig blive i troen, idet jeg håber, at du vil gøre det samme overfor de ting, som jeg tror på og har erfaret på egen krop. Noget for noget - det er vel kun rimeligt. Eller hvad?
Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

impedans er vigtig, fra afsender til modtager udstyr ,xlr
men kabler er også vigtig. skærmet eller 2x skærmet.
se den guide
https://www.bhphotovideo.com/explora/pro-audio/buying-guide/ an-xlr-cable-is-just-a-cable-right
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

I praksis går jeg primært efter godt skærmet kabel i god mekanisk stabil udførsel. Ser det lidt lækkert ud gør det ikke noget.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen.
Når det ikke er lykkes at forklare Mikkel sammenhængen mellem impedans - inklusive induktive og kapacitive værdier - og kablers lyd, er vi sikkert andre som gerne vil belæres om sammenhængen. Det skal forstås i den allermest positive ånd. Der er indtil nu endnu ingen som har formået at forklare sammenhængen. Og som jeg forstår dig har du forklaringen. Vil du ikke være venlig at dele den med os?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Mikkel, nu har jeg forsøgt at forklare dig hvad det med impedans handler om flere gange, og jeg giver nu op. Dine "forklaringer" er som nævnt overfladiske og forklarer ikke noget som helst. Men jeg dropper nu forsøgene på at lære dig noget...

Hvad er det, du vil lære mig?

Hvis du synes mine forklaringer er overfladiske, så kan jeg ikke se hvordan dine svar er mere uddybende!?!? Du skriver at impedans handler om mere... hvad er det specifikt, du mener?

Jeg forsøger bevidst at holde det simpelt, men du vil gerne have det uddybet. Hvad er det du søger, som kan forklare det bedre?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Personligt kunne jeg godt tænke mig at vide hvorfor afstanden mellem indgangs og udgangsimpedans ændrer sig. Når du
bevæger dig op med 600 ohm går du samtidig ned fra 100 kohm til 47 kohm. Her mister jeg logikken og også her du afviger fra
de normale tekniske forklaringer. Du vil gerne hive pro verdenen ind, men dine forklaringer understøttes ikke herfra. Det skal
siges at jeg ikke kan høre forskel, men jeg er meget interesseret i den tekniske forklaring bag.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Den eneste grund til at ingangsinpedansen er høj ift. til udgangsimpedansen når vi taler spændingsoverførelser, er vel for ikke at belaste
det foranliggende kredsløb?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Korrekt, normalt er det et konstant forhold
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Som jeg tidligere har skrevet, så jeg er hverken teknikker eller ingeniør...

Så hvis I har en teknisk forklaring, så kom endelig med den... lige nu fornemmer jeg blot, at I venter på at kunne jorde mig, hvis jeg forsøger med en teknisk forklaring...

Min erfaring har jeg fået gennem praktisk test af udstyr... masser af udstyr! Jeg kan ikke forklare det tekniske bag, blot videregive mine praktiske resultater... med bevidstheden om placebos mulige påvirkning medregnet.

Og jeg kan blot konkludere, at høj udgangsimpedans kombineret med høj indgangsimpedans, giver større følsomhed for de benyttede kabler - og vice versa! Hvorfor det forholder sig sådan kan jeg ikke forklare... dertil har jeg hverken måleudstyr eller uddannelse.

Men "korrekt" matchet, som jeg har beskrevet i tidligere indlæg, bliver kablets egenskaber åbenbart en mindre medvirkende faktor!?!? Hvorfor? Det håber jeg I kan medvirke til at opklare

Og det her handler ikke blot om at jeg kan, og ikke kan, høre forskel på kabler... jeg har også fundet årsagen, som jeg har givet videre i flere tråde. Det er åbenbart ikke godt nok, men det er det bedste jeg kan give jer... 

Jeg kan ikke give jer den tekniske/elektriske årsag, blot konstarere at impedans-forholdet mellem apparater er medvirkende til, at signalkabler påvirker klangen eller ej.

Take it or leave it... men lad være med at skyde mig i skoene, at det ikke er godt nok. Hvis I har en teknisk forklaring der modbeviser mine praktisk oplevelser, så kom med dem



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig i det meste og der er også tekniske forklaringer på det. Ved 100 ohm vil det normalt være nok med 10 kohm
indgangsimpedans. Ved 600 ohm vil det være 60 kohm osv. jeg kan ikke komme på en teknisk forklaring på at stigende
udgangsimpedans skal matches med faldende indgangsimpedans, men det kan sagtens være den findes. Det kan dog nemt
ændres med en buffer. Denne kan generer en hvilken som helst impedans. High fidelity viste engang et aktivt tabsfrit kabel.
Måske de blot udnyttede buffere. Jeg har dog ikke længere mine blade.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Mht til udgangsimpedans som man må mene er for høj, så er det blot at smide en buffer på. Jeg har forstærker moduler med lav
indgangsimpedans og her kommer der buffer foran.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Er denne tråd egentlig ikke bare på vej samme sted som alle andre kabeltråde. Kunne man ikke lade Mikkels forklaring stå, som
et fint forsøg på at forklare forskelle og så ellers komme med sine positive oplevelser, som trådstarter startede ud med. Nej, det
kan ikke lade sig gøre og trådstarter afsporer allerede sin egen tråd i andet indlæg. Jeg forstår ikke jagten på Mikkel, særligt ikke
når man ikke selv har noget at byde ind med.
Nuvel, jeg skiftede højtalerkabler fra LC-audio Teflar til Sommercable Elephant i biwire-konfiguration. Her oplever jeg en lidt
varmere lyd med lidt mere vægt i basområdet. Til gengæld er akustiske guitarer lidt mere tilbagetrukne. Man kan nok ikke få det
hele……..Altså trods alt positivt da varme i lyden betyder mere her end nærværet i akustiske guitarer.

__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Men hvad er den tekniske forklaring på, at du mener det lyder anderledes? Vi er jo mange der ikke hører forskellen på div tweaks, som på ingen måde hænger sammen med den tekniske forklaring fra lærerbøger osv.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes