Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Praktiske oplevelser med kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 28 Juli 2021 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne starte en tråd, hvor indlæg, der beskriver gode erfaringer med udskiftning af kabler, digitale, strøm,
RCA, XLR og/eller højttalerkabler, har plads. Det er ikke meningen med tråden at stille spørgsmålstegn ved de
oplevelser, den enkelte har haft - der synes jeg, at vi henviser til andre tråde. Jeg forestiller mig, at man beskriver
det grej, der forsyner kablet, og det grej, der modtager signal fra kablet samt forbedringen, naturligvis.

Jeg kan selv lægge ud. Jeg skulle trække et USB-kabel fra en HP-PC, der anvendtes til streaming via WiFi fra Tidal,
til D/A-konverteren i min forforstærker, en Primare Pre60. Jeg tog ned til min HiFi-pusher med PC'en og mit USB-kabel,
et standard printerkabel. PC'em blev koblet til D/A-konverteren i en Primare forforstærker med D/A-konverter, og så lyttede jeg på
dels printerkablet, dels et Nordost Blue Heaven USB, og tll sidst et Nordost Heimdal 2 USB. Begge gange var der
forbedringer i form af klarere musik.

Jeg købte Nordost Heimdal 2 kablet, og tog hjem med PC osv. og satte det på. Hjemme var det en forbedring som hørt
i butikken.

Så det var min positive beretning. Jeg er spændt på at høre om andres positive erfaringer, og håber, at Mikkel i sin
rolle som moderator vil understøtte denne tråd og dens formål.

Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 28 Juli 2021 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Vi har så mange gange diskuteret kabler... i fordums tid var det signal- og ht-kabler. Siden blev det strøm- og digital-kabler. Den nye bølge er USB- og netværks-kabler.

Og der er ikke kommet nogen nye "opdagelser" til verden... kun påstande om, at man kan høre forskel, og derfor må der jo nødvendigvis forskel!

Ting som impedans, konstruktion, placebo mv. ignoreres, enten fordi det ikke forstås, eller fordi det ikke passer ind i ens egen oplevelse.

Jeg lader tråden stå, men alle indlæg om, "jeg hører forskel, derfor er der forskel", slettes igen. Kun indlæg med teknisk opfølgning, vil blive stående... ja, det er barskt, men jeg gider ikke endnu en tråd med påstande...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 28 Juli 2021 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Lyder som en god idé. Jeg har lagt mærke til, at radioamatørere og modeltogsentusiaster ved mere om f.eks transistorens virkemåde,
impedans, modstand osv end mange hififreaks der bruger 10000 vis af kroner til latterlige tweaks. Hifi hobbyen bliver bare meget mere
spændende med ægte indsigt i teknikken.

Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 28 Juli 2021 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Jeg troede egentlig, at en moderators opgave blot er at sørge for, at tonen i en debat, som brugerne har og ønsker,
er lødig, dvs. at sørge for, at man skriver pænt til hinanden og ikke fx nedladende.

Jeg kan af Mikkels tidligere indlæg læse, at en forklaring på analoge kablers forskellige lyd handler om god eller dårlig
impedanstilpasning. Det vil jeg gerne bede om en teknisk forklaring på. Impedans er mange ting. Taler vi om
udgangsimpedans hos afsendende apparat, kablets impedans eller indgangsimpedansen i modtagende apparat?
Og hvilken impedans taler vi om? Kapacitiv, resistiv eller induktiv? Forklar det gerne teknisk, jeg er uddannet
civilingeniør (E) og vil sagtens kunne forstå en grundig, teknisk forklaring.

Mvh Jens.


Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2703
Sendt: 29 Juli 2021 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen.

Med din uddannelse som reference må det være en smal sag at sammenkæde en oplevelse med en teknisk forklaring.
Det opleves straks langt vanskeligere at gøre den tekniske forklaring forståelig for alle. Forståelsen er afhængig af nødvendig
grundlæggende viden. Derfor er stort set alle tidligere forsøg på at forklare oplevelser med kabler løbet ud i sandet. Fabrikanter
har ligeledes kastet håndklædet i ringen for dernæst i deres beskrivelse at navigere udenom elektronikkens grundbegreber og i
stedet bruge sprogets mest blomstrende gloser i deres beskrivelse af kablernes fortræffelighed. Og når målgruppen er
musikinteresserede ofte sensitive mennesker rammer det derved plet.
Jeg har oplevet mennesker blive uforklarlig fjerne i blikket, når man indrullerer tekniske termer i en forklarende salgssituation.
For hvor mange hverdagsbrugere af et musikanlæg forstår sammenhængen eller blot ordet “impedans”?
Så jeg forstår godt man nøjes med at sige “jeg oplever” uden på nogen som helst måde at kunne forklare sammenhængen. Selv
med indgående kendskab til teorien, har jeg haft oplevelser, jeg ikke har kunnet finde en logisk forklaring på. Så jeg forstår godt,
at kabeldebatter og oplevelser med kabler fører os langt omkring. Med anledning til højrøstet ordveksling. Uden vi sjældent
kommer en brugbar sammenhæng nærmere.
Vi må blot nøjes med at konstatere en forskel i en konkret situation. Ofte ubrugelig for andre med samme kabel i en anden
opstilling.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
membranole
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Over and out!

Bruger siden: 02 Juni 2021
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 29 Juli 2021 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

impedanstilpasning har ingen betydning ved audiofrekvenser og kan i øvrigt ikke lade sig gøre, som det ses på nedestående kurve er impedansen langt fra konstant ved audio frekvenser.

Impedanstilpasning sikre at refleksioner ingen indflydelse for, refleksioner er ikke et problem ved audio, starten og enden af et audiokabel kan regnes for et punkt ved audiofrekvenser. Hvilket ikke er tilfældet ved meget høje frekvenser, refleksioner kan derfor opstår og man skal betragte kablet som en transmissionslinje https://da.wikipedia.org/wiki/Transmissionslinje

En tommelfinger regel siger at kablet skal behandles som en transmissionslinje, når længden af kablet overstiger mere end en 1/10 af bølgelængden af det signal der ønskes overført. Bølgelængden = hastighed /frekvens   hastigheden for et elektriske signal i vacum er lyset hastighed 3e8 i et kabel er hastigheden typisk nedsat til omkring 70% af denne værdi 2.16e8 Bølgelængden = 2,17e8/20e3 = 10.850 m ca 10 Km   ,1-2 m kan godt i den forbindelse betragtes som et punkt, derfor er impedanstilpasning ikke aktuelt ved audio og kan tidligere vist heller ikke realiseres ved audio.

En anden grund til impedanstilpasning er at sikre maksimal effekt-overførsel til eksempelvis en antenne, det er heller ikke aktuelt ved audio, da audiostandarten er spændings overførsel med lav udgangsimpedans og høj indgangsimpedans. Ved USB er frekvensen 490MHz og endnu højre ved USB 3 , der vil opstår refleksioner som kan ødelægge signalet hvis der ikke er impedanstilpasning. En forklaring her med et praktisk formål https://youtu.be/Il_eju4D_TM

Selvom der er impedanstilpasning ved USB og Spdif tyder mange erfaringer på at der alligevel er en lydsignatur for digitalkabler , hvilket bekræfter at en eventuel lydsignatur i en kabel intet har med impedanstilpasning gøre.

Der opleves lydsignatur på netkabler linje højtaler USB spdif, ja alle typer af kabler Ingen med elektronik forstand har en 100% forklaring på dette hverken med måling eller teori, jeg har selv deltaget i blindtest som viste at der er lydforskelle ,heldigvis i langt de fleste tilfælde lydforskelle som følger prissedlen, dog ikke til de priser som Nordost præsenterer , men det er jo bestemt af markedet, en rayban solbrille eller louis vuitton taske er heller ikke pengene værd på en kvalitets skala, prisen er sammensat af mange elementer der intet har at gøre med den rene kostpris.

Man har to valg, man kan tro på sine sanser , eller tro 100% på at teorien og måling fortæller alt og dermed konstaterer at der ingen lydforskel er på kabler modstande spoler kondensatorer hvis de er fornuftigt konstrueret.

Det er den holdning Gige audioholic og audio science review tilsyneladende indtager. Personligt deler jeg ikke den holdning selvom jeg har lige så meget forstand på elektronik som de nævnte men jeg erkender også at jeg ikke har en 100% skudsikker forklaring , jeg opfodre igen til at se videoen what the specs don't tell you and why lad mig også nævne at der er en tæt sammenhæng mellem hvad der kan måles og teorien, kan det ikke måles er der ingen teori men kun en hypotese. RMAF15: What The Specs Don’t Tell You… And Why   https://youtu.be/2V6YN-mshmY

Slutter med det er ikke alt der kan måles som betyder noget og ikke alt der betyder noget som kan måles.

Til top Vis membranole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af membranole
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 29 Juli 2021 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Jeg kan af Mikkels tidligere indlæg læse, at en forklaring på analoge kablers forskellige lyd handler om god eller dårlig impedanstilpasning. Det vil jeg gerne bede om en teknisk forklaring på. Impedans er mange ting. Taler vi om udgangsimpedans hos afsendende apparat, kablets impedans eller indgangsimpedansen i modtagende apparat? Og hvilken impedans taler vi om? Kapacitiv, resistiv eller induktiv? Forklar det gerne teknisk, jeg er uddannet civilingeniør (E) og vil sagtens kunne forstå en grundig, teknisk forklaring.

Mvh Jens.

En ting er teori, noget andet er praktisk oplevelse... Impedanstilpasning har været brugt af PA-branchen (i studier og til koncert) i mange år, da man herved kunne benytte lange kabeltræk mellem udstyr og mixerpult, og retur til forstærkerne på scenen, uden at det påvirkede frekvensgangen negativt.

På PA udstyr har man typisk en lav udgangsimpedans på omkring 100 ohm på afsenderen, og en høj indgangsimpedans på 100.000 ohm på modtageren. Dette har nogle få hifi-producenter taget til sig, så de kunne sikre en optimal overførsel af signalet, uanset kabel.

På korte længder kan et kabel ikke gøre en forskel i sig selv, men hvis apparaterne er "skæve" rent impedansmæssigt i forhold til hinanden, så vil kablets egenskaber gennem det samlede kredsløbs impedans, påvirke lyden.

I hifi sammenhænge ser man typisk andre impedanser på apparaterne. Oftest har man en modtagerimpedans på 22-47.000 ohm, og en afsenderimpedans på 200-600 ohm. Og dette er sådan set også fint, lige med undtagelse af, når et de førnævnte produkter med en modtagerimpedans på 100.000 ohm, eller en afsenderimpedans på 100 ohm, kommer ind i signalvejen.

Ved digitale kredsløb er der heldigvis en lukket standard, som definerer en karakteristisk impedans for hele kredsløbet inkl. kabel. Men hvis en producent synes at vide bedre, så sker det nogen gange, at de ikke overholder gældende standard... oftest ser man det på billigere produkter pga. økonomi. Også her gør det sig gældende at kablets egenskaber bliver sat i spil, når afsender- og modtager-impedans ikke længere matcher.

Og da alle kabler er af forskellig kvalitet, så vil man sandsynligvis opleve en praktisk forskel, hvis apparaterne ikke er matchet impedans-mæssigt.

Så jo, under ikke-optimale forhold, så kan man opleve forskel, men aldrig lige så godt, som hvis apparaterne var matchet korrekt på impedans fra starten af.

Giver det mening?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 29 Juli 2021 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Mikkel, jeg tror ikke jeg forstår din sammenligning mellem PA/Pro gear og HiFi. Forholdet mellem udgangsimpedans og
indgangsimpedans er nogenlunde ens. Hvis forholdet er minimum 8 er man på den sikre side. Vi taler naturligvis ikke mikrofoner
og elektriske guitarer mv.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 29 Juli 2021 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hermed link hvor impedansmatch diskuteres.

https://gearspace.com/board/geekzone/1230277-impedance-true- false.html

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 29 Juli 2021 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Mikkel, jeg tror ikke jeg forstår din sammenligning mellem PA/Pro gear og HiFi. Forholdet mellem udgangsimpedans og indgangsimpedans er nogenlunde ens. Hvis forholdet er minimum 8 er man på den sikre side. Vi taler naturligvis ikke mikrofoner og elektriske guitarer mv.

Det kan vist ikke beskrives meget bedre end jeg allerede har gjort...

Er der noget specifikt du tænker på?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
membranole
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Over and out!

Bruger siden: 02 Juni 2021
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Er også forvirret over hvad du mener, du beskriver det alle gør, bruger lav udgangsimpedans og høj indgangsimpedans, som Kjeldsen skriver er forholdet mellem ind og udgangsimpedans mindst 8-10 gange er alt ok i audioområdet, men rigtigt der ingen decideret standart , men det har intet med en eventuel lydsignatur at gøre , der er stadigvæk forskel på kabler selv om de har samme impedansforhold, man tester jo netop for eventuelle lydforskelle under de samme impedans forhold og kablet vil efter min erfaring bevare sin lydsignatur også under andre impedans forhold, men er impedansforholdene meget uheldige kan det påvirker lyden enig

Problemet kan være for høj udgangsimpedans 600ohm eller mere og lange kabler , det kan under uheldige omstændigheder komme til at påvirke frekvensgangen i audio området. Man bør være særlig opmærksom på dette når rør og transistor udstyr kobles sammen.

Men som sagt høre folk også forskel på Spdif og USB kabler hvor der er det jeg vil kalder impedanstilpasning/matching som jeg troede du mente skulle indføres ved audiofrekvenser og dermed forhindre lydforskelle på kabler , som tidligere beskrevet giver dette ingen mening.
Til top Vis membranole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af membranole
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Jeg er så uenig, da min erfaring er, at hvis apparaterne er korrekt impedans-matchet, så vil kablets lydsignatur blive ubetydelig. Jo, der kan være små forskelle, men så er de også meget små, og praktisk taget uden betydning.

Jeg kan som sagt ikke beskrive impedans-matching bedre end jeg allerede har gjort. Men kortet ned kan man sige at de bedste resultater opnås med enten 100 ohm og 100k ohm mellem apparaterne, eller 2-600 ohm og 22k-47k ohm mellem apparaterne. I disse tilfælde oplever jeg i praksis ubetydelig forskel uanset mærke/model.

Digitale kabler kan i praksis ikke udgøre nogen forskel, medmindre apparaterne fraviger standarden for forbindelsen... så hvis man hører forskel på digitale kabler, så er et eller begge apparater fejlbehæftet, eller man udsætter sig selv for placebo!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Tak til membranole for et sagligt indlæg.

Mikkel, jeg synes ikke, at dine forklaringer omkring impedans giver mening, ligesom jeg finder dem overfladiske. Du taler om impedans uden at definere, hvad du mener. Impedans er ikke kun et spørgsmål om noget rent resistivt. Var der kun rent resistive impedanser i spil, ville impedansniveauerne ikke have indflydelse på frekvensgangen, kun på niveauet. Det er først, når impedansen bliver kompleks, dvs. når der er kapacitive eller induktive bidrag enten hos afsender, i kablet, eller hos modtager, at frekvensgangen påvirkes.

Når man, som beskrevet ovenfor, skifter fra et kabel til et andet mellem to apparater, så udgør kablet den eneste forskel, og så er en henvisning til "impedansforskelle", når det gælder afsendende og modtagende apparat, uinteressant. Særligt fordi kabler i det hørbare område er lavimpedante.

Til sidst blot, at jeg i visse tilfælde KAN høre forskel på kabler, og bliver fx bekræftet i det, når jeg overfor forhandleren, som jeg har handlet hos i mere end 40 år beskriver det, jeg hører derhjemme, og han bekræfter, at det svarer til hans forventning.

Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Membranole kaster sig ud i formler, som meget få rent faktisk får noget ud af... det kunne lige så godt være en opskrift på banankage!

Jens, det er fuldstændig ligegyldigt hvilken type impedans, du gerne vil have!... jeg taler om den impedans som producenterne oplyser på deres apparater! Og jeg vil tro at den er rent resistiv...

Som du ganske rigtig er inde på, så er kablet den eneste - og i praksis ubetydelige - forskel. Derfor kan kablet ikke påvirke klangen, hvis apparaterne er impedans-matchet sådan som jeg beskriver, ud fra de data producenterne har oplyst.

Hvis du ikke forstår mine - meget enkle - forklaringer, men synes at Membranole's formel giver mening, så giver jeg fortabt... jeg forsøger at forklare det så enkelt som muligt, så alle kan være med.

Man skal blot tjekke producenternes oplyste impedans, og sikre sig at de matcher hinanden, sådan som jeg beskriver, og så kan man holde op med at bekymre sig om signalkabler. Med digitalkabler er det slet ikke nødvendigt at bekymre sig, for her bør producenterne bare overholde standarderne... og gør de ikke det, bør man returnere apparatet!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Mikkel du må forklare hvor for 100 ohm matcher 100kohm og 2-600 ohm matcher 22-47kohm. Jeg forstår ikke logikken og tror
som sagt ikke den kommer fra pro verdenen.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hvis man har et højtalerkabel med en høj impedans, vil den selvfølgelig påvirke dæmpningsfatoren. Så på den måde kan et kabel jo
påvirike impedansen mellem en forstærker og højttalerne. Det er nok ikke noget man behøver tænke på.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Nej, kun ved meget lange kabler eller tynde kabler, men der er modstand og ikke karakteristisk impedans. Det er to forskellige
ting
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Nej, kun ved meget lange kabler eller tynde kabler, men der er modstand og ikke karakteristisk impedans. Det er to
forskellige
ting


Ja, jeg er klar over, at impedansen ændrer sig ift frekvens.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Hvis man har et højtalerkabel med en høj impedans, vil den selvfølgelig påvirke dæmpningsfatoren. Så på den måde
kan et kabel jo
påvirike impedansen mellem en forstærker og højttalerne. Det er nok ikke noget man behøver tænke på.


Højttaler-kabel med "høj" impedans??

@Kjeldsen...... Nemlig

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 30 Juli 2021 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Mikkel du må forklare hvor for 100 ohm matcher 100kohm og 2-600 ohm matcher 22-47kohm. Jeg forstår ikke logikken og tror som sagt ikke den kommer fra pro verdenen.

Gennem erfaring... jeg er hverken ingeniør eller tekniker, men meget bevidst om placebo - som især er en medspillende faktor med kabler. Kun efterprøvning igen og igen kan bekræfte det. Og jeg har efterprøvet det mange gange, når jeg har produkter til test, eller skal vurdere produkter for producenter.

Og jo, hvis du googler lidt, så vil du kunne finde forklaring om 100/100k ohm i PA-branchen

Men lad mig også understrege, at jeg ikke er en inkarneret "nej-siger", og jeg anerkender at nogen hører "stor" forskel på signal-, digital- og strømkabler. Jeg har bare også en forklaring på hvorfor de højst sandsynlig oplever denne forskel!

Højtaler-kabler er en hel anden verden, og her er der ofte stor forskel, men det kan nemmere forklares, da der her er meget større varians på både spænding, strøm, impedans osv.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes