Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Onkyo P303 forforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 02 August 2021 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hej!


Har set mig lidt varm på en Onkyo P303-forforstærker på eBay.

Det er ret begrænset, hvad jeg kan finde af information på den - men det vakte min interesse, at den (tilsyneladende) er opbygget
single-ended (hvilket jeg kun er stødt på før ifm rørforstærkere).

Er der nogen her, der har gode / dårlige erfaringer med den (eller modellerne omkring).

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 03 August 2021 kl. 06:25 | IP-adresse registreret  

Med reference til apparatets diagram. Single ended - nej den er fuldsymmetrisk push pull, hvilket er almindeligt for Onkyo’s
forstærkere af den type. Hvorfor er det vigtigt med single ended når fuldsymmetrisk signalbehandling - korrekt udført - yder den
mest korrekte symmetriske signalbehandling?
Den kan du roligt købe, hvis altså den er i original stand.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 03 August 2021 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke kunne finde annoncen for den, men man kalder ofte rca/phono stik for single ended connections, (I modsætning til balancerede). Som Kaj også siger, så er forstærkerkredsløbene i P303 helt konventionelle. Men hvad skulle være interessant ved en single ended transistorforstærker?. Med rør har alle rørene samme polaritet, og det er derfor nødvendigt med et fasesplitter trin, hvis man vil køre push/pull. Fasesplitteren har ofte en negativ indvirkning på gengivelsen. Men med transistorer har vi jo npn/pnp transistorer, og der er derfor IKKE noget fasesplittertrin til at lave ulykker.

Inden du bruger penge på forstærkeren, så synes jeg at du skal gå på biblioteket, og finde High fidelity fra September 1979. HF har testet P303 og de var ganske glade for linjetrinet og mc delen, men riaa delen får slemme tæsk. HF opgiver nyprisen til 4.395Kr, men Elektro Akustisk Audio annoncerer i samme nummer med P303 til 3.295Kr. Konstruktionen er dog lidt ældre. Audio database opgiver en pris på den fra 1977, hvor den derfor må formodes at være introduceret. Så altså, en transistorforstærker som er et sted mellem 40-45 år gammel, og som oprindeligt var relativt billig.

Jeg har selv haft både P3060R og P308. Begge er nyere konstruktioner, og begge fik i HF bedre anmeldelser end P303. Jeg kan kun sige at jeg ikke savner nogen af dem. Jeg vil mene at en P303 skal være rigtig billig for at være interessant. Hvis ikke, så er jeg sikker på at du kan få mere lyd for dine penge andetsteds. Hvis det er designet på P303 du har forelsket dig i, så vil jeg anbefale dig at prøve at finde en Luxman C12 (IKKE C120, den er en ondskabsfuld parodi på C12). Den ligner en del, MEN den lyder faktisk ganske fornuftigt. C12 hænger ikke på træerne, men jeg vil tro at du kan finde een for mindre end hvad en P303 fra udlandet koster. Jeg var langt gladere for den C12 jeg engang havde, end jeg var for nogen af mine Onkyo forforstærkere. OG nej, jeg er ikke Onkyo hader. Jeg bruger både højttalerenheder fra Onkyo´s Scepter serie, og en Onkyo tuner

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 04 August 2021 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Eller prøv at finde en af de bedre Holfi-forforstærkere.
Pre NB1, Pre NB1.5.1 for eksempel.

/Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 09 August 2021 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Fantastiske inputs! Tusind tak, higmass. Det var lige præcis sådan et sæt betragtninger, jeg var ude efter. :)

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes