Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Sølv i kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 19 August 2021 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

hej jeg har nogle usbkabler ,nogle lyder godt andre ikke.
qed
supra
audioquest
nu har jeg højtaler neumann 310a .kan blive hårde i diskanten.
det jeg leder efter ,en blød diskant.
det er der ,jeg hørt sølv i usbkabel, lyder godt i diskanten.
spiller fra laptop til dac.
er der nogle af jer, der har efaringer ,med kabler med sølv
jeg tænkt købe 10foot, usbkabel fra usa med leder i rent sølv
https://www.moon-audio.com/silver-dragon-usb-cable.html
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 463
Sendt: 19 August 2021 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan hører forskel på usb kabler i en blindtest er jeg meget meget imponeret....

Og der er ikke for at afspore debatten, men helt ærlig, prøv at få en af vennerne til at shuffle kabler og så se om du rent faktisk
kan hører forskel. Man skal ikke undervurdere placebo ;)
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 19 August 2021 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

ja jeg vil give dig ret ,det er svært at høre.
mellem rigtigt billig usbkabel ,og noget dyrer kabel ,er mere rumlighed lyden ,bedre diskant, men vi snakker om billig usbkabel til 75kr.
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 20 August 2021 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Du kunne evt. beskrive hvilke musiknumre der præcis er irriterende i diskanten - og hvilke der ikke er. Det kunne nemlig være interessant om vi andre høre det samme.

Desuden er der jo lidt justeringsmuligheder bag på dine højttalere... måske en enkelt dB eller 2 på diskanten, kunne ramme din personlige præference
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 20 August 2021 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

vil prøve dæmpe diskanten op til 2 db
musiknumre er gammel 8o musik
jeg har ikke nogle favorit numre
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 20 August 2021 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Men du må gerne dele numrene alligevel altid sjovt at høre om vi opfatter det samme.

Jeg har selv prøvet næsten alt hvad der kan tænkes af små forbedringer. Og må til stadighed tænke mig grundigt om, når jeg skal bedømme om jeg snyder mig selv, eller der virkelig er nogle smådetaljer, der enten er blevet bedre, værre eller der måske slet ikke nogen forskel er - af betydning.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 20 August 2021 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

@Digital_Thor.

Hvis du hører små detaljer snyder du da kun dig selv ved ikke at acceptere det hørte som hørt.
Du i stand til høre mere end måles kan.

Har måske nævnt det før men alligevel: Alt du hører har du lært din hjerne at høre. Eksempel:
Hvis du for første gang i dit liv bevæger dig ind i en skov og et træ vælter vil du måske slet ikke opfatte det eller muligvis
høre det som noget andet end det er. Dine måleapparater kan imidlertid læse lydbølgerne.
Hvis du derimod er vandt til gå i skoven kan du høre om et træ vælter ned imod dig, ovenikøbet om det kommer skråt
bagfra, din hjerne har en specifik lyd for det (en lyd du faktisk selv ubevidst har indøvet/lært hjernen).   Men dine
måleapparater vil stadig kun vise de samme lydbølger som første eksempel.

Hvorfor ikke bare nyde det man hører også selv om måleapparaterne ikke registrerer det?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 20 August 2021 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Det er bevist op til flere gange, at man hører det man gerne vil høre eller tror man skal høre.

Så hvorfor snyde sig selv og hælde penge ud af vinduet på disse potentielle hjerne-f**kups? Der snakkes ikke om målinger og hvad man kan høre vs. måle... Det er et andet emne.

Men her er det blot at få konen eller vennerne til at skifte uden man ser det, notere ned om man synes A eller B er bedst og tage et valg ud fra det.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
membranole
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Over and out!

Bruger siden: 02 Juni 2021
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 20 August 2021 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Bare lige en kommentar
Jeg tror de flest søger lyden af virkelighed ,det gør jeg i hver tilfælde og jeg er sikker på selv om jeg aldrig har hørt et træ falde vil jeg pr instinkt vide at det er virkelighed og der er fare.

Sådan er det også med hi-fi, vi er ikke i tvivl når lyden kommer fra højtalere fra et middelmådigt system , vi er heller ikke i tvivl når kunsterne pludselig begynder "at står i stuen" og vi oplever lyden af virkelighed som er så vanskelig at definere , det eneste vi kan sige det har ikke nødvendigvis noget med gode elektriske data at gøre og ret frekvensgang osv.

Sølv belægning eller rent sølv er en fordel ved Højfrekvens som USB må betragtes som.
Til top Vis membranole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af membranole
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 20 August 2021 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

ja det svært at høre ,men kan give eksemple dire straits, når hører den i flac ,er lidt overshoot i diskanten.
når jeg høre, samme numre i sacd ,walk of life ,er det helt ren.
måske skyldes fra ,analog plade til cd ,man compressor lyden, ret meget på cden.
så købe rimlig stabil usbkabel, hvor der ikke udfald, det kan komme ,på billig usbkabler, dårlig skærm.
bruger supra usbkabel lige nu.
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 August 2021 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Præcis.... det er langt vigtigere at det er en god optagelse/indspilning/mixning.... frem for noget som helst med kabler og andet.
I studiet har de haft lyden igennem mixere og DAC's, og i sidste ende bedømt lyden på ukendte højttalere.... alt sammen igennem en ormegård af standardkabler og andet grej, som aldrig har set skyggen af "HIFI" mærkater eller andre løselige og udokumenterede påstande.

Fik du pillet lidt ved knapperne bag på højttalerne?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 August 2021 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Man bruger ikke standard kabler i lydstudier, men man går nok mere op i den tekniske dokumentation og fakta. Man går også op
i op amps og diskrete kredsløb samt udvælger mikrofoner med omhu. Trommeslageren vælger trommestikker efter klang. Selv
har jeg set en trommeslager banke snesevis af trommestikker mod sit kranie med åben mund, for at udvælge dem med bedst
klang.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 21 August 2021 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Det er bevist op til flere gange, at man hører det man gerne vil høre eller tror man skal høre. Så
hvorfor snyde sig selv og hælde penge ud af vinduet på disse potentielle hjerne-f**kups? Der snakkes ikke om målinger
og hvad man kan høre vs. måle... Det er et andet emne. Men her er det blot at få konen eller vennerne til at skifte uden
man ser det, notere ned om man synes A eller B er bedst og tage et valg ud fra det.


Men da du selv har lært din hjerne hvad den kan høre, er der jo det kontrovers ved blindtest, at hvis eksempelvis et kabel
spiller nuancer du aldrig før har hørt (hvis et sådan kabel ellers findes) risikerer du ikke høre dem eller høre det som
noget andet de første gange du lytter på kablet. Det udelukker da vist blindetest som ufejlbarlig gør det ikke?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 21 August 2021 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

doitttt skrev:
ja jeg vil give dig ret ,det er svært at høre. mellem rigtigt billig usbkabel ,og noget dyrer kabel ,er mere rumlighed lyden ,bedre diskant, men vi snakker om billig usbkabel til 75kr.


Du begår den fejl, at du kæder pris og performance på USB kabler sammen. Der er intet der kan forsvare de høje priser man ser på kabler i hifi branchen. Du kan købe et 2 meter CAT8 kabel til 50 kroner. Alverdens hifi kabel firmaer kan intet tilføje i den sammenhæng, så deres "audio-ficering" af kablerne består i at pynte dem med pænere kabelstrømper og krympeflex med guldskrift. Desværre står der en hel hær af anmeldere, hvis levebrød (salg af reklamer) er hængt direkte op på et godt forhold til sine kunder (dem der køber reklameplads til at markedsføre eksempelvis særlige hifi-netværkskabler). Så derfor findes der også masser af anmeldere derude, der roser den slags produkter til skyerne, ganske enkelt fordi alt andet ville være at save grenen over som de selv sidder på.

Så ja, branchen elsker når kunder køber markedsføringen og kæder pris og kvalitet sammen.

Hvis man vil være den upopulære i klassen, skal man bare foreslå en ægte blindtest. Så forstummer snakken om kæmpe forskelle, og bliver til en omgang mudderkast om at blindtest ikke virker, og dem der tidligere kunne høre græsset gro, har pludselig ikke længere tid/lyst til at deltage.

Så nu vover jeg pelsen: Nogen der er frisk på en reel blindtest af netværkskabler??
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 21 August 2021 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

lige netværk kabler ,er der stor forskel, på utp og ftp

ftp u kan f.eks bruge dette netværkskabel til AV installationer eller til at forbinde en PC med en hub, switch, modem eller en router.

Cat 7 standarden kan håndtere en båndbredde på op til 600 MHz og hastigheder på op til 10 Gbit/s.
Farve: Grå.

Version: S/FTP LSOH/LSZH Cat 7 Straight.

Indvendigt ledermateriale: CU kobber. (Ren kobber)

AWG: 26/7.

Båndbredde: 600 MHz.

Hastighed: 10 Gbit/s.

S/FTP: Dobbeltskærmet kabel (Folie og fletskærm) Beskytter mod både høj og lavfrekvente forstyrrelser. Høj mekanisk holdbarhed mod for eksempel vibrationer.

utp er straks, anden historie uskærmet, vil ikke bruge ,det over 10meter. har lige lavet blindtest på usbkabeler med mine kammersjuker. billig usbkabel ,udfald fra laptop, til dac, ikke stabil
supra flot lyd ,meget stabil men qed reference ,som kammrat havde med, vi kunne høre med samme, flot diskant samt næsten 3d ,i lyden,meget stabil vi hørte 15 min på hver kabel

Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 21 August 2021 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

overså lige dette ftp cat8 Du kan f.eks bruge dette netværkskabel til AV installationer eller til at forbinde en PC med en hub, switch, modem eller en router.

Cat 8.1 standarden kan håndtere en båndbredde på op til 2000Mhz. og hastigheder på op til 40 Gbit/s.

Farve: Grå.

Version: S/FTP LSOH/LSZH Cat 8.1 Straight.

Indvendigt ledermateriale: CU kobber. (Ren kobber)

AWG: 24.

Båndbredde: 2000Mhz.

Hastighed: 40 Gbit/s.

S/FTP: Dobbeltskærmet kabel (Folie og fletskærm) Beskytter mod både høj og lavfrekvente forstyrrelser. Høj mekanisk holdbarhed mod
for eksempel vibrationer.
men fåes kun op til 10meter cat8
cat 7 fåes op 50meter

bruger selv cat7 fra router til pc server køre fint 20meter
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 22 August 2021 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

De netværkskabler vi bruger, det være sig kat6 7 eller 8 kommer alle i pakningsstørrelser på 305m på tromle.
det kabel vi bruger mest af er UTP kat6 støjproblemer har jeg aldrig været udsat for

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 22 August 2021 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

@KristianJ1324
"Hvis man vil være den upopulære i klassen, skal man bare foreslå en ægte blindtest. Så forstummer snakken om kæmpe
forskelle, og bliver til en omgang mudderkast om at blindtest ikke virker, og dem der tidligere kunne høre græsset gro,
har pludselig ikke længere tid/lyst til at deltage."


Ja, det kan være svært høre forskelle i blindtest. Selv meget forskelligt elektronik kan lyde ens.
Forklaringen kan være at forskellen ikke ligger i elektronikken i sig selv, men i vores opfattelse af lyd.
De hørte forskelle bliver således reelle nok for personen der hører forskellene.

I stedet for at udelukke folks egne forklaringer om hvad de hører, ville det blive meget mere progressivt, i retningen af
det vi alle holder af, lytte god hifi, hvis man accepterede hvad folk skriver. Og hvis ikke man selv hører forskellen der
fortælles om- så pyt, (har intet med dårlig hørelse at gøre) blot har ens egen hjerne en anden hukommelse om slik lyd.
Det kunne så i stedet være fedt at vedkommende beretter om en "oplevelse" vedkommende selv har haft omk skift af
udstyr.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 22 August 2021 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

ja bare ,det var 3 personer i denne blindtest, syntes qed reference,lød bedst, jeg vidste dem ikke kablet, først da teste var overstået.
nils valla ,du har ret ,skift af udstyr ,kan gøre forskelen,hvordan man hører det.
nu har jeg rimlig god dac, gustard x26pro ,med usb til laptop.
studiomonitor neumann 310a, afslører alt i lyden.
måske det bedst ,skrue på tonekontroller og få lidt mere stuelyd.
har hørt ,at der mange hifi højtaler der dykker ved 4000hz
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 22 August 2021 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

doitttt skrev:

studiomonitor neumann 310a, afslører alt i lyden.
måske det bedst ,skrue på tonekontroller og få lidt mere stuelyd.
har hørt ,at der mange hifi højtaler der dykker ved 4000hz


Mange hifi-højttalere har det problem at de prøver at få en for stor mellemtone til at spille sammen med en diskant der hverken er understøttet af en bred front eller waveguide. Når man så samtidig deler for højt, så få man let et dyk ved omkring 2-5kHz, som klart får højttaleren til at lyde dæmpet i øvre mellemtone/nedre diskant... bare lyt på de fleste B&W højttalere... en såkaldt "mørk" lyd, som i min verden bare er et dårligt design.

Dine Neumann, kan ud fra målinerne, sagtens tåle at du prøver at klikke diskanten ned til -2dB.

Du sidder trods alt og lytter på en studio monitor - et arbejdsredskab - som er designet til at give en meget ærlig repræsentation af hvad du lytter på. Så dårligt indspillet 80'er musik.... det kan måske blive en spændende omgang. Igen... frem med playlisten

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes