Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 19:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streaming af native DSD?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cykelmyg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 21 August 2021 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er en absolut novice inden for streaming af musik, og søger derfor herigennem lidt råd og vejledning:
Jeg benytter mig af en Pro Ject Stream Box S2 Ultra, som via en IFI USB Purifier (en slags reclocker), er koblet til USB
indgangen på min Hegel H390. Denne “bette boks” bruger jeg mestendels til Tidal og en række FLAC radiostationer (Hi On Line,
Radio Paradise etc), som er lagt ind via URL adresser på de pågældende stationer. Det lyder virkeligt helt ekstremt godt!
Men nu mit spørgsmål:
Såvel “boksen” som Hegel’en understøtter native DSD, men hvordan streamer jeg native DSD direkte via boksen over i Hegel
DAC’en??
Så vidt jeg ved, kan man få DSD ud af en PC - men IKKE native DSD - “kun” såkaldt DOP (DSD over PCM).
What to do??
Jeg ved, der findes en række streamings tjenester, hvor man kan downloade hi res musik - herunder osse DSD.
Kan man downloade sådanne DSD filer på en USB stick, og afspille dem derfra på min Pro Ject Box?
Ok - jeg spørger nok lidt “kluntet”, men jeg er blot nysgerrig efter at høre, hvordan DSD lyder i forhold til det, jeg er vant til
indtil nu.
Hilsen cykelmyg.
Til top Vis cykelmyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cykelmyg Besøg cykelmyg's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 21 August 2021 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Svaret er en lille smule kedeligt - beklager

Jeg har været med til et hav af lyttetest og alle mere seriøse test på internettet, er også kommet frem til samme konklusion. DSD giver ingenting. Du får et større tal i displayet og en forventning om noget bedre. Men desværre er den eneste forskel på DSD og alt andet såkaldt Hi-res - kun at selve optagelsen er teoretisk bedre, men at det i sidste ende ikke kan ændre på, at det klart er kvaliteten af selve optagelsen til at begynde med, som gør hele forskellen.

Lige fra musikken bliver skabt/optaget, til den bliver mixet og behandlet i studiet, så henter du intet som slutbruger, når kvaliteten er meget højere end 16 bit og 44kHz. Måske 48kHz. Men det kan have noget at gøre med hvor god din DAC er til at sample signalet.... og har i bund og grund intet at gøre med at det er mere eller mindre "højopløst".

Når vi bevæger os "ned" i mp3 kvalitet, så er det langt mere komprimeringsteknikken der gør den store forskel. En 320kb mp3 kan f.eks sagtens lyde glimrende. Igen er det optagekvaliteten der er afgørende. Hvis de har lavet nogle fejl i studiet eller på indspilningen.... så kommer du aldrig til at ændre på dette, ved at have en DSD eller anden hi-res version, af det som i sidste ende stadig bare er - en dårlig indspilning. En person også stadig enten grim eller smuk, selvom du tager hhv. et fuld HD eller 4K billede af dem

Der hvor f.eks 24 bit og 192 kHz kan gøre en forskel..... er i lydstudiet. I grove træk svare det lidt til at du ønsker et 4K billede på størrelse med et A4 ark. Du tager så et 8K billede - zoomer ind på det ønskede - og med dit redigeringsprogram, så ender du op med det ønske fokus i noget der er tæt på 4K. man kan sige at det højopløselige materiale, tillader at bliver beskåret, uden at miste den grundlæggende endelige lydkvalitet.

Så lyt til den musik du godt kan lide..... men øv dig samtidig i at bekymre dig mindre om hi-res
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
cykelmyg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 02 November 2021 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

En lille opfølgning til mit indlæg:
Jeg er helt med på Digital_Thor's svar på mit indlæg, og ud over nogle high end internet radiostationer, som jeg lytter til med begejstring, er jeg alligevel - og stadig - nysgerrig efter at afprøve et af de hi res streamingstjenester, der bl.a tilbyder DSD, uanset om det er baseret på DSD helt "fra bunden"', som eksempelvist Octave Records (PS Audio), eller om DSD formatet er lavet ud fra PCM optagelser.

Et af de streamingstjenester jeg har kig på, er det tyske Hiresaudio, hvis abonnementspris ikke er voldsomt høj - i hvert fald i sammenligning med Tidal. Og de tilbyder bl.a DSD. Men kan man streame native DSD direkte? Eller kan man kun få DSD, hvis man downloader formatet som filer? Hiresaudio tilbyder nemlig såvel streaming som download af deres musiktilbud.

Jeg benytter ikke PC, men bruger Pro Ject's app på min Ipad til at kontrollere min Pro Ject Stream Box S2 Ultra. Og på denne app er der netop tilgang til Hiresaudio, ligesom der er tilgang til Spotify og Tidal samt Quobus. Så det korte af det lange: Kan man streame DSD direkte fra udbydere af dette format, eller kan man kun få DSD ved at downloade DSD filer?

Hilsen cykelmyg

Til top Vis cykelmyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cykelmyg Besøg cykelmyg's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes