Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 08:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Større transformere er bedre!?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 11 Oktober 2021 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Sven Palvig skrev:
Jeg lytter grundigt til hvert tweak og vurdere om det er godt eller skidt.


Hvornår bliver trafoer og kabler store og tykke nok?

Det ved jeg ikke. Mén når det ikke mere begrænser.
Hvis du har en forforstærker eller DAC, der har kraftige strømforsyninger, giver et strømkablel med 11 AWG bedre dynamik, rum og naturlighed mod et 14
AWG.
Det samme kan siges, at hvis du har trukket egen gruppe, og du har samme vægkomtakter, så er der forskel på 2 x 6 kvadrat pr leder op imod 2 x 2,5
kvadrat. Sådan er det bare.
Jeg har 8 installationskabler med 2 x 6 kvadrat pr leder og 2 med kun ... 2 x 2 5 kvadrat til samme fine Furutech vægkomtakter.
Jeg fik skiftet min trafo til en kraftigere i min DAC med bedre lyd til følge.
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 11 Oktober 2021 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Du kan godt have supergyldne ører, eller du kan også godt være påvirket med placebo, eller du kan også have stålsat opfattelse om det du oplever. Jeg mener ikke jeg kan sige andet end de 3 muligheder eksisterer - og siger så ikke mere i den sag.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2779
Sendt: 12 Oktober 2021 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Vi er i den uheldige situation, at mødet mellem mennesker som bygger sit eget grej og de der køber sig til det sjældent opnår
samme erfaring. I den sammenhæng tyer man til at lade forklaringen forenkle til ordet “placebo” i forsøget på at opnå konsensus
i diskussionerne. Med forklaringen om at man ikke kan høre forskel på noget som helst.
Det interessante i den sammenhæng er at sidstnævnte fortsætter sin søgen efter be- eller afkræftelse på deres konklusion har
jeg erfaret. Hvorfor, når nu man er så sikker på at forskelle på komponenter - herunder transformatorernes størrelse - er uden
betydning.
Min erfaring er at der ER (kan være) stor forskel på komponenter og måden de anvendes og sammensættes. Jeg startede med
at bygge mit grej som syttenårig og er nu syvogtres. Dengang så jeg strømforsyningen som noget simpelt, der bare skulle levere
strøm til kredsløbene. De seneste syv års konstruktioner især (se kajmogensen.dk) har bekræftet mig i, at strømforsyninger -
herunder transformatorerne - har indflydelse på resultatet man lytter til. En stor transformator med tilsvarende stor kerne, tykt
tråd og få viklinger giver lav impedans, ved lave frekvenser som støtte til elektrolytterne, hvis impedans stiger med faldende
frekvens. Det er en af parametrene i en forklaring af betydningen af transformatorernes indflydelse på lydresultatet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 12 Oktober 2021 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:

Det interessante i den sammenhæng er at sidstnævnte fortsætter sin søgen efter be- eller afkræftelse på deres
konklusion har
jeg erfaret. Hvorfor, når nu man er så sikker på at forskelle på komponenter - herunder transformatorernes størrelse - er
uden
betydning.



Vigtigst for mennesker er at få overbevist sig selv. (Af og til skal påstande læses som spørgsmål)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes