Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 09:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dali 40 opgradering/tweaks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 15 Oktober 2021 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Hej alle,
Jeg har for nyligt købt et sæt DAli 40 (Audax diskant) og ville høre om nogle har lavet forbedringer på disse i årenes løb, hvad har i lavet ?
Er der nogen der har et delefilter diagram over dem ?
Ud over 4 Bi-polar kondensator er resten Miflex 160V typer, vil der være noget at hente her og hvad har i prøvet ?
Alle modstande er af samme billige type cement modstande, er der anbefalinger her ?

Ved fra Dali 18II at man anbefaler skrå udfræsning bag mellemtonen så den ikke lider af åndenød    men frontpladen på Dali 40 er ikke så tyk og
har heller ikke udfræsning, men spørgsmålet er om der er noget at hente ?

Da konstruktionen er D'Appolito har den jo er ret smalt vertikal lydvindue og tænker at en god tweak ville være at hæve højtaleren 20-25cm så
diskant kommer op i ca. 1 meter over gulvet, hvis man kan afmonter de ben der er? så kunne man jo forlænge dem, hvilket vil betyde betydeligt mere
plads til delefilter komponenter og evt. nye terminaler

Hvis diskanterne har magnetisk olie ? ville det så ikke være en ide at få renset det gamle af og nyt på, syntes at huske det tørre ind med tiden.



__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 15 Oktober 2021 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Fra denne gamle tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67780

"NB.! En modifikation jeg kan nævne… giv den silikone i top og bund omkring de samlinger hvor aluminiums skinnen går ind i træet, den er nemlig
hammer utæt."
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 15 Oktober 2021 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Prøv at tilte højttaleren let bagover ved at lægge en lille liste under hvert kabinet, frem for at hæve dem......de er jo ret store i forvejen....

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 15 Oktober 2021 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Audax har vist aldrig brugt magnetisk olie i deres diskanter og den, der sidder i Dali 40, er næsten den samme som sidder i SnellA2, denne har
blot en rektangel front plade i stedet for rundt. Det er en ret behageligt lydende diskant.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 15 Oktober 2021 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Ja det er en ganske god og behagelig diskant, så har ikke planer om at bytte den ud,
Jeg er bare lidt nysgerrig om hvad andre har fundet på af ændringer/forbedringer det er jo en ældre højtaler som jeg syntes spiller rigtig godt, men kan
godt lide at pille for at se om man kunne få det bedste ud af dem og det er jo en ældre højtaler så der må jo være nogle der har lidt fif   

Har overvejet om man skulle skifte kondensatorerne i filterne, men her ville input om erfaringer være fine, og for at lave lidt mere plads til filter så kunne
jeg godt fine på at bygge 40-50mm på benene og så er muligheden jo som du skriver at tilte højtalerne lidt bag over i stedet for at hæve dem så meget

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 15 Oktober 2021 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Lægger lige et billede op af filteret i Dali 40



__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 15 Oktober 2021 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

De gule er formentlig af film-typen og vil sjældent skride i værdi, men de andre kan du overveje at måle igennem, eller simpelthen bare skifte til typer af
bedre kvalitet.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 15 Oktober 2021 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

De gule er Miflex 160v og så er der 4 stk. bi-polar,
Håber lidt en eller anden har et delefilter diagram på dem, hvis ikke så må jeg i gang med at lave en selv.
tænkte der må være nogle der har skiftet til andre typer kondensator og kunne fortælle om resultatet
Om fks. Mundorf supreme, Jantzen Superior Z-cap eller lignende ville give et løft

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 18 Oktober 2021 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hvorfor har man valgt at bruge 2 spoler parallelforbundet ? (de 2 i øverste venstre hjørne)
Læste at der skulle være en stor spole på ca. 1,5kg er de beregnet som en erstatning for denne ?
Det ville vel være en fordel at udskifte med en bedre type med mindre modstand ?

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 18 Oktober 2021 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Det er på SE modellen der er brugt en stor spole og bedre komponenter, og en anden diskant.
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 18 Oktober 2021 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Ok undre mig bare over 2 parallelforbundet spoler det tror jeg ikke jeg har set før.
Vil da mene det må være en fordel at udskifte til en spole med så lav modstand som muligt.

nogen der har en diagram liggende, eller nogen der ved hvem der måske har her inde?

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 18 Oktober 2021 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Filteret skal genberegnes hvis du vælger at skifte til lavohms spoler.
Har ikke selv gode erfaringer med blot at skifte til "bedre" spoler, da kabinettet reelt ikke matcher
filteret længere efter udskiftning

Mvh

__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 18 Oktober 2021 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Okay Takker, så holder jeg mig til at lege med kondensator og modstande.


__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg må foreslå dig noget bliver det at udskifte kondensatorerne (elektrolytterne, ser det ud til at være) indenfor den røde
markering og lade de gule kondensatorer og modstandene forblive uændret. Spolerne du undrede dig over (den blå markering)
er monteret på en måde så de ikke kobler sig til hinanden induktivt. Så flytter du rundt på dem ændres deres induktion - deres
data - med ændret lyd til resultat. Flytning af spoler iøvrigt kan resultere i induktiv kobling mellem dem, hvilket skal undgås.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj,
Det var også min første tanke at skifte de gamle bi-polar elektrolytter de må snart være godt slidte.
De andre kondensator kan man jo lege lidt med og se om der er noget at hente, har nogle enkelte Jensen pure copper foil kondensator jeg kunne prøve
at sætte hen over de originale, har nogle 0,22uf og nogle 0,1uf sat nogle Mcap suprime 0,47uf men ved ikke om det overhoved vil ændre noget ?
Det er længe siden jeg har rodet med filter   

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Enhver ændring af komponenternes elektriske værdier ændrer filtrenes afskæringsfrekvens og filterkarakteristik. I den
sammenhæng vil du muligvis høre en ændring, der meget nemt tolkes som en forbedring. “Forandring fryder”, som man siger 😉
Uden oplevelsen nødvendigvis holder i længden. Ud over glæden ved selv at have “lavet forbedringen” (læs: forandringen) du
forstår.

Vil du erstatte de gule kondensatorer er den rigtige løsning at erstatte dem med kondensatorer af den ønskede type med præcis
de samme værdier som de oprindelige.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med Kaj - og giver den en tand mere: hvis du ændrer noget på foliekondensatorerne, og selvfølgelig erstatter
med helt samme værdier, så vil du måske opleve en forbedring - men, test ikke i blindtest om der reelt er en forbedring, for det
er nok ikke hørbart ;-)

Skift elektrolytterne - med mindre du kan måle på dem der er, og erstat med helt samme værdier.

Jeg ved ikke hvor omhyggelig Dali var med voicing (som er det moderne udtryk for fintuning af delefilter ;-)) på den model, men
hvis de var omhyggelig, så bør du kunne regne med, at kondensatortyperne er velvalgte, og derfor bør de ikke erstattes med andet
end nogle magen til.

Hvis der skulle være et lidt kritisk punkt er det kabelskoene fastgørelse til terminalerne - det synes jeg ikke ser ud til at være med
rigtig god kontakt.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Nu tror jeg ikke Dali har valgt kondensator ud fra lydkvalitet nok nærmer pris, jeg ved godt at man skal passe på, for en forandring er jo ikke
nødvendigvis = forbedring. Her bliver man nok nød til at prøve sig frem.
Men skal jeg forstå det sådan at i ikke mener der er forskelle på kondensator lydmæssigt ?

Ganske korrekt så er spaderne til terminalerne ikke gode (ret løse faktisk) terminalerne er heller ikke noget at råbe hurra for, jeg har dog en hel kasse
wbt terminaler så hvis jeg forhøjer benene en smule så kan jeg lave en ny lidt større plade med nye terminaler og så lodde dem fast i stedet.

Den interne kabling er ganske almindeligt NKT kabel og vil mene det er fint nok, er ikke den store kabel freaks og tvivler på jeg ville kunne opnå noget
ved udskiftning.

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Jantzen Superior Z eller ligende i serie med mellemtone/diskant, som ikke flår skindet af
sparegrisen, og en anden modstand i serie med diskanten, evt en Duelund. Tænker det var det jeg
havde prøvet Og selvfølgelig elektrolytter som beskrevet.
Kontaktpunkterne var i øvrigt ikke for gode i mine Dali Grand Diva, så dette kan være mere
afgørende som også beskrevet

Mvh

__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Det skal nævnes at jeg ikke har prøvet Jantzen Superior Z kondensatore.
Jeg har dog skiftet de "gule" foliekondensatore på indgangssignalet i forforstærkere af flere
omgange til ClarityCap ESA af samme værdi, og de giver en sublim mellemtone Vs de gule...

Mvh

__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes