Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 03 November 2021 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Halløjsa

Jeg tygger lidt på at prøve et par JBL’er igen! Har tidligere spillet på både 250TI LE og TI3000.
Havde egentlig kigget på 4429, selvom de måske blir svære at finde brugt? Størrelsen tiltaler mig, og tænker de horn lyder godt
med rør foran?
Men der er jo også en L100 Classic, og jubilæums-udgaven L100 Classic 75.
Er jeg så heldig nogen herinde har hørt en eller flere af disse?

De skal evt. smides på en Audio Research VSi60, og musiksmagen er meget blandet! Hører alt fra Singer-songwriter, til pop,
blues, rock, heavy, lidt hiphop, 80’er, og 90’er………så lidt af hvert
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 04 November 2021 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Heyyy Dumbo.
Har selv gået og tumlet lidt med tanken det sidste års tid.
Selvom jeg elsker mine Magnepan´er, overvejer jeg, om ikke min tid med dem er ved at være
udløbet til fordel for noget mere "kontant".
Har hørt de originale TI-250 på rør, og det var en glimrende oplevelse.
Har også hørt både 4365 og 4367, og 4367 spiller noget mere uanstrengt i toppen, da den "nye"
driver i toppen har en øvre grænsefrekvens på 40KHz modsat 4365 som "kun" går til 20.
Sad hos en ven den anden aften og hørte noget jazz på 4367 og var fuldstændig overvældet af
følelsen "som at sidde på første række". Intet mindre end fremragende.
Da mit budget er begrænset, bli´r min næste højttaler enten en L-100T eller en L-100 Classic.
Sidst jeg hørte en L-100 Classic (dog på en ML amp), var der ingen tvivl.
Den indfrier alt hvad jeg forventer af en "kasse"højttaler, og det til en særdeles fornuftig pris.
Kan kun anbefale dig at få lyttet til den.
Held og lykke med "jagten"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 04 November 2021 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hej Boydk

Lyder som nogle fede oplevelser! Kommer selv fra et sæt ML Vantage, så kender følelsen af at savne noget mere kontant og
dynamik, selvom de store paneler bestemt kan nogle andre ting

Jeg må ud og få lytter L100 Classic/Classic 75……..kan læse de skulle være nemme og trække, selv med rør foran
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 04 November 2021 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hej Dumbo og Boydk,

Jeg går selv og overvejer at prøve JBL-vejen. Har I overvejet S3900? Den er lidt mere stuevenlig. Har I - eller andre - erfaringer med den, og hvad synes
I?
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 04 November 2021 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hej hej

S3900 ser fede ud, men for mig blir de for store og dyre, koster over der dobbelte af L100 Classic 75!
Også har de porten bagpå, tror jeg har nemmere ved at placere de andre i mit rum på kun 15 kvm.
Men fede ser de ud
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
tidl straffet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2021
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 04 November 2021 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

4333 de rykker
Til top Vis tidl straffet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tidl straffet
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 04 November 2021 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Nok også liiiiiiige store nok til 15 kvm!
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 04 November 2021 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

tidl straffet skrev:
4333 de rykker


Det er for lille en "rykker"

4343 rykker langt bedre

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 04 November 2021 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Dumbo.....
Det hér ligner s´gu et godt tilbud

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=365877

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 04 November 2021 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har godt set dem Boydk, prisen er vist ok!
Men tygger lidt på at lytte lidt af deres horn også, evt 4349
Selvfølgelig en del dyrere, men kan mærke det er noget jeg lige skal høre lidt på, inden der købes nyt…….0
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 05 November 2021 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Hej Dumbo

Har du overvejet lidt EQ? Uanset om det er digitalt eller bare en ældre equalizer, så vil jeg vove mine brugte sokker på at du vil nyde et hvilket som helst sæt højttalere laaaangt mere, hvis du får tunet bassen lidt til dit rum. Selvfølgelig spiller bedre højttalere bedre, uanset rummet. Men når man lige får tæmmet den værste rum-resonans - så oplever man let en hvilket som helst højttaler, som en meget bedre højttaler - fordi man pludselig kan høre mellemtone og diskant meget lettere, da de ikke bliver forstyrret af det typiske bump/bulder i bassen.

Bare et forslag
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 05 November 2021 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Digi-Thor.......
Jeg har stor respekt for dig og din viden om akustikproblemer,
og hvordan man løser dem, men synes, det begynder at blive for meget af det gode
med din konstante missionering uden opfordring.
Dumbo har ikke akustikproblemer (han har i hvert fald ikke beskrevet nogle, ej heller søgt hjælp til samme).
Han er "bare" på udkig efter et par nye højttalere.
Synes dit indlæg er decideret upassende i forhold til trådstarters oplæg.
Alligevel i bedste mening


__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 05 November 2021 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Der vel for og ikke ang EQ. Men man bliver jo ikke altid lykkeligere af et nyt sæt højtalere. Tænker at det er værd at afprøve tweaks
og justeringer, før man smider barnet ud? Men nogle gange trænges der friske vinde og ikke gammelt gas.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 06 November 2021 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Ind imellem søger man en anden lyd, jeg gør hvert fald lige nu. Og der tror jeg ikke jeg kan tweake mig i nærheden af den!

Og ang. EQ osv, så skal jeg lige have nogle hjem først, før jeg ved hvordan de kobler til rummet. Det er et fint forslag, men
måske Boydk har ret i, det ikke havde meget med tråden at gøre. Men det kan jo blive aktuelt, også er det rart med gode råd……
så ingen sure miner herfra.

Rigtig god weekend folkens, nu vil jeg fyre lidt op under mine ML mens barnet sover (altså i barnevogn udenfor )
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 November 2021 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

En god ide er i begge tilfælde opstille HT efter Sumikos forskrifter.
Prøv at google efter "Sumiko master set-up" (så undgår du EQ og dyre Aku-ramedier)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 November 2021 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Ps. Er selv eks JBL-indehaver. Kulminerede for mig sidst i 70érne med systemet: JBL L212 der bestod af to sidepaneler og
een Centersub, som man kaldte det dengang. Havde tidligere både L-100 og 166-Horizon. Genlyttede efteråret 2019
L-100 ved udstillingen i KBH og syntes faktisk de gav udstillingens bedste lyd. Kunne sagtens leve med dem når mine
nuværende holder op med at vibrere :-)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 06 November 2021 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Tak for info Nils, det skal da bestemt lige tjekkes ud

Har som sagt også selv haft JBL før, og været rigtig glad for dem. Og nu kribler det lidt igen, så må ud og lytte både L100 Classic
og 4349
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 06 November 2021 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

dumbo skrev:
Ind imellem søger man en anden lyd, jeg gør hvert fald lige nu. Og der tror jeg ikke jeg kan tweake mig i nærheden af den!

Og ang. EQ osv, så skal jeg lige have nogle hjem først, før jeg ved hvordan de kobler til rummet. Det er et fint forslag, men
måske Boydk har ret i, det ikke havde meget med tråden at gøre. Men det kan jo blive aktuelt, også er det rart med gode råd……
så ingen sure miner herfra.

Rigtig god weekend folkens, nu vil jeg fyre lidt op under mine ML mens barnet sover (altså i barnevogn udenfor )


Cool Dumbo   Jeg undskylder selvfølgelig lidt for at brage ind med mine forslag   Men når man har besøgt og vejledet så meget, som jeg efterhånden har, så er det svært ikke at fange stikord, som "rumstørrelse" "afstand til væg" "portplacering" "dynamik" osv osv. uden lige at mærke hvordan det kribler i fingrene for måske at kunne spare dig for en del penge og besvær. Men på den anden side er personlig erfaring og præferencer nok mere værd end alverdens velmente råd

Fair pointe Boydk  - ingen klynk fra min side i den sammenhæng   Men jeg ved altså ikke SÅ meget om akustik osv. Jeg har prøvet meget, men læner mig også en del op ad den veldokumenterede videnskab inden for emnet . Jeg blev bare lidt ivrig for at dele den. Er trods alt stadig bare en stor dreng med lidt dyrere legetøj 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 06 November 2021 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Ingen grund til undskyldninger her Thor! Jeg ved det kommer i bedste mening, så alt ok

Men det er vist ok kendt, at der nok er mere dynamik i en stor JBL med horn, end et sæt elektrostater, som så til gengæld kan
noget andet. Ang. det med port fremover, så synes jeg tit det er nemmere i mindre rum, plus de nævnte 4333 blir ALT for store
fysisk til mit rum!
Jeg tænker med en god blanding af egne erfaringer og gode råd fra flinke mennesker som dig, så kommer man sgu nok langt

Og ja da, vi er jo alle drengerøve, uanset om det er hifi, biler, motorcykler eller lign…….fedt med nogle hobbyer og gode Forums
at nørde med
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 07 November 2021 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Skal lige høre, om nogen herinde har erfaringer med JBL 4349? Enten har lyttet dem, eller ejer dem?
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes