JBL højttalere har vel altid båret betegnelsen PA højttalere.
Kevin123: PA står for Public Adressed. Ikke for PArty højttalere.
Er selv gammel af gårde (fyldte 50 år for 17 år siden!), og færdedes meget i Danmarks HIFI klub. Husker, at JBL kom ind under Harman Koncernen. Senere Dansk produceret og fremstillet på en sildefabrik i Esbjerg (fremragende design iøvrigt).
Jeg har et par LP`er fra JBL. Den ene: Superrecord. Classical (Stereo SL-6725 på pladeselskabet Angel). Udelukkende med klassisk musik og selvfølgelig monitoreret af JBL højtt. Nederst på bagsiden af LP`en: "Why JBL loudspeakers?... because they`re made better to sound better, they sound better longer." Hørt! Min tese igennem alle årene har altid været: "Hvis en højtt. kan spille klassisk -og Bigbandmusik realistisk, kan de spille al slags musik". Bum! Jeg har hevet den LP frem mange gange. Var skeptisk i starten, men er blevet positivt overrasket hver gang. Det er simpelthen fremragende optagelser.
Den anden er en dobbelt LP: SESSIONS(JBL Copyriht c1973 James B. Lansing Sound, Inc.,). Man følger simpelthen folkene under indspilningen. Take 1, Take 2, omstilling til Headmasteren, tilbage igen, lidt diskussion o.s.v. Helt nede i maskinrummet. En virkeligt spøjs og lærerig optagelse.
Jeg har stor respekt for trådstarters "kamp" for at få fat i det helt rigtige for ham. Der skal noget knofedt til. So,keep on going!
JBL har fra starten været beregnet til scenebrug. Hvordan de virker i hjemmet vil jeg ikke udfolde noget om! Personligt bryder jeg ikke om store basser, ihvertfald ikke hvis den kun skal sammenarbejde med en (horn)diskant. Der er jeg for en sjælden gangs skyld enig med Digital Thor, og vil i forlængelse af det han skriver tilføje, at der altså ikke bliver meget niveau i det meget vigtige mellemtoneområde. Det er fysiskt umuligt at få en 12" bas (ruller af ved ca. 3 Khz)til, at give en diskant bare nogenlunde god betingelser. Kan ikke lade sig gøre. Jeg var inde at checke lidt op på en af dine tidligere ønsker på en model. De havde en Impedans på 4 Ohm. Så vidt jeg husker skal dine højtt. drives af en ARC Amp.
Den kombination er dømt til at fejle, uanset hvad de siger. Også selvom din ARC har udtag for 2, 4 og 8 OHM. Uanset hvilke højtt. man kører med, skal de ALTID tilsluttes til 8 Ohms udtaget (det er et faktum). Dette sagt,kun for at spare dig for kilometer penge. Har selv kørt med OTL Amp de sidste 4 år. De er endnu mere kritiske på det Ohmske område. Har pløjet alt igennem omkring belastninger og konklusionen er: betegnelserne kan ikke bruges til noget som helst. F.eks. en højtt. der er opgivet med en impedans på 8 Ohm!!! Kan snildt tage et dyk ned i bassen på 3 Ohm.
Når din forst. kigger ind i den halve belastning skal der leveres Amperer her og nu. Det er ikke rørforst. bedste evne, da det mere er spænding de leverer. Opgivelse på 8 Ohm nominal, er kun lidt mere realistisk! Den mest egnede opgivelse jeg har set, er 3-20 Ohmsk bel. (Svenske Respons Renasaens). Høj Ohmsk belastning=lav følsmhed, lav impedans=høj følsomhed. Man får ikke det
hele. En af de mest eftertragtede højttalere (lavet i 8 versioner, hvor den billigste står i ca.45Kkr.) i denne verden er opgivet med en følsomhed på 95 dB, men målt til en følsomhed på 91 dB! (af dygtige og objektive mennesker. Det er ikke søgt!). Har altid undret mig over hvorfor netop De kunne trylle med tingene! Det kan de selvfølgelig heller ikke. Igen matchningen mlm. forst. og højtt. er altafgørende.
God kamp!
__________________
"How good it sounds,depends on where you`re sitting".