Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 12:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Mobil og føling af jackstik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gymnasten
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 11 November 2021 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Kære forum

Håber, at nogen kan fortælle mig lidt mere her, eller henvise til mere information.

Jeg købte en Samsung A21S mobiltelefon for et års tid siden. Her til aften forsøgte jeg at spille musik fra den til 3-polet jackstik, og det gav anledning til lidt problemer. Det tyder på, at mobiltelefonen måler impedansen af stik, for at afgøre om den skal skifte lyd fra mobiltelefonens egen højttaler til at føre signal til jackstik.

Jeg har haft en ældre mobiltelefon før det, og her var det som om, at den rent mekanisk følte, at et stik var i og skiftede - så her havde jeg aldrig problemer. Men her er min observation med den nye:

1) Når jeg satte nogle høretelefoner på, så kunne så skiftede mobilen fint. Med ohm-meter kunne jeg måle 20 ohm i hver kanal.
2) Når jeg satte en ca. 15 år gammel 2:1 højtalersæt med forstærker til (det bruger jeg med PC) så går det også fint. Her måler jeg 10 kohm i hver i kanal.
3) Når jeg sætter en ca. 40 år gammel stereo forstærker til så kommer der ikke lyd. Dvs. lyden forbliver på mobiltelefonens højttaler. Her måler jeg 85 kohm i hver kanal.

Det tyder altså på, at mobiltelefonen måler impedansen eller modstanden og afgører sagen med det. Jeg fandt et link med et svar til allersidst her, som også indikerer dette: https://electronics.stackexchange.com/questions/9557 5/how-does-the-phone-detect-if-3-5-mm-jack-circuit-is-closed

Jeg er også teknikker i en gymnastikforeningen, med mange instruktører som bruger skolers gamle forstærker i gymnastiksalen. Ind imellem har jeg hørt om problemer, men aldrig før tænkt på, at der her kan ligge et problem. En løsning kunne jo være en lille adapter med et par modstande.

Jeg hører meget gerne, om nogen kan bidrage med noget mere faktuelt her. På forhånd tak.
Til top Vis Gymnasten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gymnasten
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 11 November 2021 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hvis det er den impedans, telefonen møder i stikket, dre er afgørende for omskiftningen,
så lav dit eget kabel, hvor du på hver kanal lodder en lille 10Kohms tværs over keder og stel.
Kan gøres i RCA-stikket. En lille 1/8 del watt kan der sagtens blive plads til.
Problem solved

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Gymnasten
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 13 November 2021 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Tak for svar, Boydk

Ja, jeg tænker også lidt i en løsning i den retning de steder hvor det måtte være nødvendigt.

Men reelt har jeg jo kun gjort en antagelse på baggrund af én observation på én mobiltelefon. Så jeg havde håbet på, at nogen her i forum kunne sige
noget lidt mere generelt eller måske henvise til en industristandard for hvad mobiltelefoner normalt vil gøre, og hvor grænseværdien er. For jeg vil nødigt
vælge en modstand som for én telefon er OK men ikke i orden for en anden - håber, at du forstår.
Til top Vis Gymnasten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gymnasten
 
Gymnasten
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 13 November 2021 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Blot til yderligere information, så var jeg forbi en skole i dag med to sale. Forstærkeren i den ene havde 15 kohm
indgangsimpedans. Den anden havde 40 kohm. Begge de forstærkere er ca. 10 år gamle. Min mobil kunne spille
på begge. Så for min mobiltelefon må grænsen næsten være et sted mellem 40 kohm og 85 kohm.
Til top Vis Gymnasten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gymnasten
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 13 November 2021 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jamen så laver du bare en shunt pr. kanal på 22Kohm i stedet.
M.h.t. industristandard...... Den skal du nok lede længe efter.
De kan stadig ikke finde ud af at lave fælles lader/ladestik

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Gymnasten
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 14 November 2021 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Nu går jeg ikke lige ud og bytter stik på de ca. 14 musikanlæg foreningen anvender - uden lige at vide lidt mere. Når jeg reelt ikke hører andre svar i
dette forum, så tyder det på, at problemet ikke er ret stort. Jackstik har i øvrigt også en begrænset levetid før tinoverfladen er slidt af, og så skal de
skiftes alligevel. Bluetooth kan måske også være vejen frem, for det er nok færre og færre som ikke kan finde ud af det.

Så lige nu ved jeg blot at problemet kan eksistere og er opmærksom på det om en instruktør melder om problemer.
Til top Vis Gymnasten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gymnasten
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 14 November 2021 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Man kan også downloade et lille program/mixer der tvinger lyden ud uanset om der er stik i eller ej
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Gymnasten
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 20 November 2021 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Tak - godt at vide.
Til top Vis Gymnasten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gymnasten
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes