Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 09:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Buchardt, System Audio, Dynaudio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tommysterler
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 August 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 12 November 2021 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hej….

Jeg har 3 Dali helicon inwall, b&w pv1 d sup, 2 Dali phantom bagh. Marantz sr8012 surround. Marantz cd, Sony Blu-ray, Sony
oled..

Jeg kunne godt tænke mig større bedre lyd til især musik, ved ikke om der findes markant bedre inwall..

Går også og kikker på feks Buchardt A700, System Audio 40.2.. men er aktive højtalere bedre ! ( og så det nærmest alt andet
der ryger og surround ikke kommet endnu på hub.
Eller hvad med Dynaudio Evoke 50!

Nogen der har nogle af disse setup eller hvad er jeres tanke.

__________________
Coldplay
Til top Vis Tommysterler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommysterler
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 12 November 2021 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Snell havde nogle rigtig gode inwall systemer. Tror ikke der noget her i DK, så du må lede udenlands.....

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 12 November 2021 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Ja jo.. det kommer an på så meget Der findes jo findes jo dårlige konstruktioner, som benytter sig af moderne muligheder, som i teorien kunne gøre resultatet bedre. Men jeg kan godt lide lyden af Buchardt S400 - så jeg kan ikke forestille mig at A700 ville lyde dårligere... især når jeg selv har benyttet udelukkende aktive systemer i flere år nu og slet ikke kan se årsagen til at gå tilbage til passive igen.

Aktive systemer har ofte den mulighed at de er langt lettere at tilpasse et givent lytterum, som altid vil være en fordel, da rummet er langt den største udfordring, lige i hælene på kvaliteten af højttaleren. så hvis du har muligheden for at købe aktive højttalere med en eller anden form for rumkorrektion - ja så siger jeg: Go for it

En anden stor fordel ved Buchardt, er at de har en pæn og jævn spredning af lyden - hvilket vil sige at al den lyd som reflekteres fra væggene(lyden som højttaleren spiller ud til siderne), ligner den som kommer direkte fra højttaleren. Derved får du et bedre stereobillede og perspektiv. Man oplever så at sige også at højttaler forsvinder lidt mere og musikken kommer mere i fokus
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
itjf
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 13 Oktober 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 13 November 2021 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
En anden stor fordel ved Buchardt, er at de har en pæn og jævn spredning af lyden - hvilket vil
sige at al den lyd som reflekteres fra væggene(lyden som højttaleren spiller ud til siderne), ligner den som kommer
direkte fra højttaleren. Derved får du et bedre stereobillede og perspektiv. Man oplever så at sige også at højttaler
forsvinder lidt mere og musikken kommer mere i fokus


Lyd der rammer sidevæggene vil give rumklang, det er vel ikke nogen fordel.
Til top Vis itjf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af itjf
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 13 November 2021 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

ITJF det er og kan være en fordel med reflektioner fra væggene. Men
det kommer an på tidsforløbet. Det må højst være 2ms efter direkte
lyden fra højttalerne.... bliver de for kraftige, altså under de 2ms
ødelægges perspektiv og det bliver et rodet lydbillede. Mere en de
2ms, bliver det en ekko i stedet og ødelægger ligeledes lydbilledet.
Højttalere, der næsten ingen spredning har, kan være en fordel i
nogen tilfælde, men særligt naturtro for øret bliver det ikke. Et
korrekt forhold mellem direkte og reflekteret lyd, er vejen frem.🙂

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 13 November 2021 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

itjf skrev:
Digital_Thor skrev:
En anden stor fordel ved Buchardt, er at de har en pæn og jævn spredning af lyden - hvilket vil
sige at al den lyd som reflekteres fra væggene(lyden som højttaleren spiller ud til siderne), ligner den som kommer
direkte fra højttaleren. Derved får du et bedre stereobillede og perspektiv. Man oplever så at sige også at højttaler
forsvinder lidt mere og musikken kommer mere i fokus


Lyd der rammer sidevæggene vil give rumklang, det er vel ikke nogen fordel.


Det kunne man godt sige, men at sidde i et lyddødt rum er heller ikke rart - der er altså en eller anden given mængde refleksioner i stort set alle rum. Så for at undgå at lyden kun er god i en enkelt position - dvs. undgå at du skal sidde helt stille når du lytter - så er det en fordel at højttaleren spille "ens" selvom du lytter til den i en anden vinkel.

Hvis vi tager en højttaler med et meget jævnt og snævert spredningsmønster i et lyddødt rum, så kunne vi sikkert opleve en slags store "høretelefoner"- Vi har så at sige et meget præcist stereobillede men ingen fornemmelse af "rum" - med mindre det findes på optagelsen - hvilket har lidt at gøre med hvorfor nogle fremhæver multi-kanal-lyd som værende det "rigtige".

Ved at have en højttaler der spreder lidt mere - men stadig jævnt - så opnår vi et lettere og mere elegant højttalerdesign, en mere fri opstilling i flere forskellige rum, hvor vi stadig kan dæmpe de første/tidlige og værste refleksioner i rummet, således at vi bibeholder en slags rumlighed i akustikken, men samtidig ikke ødelægger de første direkte lydbølger, således at vi samtidig har et fornuftigt stereobillede.

Man kan ikke få det hele - for lyd har altid et eller andet form for kompromis - no free lunch
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 14 November 2021 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et sæt Buchardt A500 et godt stykke tid nu. Må sige det bedste system jeg nogen sinde har haft. Jeg kommer fra et sæt Dynaudio Contour
s3.4. Især efter master tuning version 2.0, hvor min favorit er forward midrange.

Lydsignaturen på A700 skulle være den samme men mere overskud. De er virkelig easy going, og lyder godt med alt slags musik inkl. helt normale none-
hifi optagelser. Diskanten gør sig aldrig bemærket, men blender ind uden anstrengelse. Jeg vi betegne dem som "varme" i lyden, men de er ikke vattet
eller uden sparkel og detaljer i de øverste registre, men ikke laser præcise så man læner sig ind. Dette er kun en fordel IMO, da man således lytter mere
til musik end system.

Eneste anke er det tempo og den kvalitet softwaren udvikler sig på med hubben. Roon ready har været "coming soon" i et års tid nu, og nogle oplever
voldsomme problemer med stabiliteten (min har været rock solid)
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Tommysterler
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 August 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 26 November 2021 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej… tak for svar…

Forhørt mig hos en forhandler og de siger jeg skal op i b&w 800 serie, inwall for at lyd bliver bedre. Gulvhøjtaler vil ikke give meget mere pga min B&w pv1d sup. (Sikkert mange meninger og holdninger til det).

Har set Buchards a500 og a700 bliver lidt kostbare og kan ikke lytte til dem nogen steder.

Hvad siger i til system audio 40.2 silverback ? Eisa vinder.

__________________
Coldplay
Til top Vis Tommysterler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommysterler
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 29 November 2021 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

I forhold til Eisa skal man lige være opmærksom på at producenterne ikke nødvendigvis er med, og det er Buchardt f.eks. ikke. System Audio bruger også Platin som hub og indbygget forstærker/DSP som Buchardt, så på den måde er de i familie med hinanden, men så høre ligheden nok også op. Jeg har ikke hørt dem.

Du kan i øvrigt sagens høre Buchardt. Du skriver bare til dem. Alternativ er der en user group på facebook, og så er der sikkert en venlig sjæl på Sjælland.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
tidl straffet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2021
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 29 November 2021 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Problemet med alle disse test, awards, Eisa, forhandler-anbefalinger osv er, at de er baseret på andres oplevelser og interesserer.
Kan efter min mening kun bruges som en mulig men meget begrænset guideline.

Det ER muligt at demo-høre selv, men koster selvfølgelig noget rejse aktivitet og engagement for at danne sit eget indtryk.
Køb brugt hvis du er usikker, det begrænser tabet hvis evt gensalg er påkrævet.

Det lyder måske lidt bagstræberisk, men mine egne erfaringer er baseret på ovennævnte inkl nogle dyrekøbte erfaringer.
Til top Vis tidl straffet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tidl straffet
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes