Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 17:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Epicon 8 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 27 December 2021 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

krogsgaard skrev:
Jeg har desværre ikke meget fidus, til alle mulige apparater der skal gøre lyden “bedre”.


Jeg vil sige, at elektronikskift giver en ændring der er væsentligt mindre end den forbedring DSP kan gøre ved et system
der er sat op i et alm. rum. Der skal rigtig meget, både pengemæssigt og synligt til, hvis et rum skal være godt. En kombination
er at foretrække: forbedre akustikken, og så måle og korrigere med den DSP. Selvfølgelig er elektronikken i en DSP i sig selv
endnu en enhed der sættes ind i kæden, men det den gør opvejer langt langt mere. Og hvis du har mulighed for at sætte en
DSP ind i den del af din kæde der er digital, er det endnu bedre.

Man kan vænne sig til et peak i bassen på fx. 10 dB, men når man først har fået et sådant fjernet, og derfor kan høre meget
mere af hvad der spilles i basområdet, går man ikke tilbage.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
krogsgaard
Lukket konto
Lukket konto

Tager en pause...!

Bruger siden: 13 April 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 27 December 2021 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Nej måske ikke.
Til top Vis krogsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krogsgaard
 
Anders Petersen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 01 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 27 December 2021 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Til trådstarter:det vil være meget fint,hvis du vil fortælle,hvilken forstærker og hvilke lydkilder du benytter.Fortæl også gerne lidt om rummet der spilles i.Også gerne lidt om musiksmagen.Glem alt om DSP,nu og her.Det bliver bare i omvendt rækkefølge,det hele.

__________________
"How good it sounds,depends on where you`re sitting".
Til top Vis Anders Petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders Petersen
 
Boxer51
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 27 December 2021 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke man skal feje DSP af banen da største delen af almindelige rum slet ikke egner sig til at spille musik i og man ved at en højttaler der måler nok så flot kan spoleres fuldstændig af at komme ind i et rum.

Faktisk vil jeg mene at man kunne få særdeles gode resultater ud af DSP med de B&W højttalere.
Jeg har en kammeret som har B&W Nautilus 801 og MiniDSP og han gider slet ikke høre på anlægget uden DSP´en er indkoblet. Her kan man snakke om nat/dag forskelle.

Man kan sagtens være tilfreds med sin lyd uden DSP men når først DSP har været inde over, så er det meget svært at leve uden.

Til top Vis Boxer51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boxer51
 
Anders Petersen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 01 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 27 December 2021 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Så må det være et fejlkøb,fra din kammerats side.Hvilken forstærker driver han højttalerne med?Hvordan er rummet der spilles i?
Prøv at læse tråden igen.Trådstarter har ikke nævnt et ord om,at have problemer med rummet.Dit indlæg er helt irrelevant.

__________________
"How good it sounds,depends on where you`re sitting".
Til top Vis Anders Petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders Petersen
 
Boxer51
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 27 December 2021 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Mange aner ikke at det er rummets skyld før de hører samme setup med DSP.

En B&W 802D2 er ikke ligefrem lys i klangen og den samme højttaler lyder vidt forskellig alt efter hvilket rum den står i. Tag på en udstilling og hør Lyngdorf kontra stort set alt andet. Til det skal så siges at Lyngdorf i de fleste tilfælde koster en brøkdel af de andres.

Hvad min kammerat spiller med af forstærker osv er egentlig ret ligegyldigt, for det sidder lige i øjet med DSP. En anden forstærker kan ikke rette op på rummet uheldige bidrag. De fleste DSP nægtere har et særskilt rum til hifi som er dæmpet osv efter alle kunstens regler og så er det begrænset hvor meget man får ud af DSP men jeg vil garantere for at bassen altid kan blive bedre med DSP. Og så er der de DSP nægtere der ikke rigtig selv har prøvet det.

Til top Vis Boxer51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boxer51
 
krogsgaard
Lukket konto
Lukket konto

Tager en pause...!

Bruger siden: 13 April 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 28 December 2021 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Til top Vis krogsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krogsgaard
 
Anders Petersen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 01 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 28 December 2021 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Boxer51: "En anden forst. kan ikke rette op på rummets uheldige bidrag". Nej,men den kan betyde, at dine højttalere får en varmere klang, som trådstarter efterstræber. Og måske også mere kontrol i bassen på nogle B&W højtt. der plejer, at være notorisk svære at drive i det område.

Hold dig nu til emnet.Fra et andet indlæg: "Måske er det forstærkeren, der er skurken". Det er blevet for meget med det korrektion og DSP snak og simpelthen upassende at benytte sig af. Trådstarter ønsker ikke mere imellem i sit anlæg. Du skriver, at den ellers ikke fylder så meget. Det er jo nok ikke det fysiske han bekymrer sig om. Jeg tænker,at den fylder for meget i lyden, med farvning og blokering til følge, fra en lille boks til 1.900,-kr. (konstant nedsat med 1000,-kr.). Det er kunstigt!



__________________
"How good it sounds,depends on where you`re sitting".
Til top Vis Anders Petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders Petersen
 
Boxer51
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 28 December 2021 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Den miniDSP har du så med garanti ikke prøvet. Jeg kender ikke en eneste der kan høre den sidder i signalvejen når den bliver sat ind uden at korrigere, så farvning og blokering er vist gætterier.

Der blev skrevet: Jeg vil ikke have flere apparater stående og til det skriver jeg at den ikke fylder meget. Den kunne ligge bag et andet apparat. Mere kontrol i bassen giver ikke varmere klang og skal man have en varmere klang med en anden forstærker, så skal forstærkeren nærmest ændre
frekvenskurven hvad ordentlig konstruerede forstærkere ikke gør. Men man skal da have lov til at skifte forstærkere og højttalere i al evighed til man finder noget der matcher rummet. Ellers er der kun 2 muligheder tilbage og det er at lave rummet om (dæmpe det osv) eller korrigere og der vælger ret mange korrektion fremfor at plastre hele rummet til med mindre rummet kun er til hifi.

Man kunne jo prøve DSP da prisen som du skriver kun er 2000 kr og hvis det så ikke lige er sagen, så er tabet en del mindre end skift af forstærkere og højttalere i al evighed, man kunne også ende op som de fleste og sige en gang DSP altid DSP Jeg skrev bare mit bud på en løsning og kan da kun skrive god jagt og god fornøjelse

Til top Vis Boxer51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boxer51
 
Boxer51
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 28 December 2021 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Anders Petersen.
Her er der en med modsatte problem og der bliver også anbefalet DSP

Tråd
Til top Vis Boxer51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boxer51
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 28 December 2021 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Anders Petersen skrev:
Boxer51: "En anden forst. kan ikke rette op på rummets uheldige bidrag". Nej,men den kan betyde, at dine højttalere får en varmere klang, som trådstarter efterstræber. Og måske også mere kontrol i bassen på nogle B&W højtt. der plejer, at være notorisk svære at drive i det område.

Hold dig nu til emnet.Fra et andet indlæg: "Måske er det forstærkeren, der er skurken". Det er blevet for meget med det korrektion og DSP snak og simpelthen upassende at benytte sig af. Trådstarter ønsker ikke mere imellem i sit anlæg. Du skriver, at den ellers ikke fylder så meget. Det er jo nok ikke det fysiske han bekymrer sig om. Jeg tænker,at den fylder for meget i lyden, med farvning og blokering til følge, fra en lille boks til 1.900,-kr. (konstant nedsat med 1000,-kr.). Det er kunstigt!



DSP bringes på bane når problemet opleves som klang der ikke er tilfredsstillende. Og i dag er DSP prismæssigt for de billigste udgaver så lav, at det er en meget stor forbedring, og dermed hjælp at foreslå det, i modsætning til for 5-10 år siden hvor sådanne apparater kostede 40-80.000 kr. Det er utroligt hvad moderne software og masseproduceret computerish hardware er i stand til.

Men, jeg fornemmer du har en forudindtaget holdning til det, og hvorfor formulerer du dig ret så uhøfligt og flabet i en tråd om hi-fi? Det virker som om du ikke har ret godt kendskab til DSP endnu, og det er forståligt for der er der mange der ikke har leget med det. Jeg vil anbefale trådstarter til at være meget selektiv med hvilke indlæg der er brugbare.



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 28 December 2021 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Det er da helt vildt som DSP kan sprede vandene...

Hvis man ikke vil lyddæmpe sit rum, så er DSP en mulighed... begge dele har kompromisser!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
krogsgaard
Lukket konto
Lukket konto

Tager en pause...!

Bruger siden: 13 April 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 28 December 2021 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver desværre ikke meget klogere af det her
Til top Vis krogsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krogsgaard
 
Boxer51
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 28 December 2021 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Der er ikke andet for end du må prøve Dali Epicon 8 eller andre højttalere hjemme i dit rum, da selv samme højttaler vil lyde vidt forskelligt alt efter
hvilket rum den står i.
Til top Vis Boxer51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boxer51
 
krogsgaard
Lukket konto
Lukket konto

Tager en pause...!

Bruger siden: 13 April 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 28 December 2021 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Eller leve med det som det er..
Til top Vis krogsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krogsgaard
 
Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 28 December 2021 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ingen erfaring med Epicon serien, men har haft 2 sæt Helicon 400 Mk.I, sidenhen Euphonia MS4 igennem 6 år og
har nu Euphonia MS5, så jeg vil påstå at jeg kender Dali's lyd. Om de har ændret den i Epicon, ved jeg dog ikke.

Generelt vil jeg mene, at Dali'erne ligger til den varmere side, specielt Helicon. Hvor Helicon kan være svampet i bassen, er
Euphonia det bestemt ikke, mens den beholder og forbedrer den fantastiske top. Specielt Euphonia er meget musikalske i mine
ører, hvor Euphonia MS5 helt klart tager medaljen over de andre nævnte.
Jeg ville umiddelbart tro, at det samme kan siges om Epicon 8, men det er rent gætværk fra min side.

Så umiddelbart vil jeg mene, at Epicon 8 er en musikalsk højttaler.
De er self. bare ikke så nemme at finde brugt, men ønsker du at købe nye bør den nærmeste Hifiklubben være behjælpelige med en
demo.
En højttaler i den prisklasse ville jeg dog ikke købe ny, uden at have hørt den derhjemme først, men mon ikke også dette kunne
lade sig gøre?
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 29 December 2021 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt forstå, at trådstarter ikke er blevet klogere. Tråden har, som så ofte før, taget en drejning væk fra emnet. Nu handler den pludselig om
for/imod DSP.
B&W 802 D2 kender jeg kun fra anmeldelser, og en lytteprøve i HFK vist nok engang i ca. 2005.
Har man en kraftig forstærker med en masse ampere, skulle man tro, at alt var OK.
Som Anders skriver, ville jeg nok som indledning undgå DSP, og i stedet kigge lidt på rummets dæmpning. Evt. flytte lidt rundt på højttalere og
lytteplads.   
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 29 December 2021 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Tråden lukkes på anmodning af trådstarter...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes