Emne: Manglende kvittering ( Emne lukket)
|
|
Forfatter |
|
Morten A Forum Bruger
Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 846
|
Sendt: 27 December 2021 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i sidste uge købt et sæt højttalere i den lidt dyre ende, hos en etableret forhandler, jeg betalte højttalerne via bankoverførsel, efter at have modtaget en helt enkel faktura med betalingsanmodning påtrykt. Da jeg hentede højttalerne i forretningen, ville jeg gerne have et købebevis / kvittering på handlen, så det var tydeliggjort at jeg havde betalt og at højttalerne var mine, forhandleren sagde han ville sende en på mail.
Da jeg efter et par dage ikke have modtaget noget, rykkede jeg forhandleren i en pæn mail. Det er nu endt i en længere korrespondance, det korte og det lange er, at forhandleren ikke vil give mig en kvittering, han har dog skrevet i en mail at ”højttalerne er betalt, for ellers ville jeg jo ikke have udleveret dem”, og så har jeg den anmodning om betaling jeg fik før købet, det mener forhandleren gør det ud for købsbevis, hvor min forventning er at få et købsbevis / kvittering der effektivt og samlet beviser varen er betalt og er min.
Men hvad siger I? kan se at de fleste der har næsten nye high end produkter til salg på brugt markedet, skriver de ikke har kvittering, kun original emballage, så er det kutyme i denne branche at man undgår kvitteringer, fx grundet store rabatter?
Der er i øvrigt 8 års garanti fra producenten, hvis man kan dokumentere sit køb, så helt uvæsentligt er det ikke for mig, let og tydeligt at kunne dokumentere købet.
|
Til top |
|
|
Ole-i-Kbh Forum Bruger
Bruger siden: 29 Januar 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 109
|
Sendt: 27 December 2021 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan måske tyde på at du har fået en større rabat end forretningen har aftalt muligt med grossist/producent til en forbruger, og for
således ikke at ende i en konflikt med disse ønsker forretningen ikke en "rygende pistol". Men uanset dette - naturligvis skal du da
have en kvittering med angivelse af mærke, model og serienummer..... - Jeg har tidligere oplevet at ved køb af 100 % nye varer at
modtage en kvittering med "Demomodel" anført selv om kassen var uåbnet...
|
Til top |
|
|
4711 Udelukket fra forum
Tager en pause!
Bruger siden: 11 Februar 2020 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 27 December 2021 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan spørge forhandleren om han frivilligt vil iagttage sin pligt til at udstede faktura, jf.
momslovens paragraf 52a eller om der er nødvendigt at få SKAT til at forklare ham
det?
|
Til top |
|
|
Panerai Forum Bruger
Bruger siden: 19 Januar 2016 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 71
|
Sendt: 27 December 2021 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men den faktura du har fået med beløb, kan man ikke se hvilke højttaler vi taler om, burde jo være fint med en faktura?
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger
Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 846
|
Sendt: 27 December 2021 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået en meget enkel faktura inden handlen, hvor mærke og model fremgår, dog står det serienummer hver ht er mærket med ikke angivet. Problemet for mig som køber, er at på denne faktura, fremgår kun en anmodning om betaling, da varen først vil blive bestilt hjem, når det fulde beløb er betalt, der er altså ikke noget bevis for at handlen er gået igennem.
Jeg efterlyser derfor et bevis / dokument, fx i form af en kvittering, hvor alt det oplyste på fakturaen fremgår, men der også tydeligt fremgår at endelige betalingen for varen er udført.
Har foreslået sælger at han bare kan påføre på fakturaen, at det fulde beløb er betalt, da det vil være en mere samlet effektiv dokumentation for mig, på at jeg så har købt og ejer varen, og det ville gære mig glad. syntes faktisk ikke det er for meget at forlange.
Det afviser han og skriver "Jeg skriver i Mailen at fakturaen er betalt. Det må være dokumentation nok til dig."
Jeg har nu skrevet til producenten, om de i forhold til deres udvidet 8 års garanti vil godkende en faktura der ikke indeholder serienummer, og hvor kvitteringen for betaling af faktura, bare fremgår i en mailkorrespondance.
Og så må jeg bare tage ved lære, og handle andetsteds næste gang jeg skal bruge 3 månedslønne på hi fi. her for man et helt købebevis med serienummer, garantibestemmelser m.m. bare man køber et kabel.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4560
|
Sendt: 27 December 2021 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke er krav at en faktura indeholder serienr. på de varer, du har købt. Kabler har f.eks. sjældent serienr.!!!
Hvis du har en kvittering for købet, og det kan også være en bon fra et kasse-apparat, så kan du altid gøre krav gældende i forhold til reklamation og evt. ekstra garanti. En kvittering skal blot angive beløbet, du har betalt...
At angive serienr. er kun en fordel for sælger selv. Du skal ikke godtgøre dette ved en reklamation, kun at du har betalt og derfor har ret til at reklamere. __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Panerai Forum Bruger
Bruger siden: 19 Januar 2016 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 71
|
Sendt: 27 December 2021 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kiggede lige på min faktura på mine Harbeth højttaler, de har heller ikke serienummer på faktura....
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger
Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6631
|
Sendt: 14 Januar 2022 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal have en længer er den ikke.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|