Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. marts 2024 | 04:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Delefilter og kabinetudformning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 04 Januar 2022 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hej
Som skrevet i en anden tråd skal jeg have skiftet kantophæng på bashøjttalere i mine Dynaudio MSP400.

Jeg fik skiftet dem i 1992 af samme årsag og det blev til en opgraderet version af 30W54.

Denne havde en lidt anden følsomhed så Dynaudio anbefalede en lille modifikation af delefiltret komponenter, men henviste til Dansk Audio
Teknik for indkøb.
Her snakkede jeg med Niels Nørby og han anbefalede at skifte det oprindelige seriefilter ud med et parallelfilter og var så flink at udregne
værdierne.

Da jeg nu skal til at åbne for boxene er jeg kommet til at tænke på om konstruktionen af kabinettet har indflydelse på udformningen af
delefilteret ?
Det jo er et lidt specielt kabinet som oven i købet "står på hovedet". Kabinettet har desuden 2 "ventiler (variovent) på bagsiden.




venlig hilsen
Preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 04 Januar 2022 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

lægger lige et bedre billede op ;-)



/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 04 Januar 2022 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg vil tro at kabinetkonstruktionen her er yderst vigtig for det samlede resultat.
Det faktum at bestykningen sidder 'omvendt' (og dens indbyrdes afstande) er et forsøg på at give en mere tidskorrekt (fase) gengivelse, så lyden fra
alle enheder rammer lytteren tilnærmelsesvis samtidigt.

Hvis du ændrer på det, ændrer du højttalerens lyd.
Ligeledes med baffelbredde og højde, og selvfølgelig volumen.
Jeg ville ikke gøre det.
Højttaleren er jo også superflot

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 05 Januar 2022 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Ja...det er netop den specielle kabinetudformning samt placering "på hovedet" der har fået mig til at tænke på om ikke Dynaudio har taget det med
da delefilteret blev dimentioneret.

Jeg har prøvet at vende den så bassen er nederst men det pyntede ikke på lydbilledet ;-)

Ellers er det nok rigtigt et parallelfilter virker mere optimalt end et serielfilter.

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6248
Sendt: 05 Januar 2022 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Har altid undret mig over Dynaudio i den periode, hvor dine højttalere er fra.
I mine ører var intet fra dem særligt vellykket.
De lavede på den tid tæt på verdens bedste enheder, og andre fabrikanter lavede stjerneprodukter
med deres enheder. Når man lyttede på deres egne konstruktioner dengang, var det s´gu ikke særligt
imponerende........ Og det kan jo nærmest kun skyldes den delefilterteknik, de anvendte på det tidspunkt.

Nu er det jo gode, gamle Niels Nørby himself, du refererer til.
Er sikker på, at hans forslag vil flytte dine højttaleres gengivelse over i en anden liga.
Men det er selvfølgelig kun mit helt personlige gæt

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 06 Januar 2022 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Boydk: skal jeg forstå dig således at du ikke mener at kabinettets udformning ( trappekonstruktion) samt højttalernes placering med bassen øverst er en del af dimensioneringen af delefilteret ?

Lyden er vi så ikke helt enige om....Dynaudio MSP400 blev faktisk netop valgt pga. lyden frem for f.eks BW802 og Yamaha NS1000 og egentlig også Trapez højttaleren som jo var ret populær den gang ;-) Et par små komponentværdiændringer i det oprindelige delefilter reducerede den anelse "tysker-lyd" der oprindelig var ved MSP400.

Jeg har som sagt ændret delefiltret til parallelfilter da jeg skiftede bashøjttalere i 1995 dels pga. smuldrende kantophæng dels pga. den opgradret version bl.a. med bedre kantophæng og bedre membram.

Til gengæld kan jeg ikke rigtig huske hvordan det oprindelige delefilter lød...ligesom det jo ofte kan være svært at høre mindre ændringer uden direkte switch mellem før og efter ;-)

vh/ preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 08 Januar 2022 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Boydk :

Jeg ville godt høre din mening om hvorvidt du tror at kabinettets "trappe-udformning" samt at konstruktionen er "vendt på hovedet" således at
bassen er placeret øverst kan være en del af dimensioneringen af delefilteret eller ej ?

Jeg hører selvfølgelig gerne fra andre også.

Præsten har givet udtryk for at han tror at kabinettets udformning er en del af udregningen af delefiltret.

vh/ preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2690
Sendt: 08 Januar 2022 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Enhver ændring af højttalerenheder, kabinettet og dets udformning og delefilterets konstruktion med dertil hørende stejlhed og fasekarakteristik
påvirker hinanden.
En højttaler er resultatet af utallige mekaniske, akustiske og elektriske parametre, man kan justere på.
Parametre som alle påvirker hinanden.
Når vi dertil lægger højttaler og lytterummets påvirkning af hinanden er der utallige "knapper" at justere på.
Delefilteret du allerede har ændret er nogle af disse.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6248
Sendt: 08 Januar 2022 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Mitron...
Kaj har allerede svaret på det meste.
Jo, jeg tror på, at frontpladens udformnig har noget at sige for helheden.
Mit gæt er, at den fremhævede baffel for bassens vedkommende er for at få
membrancenter på bas og mellemtone til at flugte lodret, så de lydfasemæssigt
sender lydbølgerne imod lyttepositionen samtidig.
Netop overgangen mellem bas og mellemtone er der, hvor dit øre er mest følsomt m.h.t.
stemmer, grundtoner m.m.
Og...... det var ikke min mening at "disse" lyden fra Dynaudio. Synes bar ikke deres gamle var særligt spændende.
Da man byggede Musikhuset i Århus, lavede man studie helt øverst bagest over balkon´en.
Der havde man installeret Dynaudios daværende flagskib.... husker dårligt, men mener at de hed Consequenze??
Var decideret skuffet, da jeg hørte dem. Mit gæt er, at man ved at impedanskorrigere samtlige enheder simpelthe
slog dem ihjel dynamikmæssigt. Men det er jo bare min mening
I nyere tider er der efter min mening kommet meget mere skub i deres gengivelse.
Var rimeligt imponeret, første gang jeg hørte Special 40 anniversary

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 08 Januar 2022 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak til Kaj

og tak til Boydk..... Jeg opfattede nu heller ikke din kommentar som en "diskning" af MSP400 ;-)

Og du har ret...forskydningen i baffel er netop for at få enheder til at flugte...det skriver de i hvert fald.

Ja...de lavede flere modeller i MSP-serien og min opfattelse var at 200 og 400 var de bedst lydende.

Jeg har ikke selv hørt Consequence men synes at huske kommentarer om at den led lidt af de fejl du nævner.

Jeg har heller desværre heller ikke hørt Special 40 anniversary.

Jeg har pillet basserne ud for reparation og her konstaterede jeg at jeg faktisk IKKE havde fået ændret delefiltret selv om jeg husker det sådan.

Det er endda med jernkerne i den største af spolerne og en keramisk modstand ;-(

.....så jeg tror jeg beholder den gamle konstruktion og i stedet opgraderer med bedre komponenter.

vh/ preben


Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 08 Januar 2022 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jeg skrev forkert....jeg mente jeg ville prøve parallel filtret....men med bedre komponenter end dem jeg har liggende fra den gang.

Så håber jeg at Niels Nørby har haft min kabinetudformning i baghovedet da han dimensionerede filtret ;-)

Han var i hvert fald klar over hvilke enheder der var tale om for han skrev at filteret var tilpasset de hornladede enheder i mellemtone og diskant.

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6248
Sendt: 09 Januar 2022 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Mitron skrev:
Hej



Det er endda med jernkerne i den største af spolerne og en keramisk modstand ;-(

.....så jeg tror jeg beholder den gamle konstruktion og i stedet opgraderer med bedre komponenter.

vh/ preben




Pas på med det. At skifte til luftspoler med meget tykkere tråd for at få induktion matbende den gamle spole, er ikke altid en god idé.
Du kan være 99,999% sikker på, at Dynaudio har "voicet" konstruktionen incl. trådtykkelse/modstand, så pas på.
Den vil 100% spille anderledes, men ikke nødvendigvis bedre


__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 09 Januar 2022 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke, at Dynaudio i meget høj grad eksperimenterede frem og tilbage mellem alle de parametre, som bla. Kaj nævner.
Det var en ide de havde for at time-ligne enhederne at øge afstanden fra ørerne til mellemtone og diskant, og det gav da bestemt
en højttalerserie der ikke lignede konkurrenternes. Men, det lyder altså lidt underligt at diskant og overtoner kommer fra næsten
gulvniveau. Så, jeg ville vende dem om, og finde den hældning der giver det mest velopløste lydbillede - og det kan godt være
det er mange grader bagover det medfører - men det er jo ikke en smuk højttaler i forvejen, så ....

Ang. spolen til basenheden, så var Dynaudio's enheder ikke karakteriset ved en høj BxL faktor, og krævede ofte et lukket kabinet,
så pas på med at øge seriemodstanden - det giver forstærkeren endnu dårlige mulighed for at kontrollere den. Hvis du udskifter
en spole m. jernkærne til luftspole, skal der godt nok en meget tyk tråd til for at holde spolens DC-modstand nede på samme niveau.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 10 Januar 2022 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentarer.

Jeg har som sagt taget basenhederne ud og har også taget delefiltret ud.
Desuden har jeg fundet nogle byggevejledninger far Dynaudio som faktisk lavede sådanne til deres MSP serie.

Disse kabinetter var dog mere simple og ligner faktisk Klifoth Trapez....så ingen trappefacon men i stedet en skrå front ligesom
kabinetdimensioner og opbygning er forskellig. Til gengæld er delefiltret det samme, så mine bange anelser om at delefiltret var designet til
kabinettet med trappefacon holder altså ikke vand.

Boydk: De luftspoler som Niels Nørby anbefalede til det nye parallelfilter er med 1mm tråd og hhv. på 1,8mH og 0,3mH

Den oprindelige 2,7mH er med ferritkerne og ca 0,6mm tråd....den lille er en luftspole på 0,39mH.

Niles Nørby har i udregningen også taget højde for enhederne følsomhed.

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 10 Januar 2022 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kan så lige tilføje til hifiigen at jeg ikke mangler luft i toppen og den finde over højttalerniveau og ikke krybende langs gulvet.

Til gengæld er lydbilledet lidt følsom for "højt" man sidder....det lyder ikke så godt hvis man står op ;-)

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6248
Sendt: 10 Januar 2022 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Tror måske, den ville profiteret af, at blive løftet en 15-20 cm fra gulvet.
Nemt at prøve af med 2 små skamler først. Virker det, kan du jo efterfølgende findw/få lavet
2 statier, rammer ell. lign., der matcher højttalerens størrelse

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 11 Januar 2022 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Det er den faktisk...især da jeg selv har lavet nye fødder i stil med de oprindelige men 5 cm højere.
Den højere fod er også vinklet en anelse mere fremover så afstanden mellem de enkelte enheder er den samme ved lyttepositionen.
Det er lidt svært at se fødderne rigtig på mit billede i den vinkel det er taget der mest skulle vise den trappeformede front ;-)

Jeg har som sagt tillid til Niels Nørby's udregning af delefiltre og komponenter da han kender Dynaudio's enheder om selv refererer til Trapez
højttalerne.
Disse har så nogle små sugekredse som skulle kompensere lidt for hornladningen i mellem- og diskantenhederne.
Han lovede egentlig at vende tilbage med et muligt design på disse men de kom aldrig ;-)

Nu er det så bare at vente på at få nyt kantophæng på basenhederne og få det hele samlet med nyt delefilter og så få prøvelyttet.

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes