Emne: Lød de bedre i gamle dage? ( Emne lukket)
|
|
Forfatter |
|
mulle Forum Bruger
Bruger siden: 22 December 2016 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
Sendt: 19 Februar 2022 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis moderne højttalere er så meget bedre end de gamle, hvorfor er det så blevet moderne med aktiv DSP. Roomperfect what
ever?
Aktiv DSP & Roomperfect var vel ikke opfundet i gamle dage!
|
Til top |
|
|
Anders Petersen Udelukket fra forum
Tager en pause!
Bruger siden: 01 Juni 2016 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 04:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mulle:Sådan!
__________________ "How good it sounds,depends on where you`re sitting".
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger
Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1610
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er faktisk lidt mere komplekst end det
Vi ændre os over tid, og starter for det meste ud med at være fulde af forbehold, fordomme og forkærlighed for noget, som vi ofte ikke helt forstår eller simpelthen ikke ved så meget om endnu.
Selv meget dyre højttalere, havde indtil for nylig, kun ganske primitiv kontrol over bassen i form af EQ. Bare se på subwoofere.... de har ofte kun fase, gain og delefrekvens - hvilket faktisk er rigtig fint, hvis man bruger 3-4 stykker sammen og benytter EQ i fronterne, så integrationen bliver optimal. Men det gør de fleste ikke... de sætter EN op og har på den måde startet et eventyr imod noget bedre, men fuldføre ikke. Vi har så at sige en masse brudstykker af en større sammenhæng, som kræver en ret elegant sammenhæng for overhoved at virke efter den oprindelige hensigt.
En kæde er ikke stærkere end det svageste led. Så vi bør øve os i at lade være med at stirre os blinde på enkelte faktorer. En enkelt unik subwoofer, DSP, spændende diskant af eksotisk materiale, perfekt lytterum, tons tungt kabinet af unobtanium osv... kan aldrig stå alene.
Ligesom alt andet, så har alting sit formål og tid at være relevant i. Men tilgangen til f.eks. at måle udstrålingsmønsteret på mere moderne højttalere, har aldrig været tiltænkt noget så forsimplet, som at tro at folk lyttede på denne type højttaler i et lyddødt rum - det er en totalt misforståelse og lyder mere som et krampagtigt forsøg på at læne sig op af en fortid om bevist at forholde sig lidt ignorant til udviklingen, således at en slags kunstig opdigtet "magi" kan bibeholdes og udnyttes til forvirring, reklame og spind.
Vi kan i det mindste være ærlige omkring de ting vi ikke ved, som f.eks. den enkeltes lytterum, præferencer, følelser, hørelse og mulige defekter af samme. Hvad vi derimod kan bliver bedre til... og også er blevet bedre til. Er at sikre os at en højttaler ikke har alle mulige unødige unoder, som ødelægger det oprindelige signal mere end højest nødvendigt... der er heldigvis en gråzone, så det ikke behøver at være helt perfekt - men det er et langt psykoakustisk eventyr i sig selv
Målinger i lyddøde rum, hjælper sådan set bare med at forstå hvad et delefilter, enheder og et kabinet gør ved lyden.... før vi overhoved indrager rummet. Når vi tager en ny teknologi til os, som f.eks en DSP. Så er det hamrende vigtigt at man både forstår fordele, men også ulemper - ligesom med alt andet - medaljen har altid 2 sider, there is no free lunch og implementation er så uhyggeligt meget mere vigtig end enkeltdele - helhed.
Roomperfect... ja det ligger nærmest i navnet "Bare" et forsøg på at rette op på de fejl, som altid vil være i vores lytterum. Men hvis man ikke giver hardwaren de optimale betingelser at arbejde med, så er der simpelthen bare naturlige begrænsninger for hvad den stakkels DSP kan gøre ved det.
Hvis man virkelig vil have det så perfekt, som muligt. Så må man gå fremad, men også være klar på at træde tilbage og starte forfra eller simpelthen gå i en anden retning. Hvilket kan være hårdt og tidskrævende, når først det hele står og ser så fint ud i al sin pragt.
Lad os tage de ting der virkede fint i gamle dage og kombinere det med nyere viden og teknologi. Men samtidig huske at den største begrænsning og udfordring - er os
|
Til top |
|
|
Janop Forum Bruger
Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
I gamle dage var alle kilder analoge, ikke noget digitalt som så skal korrigeres for at lyde naturligt, mon det var derfor det lød bedre __________________ Jan O. Pedersen
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger
Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2888
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Digital_Thor.
Det er HT der er til for os og ikke omvendt - hvilke du får det til at virke som
|
Til top |
|
|
Anders Petersen Udelukket fra forum
Tager en pause!
Bruger siden: 01 Juni 2016 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min kæphest har altid været, vægt er lig klasse. Læg 50% af budgettet på højttalersiden. Det er en meget kompleks sag, højttalere. Vi snakker jo også om bevægelige dele. Personligt synes jeg, at den største innovation, så klart er foregået på højtt.området. Vi må være stolte af Mr. Jensen.
Læst om membran materialer: Metaldomer har meget opbrydning - Polypropelene har en god dæmpningsevne (egendæmpning) - Papmembraner siges at spille musikalt, men spiller forkert. Det kan man så være enig i, eller ej. Jeg er 95% enig! Har hørt om mennesker, der bliver sindsyge oveni hovedet af, at lytte på metaldomer i over 5 min. (inclusive undertegnede). Dette til trods for, at textil -og silkedomer måler som Kong Volmers røv, sammenlignet med metaldomer. Jeg begræder selvfølgelig, at f.eks. B&W og Harbeth benytter sig så meget af metaldomer. Også selvom metaldomerne i Harbeth er custom made fra SEAS. I min optik er en metaldome en metaldome er en metaldome som er en metaldome. Lad os sige biased.
En af de mest solgte højtt. er Bose 401. Bestående af en 6" bas spillende lidt opad og 3 stk. Peerless, koniske diskanter spillende i hver sin retning (gues why!). Forstående at de er populære, da koniske diskanter ikke rækker enormt højt op. Når man så tænker på, hvad man benyttede af forst. på den tid, giver det jo god mening. Alt glider nemt ned. Selv et ordentligt knæk fra vinylen var næsten ikke hørbart. System Audio opkøbte for snart mange år siden alle eksisterende Peerless koniske diskanter i Dk. Senere opkøbte de et lager af dem i Indien. Det var modigt gjort(synes jeg), og respekt for det. Det viser bare den enorme spændvide, der er på området. En fordel ved koniske diskanter er selvfølgelig, at de kan række længere ned og "møde" mellemtonen. Det var den gang, alt kunne lade sig gøre og alt kunne sælges. Den går slet, slet ikke idag (synes jeg). Det hele knækkede helt over i 2008 med finanskrisen. System Audio fremstiller idag trådløse højttalere!!!!
Om gamle højttalere lyder bedre end de nyeste højttalere, afhænger helt af hvilken forstærker de bliver matchet med og hvilke omgivelser de skal matches med m.v. Er vi ikke bare forfærdelig forfængelige i Skandinavien?! Hvem gider glo på en Snell højttaler med en gang åndenød, uagtet hvor godt de end måtte spille?! Og Janteloven har altid ført an i DK. Dette på egen regning: Franske højttalere er altid for hårde i toppen. Tyskerne kan godt lide noget tilskud i præcens området. Her kan man tænke på Deutche Grammofon, som man også bliver stresset af at høre på i længden. Japanske højttalere er slet ikke relevante i DK osv. Hold dig til Danske højtt. og Hr.Jensen. Du kan roligt købe Sonus Faber højtt. da de er 80% danske (delefilter og enheder (de siger, at Italienerne ikke kan lave ordentlige delefiltre)). Englænderne laver fremragende højtt. og så falder navneskiltet af!
De bedste højttaler jeg har haft: B&W DM6 (den gravide højttaler). Bl.a. en meget fin evne til at forsvinde helt i lydbilledet. Den højtt. der har rykket mest: ProAc Response 3.5. Havde aldrig hørt dem inden jeg købte. Gode omtaler og jeg kunne lide, hvad jeg så: 2½-vejs i D'apolito opstilling og gule Kevlar basser. Blev overrasket da jeg så, at det var de sexede, gennemsigtige polypropelene membraner. Det gule jeg havde set på billederne var spejderen bagved membranen! De rykkede. Hvad der ikke rykkede, var specs på bagsiden. Frekvensomr. 20 Hz - 20.000 Hz. Jeg tænkte det må være +/-6 dB. Der findes vist 2 studier i denne verden, der har højtt.systemer der kan gå ned til 18 Hz indenfor en tolerance på +/-2 dB. Der hænger brækposer inde i studiet! Det burde ProAc se sig for gode til. Data er desværre helt kuldseglet.
Til slut, 2 af de mest velrenomerede højtt. (Rogers 3/5a og B&W 801) er helt umulige (men sande)datamæssigt. Rogers med en følsomhed på 83 dB. Kaldes også, den spillende effektmodstand. Legendariske da de er lidt udenfor konkurrence med det rigtige kraftværk (wattmæssigt) til at trække dem. B&W har en 12" basenhed, der er notorisk svær at drive. Ikke desto mindre har de stået i mange studier i mange år, mest kendt er Abbey Road studierne. Tankevækkende! Hmm, tjaaah!
ABBA er kendt for, at der ikke var nogen af Deres plader der blev udgivet før alle medlemmer havde hørt det gengivet det på en transistorradio eller en mindre Ghettoblaster. Rigtig smart, da de var helt bevidst om, at det var hvad der stod i 95% af alle hjem. Masser af tilskud af diskant, til pigerne og falsk luft mellem de udøvende og falsk rumtilsætning m.v. Det bliver en grusom oplevelse på et godt anlæg.
Indlæg rettet af Admin... Der skal være mellemrum efter komma, punktum, før/efter parentes osv. Ellers bliver det helt ulæseligt __________________ "How good it sounds,depends on where you`re sitting".
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6250
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dér tabte jeg s´gu sutten......
Det gjorde forfatteren vist også
Sikke da en kæmpeomgang vrøvl __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
skumflum Forum Bruger
Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 556
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke en stor forklaring kunne være nostalgisk tilbageblik på tidligere oplevelser.
Midt i 1990'erne brugte jeg alle mine penge og købte et sæt Dali 104 og NAD elektronik (som så mange andre). Dette var en voldsom opgradering i forhold til mine forældres gamle Technics receiver og reol B&O højtalere fra 1970'erne, som var flyttet ind på børneværrelset. I mine øre var det en åbenbaring og startede interessen for HIFI.
Jeg har sidenhen hørt Dali 104, og jo det er da ikke forfærdeligt, men hold da op en masse egenresonans og mudder i mellemtonen. Lidt som at gense en action film fra 1980'erne gennem voksenøjne (er 1979'er).
|
Til top |
|
|
Anders Petersen Udelukket fra forum
Tager en pause!
Bruger siden: 01 Juni 2016 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det. Det ville være rart hvis du ville uddybe det lidt nærmere. Jeg synes at det er meget generaliserende og katagoriserende. Hvad er det der er noget vrøvl? Jeg holder mig helt og holdent til emnet, modsat så mange andre. Denne tråd er super omfattende og vigtig og bliver selvfølgelig en kæmpe omgang.
Jeg kan dokumentere det hele og det kunne jeg også senest, da du himlede fuldstændig op over meget lidt og ønskede dokumentation for alt. Rend mig i dokumentationerne. Den gang, som nu anså jeg, at det var nærmest almen viden og nåede ikke en gang at sende nogen dokumentation, da tråden (heldigvis) blev lukket hurtigt. Der er ingen fordel ved at sætte ringkernetrafoer, som skal erstatte udgangstrafoerne, i en rørforst. Tværtimod. Og vedholder gerne, at jeg betragter det som en Gimmick.
Indrømmer gerne, at jeg var i det meget sarkastiske hjørne, den dag. Og beklager, hvis jeg har trådt nogen på manchetterne. Tråden omhandlede iøvrigt en LA Audio røreff.forst., netop med Toroidal kerner i stedet for de mere normalt brugte trafoer. At kalde det en kæmpe omgang vrøvl, hører ingen steder henne. Det er noget vrøvl!
Igen... indlæg rettet /Admin. Husk at benytte mellemrum efter komma og punktum, og før efter parentes (!) osv. Ellers bliver dine indlæg meget uoverskuelige __________________ "How good it sounds,depends on where you`re sitting".
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger
Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2888
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
@skumflum.
Mon ikke en stor forklaring kunne være nostalgisk tilbageblik på tidligere oplevelser.
Kunne sagtens forholde sig sådan for nogen der prøver huske tilbage.
Her i huset er det imidlertid stadig HT fra 1985 der spiller, og nostalgiske tanker skyldes udelukkende musikken.
Meen jeg kunne jo også bare være en ukritisk person.
Hvorom alt er, tjener de gamle bæster mig stadig på glimrende vis.
Lytter, af og til, på andre og nye anlæg (når jeg bliver inviteret), men synes ikke høre noget jeg ikke allerede kan høre
hjemme. (udelukker selvfølgelig ikke HT kan være bedre idag. Giver dog grundlaget for hvad jeg debaterer på)
|
Til top |
|
|
mulle Forum Bruger
Bruger siden: 22 December 2016 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4505
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk hedder Hasse i det virkelige liv... __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
mulle Forum Bruger
Bruger siden: 22 December 2016 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes bestemt, at forstærkere og højttalere i dag er langt bedre end for bare 20 år siden.
I min stue er det mest anlægget, der bestemmer hvor skabet skal stå. Her er stadig gulvtæppe, gardiner og store møbler, så akustikken har været den samme helt siden 80érne. Det har konen i øvrigt også, og hun har lært, at sådan er det.
I gamle dage (fra 80érne) var der, som i dag, virkelig langt mellem de meget kritiske lyttere. De fleste med lydører bor i dag med en akustik, der minder om en fra en gangtunnel, og de må ty til DSP og andet djævelskab, fordi flere frekvenser stikker helt af. Her hjælper en ret frekvenskurve fra anlægget ikke.
Jeg kan dog godt forstå, at nogle kan lide den lyd, de husker fra før i tiden. Mit lille anlæg nr. 2 har helt sikkert ikke en naturlig lyd, men det er fedt til en forandring.
|
Til top |
|
|
vaeggemose Forum Bruger
Bruger siden: 04 September 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine ører var bedre i de gode gamle dage, ligesom så meget andet __________________ Michael Kristensen
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger
Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1060
|
Sendt: 21 Februar 2022 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Music-Nerd Lukket konto
Eget valg!
Bruger siden: 04 Februar 2022 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 162
|
Sendt: 21 Februar 2022 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alting var bare bedre i gamle dage?
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger
Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2607
|
Sendt: 22 Februar 2022 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
mulle skrev:
Jeg synes bestemt, at forstærkere og højttalere i dag er langt bedre end for bare 20 år siden.
I min stue er det mest anlægget, der bestemmer hvor skabet skal stå. Her er stadig gulvtæppe, gardiner og store møbler, så akustikken har været den samme helt siden 80érne. Det har konen i øvrigt også, og hun har lært, at sådan er det.
I gamle dage (fra 80érne) var der, som i dag, virkelig langt mellem de meget kritiske lyttere. De fleste med lydører bor i dag med en akustik, der minder om en fra en gangtunnel, og de må ty til DSP og andet djævelskab, fordi flere frekvenser stikker helt af. Her hjælper en ret frekvenskurve fra anlægget ikke.
Jeg kan dog godt forstå, at nogle kan lide den lyd, de husker fra før i tiden. Mit lille anlæg nr. 2 har helt sikkert ikke en naturlig lyd, men det er fedt til en forandring. |
|
|
Nu kan en dsp løsning jo bruges til andre tin, det kan også bruge til at slippe af med de spoler, kondensator og modstande inde i ens højtaler. Det er bestemt positivt for lyden, i mange tilfælde. Dsp har også en anden fordel, den kan lige fjerne/ dæmpe hvis man har en diskant som lige er ved at flå en øre ud af hovedet, så man ikke behøver at have alle glatte overflader dække til. Som der tidligere er nævnt, intet kan stå alene .
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
jukuluff Forum Bruger
Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 410
|
Sendt: 24 Februar 2022 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det selvfølgelig en subjektiv vurdering om noget lyder godt. Når det så er sagt, tror jeg der en del overlevelsesbias i udsagnet.
De højtalere man stadigvæk lytter til, er dem der kan noget. Alle de mindre gode er for længst endt på lossepladsen.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|