Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 19:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forbedringer på den digitale kæde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 17 Februar 2022 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
ronnih skrev:
. Mit musik er en god blanding af Flac PÅ harddisken og Tidal Hifi (ikke mqa). Jeg er godt tilfreds med lyden, også fra Tidal, men de gange hvor vi har haft testet et lokal nummer fra serverens harddisk i flac, mod et Tidal nr i flac – så har der nærmest altid været enighed om at harddisk nummeret lød bedre. CD vs Streaming: For mig er der kun streaming, jeg elsker det faktum at jeg sidder med hele min musiksamling og lade mig inspirere – direkte fra sofaen. Det skal dog siges at jeg også har et rimeligt godt Vinyl setup, hvor jeg køber en del plader.


Har du prøvet Qobuz? Jeg havnede Tidal de første par år og lagde ud med at være rigtig godt tilfreds. Så blev jeg foreslået Qobuz, som jeg så prøvede, og det gik op for mig at jeg langsomt, altså ubevidst, var blevet mindre glad for lyden fra Tidal. Lyden fra Qobuz var som jeg huskede lyden fra Tidal den første tid.

Jeg har fortsat Tidal gennem vores Coop-medlemskab, og jeg bruger det fortsat ind imellem på min telefon. Synes nærmest forskellen er større der. Så jeg ved ikke om det er fordi Tidal efterhånden har fået MQA-ødelagt flere og flere af deres albums.


Jeg har kun prøvet QB kort hos en anden hifi kammerat - hvor vi prøvede det op mod Tidal - men det var udelukkende med musik hvor Tidal ikke havde ødelagt det med MQA, altså deres "rene" flac filer. Her var der (som jeg husker det) ikke den store forskel. Jeg prøver så vidt det er muligt at undgå MQA, og hvis der er musik jeg hører ofte - så ripper jeg den som regel til FLAC - og smider den på harddisken.
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 17 Februar 2022 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er en af dem, som Nørd refererer til i det første indlæg 😊

Jeg har været på en +10 år lang rejse, der startede da jeg købte min første USB/SPDIF konverter ca. 2011. Den
blev tilsluttet mellem min iMac og Monarchy M22C DAC. Jeg læste alle mine CD’ere ind på iMac’en og med
Audirvana som afspiller software, var lydkvaliteten hurtigt på niveau med mit Theta cd-drev og jeg har heller ikke
set mig tilbage siden 😊.

Min hovedkonklusion er (desværre), at det digitale set-up er utroligt følsomt – men heldigvis også, at det kan
bringes til at spille på utroligt højt niveau.

Allerede før 2011 havde jeg oplevet hvor meget det rigtige digitalkabelet kan betyde.
Efter at have haft 2-3 andre digitale kabler inde over, købte jeg et NLE 60 og blev totalt forbløffet over effekten
brugt mellem mit daværende Pioneer drev og Monarchy DAC’en.
Der var detaljer og nuancer, der bare trådte frem og helt naturligt flød ind i lydbilledet og jeg blev gang på gang
under ekstensiv lytning hevet ind i musikken pga nye detaljer i kendte numre.
Da jeg opgraderede mit Pioneer drev til Theta Pearl, var det en helt uventet, at NLE kablet overhovedet ikke
fungerede mellem Theta drev’et og Monarchy DAC’en og jeg måtte skifte tilbage til mit gamle coax-kabel. Ham
jeg solgte NLE kablet til skrev i øvrigt tilbage med samme oplevelse som min første - men synergien var der
åbenbart ikke ift. Theta drevet (uden jeg aner hvad årsagen kunne være).

Jeg har nu en dCS upsampler og DAC/pre, som blev anmeldt her på siden tilbage i 2003, hvor der bl.a. står:
”Det var egentlig sært, at cellistens negl på venstre hånds ringfinger ikke er klippet helt så langt ned
som de andre fingres negle” eller ”Nu kan alle faktisk høre, når Rigoletto synger fra et punkt to trin oppe af
stigen i den scene, hvor han lokkes til at klatre over muren til sit eget hus.” Sagt på godt gammeldaws dansk:
Den spiller allerhelvedes detaljeret, er overraskende musikalsk og er det bedste, jeg i min karriere som anmelder
har lagt øre til.


Og jeg må konstatere, at jeg kan høre stort set alle forandringer i den digitale kæde – på godt og ondt – nogle
gange med helt tydelig effekt og andre gange på et niveau, hvor jeg er i tvivl om det er indbildning og dermed
ligegyldigt.

Pt. er jeg endt på denne (LANGE) digitale kæde
Telenor-router ==> LAN kabel ==> Mesh I ==> wifi ==> Mesh II ==> LAN kabel ==> LAN Isolator ==> LAN
kabel ==> Uptone EtherRegen Switch (med ekstern Clock) ==> LAN Kabel ==> Innuos Zen mk. III ==> USB
kabel ==> Audio GD DI20 (med ekstern Clock) ==> BNC digi kabel ==> dCS Purcell Upsampler ==> XLR digi
kabler ==> dCS Delius DAC/PRE

Hertil kommer strømmen:
220V strøm fra ExactPower EP15A power conditioner incl. gode strømkabler.
DC -strøm:
- LPSU I til Telenor routeren
- LPSU II (dual output) til Mesh II (over LT3045 boks) og Uptone EtherRegen + ekstern Clock (over LT3045
board).
- PSU fra Uptone til Mesh I (kun fordi jeg havde den liggende).

Jeg starter beskrivelsen med Telenor routeren, da jeg oplever, at en LPSU på denne faktisk (og meget mod
forventning) også giver noget – så meget, at der er en LPSU på vej fra Kina til erstatning af den lånte.

Siden jeg fik min EtherRegen Switch i september, har jeg arbejdet en del med LAN kæden frem til Innuos’en og
sammen med EtherRegen, har dette har givet en betydelig fornemmelse af mere og mere ”sort baggrund”. Når
man hører det forstår man pludselig, hvad det betyder og det er svært at vende tilbage. Herudover også
forbedringer i tekstur, rumfornemmelse, baspræcision og udklingning.

Generelt har processen givet bedre og bedre lyd i den retning, der er beskrevet i dette klip fra en artikel om
upsampling med udgangspunkt i mit dCS:
When switching from 44.1khz to 96khz immediately the soundfield became wider, airier and more nimble. But
the typical square PCM sound remained evident. It’s not as if everything is suddenly analog. But when you switch
to 176.4khz something amazing happens: sound fills the room, so wide and deep that walls seem to have
disappeared. It is so airy, fluid and amazingly finely detailed that you’d swear that the cd player was changed for
a record player. ….. Voices really float as if attached to rubber strings in the room in front of you, not hammered
to the floor as they are with regular cd, but at the same time they are amazingly sharply focused. Together with
these amazing floating voices, comes a truly engulfing soundstage that wraps around you that makes you feel
like taking a warm foamy bath. And everything just lingers in the air, long notes continuing seemingly forever
instead of being cut off too soon. This is an effect I am familiar with only from playing lp’s.
……
When switching back to the original samplerate …… now it also sounds grey, small, narrow and frankly boring!
What’s more: whereas we previously found 16/44 to be fine, now it cannot be accepted anymore for its grey
boringness.


Det sidste har jeg oplevet adskillige gange: noget man syntes spillede rigtigt godt, lyder pludseligt skarpt og
rodet når man går tilbage….

I en tråd på et andet forum blev jeg spurgt til Innuos ift. iMac som afspiller, og da det nok er en god ide lige at
stoppe op en gang imellem, lavede jeg en A-B test – og jeg svarede dette:
I made an A-B test yesterday between my iMac and Innuos ZEN as source. It took some time to shift back to
the iMac, and I thought it sounded pretty OK and wondered if the ZEN was overkill. But shifting back proved I
was wrong. Less distance to the music, less flat, voices and bas better defined and in general more naturel and
“right” sounding.


Gennem de 10 år er der sket meget - f.eks. har jeg haft 5 forskellige USB/SPdif konvertere - og der har været en
del omveje og blindgyder.
Hvad er så highlights og findings (som jeg lige kan huske) fra denne proces udover køb af de dyrere
komponenter som Innuos, DI20 og EtherRegen?

- LAN kabler: lige efter jeg havde fået Innuos’en var RonniH forbi med noget af hans LAN udstyr (switch, kabel
mv), som vi prøvede mellem min daværende wifi-bridge og Innuos’en: hov hvad skete der lige der? Dagen efter
købte jeg et brugt Audioquest Carbon LAN kabel og senere skrev jeg dette i et indlæg i et andet forum: I was in
zen from first minute – I felt more calmness and magic in the music.
- Ekstern clock på Audio GD DI-20 (kostede få 100 kr.)
- Dyrholm USB kabel (ikke at det kom bag på mig at USB kablet betød noget – men dette var i en anden liga) og
herefter Dyrholm digi-kabler
- Generelt hvor meget strømforsyningen betyder
- LAN Bridge med god LPSU var noget dårligere end min TP Link Mesh med standard strøm
- der er forskel på afspillersoftware – i begyndelsen anvendte jeg flere forskellige, men de seneste år har jeg i
længere perioder anvendt Audirvana, Roon og nu Innuos egen afspillersoftware.
- Optiske routere ind efter Mesh II – teoretisk set godt og det kunne også høres – men det blev for rent og livløst
(og her betyder også LPSU’en meget!)
- ”Vel-anmeldte” LAN og USB kabler, der bare ikke leverede noget godt – måske manglede synergien bare som
med NLE kablet.
- Komponenter ”overhales” nogle gange af andre opgraderinger og mister betydning eller ligefrem trækker ned i
lydkvalitet. F.eks. har jeg haft både Uptone USB og senere ISO Regen inde over (begge kan i øvrigt anbefales
kraftigt!), men efter jeg fik min DI20, bidrog ISO Regen ikke rigtigt med noget mere. Samme oplevelse havde
jeg med AudioQuest Jitterbug, som jeg var rigtigt glad for i starten – men som efter andre opgraderinger
pludselig føltes som en lydmæssig prop.

Just my 5 cents (eller måske er det 10 😊)

Hvis du har brug for lidt inspiration, kan du se Hans Beekhuyzens oplevelser af forbedringer i det digitale på hans
Youtube kanal – start med den første anmeldelse af SOTM SMS 200 fra oktober 2016.
Darko har også en god video med en anmeldelse af Innuos ZEN MK. III, der kommer lidt omkring.   
Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 17 Februar 2022 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

bech skrev:

Pt. er jeg endt på denne (LANGE) digitale kæde
Telenor-router ==> LAN kabel ==> Mesh I ==> wifi ==> Mesh II ==> LAN kabel ==> LAN Isolator ==> LAN
kabel ==> Uptone EtherRegen Switch (med ekstern Clock) ==> LAN Kabel ==> Innuos Zen mk. III ==> USB
kabel ==> Audio GD DI20 (med ekstern Clock) ==> BNC digi kabel ==> dCS Purcell Upsampler ==> XLR digi
kabler ==> dCS Delius DAC/PRE
.   


Interessant at høre om din rejse. Også at wifi lyder bedst hos dig. Selvom jeg kører EoP, så lyder det stadig bedre end wifi, også
selvom jeg satte en wififorstærker op så der kom fuld blæs på hastigheden. Og virkelig interessant - og irriterende - at
strømforsyningen til routeren gør en forskel

Hvad er det for en LAN-isolator du har?
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 17 Februar 2022 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

ronnih skrev:
Encore skrev:
ronnih skrev:
. Mit musik er en god blanding af Flac PÅ harddisken og Tidal Hifi (ikke mqa). Jeg er godt tilfreds med lyden, også fra Tidal, men de gange hvor vi har haft testet et lokal nummer fra serverens harddisk i flac, mod et Tidal nr i flac – så har der nærmest altid været enighed om at harddisk nummeret lød bedre. CD vs Streaming: For mig er der kun streaming, jeg elsker det faktum at jeg sidder med hele min musiksamling og lade mig inspirere – direkte fra sofaen. Det skal dog siges at jeg også har et rimeligt godt Vinyl setup, hvor jeg køber en del plader.

Har du prøvet Qobuz? Jeg havnede Tidal de første par år og lagde ud med at være rigtig godt tilfreds. Så blev jeg foreslået Qobuz, som jeg så prøvede, og det gik op for mig at jeg langsomt, altså ubevidst, var blevet mindre glad for lyden fra Tidal. Lyden fra Qobuz var som jeg huskede lyden fra Tidal den første tid. Jeg har fortsat Tidal gennem vores Coop-medlemskab, og jeg bruger det fortsat ind imellem på min telefon. Synes nærmest forskellen er større der. Så jeg ved ikke om det er fordi Tidal efterhånden har fået MQA-ødelagt flere og flere af deres albums.

Jeg har kun prøvet QB kort hos en anden hifi kammerat - hvor vi prøvede det op mod Tidal - men det var udelukkende med musik hvor Tidal ikke havde ødelagt det med MQA, altså deres "rene" flac filer. Her var der (som jeg husker det) ikke den store forskel. Jeg prøver så vidt det er muligt at undgå MQA, og hvis der er musik jeg hører ofte - så ripper jeg den som regel til FLAC - og smider den på harddisken.



Nu har jeg ikke fidus til AB-tests med hurtige skift. Jeg er nødt til at lytte over et par dage for at kunne høre om der er forskel og hvilken karakter forskellen har, og det er navnlig ved længere tids lytning at forskellen gør sig gældende. Jeg er enig ked det norske magasin der skrev T man med Qobuz ikke bliver lyttetræt efter et par timer på samme måde som med Tidal. Og så synes jeg også at lyden generelt er mere sprød på Qobuz, pudsigt nok mest tydeligt når jeg lytter i mine BT earbuds fra telefonen

Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 18 Februar 2022 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
bech skrev:

Pt. er jeg endt på denne (LANGE) digitale kæde
Telenor-router ==> LAN kabel ==> Mesh I ==> wifi ==> Mesh II ==> LAN kabel ==> LAN Isolator ==> LAN
kabel ==> Uptone EtherRegen Switch (med ekstern Clock) ==> LAN Kabel ==> Innuos Zen mk. III ==> USB
kabel ==> Audio GD DI20 (med ekstern Clock) ==> BNC digi kabel ==> dCS Purcell Upsampler ==> XLR digi
kabler ==> dCS Delius DAC/PRE
.   


Interessant at høre om din rejse. Også at wifi lyder bedst hos dig. Selvom jeg kører EoP, så lyder det stadig bedre end wifi, også
selvom jeg satte en wififorstærker op så der kom fuld blæs på hastigheden. Og virkelig interessant - og irriterende - at
strømforsyningen til routeren gør en forskel

Hvad er det for en LAN-isolator du har?


LAN Isolatoren er en EMO EN-70E – jeg læste om den i et andet forum…

Jeg har ikke testet kablet ift. wifi, da det ikke rigtigt er muligt at kable til mit anlæg.
Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 18 Februar 2022 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg godt se at de dejlige Aalborg-drenge Ronnih og Nørd er gået helt bananas med deres digitale setups efter jeg forlod Nordens Paris.

Jeg har bevæget mig rundt i et lavere ambitionsniveau og har der ligesom Øpsie oplevet god forbedring ved at erstatte Switchmodes med Lineære PSU på DAC og Streamer.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 18 Februar 2022 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Så tog vi lige et digital "sanity tjek" på mit setup - hvor de sidste 3 års erfaringer blev afprøvet på een aften. Superhyggeligt og spændende ;O)

Udgangspunktet blev mit oprindelige setup i helt basistrim:
- Roon Core på en bærbar
- Google Wifimesh
- Noname cat5 LAN kabel
- SotM sMs 200 streamer med standard strømforsyning
- Dyrholm USB kabel
- USB indgang på Accuphase DAC 50 board
- Accuphase E-213

I basistrim var lyden fin - men med vægt på og lidt hårdhed mellemtonen samt manglede tyngde i bassen. Desuden manglede lyden størrelse og rumfornemmelse.

Generelt vil jeg sige, at ændringer, som giver renere strøm til de digitale komponenter og renere signal (som at fjerne størmdelen fra USB signaler og isolere støj på LAN kabler) GENERELt giver en anden slags forbering end at skifte signalkabler og højttalerkabler.

Hvor udskiftning af kabler ofte bliver en personlig smag om for og imod - giver den de første typer generelt en entydig forbedring - hvor der bliver mere ro, mere naturlig klang og tydeligere bas.

For at nævne de ting. som havde størst indflydelse på lyden i rækkefølge.
- Skift fra USB indgang på boardet til dedikeret SPDIF (AudioDG)
- Linær strømforsyning på SotM
- Isolering af LAN kabel (passivt og aktivt via EtherRegen)
- Bedre LAN Kabel
- Isolering af USB strøm til SDPIF
- Linær strømforsyning på SPDIF

Desuden viste det sig at have stor indflydelse på lyde at:
- Fjerne strømmen til den bærbar PC (Roon Core) fra samme strømgruppe som resten.
- Flytte strømmen Google wifi mesh til en anden strømgruppe end resten

Det skulle vi nok have gjort fra starten :O)

Samlet set voksede lyden mange procent i størrelsen (højde, bredde, dybde) og blev mere frigjort fra højttaleren. Samtidig kom der væsentlig mere naturlighed og kraftigere bas.
Alt i alt lød det sgu meget godt

Næste skridt er at arbejde helt ind til benet - og lave setuppet så enkelt som muligt.
Men en Onebox løsning bliver det vist ikke

Hilsen

Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 18 Februar 2022 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Nu kan jeg godt se at de dejlige Aalborg-drenge Ronnih og Nørd er gået helt bananas med deres digitale setups efter jeg forlod Nordens Paris.

Jeg har bevæget mig rundt i et lavere ambitionsniveau og har der ligesom Øpsie oplevet god forbedring ved at erstatte Switchmodes med Lineære PSU på DAC og Streamer.


Hej Thue!
Vi skal jo have noget at gå op i - nu hvor vi efter alt for mange år, endelig er færdige med vores højtalere :). Du er iøvrigt altid velkommen til at komme forbi til et lyt - hvis dine veje fører dig til 9000!
vh Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 18 Februar 2022 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hej Nørd!
Nu deltog jeg desværre ikke i går, men fedt at i kom videre med at "tweake" den digitale del.
Jeg tænker at du måske kunne undvære et par dimser - ved at få trukket et netkabel, er det ikke muligt at gøre i kælderen?
Ellers lyder det til at du er kommet videre.

Hvis du planlægger at køre roon fast - så kunne du jo overveje at sætte en mindre server/nat til at køre - hvor du så har din "harddisk" musik,
evt. i et andet rum.

Glæder mig til at høre umami i kælderen :D
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 19 Februar 2022 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

@Nørd: Tak for en spændende aften i torsdags! - speed dating i den digitale verden.. :)

Lige et stemningsbillede



Vi var vidt omkring.

Mine indtryk i kronoloisk rækkefølge (håber, det er til at følge og gennemskue de enkelte tilføjelser):

- Konfig 1: Lineær strøm på sotm sms-200 (Paul Hynes SR4T): Stor forskel i forhold til den medfølgende strømforsyning: Åbnede virkelig op, hvor den medfølgende fik det hele til at lyde indeklemt og mellemtone-fokuseret. Mere naturlighed i klang og udklingning.
- Konfig 2: + Audioquest og lan-isolator: Fin forbedring, mere ro og naturlighed, bedre plads til "det hele"
- Konfig 3: + Optiske LAN-isolatorer (tp-link MC et eller andet): Gav mere ro og bedre udklining af instrumenter, men måske lidt for meget "slam"? Ikke entydigt positivt efter min mening.
- Konfig 4: + Lineær strøm på den ene optiske LAN-isolator: Argh.. det kunne man altså godt høre. Bedre klang og udklingning, men faktisk endnu mere "slam". Ikke entydigt positivt.
- Konfig 5: + EtherRegen med lineær strømforsyning men uden optiske lan-dimser fra Konfig 3: Klar forbring at fjerne de optiske dimser og erstatte med EtherRegen, men synes ikke, det gav den store forbedring i forhold til bare at køre med lan-isolator og audioquest-kablet, men blødte tingene lidt op måske - vi var flere gange fremme og tilbage , gav lidt "rundere" anslag, måske forbedringen ville have været større uden lan-isolator og audioquest-kablet?
- Konfig 6: + Optiske LAN-isolatorer "inden" EtherRegen: Bedre styr på bassen, mere slam og bedre udklingning. Fin forbedring, der passede godt ind.
- Konfig 7: Sbooster VBus2: Virkede ikke - Accuphase'ns DAC-board kræver 5 volt pin for sync :(
- Konfig 8: + AudioGD usb-s/pdif inden accuphase'ns DAC-board: Rigtig fin forbedring på naturlighed og mindre "digital" klang. Forbedring i bas og udklingning.
- Konfig 9: Lineær strøm på AudioGD usb-s/pdif: Fin forbedring, mere slam i bas og bedre udklingning. Men her blev det i mine ører også for meget slam, og for pågående "forkant".
- Konfig 10: Ud med de optiske dimser: Klart bedre: mere naturlig forkant, mere naturlig udklinging og bare nemmere/rarere at lytte til. Endnu en justering i retning af mere naturlig klang og udklining. Nået hertil, så var det entydigt bedre i mine ører uden de optiske dimser! Men sjovt, de i nogle sammenhænge gør noget godt.
- Konfig 11: + SBooster VBus2: Lille forbedring i retning af en Opblødning af forkant/anslag, der giver plads til flere detaljer og nuancer. Men man skal vist høre godt efter. Bedre tekstur især i bassen. Rykker ikke ved balance/lyst/mørkt

Til sidst, da vi rullede tilbage, flyttede vi som Nørd nævnte strøm til laptop og mesh væk fra den skinne, som LPS'en til SOtM-streameren sad i, og det gav bestemt en hørbar forbedring. Og sjovt nok, så var der efter vi fjernede disse to "syndere" mindre forskel på både EtherRegen og LAN-isolator/Audioquest frem for et standard hvidt LAN-kabel. Giver bestemt stof til eftertanke

Det er cirka sådan som jeg oplevede justeringerne. Overordnet var det især lineær strøm på SOtM'en og tilføjelsen af Audio-GD'en, der stod ud for mig som de største forbedringer på aftenen. Og så da vi flyttede laptop og netværk væk fra strømskinnen på vej tilbage...

Så din nuværende 'basic' konfiguration med lineær strømforsyning på SOtM'en og ditto på AudioGD'en med standard LAN-kabel synes jeg faktisk kom til at lyde ret godt i sammenligningen med hvor vi startede! Tænker, du skal blive her lidt, inden du kaster dig ud i flere forbedringer
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 19 Februar 2022 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

En proces med så mange korrektioner, tilføjelser og rettelse bliver let en “lap på lap og klud på klud” løsning, hvor man hen ad
vejen mister kontrollen med hvad der virker og hvad der ikke virker.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 19 Februar 2022 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

+1

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 19 Februar 2022 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
En proces med så mange korrektioner, tilføjelser og rettelse bliver let en “lap på lap og klud på klud” løsning,
hvor man hen ad
vejen mister kontrollen med hvad der virker og hvad der ikke virker.


Jeg fik helt samme tanke, og jeg tror ikke karakteristikaene for de enkelte ændringer kan gentages. Er der ikke også den fælde,
at når man sidder flere samme og skal "teste" tvinger man sig til at skulle komme med en udtalelse om en ændrings resultat?
(Og man kan måske ikke høre nogen ændring)

Nå, men mit indlæg lever ikke op til trådstarters krav, udover at jeg har prøvet ændringer som jeg TROEDE på kunne høres, men
som jeg efterfølgende så eftertrykkeligt oplevede at det kunne jeg ikke, så jeg holder mig væk.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 19 Februar 2022 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker ikke, I skal se vores eksperiment som et seriøst eksperiment, mere for sjov i et forsøg på lidt at afprøve, hvilke
elementer der havde stor effekt, mindre effekt, ingen effekt eller negativ effekt. Nu har bech og jeg jo samlet dimser sammen
gennem flere år med varierende succes. Så mere en sjov aften, nu vi havde muligheden med MANGE forskellige dimser - også
for at få en fornemmelse af den enkelte dims bidrag

Anker omkring manglende grundighed kan bestemt være berettiget Og jeg tænker, at Nørd bestemt skal evaluere dimserne
mere grundigt og mere isoleret inden et fremtidigt køb.

Vores grundlæggende eksperiment handler også mere om den totale forbedring af alle led i kæden, snarere end den stærkt
subjektive, korte evaluering af det enkelte skridt.

Og den samlede forbedring er i mine ører betragtelig
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Kaj. skrev:
En proces med så mange korrektioner, tilføjelser og rettelse bliver let en “lap på lap og klud på
klud” løsning,
hvor man hen ad
vejen mister kontrollen med hvad der virker og hvad der ikke virker.


Jeg fik helt samme tanke, og jeg tror ikke karakteristikaene for de enkelte ændringer kan gentages. Er der ikke også den fælde,
at når man sidder flere samme og skal "teste" tvinger man sig til at skulle komme med en udtalelse om en ændrings resultat?
(Og man kan måske ikke høre nogen ændring)

Nå, men mit indlæg lever ikke op til trådstarters krav, udover at jeg har prøvet ændringer som jeg TROEDE på kunne høres, men
som jeg efterfølgende så eftertrykkeligt oplevede at det kunne jeg ikke, så jeg holder mig væk.


Som svar til både hifigen og Kaj:

Faren er der bestemt.
Men hvis man ikke afprøver ting og er åben for, at der KAN være en forskel - uanset om det trækker i den rigtige retning eller ej
- kommer man jo aldrig videre.

Sådan en aften er man jo nødt til at have en rækkefølge. Men vi regner med at gentage tiltagene endnu en aften i en anden
rækkefølge belært af sidste torsdag. Så bliver vi lige et tak klogere (eller mere forvirret).

Og det bedste af det hele er, at det slet ikke gør ondt at prøve - det er faktisk sjovt.

Ideen med denne tråd er at dele vores erfaringer med at rigtig mange ting betyder noget i et streamings setup.
Det er ikke nok at købe en dyr boks og så tro at man har hørt det yde sit bedste. Langt fra.

De forskelle vi har hørt - betyder bl.a. at ingen af os overhovedet har tænkt på at skifte f.eks. forstærker eller DAC - fordi de
forskelle vi oplever ved små forbedringer i den digitale frontend bare er mange gange større end at poste penge i de traditionelle
komponenter.
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 01 Marts 2022 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jeg købte inspireret af bech et Audioquest Carbon LAN kabel til afløsning af et skærmet cat. 6 LAN kabel. Så tog jeg ned til min hifi-pusher for at sammenligne dem med Nordost Blue Heaven og Nordost Heimdal. Mens mit setup rummer en audiofil Ethernet switch mellem router og streamer, så kørte vi direkte fra router til forstærker. Mit setup har en Primare Pre60+A60, mens setupet, vi testede på, var Primare I35. Mne højttalerkabler er NLE51, mens vi lyttede til Nordost Heimdal, begge forbundet til Dynaudio Confidence 50. Testmusik var Frank Zappas Apostrophe i Masterkvalitet fra Tidal.

Lytteindtryk. Testanlægget med cat 6 kablet lød dårligere end derhjemme. Ikke så mærkeligt, da der i testanlægget ingen switch var, ligesom mit forstærkergrej er bedre end testgrejet. Så kom Audioquest Carbon på, og der var lyden mindre diffus og mere præcis. Nordost Blue Heaven gav yderligere noget, mere krop og større præcision. Nordost Heimdal gav mere af det samme - ingen tvivl.

Så konklusionen er, at nu kører jeg med Audioquest Carbon et stykke tid, og så rykker jeg op i Nordost Heimdal. Man (jeg) kan høre forskel på LAN kabler, hvis anlægget er tilstrækkeligt godt.

Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 01 Marts 2022 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Det var ikke et cat 6 label, men et cat 8 kabel, jeg havde. Det gør ikke historien dårligere.
Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 01 Marts 2022 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Spændende erfaringer, du har gjort dig, Jens!

I aftes havde vi endnu en testrunde, denne gang hos mig. Fokus var netværksudstyr, herunder LAN-kabler, isolatorer og switch
med LPS. Sjovt nok, så var også Audioquest Carbon i bunken

LAN-kabler + isolatorer har vi prøvet før, men nyt var isolator fra acoustic revive. Men fokus for aftenen var mere at prøve switch
(med oxco clock) og LPS af hos mig og høre, hvad den kunne gøre mellem mit Google Mesh og SOtM-streamer.



I mine ører var det bestemt en hørbar forskel. Forskellen kan bedst beskrives som "fjernelse af skarphed" - i den direkte
sammenligning, så har lyden nogle skarpheder og forkanter på anslag bliver markeret. Med switch'en forsvinder disse
skarpheder fuldstændigt og anslagene bliver rundere uden at miste punch. Ved ikke, om det giver mening?

Hvor meget man så vil vægte denne forskel er så en anden sag.. jeg kan da i hvert tilfælde regne ud, at det bliver en dyr sti at
betræde
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 01 Marts 2022 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Er det SC fiber i har brugt?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 01 Marts 2022 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Øpsie, hvilken lineær strømforsyning forsyner Uptone EtherRegen? Hvad gav det, og hvor køber man den?
Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes