Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Status på de fysiske medier? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hej alle. Jeg følger lidt div. musik og hi-fi "youtubere" samt websider som hi-fi choice, what hi-fi osv. Jeg kan godt lide at følge
lidt med i hvad andre unge, voksne og modne går op i if. t. hi-fi og musik, samt hvorfor de vælger som de gør.

På tværs af landegrænser er der mange fællesnævnere: Udstyr og lyd er bestemt af musik smag, forkærlighed for bestemt
lydkarakteristik, økonomisk prioritering og selvfølgelig indkomst. De fleste streamer musik . Nogen som en integeret del, andre
sådan lidt "ved siden af" ala lytte til radio. Hvilket jo ikke er anderledes end folk som ikke deler vores hi-fi interesse.

Men det jeg har bemærket inden for hi-fi/ musik verden er, at hvor der for bare et par år siden overvejende var fokus på vinyl
og pladespillere, er det som om kasettebånd og CD'er begynder at få samme fokus. Flere nye videoer og artikler dukker op.

Det er som om der bliver ved at være et behov for også yngre at have et "forhold" til sin musik. Fælles er at man finder
streaming alene for diffus.
Jeg bemærker, at der bliver ved at komme nye el. opdaterede pladespillere på markedet, særligt i prislejet under de 5000 kr.
ca.
Der er nu også kommet gang i direkte drev og fuld-automatik. Hvilket jeg ser som at vinyl igen er blevet for alle som har lyst
og ikke kun for hipstere og hi-fi entusiaster.

Nyt og brugt vinyl er nu et lidt dyrt luksus produkt, som man under sig selv at købe. Modsat nye og brugte CD'er og
kassettebånd, som er den lidt "billigere" og nemmere tilgængelige mulighed både i køb, samt if. t. apparaterne.
En brugt CD afspiller el. båndoptager er til at betale, selv for en i god kvalitet.

Så jeg tror, at nu har vinyl fundet sit leje og "publikum". Det vil sikkert ligge stabilt der nu og tiltale få nye tilkommere.

Jeg tror at CD'en er på vej til et comeback i samme skala som vinyl for 10-12 år siden.
Jeg tror at kasettebåndet for nogle unge vil være hip , "det nye sort", men ikke brage igennem.

Om nogle år vil man så se et skift igen. Jeg tænker at selve behovet for et "fysisk forhold" til sin musik, vil være der mange år
endnu. Det vil bare skifte i format med mellemrum

Hvad tænker eller oplever I andre? Det behøver ikke bunde i statistik og den slags. Mere hvilke tanker I gør jer om emnet
fysiske medier som jeg skriver om.
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hej Music-Nerd!

For nogle år siden, solgte jeg hele min CD-samling for en slik.
Jeg havde lagt alt på min HD og betjente det via en app….syntes, det var superfedt.

Samtidig latterliggjorde jeg alle, der stadig havde CD’er og fortalte dem, hvor håbløst umoderne de var.

Så en aften for et års tid siden, sad jeg og tænkte på, hvorfor min interesse for musik var dalende. Jeg kom til den konklusion,
at jeg manglede “noget i hånden”.
Jeg købte en pose med et par hundrede CD’er for 200 Kr. og så var jeg igang igen.
En Lyngdorf CD-afspiller blev fundet til en fair pris og nu er jeg tilbage igen, Jeg hører mere musik, end jeg har gjort i mange år
og det er virkeligt fedt!

Nu leder jeg konstant efter musik på Discogs og oplevede også det utrolige, at gå ind i Badstuerock og købe en ny skive til fuld
pris….det er mange år siden!

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 20 Februar 2022 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej Michael
Fed historie. Du rammer jo præcis ind i det som musik på et fysisk medie giver: En taktil oplevelse som forstærker glæden ved
musik lytningen. Samt glæden ved at afsøge nettet og/el. butikker efter nyt og spændende el. et særligt album man har udset
sig. Nogle af mine CD og LP'er har en sådan "historie" knyttet til dem, som jeg husker hver gang jeg tager et album frem: "Den
CD købte jeg på den 1. tur til London, den her fandt jeg i en genbrug vildt billigt" osv. Det var sådan det var engang og noget
man måske ikke vidste man savnede, før man sidder og kun trykker på en app? Jeg streamer ikke musik, men vi streamer kun
TV, så jeg er helt med på det fede ved et stort udvalg ved streaming også af musik.
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 21 Februar 2022 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeps , jeg har vinyl , kasetteafspiller , minidisk og hifi video stående , der er ikke noget som at gå på loppemarked og ose bånd og vinyler.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 21 Februar 2022 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

og cd afspiller selvfølgelig .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 21 Februar 2022 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Har så sent som i ferien taget konsekvensen af at jeg 99,9 procent af tiden hører musik via streaming eller vinyl og
derfor sat 12-1400 cdere i kælederen til bedre tider,-)


__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2699
Sendt: 21 Februar 2022 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Fysiske medier handler primært om hvor og hvordan man opbevarer sin indkøbte musik. Hvor tilvalg og fravalg af en givet medie
styres af hvad der er praktisk og for nostalgikere føles rigtig.

At kunne tage musikken med sig er for flertallet over tid medvirkende i valget mellem vinylskiver, CD, musik på egen harddisk og
netadgang til en streamingtjenestes server. Det er jo ulig enklere at koble sig på nettet end at håndtere LP’er, CD’er,
cassettebånd og hvad har vi. Memorykort og USB Stick for de må jo også kunne betragtes som fysiske medier.

Jeg husker en episode fra CD’ens barndom hvor jeg sammen med en kunde studerede en CD skive. “Er det ikke fantastisk, at
begge sider af en LP kan være på den ene side af denne”, mens han beundrende vendte og drejede skiven i projektørlyset.

Og så ved jeg ikke hvad der gik af mig? “Egentlig er det ikke så fantastisk, for om ti år måske står vi med en lille kasse på
størrelse med en tændstikæske, indeholdende en hukommelse, batteri og via en taktgenerator henter vi data ud af
hukommelsen og spiller musikken derfra”.

Det var længe før IPOD og MP3 afspillere overhovedet eksisterede.

Jeg fylder 68 næste gang. Har forlængst sagt farvel til fysiske medier - undtaget harddisk, som også udfases på et tidspunkt,
forestiller jeg mig. Min fornemmelse er at de traditionelle fysiske medier dør sammen med os. Måske bortset fra nostalgiske
samlere som der til enhver tid er nogle, som søger tilflugt i.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 21 Februar 2022 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Nogle søger tilflugt i materien, det materielle. Andre er mere eteriske. Egendom på forskellige planer. Men kroppen vil også have sit
tilfredsstillet. Taktilt som nævnt, Lyde er vel nærmest taktilt. Men......live er vel det det drejer sig om. Samlere er der altid til.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 21 Februar 2022 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Kaj, jeg vill have givet dig ret, hvis det ikke var for alle de (meget) unge mennesker, der står i køen i pladebutikkerne.

Jeg tror, der går en genration mere

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 28 Marts 2022 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Der er da hvert fald et andet marked for CD og interesse for lyd end hi-fi- og high-end. En FM-DAC receiver med rør, CD drev og div. digitale input til ca. samme pris for en smartphone og lille bluetooth HT. Det ligner et produkt til den som vil have en mere nærværende oplevelse ved casual listening , frem for bare telefon og en enkelt HT. Et par reol HT og man har et fornuftigt musik anlæg. Så jeg tror ikke at vi midaldrende og halv-gamle hi-fi entusiaster er de sidste til at holde liv i de fysiske medier.

Jeg kan se at nye CD udgivelser og køb de sidste par mdr. også bliver mere udbredte uploads af hi-fi og musik interesserede you-tubere.

Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 03 April 2022 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
Har så sent som i ferien taget konsekvensen af at jeg 99,9 procent af tiden hører musik via streaming eller vinyl og
derfor sat 12-1400 cdere i kælederen til bedre tider,-)


Gem dem, og så kommer de nok tilbage i stuen inden længe. For CDer er kernen i rigtig manges musik interesse. Har selv 1000+ på reolen
og måske 1500 i arkiv.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes