Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 22:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktiv sub til forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1537
Sendt: 04 Marts 2022 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Min Denon forstærker (alm. stereo model) har preout til en effektforstærker. Jeg vil prøve at tilslutte en aktiv subwoofer til mit setup, men
hvilken måde at tilslutte er bedst?

Preout består jo at både L/R udgang, så vil det være bedst at finde en sub med L/R indgang og bruge begge ind- udgange i hver enhed?

Eller blot trække et mono signal?

Håber forklaringen giver mening :)
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 04 Marts 2022 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Køb to subs? Det giver det bedste resultat.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 210
Sendt: 04 Marts 2022 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Tænker at pre-out vil fungere fint til den sub du køber. Så skal begge phonokabler sættes i eller samles via et adapterkabel (2>1)
2 stk subs fordeler baslyden bedre, ja, og de kan sagtens forbindes til din pre-out også. Så et kabel til hver sub.
Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 05 Marts 2022 kl. 06:27 | IP-adresse registreret  

Brug 2 subwoofere Så behøver de heller ikke at være helt så store. Men det kommer også an på hvor stort resten af dit system er og samtidig hvor højt du ønsker at spille.

Jeg tænker ikke at du har måleudstyr osv. Så du skal til at eksperimenter lidt. Mange har beskyldt subwoofere for at være noget djævlens værk, i langt de fleste tilfælde fordi de ikke er justeret korrekt i forhold til et givent setup/rum eller fordi der har manglet den rette EQ.

Fortæl gerne lidt mere om dit rum, placering af udstyr og dine muligheder for plads, budget, ønkser osv.

Har du f.eks et typisk rektangulært rum, hvor fronterne står i hvert hjørne i den ene ende. Så placer en subwoofer i et af hjørnerne, f.eks det højre og giv den R out-puttet. Sæt så en subwoofer diagonalt i rummet, gerne lidt mere frit bag din lytteposition - noget man skal eksperimentere lidt med.

Nu skal du så til at lege lidt med fasen og volumen bag på hver subwoofer i forhold til eksisterende stereosystem, for at opnå den balance der i sidste ende kommer til at give dig en meget bedre bas

Hvis du deler under ca. 100Hz og lader dine fronter spille som de plejer, så får du bas fra 4 forskellige steder, hvilket ved den lange bølgelængde - som man har ved lave frekvenser - gør at du vil få en meget mere jævn bas i rummet. Det kan drille lidt, men når det virker, så virker det vildt godt


Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Anders Petersen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 01 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 05 Marts 2022 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Ikke helt rigtigt.Een har beskyldt dsp for at være noget djævelskab.


__________________
"How good it sounds,depends on where you`re sitting".
Til top Vis Anders Petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders Petersen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 06 Marts 2022 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Jeg havde ikke nogen specifikt i tankerne da jeg skrev det. Jeg forsøgte blot at give det en lidt humoristisk drejning, i den forstand at alt inden for hifi  kan drille, hvis det ikke bliver gjort efter forskrifterne eller teorierne ikke bliver fulgt nogenlunde.

Indtil engang i 2010 eller der omkring, stod der stadig i f.eks. i flere hifi magasiner, at subwoofer var noget man kun brugte til hjemmebio og bestemt ikke egnede sig til stereo eller seriøs lytning. Dette er efterhånden blevet manet i jorden flere gange og flere må nærmest sande at det nærmest er umuligt at få rigtig god bas, uden at bruge subwoofere og EQ.

Det skal dog siges, at man i nogle tilfælde, kan finde rum og indretninger der tillader fornuftig bas i flere sammenhænge. Men forskellen er, at med minimum 2 subwoofere og lidt EQ, så kan man nærmest garantere god bas i langt de fleste lytterum. Hvilket er en langt større succes-rate, end at prøve at finde det bedste kompromis, ved at flytte højttaleren 5cm frem eller tilbage i forhold til lytteposition og andre forhold.

Så mit ordvalg var en slags forsøg på at give emnet en blødere og mere spiselig indfaldsvinkel til et efterhånden kendt og meget velbeskrevet og gennemtestet emne, som nærmest ikke har eksempler på beviser for det modsatte   Det skulle dog helst ikke handle om hvad de fleste ønsker at gøre eller hvad de fleste ønsker at have stående - udseende, plads, budget og alt det der - men derimod give trådstarter et mere objektivt grundlag til at bedømme sine valg, uafhængigt af hvad jeg eller andre helst ville gøre.

Jeg bør kun rådgive ud fra hvad jeg mener der beviseligt kan lade sig gøre - men inde for de rammer som han ønsker. Så er jeg jo mest tro mod os begge
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1537
Sendt: 07 Marts 2022 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke mulighed for at køre med 2 subs og iøvrigt slet ikke hvad spørgsmålet gik på ;)

Men det lyder til at jeg bør trække et mono signal fra den ene preout udgang på forstærkeren og så bruge en Y-splitter som tilsluttes begge
indgange på subben?

Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 07 Marts 2022 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Køb en Sub hvor det forstærket signal kan forbindes på Sub og via korrektionsforstærker, indbygget i Sub, kan reguleres i
amp og frekvens og derfra tilsluttes HT
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 07 Marts 2022 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Du kan bare kører et stereo signal i sub, hvis den har dobbelt indgang. Y-splitter er ikke nødvendigt, med mindre andet er
beskrevet i manualen.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 08 Marts 2022 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:
Jeg har ikke mulighed for at køre med 2 subs og iøvrigt slet ikke hvad spørgsmålet gik på ;)

Men det lyder til at jeg bør trække et mono signal fra den ene preout udgang på forstærkeren og så bruge en Y-splitter som tilsluttes begge
indgange på subben?


Det fungere bare meget bedre Men fred med det
Bas er for det meste i mono, så det gør sjældent så meget Køb helst en sub med en form for EQ.... det giver dig langt de bedste muligheder for at tilpasse den til rummet, hvis du sætter den i et hjørne. Hvis den kan stå lidt mere frit, men stadig op ad en væg, så kan du nogle gange slippe med at justere alt for meget.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes