Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør- & SS forstærker samtidig (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
GrandmasterB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2021
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 07 Marts 2022 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt en Synthesis Roma 510AC rørforstærker, som jeg har koblet en CDP til. Det er min første rørforstærker. Jeg har en Yamaha A-S1100 forstærker stående, og jeg kan se, at rørforstærkeren har en Pre Out.

Er det rigtigt forstået, at jeg kan koble CD spilleren til rørforstærkeren og et kabel fra Pre Out til CD-In i min Yamaha, så jeg har begge forstærkere kørende på samme tid? Jeg tænker, at mine Dali Rubicon så skal kobles til min Yamaha?

Til top Vis GrandmasterB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GrandmasterB
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 736
Sendt: 07 Marts 2022 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Har Yamaha'en ikke en Main In (den er beregnet til det), så brug den, men ja der vil komme lyd igennem CD, Tuner, AUX indgange. Det vil
lyde underligt hvis der er en Phono indgang ;-)

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
GrandmasterB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2021
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 08 Marts 2022 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Jo, den har en Main in

Der står ellers i manualen, at Bias Adjustment skal justeres manuelt for hvert enkelt rør. Betyder det, at den skal på værksted hver gang man skal skifte rør ?
Til top Vis GrandmasterB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GrandmasterB
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Marts 2022 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart skal den som minimum forbi forhandleren ved skift af udgangsrør (de store rør), da justering af bias foregår fra bunden inde i kabinettet, via et eksternt voltmeter...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 10 Marts 2022 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Men...hvad vil du opnå med dette?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 10 Marts 2022 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger skrev:
Men...hvad vil du opnå med dette?


Den gode lyd fra rør og den gode effekt fra transistor.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 11 Marts 2022 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Synthesis Roma 510AC står opgivet til 2 x 8o W. Nu skriver du ikke hvilken Rubicon model, men selv hvis vi tager
udgangspunkt i den største Rubicon 8, står den opgivet til 90 db og 4 ohm. Du har rigeligt power i din rør forstærker alene til at
få kontrol på bas pg alle detaljer med fra mellemtonen. Jeg skiftede fra KT 120 til KT 90 for mere liniær og balanceret lyd (og
andre de rør) Hvilket betyder at min forstærker nu har ca. 80/90 watt. Mine HT (4 ohm 89 db) spiller fuldstændig stramt og
kontrolleret med headroom og god spredning i stereo lyden. Jeg er også ganske sikker på at du får den bedste sound med at
køre rørforstærkeren alene. Men prøv evt. begge kombinationer feks. en uge ad gangen og se hvad du synes. Velkommen til
"rør verden" forresten. Hvis det er, kan du jo fin tune lyden med andre rør. Men altså kun hvis der er noget som lyder helt
skævt if. t. den sound du ønsker. Skulle det være tilfældet, vil jeg anbefale dig at søge info om de forskellige typer rør du kan
bruge inden. Der er forskel, men de er ikke "nat og dag", så pas på ikke at ryge i "tube rolling" hvor du begynder at jagte den
"perfekte lyd". Det er en hobby for nogen at samle og lytte til rør, bare se nettet og youtube. Det kan vi andre så have nytte af
ved valg af rør. Det var det der hjalp mig med at få rette rør til mine ører.
Kom endelig med lidt feedback hvis du vælger at prøve rør/transistor og rør alene. Hvad er bedst?
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 11 Marts 2022 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Det var vel bare det jeg ville høre. Tænker at den ikke er billig den rørslæde, så hvis det er en pre med rør du søger, så er der
meget at hente i den klasse. Men tænker bare at du lege? Vil give Music-Nerd helt ret. Men spændende med feedback. Det savnes
en hel her, når folk hyggeleger. Vi hører sjældent om resultatet. Kører selv med rør og Hiragaklon og er super tilfreds.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
GrandmasterB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2021
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 15 Marts 2022 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Jeg havde flyttet mine Rubicon 6, som normalt står mellem en ca. 3 m bred tv-skænk, til et tomt sted i stuen, godt ud fra væggen, som jeg plejer at gøre, når jeg skal nyde musikken. Jeg plejer at sidde 'i den gyldne trekant', hvor stemmer og instrumenter har hver deres placering i lydbilledet.

Min musikkilde er en Sony X707ES, og jeg spillede CD'ere som jeg kender godt, alt fra jazz, klassisk, opera, country, grunge og rock. Efter 5 dage -hvoraf jeg havde stuen og huset for mig selv i 2 dage og spillede uafbrudt i 8 timer hver dag- kom jeg til en overraskende og kedelig konklusion Jeg hørte desværre ikke nævneværdig forskel på SS eller rør !! SS havde en anelse bedre bund, selvom rørforstærkeren dog havde masser af power, så var der ingen forskel på lydbilledet eller den musikalske fornøjelse jeg fik fra det to. Jeg koblede dem derefter sammen for sjov, men det gav intet løft.

Rørforstærkeren koster kr. 27.000 fra ny, Yamaha'en 13.000, så jeg havde havde håbet, at prisforskellen -og rør- ville give mig et løft musikalsk, ville give mig et bedre lydbillede, natruligere stemmer/instrumenter.. et eller andet !! "Fields of gold" med Sting lød lige så godt på SS som på rør, desværre..

Til top Vis GrandmasterB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GrandmasterB
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 15 Marts 2022 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Det tyder jo på, at dine højttalere faver lyden. Jeg mener dog også, at der ikke er den helt vidt store forskel på moderne rør vs transistor.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 15 Marts 2022 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke sikkert du hører forbedring. Måske er du til transistor lyd. Måske Havde du forventet en en "rør lyd" som 300b eller EL34. Det får du ikke med push pull kt88 måske lidt mere old school lyd med 6550. Det du hører er sandsynligvis præcision og kontrol præcis som en god kraftig transistor.

Dine DALI Rubicon 6 er helt klart op til opgaven. Din CD spiller ligeså. Hvad kører du med af phono og højttaler kabler? Er det gode skærmende kabler med gode ledere af signalet. Så er det nok mere et spørgsmål hvilken forstærker du vil fortsætte med. Hvis kablerne er nogle ikke så avanceret, så kunne de være flaskehalsen der gør at rør forstærkeren ikke yder sit bedste.

Løsningen er at låne nogle rigtig gode demo kabler hjem af en af de forhandlere du har købt gear af og prøve begge forstærkere med det. Ikke fordi du SKAL kunne lide rør, men jeg vil bare prøve at give dig en mulighed inden evt afskriver rørforstærkeren Lad høre hvad du beslutter.

Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 15 Marts 2022 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

En god rørforstærker lyder ikke af "rør"... og slet ikke PushPull-typen, som giver en meget linær lyd. Nogle SE rør-forstærkere kan have en mere markeret lyd, men så er det bestemt tilsigtet, f.eks. 300b rørforstærkere.

Det har intet med kabler at gøre!!! Og så stor forbedring kan ingen kabler give, så lad os lukke den debat med det samme!!!

Det skyldes nok nærmere, at dine højtalere bare ikke kan gengive forskellen af de to forstærkere... hvilket absolut giver mening 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
GrandmasterB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2021
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 16 Marts 2022 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Det tyder jo på, at dine højttalere faver lyden. Jeg mener dog også, at der ikke er den helt vidt store forskel på moderne rør vs transistor.

Hvad mener du med, at de farver lyden ? Er det fordi mine Rubicon har nået deres grænse og ikke kan gengive forskellene på forstærkerne? Konen skal også gide at se på højtalerne, men jeg kan godt se mig selv købe et sæt Epicon 6 på et (meget) senere tidspunkt.

Music-Nerd skrev:
Det er jo ikke sikkert du hører forbedring. Måske er du til transistor lyd. Måske Havde du forventet en en "rør lyd" som 300b eller EL34. Det får du ikke med push pull kt88 måske lidt mere old school lyd med 6550. Det du hører er sandsynligvis præcision og kontrol præcis som en god kraftig transistor.

Dine DALI Rubicon 6 er helt klart op til opgaven. Din CD spiller ligeså. Hvad kører du med af phono og højttaler kabler? Er det gode skærmende kabler med gode ledere af signalet. Så er det nok mere et spørgsmål hvilken forstærker du vil fortsætte med. Hvis kablerne er nogle ikke så avanceret, så kunne de være flaskehalsen der gør at rør forstærkeren ikke yder sit bedste.

Løsningen er at låne nogle rigtig gode demo kabler hjem af en af de forhandlere du har købt gear af og prøve begge forstærkere med det. Ikke fordi du SKAL kunne lide rør, men jeg vil bare prøve at give dig en mulighed inden evt afskriver rørforstærkeren Lad høre hvad du beslutter.

Mine signalkabler var af den billige slags og ligger inde i et skab sammen med en switch, netkabler, strømkabler, signalkabler mv. Phonokablet er et Clicktronic til 120,- for en meter, og mine højtalerkabler er af mærket QED XT25 til 59,- pr meter. Er nok blevet snydt af QED, da der er et stort plastrør inde i midten af kablet, som nogle ledere snor sig om Jeg kunne også tænke mig at prøve en anden rørforstærker med andre kabler på et tidspunkt.

Mikkel G skrev:
En god rørforstærker lyder ikke af "rør"... og slet ikke PushPull-typen, som giver en meget linær lyd. Nogle SE rør-forstærkere kan have en mere markeret lyd, men så er det bestemt tilsigtet, f.eks. 300b rørforstærkere.

Det har intet med kabler at gøre!!! Og så stor forbedring kan ingen kabler give, så lad os lukke den debat med det samme!!!

Det skyldes nok nærmere, at dine højtalere bare ikke kan gengive forskellen af de to forstærkere... hvilket absolut giver mening  

Ja, det giver mening, at højtalerne er blevet til en flaskehals i systemet. Hvis man spørger andre, så siger de, at mine billige kabler også er en flaskehals, men det kan jeg teste mig frem til

Til top Vis GrandmasterB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GrandmasterB
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 16 Marts 2022 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke om du har købt forstærkeren fra helt ny? Hvis ja vil jeg give forstærkeren noget mere tilspilningstid, inden endelig dom.


__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
Thorhauge Audio
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 09 December 2020
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 16 Marts 2022 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke finde målinger på hverken dine højttaler, eller din rør forstærker, men dine højttalere er opgivet til 4 ohm, hvilket med (næsten) sikkerhed betyder de dykker til mellem 2 og 3 ohm, hvilket ikke er godt for en rør forstærker, hvis dit rørtrin så også har en ret høj udgangsimpedans, vil det forværre resultatet, jeg taler af erfaring, du må gerne komme forbi med din forstærker, så kan jeg måle udgangsimpedansen (uden beregning) du kan også høre den på et sæt højttalere som er lavet til rør.

MVH Steen
Thorhauge Audio

Til top Vis Thorhauge Audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thorhauge Audio
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes