Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 05:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Scan-Speak 8" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 14 Marts 2022 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Wilson benyttet tidligere Scan-Speak Revelator 22W i en toveis stativhøyttaler. Den var dyr, men spilte fint, spesielt god var gjengivelse av
menneskestemmer.

Noen med erfaring med bruk av S-S 22W eller 21W fra henholdsvis Revelator eller Classic serien?

Med dagens AMT, eller andre diskanter med kapasitet også litt nedover, burde man da kunne dele av disse 8" drivere i området ca. 1.500 Hz
Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
BrAvO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 226
Sendt: 31 Marts 2022 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Til top Vis BrAvO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrAvO
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 01 April 2022 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

BrAvO skrev:
det er dog fra discovery serien men her er to byg:

https://heissmann-acoustics.de/suzie/

http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-81.htm


Lige præcis de eksempler jeg også ville have brugt

Har i de sidste år bygget højttalere hvor der er taget hensyn til størrelsen af mellemtonen i forhold til diskanten, dvs. begrænsningerne i forhold til spredning og størrelse på enhederne, er taget med i betragtning når filter og udformning af kabinettet bliver bygget/designet.

Jeg kan kun sige dette - det et det bedste jeg nogensinde har gjort. Langt bedre mulighed for at højttaleren "forsvinder" i lydbilledet og giver lytteren en bedre chance for at fokuserer på musikken og tænker mindre over teknikken bag og selve højttaleren.

En ting er at selve bas/mellemtonen skal spille jævnt og fint, uden at have nævneværdig forvrængning/opbrud/IMD osv. Men hvis sammenspillet imellem denne og diskanten ikke også opnår en samhørighed der ligger ret tæt på det ideelle, så ryger langt de fleste kvaliteter vi ofte fokusere på ved alverdens enheder - direkte i vasken.

Hvad jeg mener er - hvis ikke den samlede lyd fra en mellemtone stemmer overens med diskanten ved delefrekvensen og samtidig er ret jævn over hele området - så får man aldrig det optimale ud af nogen enhed - uanset pris, materiale, udførelse osv.

Efter min mening, så kan man sjældent dele ordenligt imellem diskant og mellemtone, uden at der er bare en lille smule waveguide på diskanten - simpelthen fordi begge enheder er nemmere at få til at mødes ved delefrekvensen, når de har ca. samme akustiske udformning og størrelse.

Ser man på en waveguide, så ligner det jo i grove træk bare en lille bas/mellemtone, hvor membranen er statisk og det kun er støvkapslen i midten der spiller.

Men læs godt og grundigt på Heissmanns hjemmeside omkring de forskellige design og test af enheder... det forklare rigtig mange ting
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 04 April 2022 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med deg, Digital_Thor, i dine betraktninger om viktighet av waveguide for diskant.

Når også Troels Gravesen her er nevnt, på en måte merkelig han selv ikke mer benytter seg av dette, da han selv har benyttet waveguide i noen
konstruksjoner. Han påpeker dessuten at riktig filterdesign er vel så viktig som de enheter som tilkobles.

Jeg merket meg også at Troels i sin konstruksjon Discovery-4 forsøkte seg med Scan-Speak Discovery mellomtone (som han benyttet for både
nedre og øvre bass), men hvor han erklærte at Discovery ikke spilte god mellomtone slik at det her ble 18W fra Classic serien.

Noen av de bedre konstruksjoner jeg har hørt siste tiårene, er nettopp bestykket med Scan-Speak sin Classic serie, det seg være 18, 21 eller 25W
Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes