Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 08:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Grand Coupe (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1537
Sendt: 22 April 2022 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har overvejet at købe et sæt Grand Coupe da den skulle være en virkelig god højttaler. Men er er den fortsat det? Jeg husker de gode anmeldelser den fik da den udkom for mange år siden, men det betyder jo ikke at den fortsat er god :)

Er der nogen som har nylig erfaring med denne model og kan sige lidt nærmere herom?
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 22 April 2022 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Da min søster for en del år siden ønskede et sæt gode og pæne højttalere, så fik jeg hende til at købe præcis disse, som jeg mente var et godt køb - hun har dem stadig. De spiller ganske fint, men dyb bas og fylde, er ikke hvad jeg huske dem mest for. De har relativt lav følsomhed - hvilket de fleste små højttalere har - så gerne godt med effekt og evt. en lille subwoofer eller 2 til at tilføje den bund, som naturlovene ikke kan tilbyde højttaleren alene.

Du kan sikkert godt finde mange andre fine højttalere, men du skal også gøre dig det klart om du ønsker en mere analytisk karakter eller noget der har mere fokus på musikken - så at sige. Min pointe er, at så længe højttaleren ikke gør noget direkte forkert, så kan du i mange tilfælde nyde musikken fra den uden at blive alt for distraheret - her mener jeg at den lille Dali er fin

For at den lille Dali kommer til at spille bedst, så ville jeg nok stille den frit på et par standere, give den godt med effekt og tilføje 2 mindre lukkede subwoofere med EQ.

Igen - så kommer det alt sammen an på hvor meget du har tænkt dig at gøre ved opstillingen. Hvor komplekst må det være? Hvad må det koste? Hvor meget må det fylde? osv.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1537
Sendt: 22 April 2022 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

De skal spille på et Denon anlæg bestående af en intgreret forstærker og CD ligeledes fra Denon samt streaming fra Tidal til ekstern DAC. Husker ikke modelnavn på forstærker, men den står til 2x65 watt, så ikke det vilde. Måske Coupe bliver for tung en højttaler til en forstærker i den størrelse?

Lige nu spiller anlægget med et sæt Mission 760i Special Edition og gør det faktisk ganske godt :) Før dem var det et sæt System Audio 705.

Jeg kan godt se at de har det bedst på standere og med god afstand til væggene, det kan blive en udfordring her da de skal spille i et mindre rum hvor anlægget mere fungere som setup nummer 2.

Hvad bør sådan et sæt kunne købes for idag?

Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 22 April 2022 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Tjaa... problemet er at de 65 W kan være ok... i forhold til andre der måske yder 100W men ikke har en solid nok konstruktion til at yde de 100W refærdighed... hvilket selvfølgelig gør det tricky. Jeg fik min søster til at hoppe på en Marantz PM8000 fordi jeg ved den er godt bygget og har meget lav forvrængning.
Hvad er præcis nummeret/modellen på Denon'n?

Hvad var der galt med SA 705'erne? for lidt bas?

Prøv evt. at lytte på et sæt mindre Elac eller KEF. Deres waveguide eller Coax kan hjælpe til at rummet og placering af højttaleren i lidt mindre grad betyder så meget, som med højttalere hvor du kan se diskantens dome "stritte" ud på fronten af højttaleren - altså at man kan se domen, når du står og kigger på højttaleren fra siden. Logikken i dette, er at diskanten - når den er "trukket" tilbage - både tidsmæssigt passer bedre med mellemtonen og du får færre forstyrrende refleksioner fra væggene, som du jo har tættere på, fordi dit rum er mindre og ikke tillader så fri placering.

Du kan også forsøge med de mindre JBL modeller der findes en del af efterhånden. De kan måske virke skræmmende fordi de har et nærmest "PA" udseende med deres lille horn-diskant. Men de kan til gengæld noget med at have styr på at lyden bliver spredt jævnt ud fra højttaleren, hvilket netop er dette, som hjælper dig med at placere højttaleren meget mere frit i forhold til rummets indretning.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 22 April 2022 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Dali Grand Coupe er en lækker højttaler IMO.

Der er dog ting man skal være opmærksom på:
- De skal have luft omkring sig og stå solidt på en stander
- Enhederne kan ikke længere købes hos Hifi-Klubben (især basserne har det med at dø ved for høj volumen)
- Finéren slipper på den "bølgede" kant af fronten over tid
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 22 April 2022 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Dali Grand Coupe er rigtigt god, og fin bas for størrelsen. Dali har altid haft fint styr på power response, så de er ikke svære at
placer synes jeg
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 22 April 2022 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hvilket også er årsagen til at jeg syntes det er interessant hvad der var årsagen til skiftet fra SA 705. Der kan være vildt mange årsager til hvorfor noget lyder anderledes, bedre eller dårligere, alt efter hvordan det hele er opstillet eller om man bare var træt da man bedømte systemer eller alt muligt her imellem eller end blanding af det hele. Jeg plejer at lave færre ændringer og så "leve" med det, så jeg kan se om det er noget der irritere eller glæder i længden.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 22 April 2022 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Ift. prisen så handles de typisk mellem 3.500 og 5.000 men alt synes at stige for tiden - også prisen på vintage hifi...
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1537
Sendt: 22 April 2022 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

SA 705 blev skiftet ud da jeg var nysgerrig på de Mission. Har stadig SA 705 stående og de spiller ganske godt, en meget behagelig
lydgengivelse. Mission har lidt mere bund og en anden klang.

Men Dali Coupe lyder som sagt til at være lidt svære at placere, men måske det er et forsøg værd. I værste fald kan de vel videresælges igen.
Har fået tilbudt et sæt (dog uden frontstof) til 1500kr.
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
Larsenform
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2022
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 22 April 2022 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Dali Coupe. Den er nok blød og rar at høre på, men vældig afslørende overfor hvad der står bagved den af
forstærker. Jeg har en 2 x 180w i 8 ohm klasse D forstærker og det er ok. Tvivler på du kan finde et sæt og gør du, er der nok 20
om buddet. Det er en alltime klassiker så længe de holder. De er fra ultimo 90erne.

Anbefaler dig at finde en mere jævn og almindelig HT som ikke keder sig ihjel spændt foran en Denon eller noget i den klasse på
65 watt.
Til top Vis Larsenform's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsenform
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 22 April 2022 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Tarantino, de du er blevet tilbudt skulle vel ikke være et sæt der er st til salg sammen med et sæt F3?
Vær opmærksom på at det med stor sandsynlighed ikke er de oprindelige enheder der sidder i, og lyden derfor nok vil være noget anderledes.
Hvis det er et andet sæt som står originalt, er det en meget skarp pris��
Hygge,
Brok

__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Larsenform
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2022
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 22 April 2022 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Har set sættet til salg og basenhederne er definitivt uoriginale. Dermed er det sådan set ikke en Grand Coupe.


Til top Vis Larsenform's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsenform
 
vaeggemose
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 22 April 2022 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej
Dali Grand Coupe vækker minder. Jeg havde dem på sokler, ca 30 cm fra bagvæg i et rum på 25 kvm. Bassen er ok, også uden subwoofer, mellemtonen og gengivelsen af stemmer var formidabel. Lyden er til den varme side. Skulle jeg købe dem igen ? JA, det ville jeg gerne. Sørg for at have noget strøm til dem, du vil blive belønnet.


__________________
Michael Kristensen
Til top Vis vaeggemose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vaeggemose
 
Larsenform
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2022
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 23 April 2022 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Der er et sæt DIVA til salg til kun 6500 kr. Dem kunne trådstarter købe og få rigtig meget for få penge. Divaen er den bedste Dali-HT firmaet har lavet, kun Euphonia er på siden på visse områder.
Til top Vis Larsenform's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsenform
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 23 April 2022 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Divaen er en super højttaler, men den er også… en diva.
Får den de rette betingelser ift grej, opstilling mv, yder den enormt højt. Sættes den sammen med en strømsvag forstærker
uden den store opløsningsevne/ finkornethed og ditto kilde, lyder den ret ordinært. I visse tilfælde klinisk og spidst.
Men når man rammer sweet spot med den er det virkeligt godt.
Hygge,
Brok

__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 23 April 2022 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Måske det var derfor jeg ikke var særligt imponeret over Dali Grand Coupe? Kan ikke helt huske hvad forstærker jeg havde
på, men det var mens jeg havde droslet lidt ned på Hifi, så har nok været noget brugt til en 3-4 K.



De lød okay, men havde store forventninger til dem, så de fik måske ikke det grej de fortjente, for var ikke vildt imponeret over
dem
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
JensLH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2017
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 23 April 2022 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

jeg har et sæt, som jeg er rigtig glad for. skal du få en god oplevelse med grand coupe skal de stå på en tung/solid stander, og noget kvalitets grej
spændt for. jeg har et Holfi sæt som gør det godt.

__________________
JensLH
Til top Vis JensLH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensLH
 
Larsenform
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2022
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 23 April 2022 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Det lyder interessant! Jeg har nu et sæt Magic stands som er hule, og det "spiller fint", har ikke prøvet det med sand, så nu spørger jeg om du har prøvet først uden sand og så senere med? Og hvad med hvordan HTen står ovenpå standen? Den kan jo enten stå på 4 gummidutter eller skrues fast med spikes. Hvad gør du?
Til top Vis Larsenform's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsenform
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 23 April 2022 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Elefantsnot mellem HT og stander og spikes mod gulv er mit standardbud👍
Om sand, blyhagl eller andet er nødvendigt/ virker bedst i de konkrete standere, rum/ gulv etc., må næste. Komme an på en
prøve.
Jeg har med Dali Grand Diva og Dali Grand haft absolut bedst oplevelser med strømstærke forstærkere. Watt er sådan set
ligegyldige i den kontekst. Uden at lyde som en idiot vil jeg foreslå at glemme alt om mellemklasse japanske forstærkere til
Coupe eller Diva. Godt med strøm, velopløst pre og kilde er vejen frem.
Jeg har haft gode erfaringer med Holfi Integra 8 og Power 8/Power 150, Carver A-500x, Electrocompaniet 4.6/AW180, Bladelius
Thor MkIII, SAT Amplifix, Acurus p-10/PA150 og Tact RCS 2.2x/Sunfire Cinema Grand 400x5 Signature samt kombinationer
heraf… og Lectron PA-30/JH-50! Lectronen - med EL34 rør - nævnt blot for at understrege, at der ikke findes nogen endelig
facitliste: den er både strøm- og wattsvag, men kan lyde åndssvagt godt på alle modeller i Grand-serien.
Hygge,
Brok


__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 24 April 2022 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Der tales om strømstræk forstærker, før Diva og Coupe lyder rigtig godt, men er det ikke i højere grad fordelen ved en forstærker,
som har lav udgangsimpedans? Den er i bedre stand til at kontrollere baselementet, og dermed opløsning og præcision.
Ved strømstærk forstår jeg evnen til at levere mere strøm, og det vil sige mere effekt, hvilket igen giver mere output -
altså højere lydtryk, men det er vel ikke det der efterspørges?
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes