Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 19:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ortofon 2m Black skinger? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
westie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 11 Maj 2022 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har erfaret, at min SPRITNYE Ortofon 2m Black har en tilspilningstid på omkring 100 timer.

Lige nu er jeg meget skuffet over lyden, som er meget analytisk (skinger) i diskanten og meget belastende at høre på i længden.
Ud over den skingre diskant klarer den det fint.

Pickup’en er opsat (efterhånden 3 gange) efter alle foreskrifter og udstyr. Lyden forbliver den samme.

Nogen der ved, hvad der sker efter tilspilning. Vil lyden ændre sig, så den bliver mere harmonisk og mindre hysterisk i diskanten.

Jeg har hørt, at nogle foretrækker Ortofon 2m Bronze, da den ikke er så “belastende” & mere “tilgivende”. Nogen herinde der kan
bekræfte dette og evt. anbefale den istedet ?

Pickup’en er monteret på Technics sl 1200 mk. 2 årgang 2010 - i Ortofon SH-4 head shell.

Mvh Jan
Til top Vis westie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af westie
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 11 Maj 2022 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Har du mulighed for at skifte kablet fra arm/grammofon til RIAA, så prøv at eksperimentere med forskellige kabler, det kunne nok give et eller
andet brugbart.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
flemsemand
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 11 Maj 2022 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en Ortofon 2m black jeg jævnligt benytter på en Technics sl 1200g.

Med et SH-4 headshell er det på min pladespiller ikke muligt at opnå korrekt VTA.

Jeg benytter standard headshell, hvor det ikke er noget problem.

Jeg ved ikke om det samme kunne gøre sig gældende på din model.

Diskanten er glimrende hos mig.
Til top Vis flemsemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemsemand
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 11 Maj 2022 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Generelt har Ortofon pickup'er en meget direkte/neutral klang, og kan dit setup ikke håndtere dette, så kan det blive for meget af det gode i de øverste oktaver...

Jeg har selv haft både 2M Black og Rondo Red, og de var ikke lige min stil



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 12 Maj 2022 kl. 04:12 | IP-adresse registreret  

Frem for løsningsforslag, vil jeg i stedet fortælle min historie som ejer af 2M Black. Så kan du tage det du evt. kan bruge if t din PU. Som jeg har skrevet i anden tråd, så kører jeg på 8. år med 2M Black. Med nåle skift selvfølgelig. Først på Project Xperience Classic 6 år og snart 2 år på Technics sl 1210gae Med Vertere Techno Mat, Phasemation CS-1000 headshell, DH Labs Silver HS-1 PU
ledere og Supra Sword RCA. Resten af mit hifi er listet i "billeder af mit hifi" Music-Nerd’s hi-fi.

Jeg kender altså 2M Black godt. Ny 2M B PU lyder godt, men steril og indelukket. Efter ca 50 timer åbner den op og jeg vil sige omkring 60 timer før den når sit fulde potentiale: linær, god dybde, spredning og højde i lydbilledet. Den er meget korrekt og præcis. Ikke stor dynamik, men til gengæld står alle detaljer i optagelsen klippefast og helt fri. Dvs fuldstændig sort baggrund bortset fra evt små klik fra en ældre LP eks. Bassen er præcis og fuld af tekstur, eks gulvbas hører man den lille ultra korte dæmpning i oktav som fingre laver ved anslag. Mellemtonen er jo der det meste foregår i Hi-fi optagelser. Der er alle detaljer hørbar ingen overdøver andre, men med den styrke, placering og fokus lavet på optagelsen.

Jeg har faktisk lige været ved ørelægen i anden sammenhæng og min hørelse er perfekt for en midaldrende mand. Men som andre på min alder kan jeg jo ikke høre helt op til 20.000 Hz. Men skinger er dog det sidste jeg tænker på med 2M Black. Lys, ren og åben i de høje toner som vibrafon, sopran vokal osv. Diskant har en my varme i sin tone. Alt i alt leverer den optagelsen præcist, liniært uden at ligge til og trække fra nøjagtig som en god CD afspiller.

Nogle pickups spiller musik, andre som 2M Black leverer musik. Dvs musikken spiller og den alene giver oplevelsen. Nogle kan lide det, andre kan bedre lide en PU med karakter. Ved godt at andre ting som hifi udstyr, PU kvalitet osv spiller ind på en LP lyd. Men sat enkelt op if t.at det handler om PU. Alt det skrevne har jeg oplevelsen af på min Technics og resten af det hifi jeg har opgraderet fra mit tidligere gode hi-fi, der i blandt Project pladespilleren med 2 M Black.

Alt ikl kabler er opgraderet nu. Tidligere lød 2M Black behageligt og med gode detaljer. Diskanten havde udtalt Sibilance / S lyde ved optagelser på det jævne. Ingen på gode optagelser. Ulideligt på dårlige optagelser. Som mange andre fra forskellige dk og udenlandske hifi forums, blev løsningen at hæve vta ca 1 mm. Så blev sibilance minimeret til acceptabelt på jævne optagelser og tåleligt på dårlige. Kompromis var at gode optagelser blev lidt fremhævet i bassen. Men det var stadig en god lyd. Så små 6 år hvor jeg nød musikken fra 2 M og mit hifi.

Da jeg fik mulighed for at at prioritere nyt udstyr, valgte jeg at spare op lidt længere ad gangen og opgradere hver del til et andet niveau. Jeg gik efter Technics 1200g som jeg havde hørt mod andre Bla. Rega P10. Så der skulle selvfølgelig en MC PU på tænkte jeg. Så jeg startende med valg af forstærker og kabler, for en mc pu skal jo have gode forhold tænkte jeg. 1200g i sølv var et kompromis fordi jeg gik efter sort i forstærker, HT og CD. Men så kom 1210 gae og jeg købte den. Medfølgende Nagaoka MM solgte jeg uåbnet for jeg skulle jo have MC. Imens ville jeg bruge min 2M Black. Den skulle snart have ny nål. Men kunne gå indtil jeg fandt rette MC PU. Det blev så aldrig til noget.

Efter korrekt opsætning og finjustering, sad jeg bare måbende og lyttede. Fra det beskrevne med projekt TT til noget i nærheden af det jeg hører nu. Det sidste kom med ny Headshell og nye HT. En ny nål blev købt og jeg har ikke planer om andre PU. Som MM PU finder jeg 2M Black undervurderet. Jeg tror mange som jeg monterer den på godt udstyr hvor den så lyder ganske godt. Men først efter frustrerende lang tid med at finde rette kompromis. Da den jo ikke viser sit sande potentiale, får den det ry som vi kender fra mange forums gennem årene.

MM el. MC. Deres kvaliteter og hvilken vej man vil gå, er et personligt valg. Det er jo en hobby drevet af kærlighed til musikken når alt kommer til alt. Men jeg mener at 2M Black er blandt noget af det bedste man kan få inden for MM PU. Ortofon 2M Black, I never look back

Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 12 Maj 2022 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

MM er følsomme overfor den kapacitive belastning da mange af dem har relativ høj induktion. Ligeledes kan man ikke altid regne med at standard belastningen på 47K er den optimale for maximal flad frekvens kurve. Hvis man har en uheldig belastning vil man kunne få et hæv i de øvre oktaver som kan få lyden til at fremstå lys.

Nu ved jeg ikke om du kan justere den kapacitive belastning på din RIAA indgang? Men her kan det godt svare sig at eksperimentere. Du skal være opmærksom på at tonearms kablets kapacitiet indgår i den totale kapacitive belastning.

Morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 12 Maj 2022 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej Westie

Gennem det seneste årti har jeg oplevet 2M Black ankomst hos fem hifi-buddies med velkendt opstilling. Derudover har jeg oplevet 2M Black som tilsyneladende allestedsnærværende hvorend man bliver inviteret til arbitrære lyt.

Generelt oplever jeg god performance der lægger sig solidt over snittet i ydelse for pengene. Neutral men insisterende i toppen og krævende i forhold til setup/opstilling. Det er vel en udemærket måde at beskrive det på. Ortofons ry for forholdsvis uproblematisk tilpasning til forskellige systemer driver en del af succesen. Alligevel synes flere at have lidt bøvl med at få en balance i klangen på linje med hvad du beskriver.

Af de fem hifi-buddies valgte to hurtigt at gå til 2M bronze og fik næsten alle kvaliteter uden det skarpe. Tredje og fjerde lykkedes rigtig godt med lidt eksperimenter. Den tredje satte et ortofon kabel i tonearm(3cm v pickup?! ) og den fjerde skiftede til en EAR pre der kan reguleres i alle retninger. Den femte overvejer stadig at sætte nogle bedre/flere akustik plader i loftet på køkken alrum(ja det er der anlægget står) og lever med en lidt levende gengivelse. En sjette, hvis system jeg dog kun har hørt en gang på rejse, satte 2M black i røret, erklærede at lykken var fundet og solgte sin Audio Note IO II brugt for 11k,- Sidstnævnte havde klart det dyreste system. Men samtidig også det bedst klangmæssigt velbalancerede system som udgangspunkt.

Min pointe med ovennævnte er at mange der vælger MM ikke er så vant til at tilpasse ting som impedanstilpasning, vta, ophængning, tilspilning, akustik og derudaf på den store klinge. Mit bud er at man med øget ydelse i kvalitet i MM ikke helt slipper for at stikke hovedet i det vepsebo. Dermed ikke sagt at du lyder som en nybegynder - tværtimod.

En anden pointe der læner sig lidt op af ovennævnte observationer er at 2M black fik lov at blive i de lidt dyrere systemer. Om end jeg egentlig synes at kvaliteten var ret tæt på hinanden både før og efter 2M blacks ankomst. Mange veje til Rom...

Omkring tilspilning kan du stadig forvente at bas/mellemtone lukker mere og mere op for godteposen. Det jævner tidligst ud omkring 200 timer. I øvrigt ganske koncistent med denne type slipning på andre pickupper.

Selv fik jeg nok af vepsebo'et i midt firserne og gik digital. Jeg slap ikke af med vepsebo'et af den grund. Men jeg slap for at skulle dedikere midler til pickupper jeg efterfølgende hverken kunne tilpasse eller gensælge(ingen købte brugte pickupper den gang).

Bilder mig ikke ind at jeg ved hvad du skal gøre. Men håber du får glæde af input.

Kh Ingolff
Til top Vis Ingolff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingolff
 
westie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 12 Maj 2022 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

(flemsemand)… Jeg indstillede VTA efter Ortofons foreskrifter, men det var da HELT GALT med SH-4 head shell. Som du skriver, VTA
kan ikke indstilles med SH-4 på Technics sl 1200. Jeg kunne lige så godt have monteret pickup’en baglæns :)

Jeg har, som du, nu skiftet til original head shell & Ortofons anbefalinger passer nu 100%

Nu lytter jeg til DEN pickup, som jeg forventede fra starten. Skal stadig lige vænne mig til den lyse detaljerede side af lydbilledet,
MEN alt i alt er jeg meget tilfreds !

Mange tak til ALLE for de mange gode råd, meninger & vejledninger, som jeg har fordøjet med stor interesse :)

Mvh Jan
Til top Vis westie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af westie
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 12 Maj 2022 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Hvorfor kan du ikke indstille vta med din sh-4?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
flemsemand
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 12 Maj 2022 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Man kan selvfølgelig sagtens indstille vta, men Technics har nogle begrænsninger mht hvor langt ned armbasen kan justeres.

Visse headshell har en udformning så det ikke er muligt at lave en indstilling hvor armen er vandret. Man kan selvfølgelig
indsætte en spacer, men mange af os synes ikke det er helt optimalt.
Til top Vis flemsemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemsemand
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår hvad du mener. En pick up vil jo "Hænge" forskudt, under bagkanten på et headshell, og derved vil
denne jo ikke have indflydelse på pickuppens hældning.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Når jeg indspildet PU er det med nåletrykket hævet 20-30% i et par uger.
Med MC-pu sænker jeg yderligere belastnings-impedansen 20-30%.

Ny PU kan være hårdt spændt op og du risikerer ikke at få nok bevægelse i cantileveren og dermed mindre mængde lyd.
Transienterne skal nok komme igennem og lige præcis det kan give den grimme lyd i indspilningsfasen.
Derfor det godt med øget nåletryk så cantileveren kan tvinges i arbejde.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
flemsemand
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Visse headshell placerer pickuppen højere oppe i forhold til tonearmen end standard headshell.

Da Technics desværre har lavet denne begrænsning mht. hvor langt ned armbasen kan justeres er det ikke muligt uden en
spacer at opnå korrekt VTA.

Diverse fora på nettet har haft det op at vende utallige gange.

Trådstarter forstod heldigvis min måske halvdårlige formulering

Til top Vis flemsemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemsemand
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har specialvrsionen af Black. Den der hedder LVB. Her der en boron nålefane og en shibata nål.
Jeg vil bestemt ikke betegne den som skinger eller specielt lys. Men den er dynamisk noget tilbageholden, høflig og "pæn" i lyden. Specielt sammenligned
med gode MC pickupper.

Men helt korrekt, at den skal tilspilles. Efter små 100 timer er den mere homogen og lidt mere fremme i lydbilledet. Faktisk en rigtigt god MM. Må dog
bemærke, at jeg aldrig har hørt den almindelige 2M Black.

Se evt. min test af pickuppe her:
BLACK LVB TEST

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 14 Maj 2022 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Citat Leif Johannsen, chefudvikler Ortofon:

"Vores pickup'ers ophæng ændrer sig ikke over tid. Vi skriver ca. 15 timers tilspilning i vores manualer, men det handler mere om marketing en en reel ændring af pickup'ens fysik. Kunderne kan godt lide tanken om, at produktet tilspilles hos dem..."

Ergo må ændringen være placebo, eller personlig tilvæning...?!?!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1000
Sendt: 14 Maj 2022 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Tja'e. Den gamle diskussion, om måling kontra lyd, måske?


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 14 Maj 2022 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Ja Mikkel, det har Leif Johannsen også fortalt mig! Men jeg har nu hørt noget andet. Flere andre har også bekræftet, at der er forskel ved tilspilning.

Men ellers giver jeg dig ret. Der er andre og mere interessante pickupper end Ortofon. Nu kommer deres nye DIAMOND jo i München i næste uge- er
spændt på hvad den kommer til at koste. Nok omkring de 100.000,-!

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 14 Maj 2022 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Uden at hijacke tråden, så må jeg ærligt indrømme, at tilspilning er et fænomen jeg oplever sjældnere og sjældnere... og jeg får ofte helt nye produkter ind til test, og selv på højtalere falder tingene oftest på plads inden for de første 25 timer, men her er der også tale om fysisk ændring...

Elektronik skal sjældent tilspilles... selv alle de rør jeg modtog samtidig med min nye Tektron forstærker opførte sig optimalt lige ud af æskerne...!

Jeg mener at det er Peerless, der en gang lavede en undersøgelse af tilspilning af højtalerenheder, og her fandt de også, at der kun skulle få timer til før de opførte sig optimalt... men en pudsig detalje var, at lod man enhederne være i længere tid, så skiftede faktisk tilbage deres tilstand før tilspilning igen!!!  

Så måske er det mere os som lyttere, der kræver tilvæning, end det er udstyret...??



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 15 Maj 2022 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Tilspilning = tilvænning
Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 15 Maj 2022 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hvis man oplever utilspillet PU fremstår transient, og det kun et spørgsmål om tilvænne sig (hvilket sagtens kan ske), bliver det svært forklare hvorfor andre, der ikke har lyttet på det givne opsæt, syntes det lyder transient. Nogen gange bør man holde fast i spontane indtryk for at komme videre, så ikke man bare vænner sig til noget der kunne være bedre.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes