Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 07:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Inspiration (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Schaadt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2022
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg er ny skriver herinde - men har til tider læst en del. Mit spørgsmål lægger sig lidt op ad de gammelkendte emner - hvilken højtaler… Jeg er på jagt efter en højtaler, der lyder godt! Det er jo subjektivt og handler om setup… Jeg vil derfor høre, om I kan inspirere mig til hvilke højtalere, jeg skal høre?

Jeg har lyttet til Dali Opticon 6, som lyder ret godt. Med min musiksmag - rock, hvor favoritterne blandt andet hedder Bowie, Smashing Pumpkins og Ghost - overshinede Opticon klar de B&W 603, som jeg naturligvis også lyttede til.

Jeg har lyttet til et sæt Mistral Bow A2, som lød kanon og lækkert, men damen synes de var lidt grimme - og appellerede til, at jeg fandt noget andet, selv hvis hun selv skulle spæde til.

Jeg er lige nu ved at sende et pr Wharfedale evo 4.4 tilbage, da de ikke rigtigt faldt i min smag. De lå, af uvisse årsager, ikke langt fra mine nuværende højtalere Dali concept 8.

Min drøm er at ramme den lyd, som jeg fik, da jeg satte min concept 8’ere på forstærkerens A-linje, mens jeg satte et sæt dali ikon 2 på b-linjen. De supplerede hinanden på en god måde, som dragende fordel af ikons diskant og concepts bass - og en fælles lækker mellemtone. Så langt så godt. Jeg er interesseret i at blive klogere. Hvad skal jeg lytte til? Er der noget vintage - ældre - brugt som er værd at kigge efter?

Håber I kan hjælpe - og tak for mange spændende tråde gennem tiderne.

__________________
💸
Til top Vis Schaadt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schaadt
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Davs du.

Hvad er dit budget..? Økonomien vil altid spille en afgørende rolle, så når den er på plads, så er det nok lettere at hjælpe dig på
vej.

Du er velkommen her i det mørke Jylland hvor jeg lytter til Lyngdorf TDAI 3400 og ATCSCM 40 passiv, og jeg er svært tilpas.



Mvh

Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Schaadt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2022
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke op over 15000kr, men jeg fornemmer at der er en masse kvalitet derude til mindre end det.

Jeg glemte også at skrive, at jeg kører et Luxman forstærkersæt, der smider 150w i 8ohm. Det er selvfølgeligt også med til at sætte rammerne.

Og tak, jeg fornemmer Lyngdorf er det vilde sh*t, der også koster derefter. Og højtalerne, du nævner, dukker også op hist og her - sammen med flotte ord

__________________
💸
Til top Vis Schaadt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schaadt
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Så er budgettet lagt, så er det næste, skal det være en stander (2-vejs) eller en gulvmodel..? Mange tænker at en 2 vejs ikke
kan levere bas…! Mine ATC går ned til 48 Hz, og jeg savner umiddelbart ikke bas.. Men smag og behag.. Men husk dit budget og
at du bliver nødt til at have kompromisser 😜
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Schaadt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2022
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jeg søger jo lytte-inspiration, så hvorfor ikke en 2-vejs? Mine erfaringer, og her er måske ikke så mange, siger min, at der bare er mere bund i en stor gulvhøjtaler, ligesom jeg tror, der er bedre mellemtone i en højtaler med en dedikeret en af slagsen.

Jeg har både et sæt b&w 686 og dali ikon 2 (ved det er trevejs, men konceptet er diskant-enheder og mellemtone/bassenhed) Jeg kan godt lide, at der er lidt bund i bassen. Ikke overdrevent, men bare at den kan mærkes. Derfor hælder jeg umiddelbart mest til gulvhøjtalere, men højtalere i form som jbl l100, hvor der er en stor bassenhed, mellemtone og diskant finder jeg også interessante.

Jeg er ikke afvisende overfor hverken det ene eller det andet - og hvis nogen taler varmt for en to-vejs, så må jeg jo ud og lytte ��

__________________
💸
Til top Vis Schaadt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schaadt
 
Schaadt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2022
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Note til dali ikon 2 og b&w 686 - de gør det fint på arbejdsværelset, men i stuen vil jeg have mere bass
Til top Vis Schaadt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schaadt
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hvis det er til ren nydelse, så kig efter Dynaudio, eller Audiovector, måske en ATC 😜 Du kan altid supplere med en sub, eller 2,
det var den vej jeg overvejede for nogle måneder siden, men jeg har gjort mit valg, og jeg har ikke fortrudt..! Søg på nettet, og
du vil finde meget spændende. Dynaudio contour 20i så jeg tidligere i dag til en god pris, kan dog ikke huske hvor, beklager, men
det ville jeg ikke betænke mig på, ejheller Dynaudio mere specielle udgaver…

Mvh

Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Nja, Special forty kan du købe hos KT radio for knap 20000, og Contour 20i for 29000, en del over dit budget, desværre… Men
her ville jeg ikke være i tvivl, gode produkter. Mange vægrer sig ved at købe til disse penge, fordi de påtænker sig videresalg,
men hvis man har det man ønsker, hvorfor videresælge..? 😉Disse eksempler er “keepers” Jeg søgte på ATC, SCM19 MK1 på
DBA, og her ville jeg heller ikke betænke mig, men dine penge, dit valg 😜👍🏻Held og lykke i din søgen.

Mvh

Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Schaadt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2022
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig haft en sub. Kan de gå i en Alm gammel stereoforstærker?



Og er der specielle modeller, jeg skal kigge på?
Til top Vis Schaadt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schaadt
 
Schaadt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2022
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Mange tak, jeg kan se, at der er nogle spændende ting at gå videre med. Jeg skal hvert fald ud og lytte lidt 😊
Til top Vis Schaadt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schaadt
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hvad er det du betegner som gammel stereoforstærker..? Jeg kender ikke til alle Subs på markedet, men de fleste har mulighed
for at blive tilsluttet praktisk talt alle forstærkere/højttalere… Groft sagt, har du audio out på din forstærker, så kan det tilsluttes,
ellers kan der være mulighed for at dine udgange via højttalere kobles på subben, men igen, man skal vide hvilken forstærker du
ejer .

Mvh

Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Schaadt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2022
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 13 Maj 2022 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hvis det bare er en normal højtslerudgang, så klarer vi det. Men jeg har set nyere forstærkere med en dedikeret sub-udgang. Og
der er vi ikke…



Så det er en mulighed 😊 takker
Til top Vis Schaadt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schaadt
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 14 Maj 2022 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

En mulighed, nu hvor du kunne lide dali ikons hybrid diskant, og bunden i dali concept 8, er Dali Mentor 8. Jeg har ikke hørt Dali
Ikon 8, men denne er også en mulighed. Selv spiller jeg på mentor 8 og de har givet mig mange gode oplevelser, lige fra
bastung rap til klassisk musik - som jeg aldrig troede jeg ville lytte til. Kan se der erot sæt til salg for under 10000 på nettet.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Schaadt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2022
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 14 Maj 2022 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

De to modeller har jeg også et godt øje til. Og jeg kan egentligt godt lide daliernes lyd. Men jeg er lidt bange for, at mine valg og viden kun er indenfor det ret snævre udvalg.

Det kan sagtens ende med en af de to - det er endda ret sandsynligt. Men jeg er interesseret i alternativerne.

__________________
💸
Til top Vis Schaadt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schaadt
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 14 Maj 2022 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gå efter JBL 100/112, der får du en rigtig god basgengivelse, men også mellemtone/diskant, og de kan tit findes til rimelige priser under dit
budget.
    carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 14 Maj 2022 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Så....du kører to sæt højtalere på samme tid? Hmm....

Men det som altid, ud og lytte eller som du gør, og som er optimalt, lydt hjemme!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Schaadt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2022
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 14 Maj 2022 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Nogle gange har jeg kørt forskellige højtalere på samme forstærker for at lytte til forskellene. Men jeg må da indrømme at ikon-
og conceptsættene fik lov at hænge lidt længere end normalt. Det lød godt 😊



Til dagligt er det concepterne der kører showet



Jeg behøver ikke sætte dem direkte op mod hinanden for at høre, om jeg kan lide noget eller ej - men det hjælper i forhold til at
kunne blive skarpere på, hvad jeg ønsker…
Til top Vis Schaadt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schaadt
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 14 Maj 2022 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hej Schaadt Du får lige et mine tanker vedr. valg af HT som inspiration.
Schaadt skrev:
...min musiksmag - rock,
hvor favoritterne blandt andet hedder Bowie, Smashing Pumpkins og Ghost -
Klipsch Reference R-800F eller
Reference Premiere RP-8000F II kunne være et bud når du mest er til rock. De fås i DK til hhv 10000 og 15000 kr.
sættet. Jeg linker til Klipsch officielle side nederst for spec.s osv. R-800F er nok den model jeg bedst kan relatere til. Jeg havde
for nogle år tilbage et par Klipsch stander HT. Husker ikke model men den svarer vidst til RP 600M i str. Den kørte med en sub
og SE rør-forstærker. Dengang som nu er det også Bowie, Pink floyd, Peter Gabriel, techno og elektronisk musik generelt fra de
sidste 30 år og til helt nyt. Jeg hørte funky jazz og bebop ind imellem. Jeg styntes ikke at horndiskanten på de HT var det
bedste match til jazz, men dog okay nok til ikke at spolere musikken. Jeg husker at Klipsch HT var hurtige i bas og
mellemtonen, intense i diskanten uden at være for meget. Lidt billedligt talt tog HT fat i kraven og rykkede en rundt. De kunne
virkelig spille højt og stadig præcist, altså så lyden ikke mudrede sammen og det endna med en klein SE rørforstærker på 12
watt. Sub'en gav mest fylde til musikken, HT klarede det meste bas. Helt klart en HT der ville matche din musik, hvis du gerne
vil have god lyd og gang i den. Til gengæld lød den lidt tam ved lav volumen. Men så taler vi også baggrundsmusik volumen.
Dvs. man sidder jo ikke og lytter, men har mere hygge-musik til noget andet. HT og rør blev til 100 watt i 8 ohm transistor og
JBL LS 80. Min musik smag var gledet mere over i electronica og jazz så som freejazz, avantgarde, post bob o.l. hvor jeg stadig
er nu. Her gik det bedre med gulv HT og noget power til at få ro og kontrol. Jeg synes selv at gulv HT giver mere helhed i
lydbilledet end stander HT og sub. Men jeg taler altså kun ud fra egen erfaring. Ingen tvivl om at en god sub og stander HT kan
levere det samme. Men det er mere for at sige, at jeg foretrækker gulv HT nu. Mit nuværende system er listet i forum emnet
"billeder af mit hifi". Jeg er der nu hvor jeg stadig elsker højt musik. Men mere homogen og liniært lydbillede med en god
tekstur i bassen frem for at mærke bassen i brystet og "blive rykket rundt". Så det er vel også det du måske skal tage med:
Tror du overvejende at den musik stil du hører nu, vil være det i lang tid, eller er der måske ved at snige sig andet ind? Har du
brug for en lyttesession eller lytteoplevelse. Store udsving og dynamik eller lineært? Hvor store HT vil lyde godt i dit rum? Et
par 6" kan give lige så meget bas i en mindre stue som et par 8" i en stor. Vil stander HT og en el. to sub's give bedre lyd i dit
rum eller fungerer det fint med gulv HT? Osv. Jeg hører stadig mit gl. musik Bowie og det andet, samt techno ind imellem, selv
om det som sagt nu overvejende er jazz og elektronisk musik. Mine HT klarer det hele lige godt. Man kan sige at for nogen vil
det være et kompromis, at de er lineære og præsenterer musikken, frem for at være livlige og spille musikken. Men ikke for
mig der hvor jeg er nu.
https://www.klipsch.co.uk/floor-standing-speakers
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 234
Sendt: 14 Maj 2022 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Prøv at give Fyne audio et lyt. Selv er jeg landet med et sæt F302 som jeg er utroligt tilfreds med. De er 2 vejs med en ret lille
bas/mellemtone men de spiller med en super fylde og præcision i bassen. Der findes også en F303 som er 2,5 vejs og noget
større men den har jeg ikke selv hørt. Ser også at der er kommet en F302i med en anden diskant den har jeg heller ikke hørt.
Jeg har en rimelig stor stue med højt til loft og mine F302 fylder nemt rummet med vellyd. Jeg havde før et sæt Jbl med 12
tommer men jeg føler ikke at jeg er gået ned i fylde og kvalitet kun Max lydstyrke er faldet lidt men det forventede jeg
naturligvis men de spiller rigeligt højt til mig. Jeg tror faktisk at F serien er bedst og måske voicet til større rum.

__________________
Så kan jeg også holde ud at høre rockmusik
Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY
 
Schaadt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2022
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 15 Maj 2022 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se, at jeg skal en tur til Odense. Det ser ud til, at der er nogle muligheder i de højtalere.

Ifht musikgenre skifter jeg nok ikke lige foreløbigt, men kæreste, børn og et blødere jeg gør musikudvalget lidt bredere. Men kernen i det er og vil altid være rockmusik, derfor satser jeg også opsparingen på dette område.

Stuen er ikke den største, så måske jeg skal gå lidt ned i størrelse - selv om det nager lidt, da jeg nok ikke kommer udenom en vis fascination at et par gigantiske gulvhøjtalere. damen bliver nok glad

__________________
💸
Til top Vis Schaadt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schaadt
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes