Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 09:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pickup til gamle plader (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasserfanten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har fået fat i en helveds masse gamle plader, som selv efter vask er i tvivlsom stand, tænkte derfor på at købe en erstatnings pickup frem for at bruge 2m black. Har kigget på Ortofon OM serien, bla andet på en super OM 5, som man vidst kan smide en om20 eller 30 nål på, i den forbindelse har jeg et par spørgsmål.
1. Er der forskel på OM og Super OM huset.
2. Ville den passe til en Technics SL1200 LTD, med standard arm, headshell og den tykke originale gummimåtte.
3. Bør jeg købe en ny headshell evt SH-4 til OM'en for ikke at skulle skifte det hele ved PU skift.

Forstærker: Lyngdorf TDAI 1120
Riaa: Vincent PHO 700
Pladespiller: Technics SL1200 LTD (MK3)
Til top Vis rasserfanten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasserfanten
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Min 2M Black på min Technics klarer det hele Langt de fleste i min samling er i god stand Men jeg har da nogle vintage albums som har nogle knubs fra de sidste 40 50 år de har været i andres eje før mig Dvs lidt knitren og så nogle klik og små smæld fra div ridser Ikke noget der ødelægger hverken min PU eller lytte session Så hvis de gl plader du har kunne ødelægge din PU så er de nok slet ikke værd at lytte til Som jeg har skrevet før Har kørt med 2 M Black nåle i 8 år har købt vintage plader længe før det og nogle af de slemme Så min PU var noget blevet ødelagt et eller andet sted undervejs hvis den ikke kunne holde til det
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Fuldstændig rigtigt Music-Nerd.....
Hvis man bruger sin sunde fornuft og bare tænker (man kan også undersøge det til bunds) på hårdheden
på vinyl vs. diamant, er det meget lidt sandsynligt, at det skulle være diamanten, der tog skade

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
FirstWatt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Februar 2012
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Det åbner jo så for spørgsmålet: Hvad slider så diamanten?
Til top Vis FirstWatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FirstWatt
 
rasserfanten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Nu handler det ikke om frygten for at ødelægge min PU, men om at have et alternativt, når man skal høre plader hvor det bestemt ikke er kvalitet der tæller, eller hvis ungerne skal holde fest og der skal vendes plader. Kan se at Concorde også kan bruge OM nåle. Nogle der har erfaring med SL1200 og disse setup?
Til top Vis rasserfanten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasserfanten
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

FirstWatt skrev:
Det åbner jo så for spørgsmålet: Hvad slider så diamanten?


Ja ja..... vil man kværulere
Stenene på stranden er også blevet pænt runde af, at vandet har pisket lidt rundt på dem.
Det har så bare taget et par tusinde år. Men måske du regner med at ha´ din picup så længe??

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

rasserfanten skrev:
Nu handler det ikke om frygten for at ødelægge min PU, men om at have et alternativt, når man skal høre plader hvor det bestemt ikke er kvalitet der tæller, eller hvis ungerne skal holde fest og der skal vendes plader. Kan se at Concorde også kan bruge OM nåle. Nogle der har erfaring med SL1200 og disse setup?

Hvis kvaliteten ingenting betyder, så ville jeg ha´ gået i billig-skuffen. Audio Technica AT-3600/AT-95E/Rega Carbon eller tilsvarende. Bedre lyd end på en OM-5, og sikkert også billigere



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Før i tiden sagde man 1000 spilletimer for en Diamant Pickup før den stod til udskiftning. 1000 timer svarer til ca.
1500 LP'er. Man kan også regne det ud i meter vinyl det svarer til. Men fakta er, at blød vinyl slider hårdt på diamanten over
tid/længde.
Med en Ortofon MC pickup til 4500 kr. koster en fuld LP afspilning/begge sider således 4500/1500 = 3 kr./stk.!
Man kan jo også vælge en AT95E MM til 300 kr. så hænger det bedre sammen med 0,2 kr./stk.!

En tilsvarende CD koster ca. 0,2 kr. at afspille, forudsat der er monteret en ok. Lazer.

Selv har jeg alle 3 muligheder, og LP'er af tvivlsom kvalitet køres først igennem med AT95E, lyder det ok sætter jeg Ortofonen
på ;-)
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
rasserfanten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Puha har en AT-95E den er jeg ikke glad for, hade håbet at OM serien ville levere måske ikke bedre lyd, men være mindre modtagelig for støj, samt kunne tracke bedre en AT95E, syntes at AT-95E ikke tracker flad maste plader så godt, det gør 2m Black jo til UG.
Til top Vis rasserfanten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasserfanten
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

De koster så også 2-3 gange prisen for en AT95E. Selv har jeg svært ved at høre forskel på 2m Red og AT95E trods prisforskellen. Omvendt hvis Ortofon Vivo og Rondo Blue sættes på. Vi får hvad vi betaler for ;-)
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

rasserfanten skrev:
....havde håbet at OM serien ville levere måske ikke bedre lyd, men være mindre modtagelig for støj, samt kunne tracke bedre en AT95E, syntes at AT-95E ikke tracker flad maste plader så godt, det gør 2m Black jo til UG.

Det er jo netop pointen med en nål/Pu som 2M Black og andre kvalitets PU. Forudsat de sidder på samme el. bedre kvalitet arm og værk , så er tracker de stort set alt og lyde fra riller og overflade bliver mere dæmpet og blødt . Det er jo stadig hi-fi lyd selv om det knitrer blødt og med et dæmpet klik el. pop ind i mellem. Så derfor kan jeg godt kan acceptere et vintage album helt ned til G+, hvis det er eneste mulighed for at anskaffe netop det album som jeg umuligt kan leve uden. Dem er der mange af lige fra spritnye til brugte

Men som jeg læser det, så handler det om en PU som kan bruges i scenarier hvor en skade på nål kunne være en reel risiko. Hvor musikken mere er underholding og samvær omkring vinyl mediet, end en lytte session. Er det tilfældet, så synes jeg da også gå med det billigste så længe det kun er de gl. hærgede plader der kommer på.

Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
rasserfanten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Ja, det er klart. og det er helt korrekt at det er en PU der bare er til hygge brug, kom hjem her den anden dag hvor min datter stolt sagde at hun selv havde sat en plade på, Ziggy stardust, ja far her blev helt stolt, dog knap så glad da jeg kom ind i stuen og så at pladen fortsat kørte i sidste rille, det havde den så vidst gjort i en times tid Skælde hende ikke ud, da jeg ikke ville skramme hende, meen måtte dog lige minde hende om at man skal huske løfte nålen ;D
Til top Vis rasserfanten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasserfanten
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

FirstWatt skrev:
Det åbner jo så for spørgsmålet: Hvad slider så diamanten?

For højt nåletryk slider pladen, for lavt nåletryk slider pickup'en... sådan lidt forkantet sagt

Også lige til trådstarter og trådens emne: Køb en billigere nåleforsats til din 2M... hvis de brugte plader er meget slidte, så betyder det også mere støj og her kan en "billigere" elliptisk eller sfærisk nål mindske det.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Nå ja! En 2 M Red til lige omkring en 500 mand. Så er det bare at tage Black nåleforsats af og sætte Red på. Den burde vel være kompatibel med
selve Black motoren?
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Nej så let er det ikke, det er kun Black og Bronze der passer sammen, og Red med Blue

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 16 Maj 2022 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Pro-ject's Pick It 2M Silver er et 2M Black hus med en 2M Red nåleforsats...

https://www.project-audio.com/en/product/ortofon-2m-silver/

...så jo, man kan frit bytte rundt mellem nåleforsatserne i 2M serien

2M Silver er i øvrigt en fremragende pickup!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
rasserfanten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 17 Maj 2022 kl. 03:45 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Pro-ject's Pick It 2M Silver er et 2M Black hus med en 2M Red nåleforsats...

https://www.project-audio.com/en/product/ortofon-2m-silver/

...så jo, man kan frit bytte rundt mellem nåleforsatserne i 2M serien

2M Silver er i øvrigt en fremragende pickup!!!  



Se det vil være smart, har googlet det lidt og fandt den her info. Jeg kan dog ikke se at den info er bekræftet nogen steder, kan heller ikke regne ud hvad konsekvensen ville være.

The 2M Red ("2m" red writing on side of body) and 2m Blue ("2m" blue writing on side of body) both have the same engine with slit pole pins. With this improved engine we have been able to increase to output to 5,5 mV.

The cartridge body used for the 2M Bronze ("2m" gold writing on side of body) and 2M Black ("2m" gold writing on side of body) is manufactured from a newly-developed Noryl plastic/glass combination, a revolutionary material which ensures high rigidity while eliminating unwanted resonances. The 2M Bronze and 2M Black use a special upgraded engine, featuring split pole pins with a silver plated copper wire.

https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t= 34790

På Steve Hoffman fandt jeg en tråd hvor man bruger blue med black body, med et godt resultat

https://forums.stevehoffman.tv/threads/ortofon-2m-black-body -with-2m-blue-stylus.492366/

Til top Vis rasserfanten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasserfanten
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1000
Sendt: 17 Maj 2022 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Er ikke sikker. Men mener at kunne huske, at have set en OM forsats på 2M hus.
Måske det er en mulighed, "bare" at tage "Black" nålen af, og sætte en OM forsats på...
Ville gøre det noget lettere, at spille "biblioteksplader" på den måde?
OM20 ville så svare til "2M Blue.


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
FirstWatt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Februar 2012
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 17 Maj 2022 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
FirstWatt skrev:
Det åbner jo så for spørgsmålet: Hvad slider så diamanten? smileys/smiley2.gif">


For højt nåletryk slider pladen, for lavt nåletryk slider pickup'en... sådan lidt forkantet sagt

Og så lige til trådstarter og trådens emne: Køb en billigere nåleforsats til din 2M... hvis de brugte plader er meget slidte, så betyder det også mere støj og her kan en "billigere" elliptisk eller sfærisk nål mindske det.



Ja, du missede pointen fuldstændigt...

Til top Vis FirstWatt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FirstWatt
 
rasserfanten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 17 Maj 2022 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Nå nu blev det så ligegyldigt, da jeg kiggede på 2m black opdagede jeg at huset er revnet :(
Aner ikke hvordan, men har nok strammet den for hårdt. 

Til top Vis rasserfanten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasserfanten
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes