Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 16:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Proac D15 problemer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Easer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Juni 2022 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg fik et par Proac D15 højttalere billigt, og har lige fået dem hjem og opdager at de er bi-wired, hvilket jeg ikke har en
dyt forstand på, så jeg har et par spørgsmål....:

Først og fremmest, SKAL de bi-wires (< jeg har kun eet sæt kabler lige her og nu, og jeg vil jo gerne høre dem....;- ), og
hvis ikke, tilslutter man så (det ene) kabel (man nu har) til bas terminalerne, eller til tweeter terminalerne....?
-Efter hvad jeg lige har kunnet google mig frem til, så SKAL de ikke nødvendigvis bi-wires (< der er een der skriver et sted
at han overvejer at bi-wire dem...), men har ikke kunnet finde noget om hvordan man præcis gør, og der står heller ikke
noget om det på bagsiden af højttaleren.

Og hvis jeg skal bi-wire dem, kræver det så en speciel forstærker, eller bruger man bare A/B terminalerne (< jeg MENER at
min gamle NAD forstærker har mulighed for at tilslutte to sæt højttalere), eller fører man bare to ledninger fra eet sæt
terminaler....???

Håber der er een af Jer der kan gøre mig klogere, mvh Bjarke
Til top Vis Easer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Easer
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 05 Juni 2022 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hvis du har et stykke kabel, så du kan forbinde + til + og - til - på hver HT, så kan du tilslutte de HT kabler, som du har
Bi-wirering kan gøres på flere måder, eks med A/B udgangene +++ og der er flere delte meninger om, hvad der er bedst. Så der kan du prøve dig frem


Og, sidst men ikke mindst, tillykke med dem
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Easer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Juni 2022 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Takker Weezer, glæder mig også til at få dem op at køre....!!!

Er det ligemeget hvilken af terminalerne der "får først", altså hvor kablet går ind i, kunne forestille mig at hvis jeg fx fører det
ind i bas-terminalen, og så forbinder dén med tweeter terminalen, så æder den mere af strømmen end hvad tweeter
terminalen ville hvis jeg gjorde det omvendt....?
-Kan der ikke komme noget uheldigt interferens....???

Bjarke
Til top Vis Easer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Easer
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 05 Juni 2022 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

I "teorien" er det ligegyldigt, hvilken terminaler du benytter til dine HT kabler. Personligt, så tilslutter jeg mine HT kabler til diskant sektionen (der hvor øret er mest følsomt), og linker til bas sektionen. Det vil naturligt give en smule mere serie modstand til bas sektionen men, det er ikke mange mili ohm. Hvis jeg var dig, så ville jeg starte med, at få dem til, at spille - og så starte med, at få dem til, at spille optimalt, mht placeringen - det kan give rigtigt, rigtigt meget. Derefter, så kan du lave nogle forsøg med HT kablerne

Men, mht noget æder mere af strømmen og inteferens, så vil det ikke ske, ved de lave impedanser, som et HT kabel har. Det kan være, at du kan høre forskel - så det er derfor, brug noget tid på placeringen, så er det nemmere, at lytte efter ændringer efterfølgende
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Easer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Juni 2022 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Däm, der er ingen diskant i den venstre højttaler, og det mest underlige er at jeg har netop ført kablet ind ved diskanten, og
så ført et link ned til bassen (< tænkte præcis at det ville være vigtigst at tilføre diskanten så ren strøm som muligt....;- )

Nogen med et bud på hvad det kan være, jeg har købt dem af en god ven som har opgraderet til 4 gange så dyre højttalere,
og som ikke mangler penge, og som iøvrigt er så fin en fyr som en fin fyr kan være, så det er helt sikkert at de ikke har været
defekte....
-Andet end at det kan være sket under transport, selvfølgelig....

Nogen der har et bud på hvad det kan være (< oploader et billede af ledningerne/terminalerne om et øjeblik, skal lige have
taget et billede og finde tråden her på telefonen)....?

Bjarke
Til top Vis Easer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Easer
 
Easer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Den højttaler der mangler diskant....:

 
Den som er fin....:



Jeg har prøvet at tage ledningerne ud på den øverste terminal på den højttaler der mangler diskant, og sætte dem tilbage, men har ellers ikke rørt linket. -Men ingen bedring....;- /

Bjarke
Til top Vis Easer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Easer
 
Easer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Nogle af terminalerne kører med rundt når man skruer skruen i, men der er blevet holdt igen, så de har højest drejet en
millimeter eller to....;- /

Bjarke
Til top Vis Easer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Easer
 
Easer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Det der undrer mig mest er at jeg har ført ledningen ind ved tweeter terminalerne, men der ér bas/mellemtone i den højttaler
der mangler diskant....????? ;- / ;- / ;- /

Bjarke
Til top Vis Easer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Easer
 
Easer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg prøvet at fjerne den lille stump ledning mellem diskantterminalen og basterminalen, og tilslutte hhv til diskanten
kun og bas/mellemtone kun, og når den er tilsluttet diskanten kun, så siger den ikke en lyd, og når den er tilsluttet
bas/mellemtone terminalen kun, så er der ingen diskant, men der er bas/mellemtone....;- /

Der har på intet tidspunkt været det der voldsomme "KLAK" som en dårlig forbindelse kan give, så jeg tror ikke jeg har brændt
diskanten af....;- /

Bjarke
Til top Vis Easer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Easer
 
Easer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Har prøvet at sætte ledningen fra den gode højttaler i, men samme problem, og har dobbelt- og triplechecket ved at
sætte ledningen fra den dårlige højttaler i både den gamle højttaler og den gode nye højttaler, og alt okay, så det er
ikke et forstærkerproblem....
-Jeg er ved at løbe tør for ideer, jeg mener, hvad kan der ske med sådan en diskantenhed under transport at den står
af, den har været baby'et hele vejen....???

Bjarke
Til top Vis Easer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Easer
 
Henrik A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juni 2022
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hvis det er muligt, det kan man ikke se på billedet, så kunne du prøve at tage terminalerne ud også forbinde direkte på delfilteret eller den stump ledning der går fra delfilteret og hen til terminalen. Så kan du tjekke om det er terminalen den er gal med. Men jeg kan ikke se om du har mulighed for at skrue terminalerne ud. Ellers er det måske muligt at skrue bagsiden ud (jeg kender ikke højttaleren) men så kan du se om du kan forbinde den vej.

PS: jeg synes personligt at det også er bedre at have kablet direkte ind i delfilteret så spares en masse overgange, men det er også letter når man har DIY højttaler som jeg har.

__________________
mvh
Henrik
Til top Vis Henrik A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik A
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ville råde dig til at pille basenheden ud af den højttaler hvor diskanten ikke spiller, så du kan se hvordan terminalpladen er skruet fast. Den ser nemlig ud til at være at på indefra. Der kan jo være kommet en løs forbindelse når man har skruet lidt på terminalerne.... det er set på flere højttalere - sidst jeg havde det problem, var på et sæt ældre KEF, hvor alt skulle efterspændes.. så virkede det igen.
Undersøg også lige om ledningerne sidder ordenligt på diskanten.
Til sidst - hvis det stadig driller - så kan du bytte rundt på diskanterne, så du sikre dig at der ikke er sket noget med filter eller selve diskantenheden.

Det er blot at følge udelukkelsesmetoden
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Prøv at tjekke om ikke du har skruet de små kabelstumper fast i
terminalen på selve isoleringen og dermed ikke har kontakt 🌞

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
JeTex
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 28 November 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Og du har selvfølgelig læst alle trådstarters indlæg, der skrives jo tidligere, at der forsøges tilslutning uden jumpers. Dette hjælper heller ikke, diskanten mangler ved alle forsøg.

__________________
Ville ønske at ens profil kunne slettes, men nej, du skal tages som gidsel.
Tager ikke en pause, bad om en ordentlig tone på redaktørens indlæg, men det svarer til, at sutten bliver taget fra babyen.
Til top Vis JeTex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JeTex
 
Easer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Prøv at tjekke om ikke du har skruet de små kabelstumper fast i
terminalen på selve isoleringen og dermed ikke har kontakt 🌞


Hej Allan, takker for input, men der må være kontakt, for ledningen fra forstærkeren er ført ind ved
tweeterterminalerne, og der ér bas/mellemtone i den højttaler der driller....;- /

Bjarke
Til top Vis Easer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Easer
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

JeTex skrev:
Og du har selvfølgelig læst alle trådstarters indlæg,
der skrives jo tidligere, at der forsøges tilslutning uden jumpers.
Dette hjælper heller ikke, diskanten mangler ved alle forsøg.
jow....men tror bare jeg er gledet forbi et enkelt indlæg
så...men så fik vi den da lige med....

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Easer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Thor og Henrik, jeg har ikke umiddelbart lyst til at skille den ad, det har jeg bare ikke nok erfaring til, så vil nok
hellere sende dem til service, det er formodentlig bare en forbindelse der er gået eetellerandet sted i diskanten....

Hmmm, jeg kán da vel for pokker finde ud af at skrue diskanten ud og se om den ledning der går fra delefilteret til
diskanten er gået løs under transport, så det er nok det første jeg gør, og hvis ledningerne ikke er loddet til
enhederne, så kan jeg vel også finde ud af bytte rundt på diskanterne, godt tænkt....!!!
-Men vil foretrække at gøre det sammen med ham min kammerat som jeg har købt dem af ved min side, så det bliver
nok ikke idag....

Han har haft dem i en del år, så der ryger formodentlig ikke nogen garanti ved at skrue diskanten ud, så det bliver
klart det første jeg gør....
-Jeg synes jeg har prøvet alt ift at få etableret at de er forbundet korrekt eksternt, og at det ikke er forstærkeren der
er defekt, men hvis der er nogen der kan spotte noget jeg mangler at prøve ift forbindelsen fra forstærker til højttaler,
så sig endelig til....;- )

Bjarke
Til top Vis Easer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Easer
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 433
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hej hvilke diskanter sidder der i dine Proac , hvis det er Scanspeak 2010/8513 , så er der magnetisk olie i dem , det kan tørre ud så skal du
enten skift det gamle olie ud eller købe 2 nye diskanter . Men hørte du dem ikke da du købte dem .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 433
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan google mig frem til er det 2010/8513 der sidder i dem
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Easer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 06 Juni 2022 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Okidoki, det lyder interessant, har du (eller nogen af Jer andre....;- ) nogen ide om hvordan man skifter den olie ud....?

Og er det noget der kan lække hvis de ligger ned (hvilket de gjorde under transport)....?

Nej, jeg hørte dem ikke lige før købet, men har hørt dem mange gange når jeg har været ude ved ham, det hjælper
selvfølgelig ikke ift stand lige før købet, men jeg tvivler meget på at de har været defekte, det er en meget god ven jeg
har købt dem af....

Takker for input, Bjarke.
Til top Vis Easer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Easer
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes