Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: RIAA til MC Pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Claudes1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Maj 2022
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hej

I en anden tråd fik jeg rigtig god hjælp til opsætning/justering af min nyindkøbte Thorens TD-321 – og tak for det! Jeg er totalt nybegynder på Thorens/MC-pickup-området – har haft ”plug and Play” Rega planar 2 og 3 over de sidste 20 år – men har fået fornyet interesse for vinyl – ikke mindst fordi min far er begyndt at komme forbi en gang om ugen med en stak af sine mint condition LPer (blues/rock), som han har købt over de sidste 65 år.

 
Nu er jeg på jagt efter en RIAA til MC pickup. Jeg har følgende i kikkerten, som er på brugtmarkedet lige pt.. Har nogle erfaringer, som de vil dele? Er der nogle, hvor man får meget for pengene?

Trichord R. Dino MK2 med/uden Dino+
Trichord Delphini
Vincent PHO-500
Pro-Ject Phono Box DS2 med/uden Accu Boc S2
Projekt Phone Box RS
Holfi Elipse
Holfi Battriaa SE

Jeg ved, at der er stor forskel i pris på disse!

På forhånd tak!

Til top Vis Claudes1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claudes1
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Kender ikke de nævnte typers lyd og fordele. Skal det være luksus, køb en RIAA og en stepup hvis din MC er sart. Hvis den er med
high output kast en i en rimelig RIAA/MM ting. Men det er vel smag og behag som meget indenfor hifi er.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Generelt er RIAA'er i "budget"-klassen ikke gode til MC forstærkning... her vil en stepup gøre det bedre (sådan er det egentlig også når det bliver dyrere )

Hvilken pickup skal den benyttes med?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Claudes1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Maj 2022
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Lige nu handler det om at komme i gang. Der fulgte en Ortofon MC 15 Super med. Det er vist ikke noget særligt. Eller kan man sagtens starte der? Jeg er glad for lyden lige nu. Men hvad vil give en mærkbar forbedring og til hvilken pris?

Lige nu driver min gamle Sansui Au-X501s indbyggede RIAA MC-pickup´en. Men den vil jeg ikke have stående til det. Så jeg skal have en form for RIAA. Men er det bedre at købe en anden pickup og en billig RIAA?

Fra Vinylengine om Pickup´en:
Specifications
Weight: 7g
Body material: Noryl
Cantilever type: boron
Stylus: fine-line
Tip radius: 8 x 40 um
Frequency range: 20Hz to 25kHz
Output voltage: 350uV
Channel separation: >25dB
Channel balance: <1.0dB
Tracking force: 2.0 to 2.4g (optimum 2.2g)
Recommended load impedance: >20ohms

Til top Vis Claudes1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claudes1
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give Mikkel ret i du er bedst stillet med en en god Stepup, og så mm RIAA fra den bedre hylde. Du må ikke købe billigere RIAA, det er min personlige holdning.

En Ortofon MC 15 Super er ikke noget særligt, synes personligt det er en frygtelig kedelig PU. Tiden er vel også løbet fra denne.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Claudes1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Maj 2022
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Det er vigtigt her, at vi er på samme bølgelængde :o) Jeres budget til HIFI er garanteret gigantisk. For jeg ved ikke, hvad "en god step up" og en "RIAA fra den bedre hylde" koster. Det lugter dyrt. Jeg køber gerne brugt - men er bange for, at det ikke kan "redde" mig. Men jeg kan lige så godt være ærlig og sige at mit budget er ca. 4.000 kr. Det ved jeg, at jeg kan få dem fra listen ovenfor for. Men hvad koster de løsninger i snakker om?

Er det evt. bedre, at jeg i stedet sælger Ortofonen og bruger pengene på en "dyr" MM pickup?
Til top Vis Claudes1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claudes1
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du ingen steder hvilken mm riaa du har, men er den af nogenlunde kvalitet vil du opnå bedre resultat med en mm pu til ca 4000
kr.

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun et "højt" budget, fordi jeg anmelder hifi... var det bare til hverdagsmusik, så havde jeg et helt mere ordinært budget og anlæg. Men det har lært mig en hel del om hifi, og især vinylsafspilning der kan betragtes som mit hjertebarn...

Og hvis du har et budget, så skal du ikke tænke i MC pickup, for de er ikke gode nok i budget-klassen! MM derimod kan give rigtig meget vellyd for fornuftige penge sammen med en fornuftig riaa. Gode eksempler er Ortofon 2M Bronze og Black, Clearaudio's MM serie, Nagaoka's MI serie, Grado og mange flere... og så må jeg bare igen nævne Vincent's PHO701, som er helt ekstraordinær god til pengene. Kan du finde en brugt PHO700, så er du godt i gang.

En MC15 Super skal du ikke smide penge efter, hverken til stepup eller riaa...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Claudes1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Maj 2022
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Det er super! Det var langsomt det jeg fik på fornemmelsen. Jeg kigger efter en Vincent PHO700 eller lignende (det er en rørforstærker - ikke sandt?) og kigger efter en MM-pickup i 2000-3000 kr, i stedet for at gå MC-vejen. Kan man godt købe Pickup brugt? Eller er det for risky?
Til top Vis Claudes1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claudes1
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Vincent PHO700 er en "hybrid" med både transistorer og et rør i udgangen som buffer, der giver lyden en mere "musikalsk" klang. En PHO700 vil også kunne vokse med opgaven, hvis du vil prøve dyrere pickup'er på sigt, da den er langt bedre end dens pris indikerer.

Hvis du køber en pickup brugt, så skal du høre den før køb, så er sikker på at den fungerer og ikke har mislyde. Men for 3000,- kan du få en fornuftog MM pickup fra ny...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Claudes1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Maj 2022
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Bare lige af nysgerrighed: Er Ortofon QUINTET serien en god nok MC-pickup. Eller er det stadigt heller ikke godt nok til at gøre en forskel?
Til top Vis Claudes1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claudes1
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

I den prisklasse er en MM en bedre løsning...

Hvis en MC pickup skal udnyttes optimalt, så kræver det enten en god stepup eller en meget dyr MC-riaa. En riaa i budget klassen kan ikke yde en MC retfærdighed, og forringer enten lyden eller tilføjer for meget støj. Vincent PHO700/701 er ingen undtagelse, og gør sig også bedst som MM riaa...

Jeg har aldrig - uanset pris - hørt en MC riaa gøre det bedre end en god stepup! Så MC er en dyr løsning, men også en rigtig vellydende løsning...

Men MM kan også være rigtig godt, hvilket den relativt dyre Clearaudio Maestro V2 er et godt eksempel på...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Der er en Vincent PHO 701 til 3.000 kr. på KSB

__________________
Air Bearing Rules
Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 14 Juni 2022 kl. 06:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i alt det der er skrevet MC er ikke bedre eller dårligere end MM og omvendt Det er en smagssag I hvert fald så længe vi ligger i Hi-fi klassen. Bevæger vi os over i high end så kan MM teknisk ikke følge med. Så er MC Step up og eksotiske materialer det der fokuseres på og betales
for.

Når det så er sagt så ja du får ikke mere ud af MC end MM inden for budgettet. For lige at få perspektiv på ift emnet budget vs MC/MM: Jeg har et hifi til omkring 120 000 og har valgt at bruge MM (2M Black).Lyder fantastisk og så er det set and forget. Da den var slidt tog jeg jo bare nåle huset af og satte et nyt på. Så for den samme PU er udskiftning billigere og nemt. Jeg vælger dog lige at tjekke med protractor om den nye nål sidder rigtigt hvilket det har gjort og nulstille nåletryk for at sætte det på ny.

Men det er jo et spørgsmål om hvor nørdet man er. Køb ny MM og brugt phono stage. Som altid ved køb hos private: Følg de klassiske råd.

Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Claudes1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Maj 2022
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 14 Juni 2022 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

Tak for svar til jer alle sammen!

Et sidste spørgsmål igen af nysgerrighed: Hvilke MC step ups er af ordentlig kvalitet (jeg kendte slet ikke fænomenet før I skrev om det - troede bare man skulle have en RIAA der kunne håndtere MC-signalet!). Kan se at der er an masse gamle billige Ortofon til salg. De er næppe noget ved!
Til top Vis Claudes1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claudes1
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 14 Juni 2022 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  



Jeg har en ret god MM / MC phono stage i min forstærker. Den giver baghjul til den AVID Pellar jeg havde før opgradering og
AVID er altså ret god. På trods af det, så kom jeg selv frem til at skulle det være MC, så skulle det være step up. Jeg har
virkelig gransket emnet. På MC forstærkning er jo at du øger gain dvs. booster signalet. Via MM signal til step up sætter du en
step up ind som passiv forstærkning og med viklinger på spolerne som giver rette signal styrke til den MC du vil bruge. DVS. jo
bedre MM signal du forstærker passivt, jo bedre MC lyd fordi der jo ikke er blandet et højre aktiv signal ind. Ret mig I MC
experter hvis jeg vrøvler? Anyway, det var bl.a. det der gjorde jeg holdt mig til min 2 M Black. Plus at jeg ikke havde hørt dens
fulde potentiale på min tidl. Project Xperince classic. Hvilket ellers en god TT. Men det var virkelig nat og dag, et udtryk jeg
bruger med forsigtighed if. t. hifi. Men det var det. I dit set up tænker 2 M Blue ller Bornze ville passe god og give vellyd hvis
det altså skal være Ortofon igen. MHT priser på gode MC step Ups nye, så tjek det her link (cop/paste). Så får du en ide om
hvor vi efter min "research" er if m overvejelser med MC el ej.   https://anamightysound.com/cat/step-up- transformers/
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 14 Juni 2022 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Way back i 80érnebrugte jeg en Ortofon T20. Den var faktisk sådan ok i forbindelse med en indbygget RIAA. Koster ikke alverden,
men er i stigende pris. Stepupper bliver hurtigt dyrere, sølvvindinger og alskens afskærmning? Køb og prøv. Ellers løb evt. med en
Grad pickup af MM typen....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Claudes1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Maj 2022
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 15 Juni 2022 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet tilbudt en praktisk talt ubrugt VMS20E MkII til 600 kr.

Kunne det være sjovt - bare fordi den er billig - eller er den totalt outdated i forhold til nyere Ortofon-PUer?
Til top Vis Claudes1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claudes1
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 15 Juni 2022 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Din MC15 Super er bedre...  Brug hellere de 600,- på en bedre pickup.

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Claudes1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Maj 2022
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 15 Juni 2022 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Din MC15 Super er bedre...  Brug hellere de 600,- på en bedre pickup.

Super. Tak!
Til top Vis Claudes1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claudes1
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes