Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 16:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Passiv til aktiv højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
humlebi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Juni 2022
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 16 Juli 2022 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jeg går med tanker om at omdanne et gamle sæt EPI Microtower II til aktive højttalere. Bare et super simpelt og billigt setup med et af de billige kinesiske bluetooth-forstærkerboards, man kan finde på nettet. Det bliver første projekt af denne art for mit vedkommende, så derfor er det ikke super vigtigt, at det er high end, og prisen skal også afspejle det.

Delefiltret for højttalerne ser ud således:

Jeg kan simpelthen ikke regne ud, hvordan alt skal forbindes. Hvis jeg køber ét forstærkerboard er det enten 2x50w eller 2x50w + 1x100w til subwoofer. Men jeg skal jo have forbundet både en højre og venstre højttalere, der sammenlagt har otte enheder (4 bas og 4 diskant). Hvordan fungerer det? Hvor mange forstærkerboards ender jeg med at skulle købe, og hvordan forbindes de sammen?

Håber, der er nogen, der kan hjælpe med mine spørgsmål, da det nok er meget tydeligt, at det er første gang, jeg skal prøve noget lignende.

Til top Vis humlebi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af humlebi
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2702
Sendt: 16 Juli 2022 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Du åbner for et projekt med et utal af variationsmuligheder. Blot et eksempel, at du anvender et forstærkermodul til
basenhederne og et andet til diskantenhederne i hver højttaler, hvor du anvender det passive delefilter opdelt i to sektioner.



En anden mulighed er at opdele frekvensområdet til enhederne med et elektronisk delefilter eller DSP-enhed og derfra til to
forstærkermoduler til henholdvis bas- og diskantenheder i hver højttaler.






Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2702
Sendt: 17 Juli 2022 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Og endelig er der den helt simple løsning at bruge et forstærkermodul i hver højttaler, som de er med passivt filter, under
forudsætning af at modulerne kan arbejde med højttalerimpedansen.

Det vil være nyttigt info med detaljerede plysninger om modulerne du påtænker at benytte.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
humlebi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Juni 2022
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 17 Juli 2022 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke lige, hvor jeg lagde mit hoved i går, og hvorfor jeg ikke kunne gennemskue netop, at den letteste løsning er at forbinde et
forstærkermodul til de delefiltre, der jo sidder i højttalerne.

Jeg er derfor nået til den helt nemme at købe en kinesisk forstærker (ZK-1002t), som jeg forbinder til delefiltrene. Med en stor nok
strømforsyning skulle den (angiveligt) kunne levere 2x50w i 8 ohm. Jeg vil så adskille bunden fra højttalerne, hæve isoleringen ud af
højttalerne for at få adgang til delefiltret og så forbinde forstærkeren direkte dertil. Jeg tænker at sætte forstærkeren fast i bunden af
højttaleren, eller lave et hul til den et passende sted i højttaleren, så der er adgang til volumen og tonekontrollen på den. Igen, det er ikke et
high-end-projekt det her, så kirurgisk præcision er ikke lige, hvad jeg går efter.

Efter inspiration fra et andet forum fik jeg så den idé måske at opgradere delefiltret, nu hvor jeg alligevel skal i gang med at pille ved det.
Derfor kigger jeg lidt efter nye kondensatorer, der vil passe i.
Til top Vis humlebi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af humlebi
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes