Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 02:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ups - Mobile Fidelity.... Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 23 August 2022 kl. 15:07 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

nils valla skrev:
@ Mikkel.

Ørernes måde virke på har været klarlagt i mange mange år, virker mellem 20-20000hz. Forskning har dog vist at vi lytter med hjernen og ørerne blot er trakte på siden af hovedet. Forskning har også klarlagt vi hører dybere end 20hz. De lave svingninger slår ind på kroppen hvorfra de af centralnervesystemet føres til hjernen. De lave lyde høres således helt uden ørernes hjælp.

Man hører ikke toner under 20 Hz, men mærker det med følesansen... ordkløveri!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 23 August 2022 kl. 16:35 | IP-adresse registreret Citér skumflum

nils valla skrev:
@skumflum.

Eksisterer "undertoner" ikke, i en forstand, internt i elektronikken ?

Jeg tænker Quadrofoni, var der ikke noget internt kommunikation, noget fordeling af signaler langt over 20khz ?


Når jeg skriver “fysisk” mener jeg akustisk. Altså ligesom der er et hav af overtoner fra instrumenter, hvor nogle også kommer over det hørbare spektrum. Undetoner fra instrumenter er ikke et fænomen.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 23 August 2022 kl. 18:12 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Ja det er jeg helt med på. 
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 24 August 2022 kl. 13:16 | IP-adresse registreret Citér KristianJ1324

Mikkel G skrev:
Kristian... du er ingeniør, ikke læge!

Nej, mennesker kan ikke høre "harmoniske overtoner" over 20 kHz, for vores hørelse kan ikke høre noget over 20 kHz... i øvrigt er det kun nyfødte spædbørn der tilnærmelsesvis kan høre så høje toner, og afrulningen er ganske stejl opefter. Hørelsen ændres gennem årene, og allerede i teenage-årene er det faldet til 17-18 kHz.

Og ørerne er også mest følsomme omkring 2-5 kHz, altså øvre mellemtone/nedre diskant. Det betyder også, at lyde skal være noget kraftigere for at vi opfatter dem derover. Og det er "harmoniske overtoner" ikke!

Du vil sikkert også opleve at du ikke kan høre noget over 15-16 kHz (eller lavere) i en høretest. Derfor kan du ikke høre noget derover,"overtoner" eller ej... og det er helt normalt!

Hvorfor så lave en højtaler eller et medie, der kan gengive højere end dette?!?!  Jo, for på den måde kan man sikre at en afrulning sker uden for det hørbare område, og dermed udnytter man muligheden for at spædbørn - og evt. teenagere - kan få glæde af "overtonerne" i klassisk musik

CD mediet klarer sig fint uden "harmoniske overtoner" over 20 kHz...

Kristian altså...  



Mikkel, du har ret: Jeg er ikke læge. Men det er du heller ikke selv Man skal generelt være ret påpasselig med at udtale sig skråsikkert på baggrund af en "synsning" eller noget man tror man ved.

Det er dog særdeles velkendt i lægeverdnen, at mennesker kan høre LANGT over 20kHz, så længe det er i form af overtoner til lavere grundtoner. Man kan ikke decideret udpege frekvenserne over 20kHz, men man kan høre den lavere frekvens (grundtonen) ændre karakter, når der tilføres overtoner.

Jeg kan anbefale dig at læse artiklen Inaudible High-Frequency Sounds
Affect Brain Activity: Hypersonic Effect
fra det anerkendte "Journal of Neurophysiology". Her har man netop arbejdet med effekten af frekvenser over 20kHz, og kan bekræfte at man opfatter frekvenserne over 20kHz. Der opleves forøgede hjerneaktivitet når man ikke fjerner frekvenserne over 20kHz, og over tid kan man måle en øget glæde blandt testdeltagerne.

En anden ting man skal have i tankerne er, at det menneskelige øre er særdeles følsomt overfor fasedrej. Som udgangspunkt bliver fasedrejet markant ved en frekvens der er en faktor 10 lavere end amplituden. Dvs at noger der afskærer omkring 15kHz, vil have markant fasedrej allerede
omkring 1,5kHz. Det taler også for at hæve båndbredden langt over 20kHz.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 24 August 2022 kl. 14:50 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Kristian, dit grundlag for at udtale dig om menneskets hørelse, er det samme som mit... men du synes alligevel at ville have lidt mere ret hele tiden!?!?

Men al denne snak ændrer ikke ved, at din tidligere udtalelse om, at vinyl-mediet er begrænset på grund af manglende dynamik-område, slet ikke holder vand...!!! Og at du undgår at svare på dette!

Og vinyl har også så meget større sandsynlighed for at kunne honorere "harmoniske overtoner", da det ikke er frekvensmæssigt begrænset som streaming medier er... og ja HD hires er teoretisk slet ikke begrænset, men der vist heller ikke nogen der kan høre noget ved 192 kHz - eller giver det øget glæde???



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 24 August 2022 kl. 22:31 | IP-adresse registreret Citér KristianJ1324

Jeg vil stadig vove den påstand, at man ikke kan nøjes med 50-60dB dynamik til seriøs audio.

Mht at vinyl med større sandsynlighed kan klare høje frekvenser. Nej, det er ikke tilfældet. Med 192kHz kan man gengive op til ca 90kHz med en præcision på 99,9999%. Og det er endda ganske nemt at opnå.

Med LP kan intet gengives med med bedre præcision end omkring 99%, og det vel at mærke i absolut best case. I praksis vil det være markant værre. Og det vel at mærke med en enkelt frekvens. Så prøv lige at overveje hvad der sker med musik, hvor der samtidigt er MASSER af frekvenser, hvis forvrængning moduleret ind i hinanden. Så er vinyl er. Irvarre af forvrængning. Og så med en mekanisk aftastning. Det man hører som vinyl lyd, er lyden af forvrængning.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 24 August 2022 kl. 22:51 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Kristian, nævn mig en eneste plade, der faktisk har dynamiske udsving på 60 dB...?

90 kHz... havd skal man bruge det til???

Og har du læst det på linket, jeg indsatte tidligere i tråden?: https://www.furnacemfg.com/vinyl-record-audio-preparation/ 

Her nævnes det at vinyl har et frekvensområde på 7 Hz til 50 kHz og højere, og et dynamikområde på 75 dB!!! Det er rigeligt til al slags musik!

99 % eller 99,9999 %... come on! Det betyder ikke en fis

Kristian, enten fluek****er du, eller også er du bare ualmindeligt stædig i at ville have ret



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 24 August 2022 kl. 23:14 | IP-adresse registreret Citér doitttt

før i tiden, i 60-70-80, var signal støj 55db, i usa opfand dbx, kunne give10db mere , på bånd
så det 2 ting, fra bånd til lp, når blev fabrikert lp, passed meget fin sammen, signal og støj.
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 25 August 2022 kl. 09:23 | IP-adresse registreret Citér KristianJ1324

Mikkel G skrev:
Kristian, nævn mig en eneste plade, der faktisk har dynamiske udsving på 60 dB...?

90 kHz... havd skal man bruge det til???

Og har du læst det på linket, jeg indsatte tidligere i tråden?:
https://www.furnacemfg.com/vinyl-record-audio-preparation

Her nævnes det at vinyl har et frekvensområde på 7 Hz til 50 kHz og højere, og et dynamikområde på 75 dB!!! Det er rigeligt til al slags musik!

99 % eller 99,9999 %... come on! Det betyder ikke en fis

Kristian, enten fluek****er du, eller også er du bare ualmindeligt stædig i at ville have ret



Nævn mig en plade der ikke har dynamisk udsving på 60dB.

90kHz, ja hvad skal det bruges til?? Tror det kræver en grundlæggende indsigt i analog signalbehandling og kendskab til ørets følsomhed. Udfordringen er (som jeg beskrv i mit forrige indlæg), at fasedrej i et analog trin, typisk vil udvise markante udsving ved en frekvens der er 10 hhv lavere/højere end 3dB punktet for amplituden.

Så har du en frekvensgang der hedder 20Hz-20kHz +/-3dB, vil faseforløbet være markant ændret allerede fra 200Hz og nedad samt fra 2kHz og opad. Dvs a du reelt har et frekvensområde fra 200Hz til 2kHz hvor faseforløbet er pænt. Og lige nøjagtigt faseforløb er øret usædvanligt følsomt overfor. Det er blandt andet det man udnytter til at manipulere fornemmelse af 3D.

Derfor giver det rigtig god mening at udvide frekvensområdet. Ikke forfrekvensområdets skyld, men for at sikre en pænt faseforløb.

99 % eller 99,9999 % var faktisk lidt bevidt for at vende det på hovedet. Ja, det kan virke ganske ligegyldigt om det er 99 % eller 99,9999 %. Men vend det om. Er det ligegykdigt om signalet er deformeret 0,0001% eller 1%? Næppe. Og er det ligegyldigt om niveauet ved 10kHz er faldet 3dB?? Næppe

Dine argumenter peger i retning af, at det er fuldstændigt ligegyldigt hvilket grej man køber, for alt under 1% er alligevel ikke hørbart.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 25 August 2022 kl. 10:04 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Tror også på (i tråd med Christians henvisning højere oppe: Inaudible High-frequency sounds.....), frekvenser over
hørbart (hvorend grænsen måtte være) påvirker vores oplevelser.

Eksempel:

Musik der skæres brat ved 20khz får på en måde "understreget" frekvenserne ved skæringspunktet, således lyden
fremstår mere hård/massiv, end musik der afruller mere "analogt".

ps.Hvad der konkret sker (elektronisk) omk skæringspunktet har jeg ingen forklaring på (er ikke fagmand)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 25 August 2022 kl. 10:38 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

KristianJ1324 skrev:
Mikkel G skrev:
Kristian, nævn mig en eneste plade, der faktisk har dynamiske udsving på 60 dB...?

90 kHz... havd skal man bruge det til???

Og har du læst det på linket, jeg indsatte tidligere i tråden?:
https://www.furnacemfg.com/vinyl-record-audio-preparation

Her nævnes det at vinyl har et frekvensområde på 7 Hz til 50 kHz og højere, og et dynamikområde på 75 dB!!! Det er rigeligt til al slags musik!

99 % eller 99,9999 %... come on! Det betyder ikke en fis

Kristian, enten fluek****er du, eller også er du bare ualmindeligt stædig i at ville have ret



Nævn mig en plade der ikke har dynamisk udsving på 60dB.

90kHz, ja hvad skal det bruges til?? Tror det kræver en grundlæggende indsigt i analog signalbehandling og kendskab til ørets følsomhed. Udfordringen er (som jeg beskrv i mit forrige indlæg), at fasedrej i et analog trin, typisk vil udvise markante udsving ved en frekvens der er 10 hhv lavere/højere end 3dB punktet for amplituden.

Så har du en frekvensgang der hedder 20Hz-20kHz +/-3dB, vil faseforløbet være markant ændret allerede fra 200Hz og nedad samt fra 2kHz og opad. Dvs a du reelt har et frekvensområde fra 200Hz til 2kHz hvor faseforløbet er pænt. Og lige nøjagtigt faseforløb er øret usædvanligt følsomt overfor. Det er blandt andet det man udnytter til at manipulere fornemmelse af 3D.

Derfor giver det rigtig god mening at udvide frekvensområdet. Ikke forfrekvensområdets skyld, men for at sikre en pænt faseforløb.

99 % eller 99,9999 % var faktisk lidt bevidt for at vende det på hovedet. Ja, det kan virke ganske ligegyldigt om det er 99 % eller 99,9999 %. Men vend det om. Er det ligegykdigt om signalet er deformeret 0,0001% eller 1%? Næppe. Og er det ligegyldigt om niveauet ved 10kHz er faldet 3dB?? Næppe

Dine argumenter peger i retning af, at det er fuldstændigt ligegyldigt hvilket grej man køber, for alt under 1% er alligevel ikke hørbart.

Kristian, du svarer ikke på mine spørgsmål... nævn nu en plade med 60 dB dynamiske udsving! Jeg kan sagtens nævne en plade der ikke har det... du kan vælge frit mellem alle plader med dynamisk kompression. 99,9999999 % af alle plader har maks. dynamiske udsving på 8-10 dB.

Kristian, du kommer med en masse teoretisk mumbo-jumbo, som ikke har en pind med tråden at gøre...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 25 August 2022 kl. 11:36 | IP-adresse registreret Citér KristianJ1324

Jeg har ikke lige noget software til at kontrollere DNR på albums pt. Havde det for et par år siden, og skal forsøge at finde det igen. Men jeg ved at jeg selv har set målinger over 60dB. Når det er sagt, så skal man også huske på, at 60dB er absolut best case med LP. I praksis er man LANGT under, formentlig 45-50dB. For selv på en skive med helt ned til eks 30dB DNR (når man måler), vil der jo være information LANGT under -30dB. Når man måler DNR på grej, så måler man med 1 enkelt frekvens ad gangen. Musik er ultra kompleks med masser af frekvenser samtidigt.

Så selvom det målte dynamikområde på skiven eks er 30dB, kan der sagtens ligge detaljer -60dB nede. De vil ikke påvirke målingen af dynamområdet, idet der er tale om en gennemsnitsbetragtning. På et anlæg der evner at opløse ned til eks -120dB, vil man rent faktisk høre de detaljer der ligger -60dB nede, hvoimod de vil drukne i de større signaler på eks en LP. 

Man kan prøve at gemme et stykke digitalt musik fra en CD (16bit/44,1kHz). Og så beskære det til et 10bit signal, og se hvordan DNR på 60dB lyder. Og mener man at kunne nøjes med mindre, kan man prøve med 8bit, hvilket svarer til DNR på 48dB. Men så er vi nok ude i noget hvor de færreste vil kalde det hifi.

Der er temmelig stor forskel på den dynamiske dynamik på eks en CD, og så det anlægget skal kunne opløse musiken i ved afspilning. Ganske enkelt fordi det på CD'en er en gennemsnitsbetragtning af alle de komplekse frekvenser, der er i øjeblikket på CD'en, og ikke en måling af hvor stor forskel der er på de største og mindste detaljer i øjeblikket.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 25 August 2022 kl. 11:39 | IP-adresse registreret Citér skumflum

nils valla skrev:
Tror også på (i tråd med Christians henvisning højere oppe: Inaudible High-frequency sounds.....), frekvenser over hørbart (hvorend grænsen måtte være) påvirker vores oplevelser.

Eksempel:

Musik der skæres brat ved 20khz får på en måde "understreget" frekvenserne ved skæringspunktet, således lyden fremstår mere hård/massiv, end musik der afruller mere "analogt".

ps.Hvad der konkret sker (elektronisk) omk skæringspunktet har jeg ingen forklaring på (er ikke fagmand)


At lyde over 20khz skulle påvirke oplevelsen må næsten være i tro kategorien. Rent fysisk kan dit øre ikke opfange det, som Mikkel også har skrevet. Ud over det, så kan de fleste studie mikrofoner ikke opgange lyd over 20khz. F.eks. Telefunken Ela M 251E eller Neumann U87, som er nogle af verdens mest eftertragtede mikrofoner. i studier... 20-20khz båndbredte, så hvordan skulle frekvenser over 20khz overhovedet komme blive optaget? Jo, der findes mikrofoner som går højere op, men de bliver ikke brugt særlig meget. Mange studie mikrofoner går i øvrigt kun til 16khz
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 25 August 2022 kl. 11:55 | IP-adresse registreret Citér KristianJ1324

Nu er du i gang md at modargumentere videnskabeligt dokumenterede effekter, på baggrund af din egen "synsning". Det er dig selv der er ude i "tro katagorien".
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 25 August 2022 kl. 12:20 | IP-adresse registreret Citér skumflum

@KristianJ1234

Det må lige forklare hvordan jeg modargumenterne videnskabeligt dokumenteret effekter? Jeg er helt med på at akustiske instrumenter har overtoner ud over det hørbare område, men det er bare ikke noget man kan høre, så det er en teoretisk kuriositet.

Min pointe er at lyde over 20khz i langt de fleste tilfælde ikke bliver opfanget af studie mikrofoner, da de er begrænset på båndbredte. Altså, selvom "man tror på" at lyde over 20khz skulle have indvirkning på oplevelsen, vil man på hovedparten af optagelser IKKE kunne opleve det, hvis mikrofonen ikke er i stand til opfange det. Så hvad nytter det at optage en trompet med overtoner op til 80khz, når man bruger ikke få det ned på "båndet" så at sige

Helt tosset bliver det, når man pumper et gammelt kildemateriale op til f.eks. 20-90Khz, som f.eks. Brother In Arms som er blevet optaget med 20-20khz båndbredte.

Tror vi er ved at nå til enden
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 25 August 2022 kl. 12:57 | IP-adresse registreret Citér nils valla

skumflum skrev:
nils valla skrev:
Tror også på (i tråd med Christians henvisning højere oppe: Inaudible High-frequency sounds.....), frekvenser over hørbart (hvorend grænsen måtte være) påvirker vores oplevelser.

Eksempel:

Musik der skæres brat ved 20khz får på en måde "understreget" frekvenserne ved skæringspunktet, således lyden fremstår mere hård/massiv, end musik der afruller mere "analogt".

ps.Hvad der konkret sker (elektronisk) omk skæringspunktet har jeg ingen forklaring på (er ikke fagmand)



At lyde over 20khz skulle påvirke oplevelsen må næsten være i tro kategorien. Rent fysisk kan dit øre ikke opfange det, som Mikkel også har skrevet. Ud over det, så kan de fleste studie mikrofoner ikke opgange lyd over 20khz. F.eks. Telefunken Ela M 251E eller Neumann U87, som er nogle af verdens mest eftertragtede mikrofoner. i studier... 20-20khz båndbredte, så hvordan skulle frekvenser over 20khz overhovedet komme blive optaget? Jo, der findes mikrofoner som går højere op, men de bliver ikke brugt særlig meget. Mange studie mikrofoner går i øvrigt kun til 16khz


Det er et aspekt der sikkert både kan forstærkes og aftages alt efter sin tro.

Er forøvrigt godt klar over ørerne potentielt og maksimalt opsamler lyde mellem 20-20000.
Men du lytter med hjernen og ikke ørerne. Først i nyere tid er man blevet opmærksomme på centralnervesystemets indflydelse og kunne derefter udvide begreberne for hvad der er muligt. Der vil højst sandsynligt komme nye opdagelser efterhånden som hjerneforskningen skrider frem, som forklare al vores tro og synspunkter.

Jeg tror såmænd heller ikke på lyde høres over mikrofonens øvre grænse. Hvis ikke det er optaget...

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 25 August 2022 kl. 13:21 | IP-adresse registreret Citér KristianJ1324

skumflum skrev:
@KristianJ1234

Det må lige forklare hvordan jeg modargumenterne videnskabeligt dokumenteret effekter? Jeg er helt med på at akustiske instrumenter har overtoner ud over det hørbare område, men det er bare ikke noget man kan høre, så det er en teoretisk kuriositet.

Min pointe er at lyde over 20khz i langt de fleste tilfælde ikke bliver opfanget af studie mikrofoner, da de er begrænset på båndbredte. Altså, selvom "man tror på" at lyde over 20khz skulle have indvirkning på oplevelsen, vil man på hovedparten af optagelser IKKE kunne opleve det, hvis mikrofonen ikke er i stand til opfange det. Så hvad nytter det at optage en trompet med overtoner op til 80khz, når man bruger ikke få det ned på "båndet" så at sige

Helt tosset bliver det, når man pumper et gammelt kildemateriale op til f.eks. 20-90Khz, som f.eks. Brother In Arms som er blevet optaget med 20-20khz båndbredte.

Tror vi er ved at nå til enden


Du skulle måske læse denne
https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/jn.2000.83. 6.3548
Man kan rent faktisk høre frekvenser langt over 20kHz, hvis det er i form af overtoner til lavere grundtoner.

Og så er der den problematik omkring fasedrej jeg har forsøgt at forlare. Hvis dit system frekvensmæssigt går til 20kHz, vil det typisk have problemer med fasedrej allerede omkring 2kHz. Og eftersom øret er yderst følsomt overfor fasedrej, er det ikke voldsomt optimalt. Så årsagen til at skulle gengive LANGT over 20kHz er ikke alene baseret i at der er frekvenser til stede over 20kHz, men i langt større grad for at kunne gengive op til 20kHz nogenlunde optimalt. Går dit grej til 20kHz (-3dB), vil fasedrejet ved 20kHz typisk være 45 grader. Det er voldsomt, og absoult hørbart.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 25 August 2022 kl. 14:34 | IP-adresse registreret Citér skumflum

@KristianJ1234

Jeg medgiver at det er et interessant studie og spændende eksperimenter.

Den Hypersoniske effekt har dog også kritikkere.

Systemernes ikke-linearitet som er til stede i varierende grad i elektronik og højttalere kan producere en lavere frekvens pga. intermodulation. En forklaring kunne altså være, at det er denne mekanisme som producere signaler i det hørbare område, der gør det muligt for lytteren at skelne signalerne, men det er en uønsket effekt og ikke en feature

Fasedrej kan vel foregå i alle frekvenser, især ved delefrekvens mellem enheder, bafler, basrefleksporte m.m. Den bedste (eneste?) metode må næsten være en aktiv højtaler med kraftfuld DSP og en spandfuld FIR and IIR filtre.

Bemærk i øvrigt, at deres optagelser blev foretaget med en B&K 4135, som er en decideret højpræcis måle mikrofon og ikke noget du finder i lydstudier.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 25 August 2022 kl. 15:35 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Kristian, jeg mangler stadig det album (uanset medie) med dynamiske udladninger på 60 dB...

Alt det tekniske mumbo-jumbo over supersoniske, behagelige oplevelse osv. er vi færdige med!

Bare et album



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 25 August 2022 kl. 17:57 | IP-adresse registreret Citér skumflum

Skal vi lige tage et udsnit sædvanlige gyselige HIFI messe numre:

Jazz at the Pawnshop: 15dB
Tin Pan Alley – Stevie Ray Vaughan: 15dB
No Sanctuary Here – Chris Jones: 10dB


Kilde https://dr.loudness-war.info/

Men der er alligevel nogle stykker som er ret godt med. Template v1.0 f.eks.

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes