Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. oktober 2022 | 02:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Skæring af matrice Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NobrainHIFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2021
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 September 2022 kl. 21:29 | IP-adresse registreret Citér NobrainHIFi

Er der nogle der har en viden om, hvordan man skærer den matrice man bruger til presning af grammofonplader?

Kan forstå, at næsten alle nyepresset grammofonplader er ud fra et digital medie/optagelse. Hvordan behandles optagelsen
videre ?.

Det digitale signal skal "omformes således, at det kan styre et skærehoved/laser/skærenål, der skær ""lyden" i matricen?
Således at den færdige matrice er en kopi af optagelsen. ???

Til top Vis NobrainHIFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NobrainHIFi

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 September 2022 kl. 22:05 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Sendt: 22 September 2022 kl. 22:06 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Prøv og tjek denne : VinylRecorder T560 , helt sikkert et fedt stykke legetøj .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 September 2022 kl. 00:14 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Kaj. skrev:

Synes, at din gentagne, underlødige hetz mod vinyl er ved at blive noget ensformig = irriterende gentagelser uden anden forklaring.
Og så svarer det overhovedet ikke på trådstarters spørgsmål

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Sendt: 23 September 2022 kl. 07:17 | IP-adresse registreret Citér Ningbo

Lektor Knud Rasmussen, Lab for Akustik, DtH skrev en udmærket bog om emnet. Der skal nok googles en hel del for at finde den, men den er derude et eller andet sted, givetvis på Lab for Akustik og forsker biblioteket på DtU.

Den fortæller bl.a. at ALLE, også 100% analoge optagelser, tilføjes et digital korrektions signal før skæringen.

Kajs tegning er iøvrigt forkert for der skæres godtnok en Mother matrice (grove down), men der skal laves Daugther matricer (grove up) til presningen af pladerne.

På You tube kan du finde en del videoer, der viser og forklare processen, søg bl.a. på 'Abbey Road disc cutting', så vil jeg tro at der kommer noget brugbart, men vil du have beregningerne, så er det Knud Rasmussens bog du skal have fat i.

NobrainHIFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2022 kl. 07:37 | IP-adresse registreret Citér NobrainHIFi

Ok tak for info.

Det er altså en forstærker der styrer et skærehoved via frekvenser/vibrationer?  

Jeg var overbevist om, at det var et computerprogram der via hydraulisk/pneumatisk styrede et skærehoved (laser). Jeg tænker her på en moderne drejebænk/fræser, hvor man sætter et emne ind i den og så bearbejder den emnet med div værktøjer, helt ned til en 100 del mm nøjagtighed.

Jeg vil antag, at en matrice der bliver skåret med f.eks en laser på denne måde, vil have en meget større nøjagtighed end den anførte metode og måske meget bedre lyd?

Altså: masterbånd der via et computerprogram styrer en "drejebænk/fræser" der med et laser skærehoved skærer en matrice. Men sådanne er det altså ikke?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2022 kl. 09:48 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Boydk skrev:
Synes, at din gentagne, underlødige hetz mod vinyl er ved at blive noget ensformig = irriterende gentagelser uden anden forklaring. Og så svarer det overhovedet ikke på trådstarters spørgsmål

Jeg fører ingen hetz mod nogen. Med mindre man føler sig forfulgt. Jeg er fuldstændig klar over at tegningen burde indeholde langt flere detaljer og processer der går forud for presningen af vinylpladen man køber. Men det bliver forståelsen af tegningen jo ikke nemmere af.

Trådstarters indledning med spørgsmålet om konvertering fra digitalt til analogt kræver en DAC forud for alting. Derefter er det den gamle proces fra analogtiden som tager over.

Søren Genefke har skrevet bogen “Alt om Vinyl” som står i min reol. Og så er jeg en frafalden mangeårig vinylentusiast, hvis man er interesseret i at vide det. Overgået til den nutidige digitale verden.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 23 September 2022 kl. 15:23 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Frafalden!?!?... nej, du er bare blevet magelig

Men kan vi ikke blive enige om, at det ikke er mediet, men produktionen der afgør resulatet?

Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

NobrainHIFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2022 kl. 17:15 | IP-adresse registreret Citér NobrainHIFi

Betyder DAC-ens kvalitet således ikke meget for matricens kvalitet.? Signalet går fra DAC til en forstærker der styrer et
skærehoved? Eller er det helt ligemeget ?

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2022 kl. 17:58 | IP-adresse registreret Citér Ningbo

Jeg tror ikke du kan få en laser til at skære/brænde rillen med dybde styring og højre og venstre modulationer uafhængigt af hinanden. Det kan måske konstrueres af to måske tre lasere, men jeg tror ikke på det.

Skærehovedet er mekanisk styret af to spoler som tilsammen bestemmer dybden og hver i sær tager sig af stereo lyden. Den skære i en metal disc og efter kontrol laver man daugther matricerne - der kan laves mange! Spor afstanden kan indstilles til en given værdi eller en teknikker kan variere den. Jeg ved ikke om den også kan computerstyres, så skal computeren kende signalet der var der en omdrejning tidligere og kommer en omdrejning senere.

De fleste plader har en begrænset dynamik og så er en fast rille afstand fin. Telarc gamle 1812 overtyre havde rilleudsving på op til jeg tror det var 10 mm, og den er nok blevet overvåget grundig af teknikeren.

Bor du i København kan du tjekke ud med Nordsø plade skære og presseriet i Nordhavnen. Det er muligt at besøge dem og teknikeren besvare gladeligt alle spørgsmål. Læs Mikkels besøgsartikel på forsiden af HiFi4All.

Det var denne video jeg tænkte på i morges: https://www.youtube.com/watch?v=rc2LA9kC-4U

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2022 kl. 18:05 | IP-adresse registreret Citér Ningbo

PS Har du en gammel pick up, der må misbruges og og en tilsvarende LP, så sæt en tonegenerator på pick up ledningerne - BARE et par millivolt!!!! og måske 1000 hz og 'afspil' pladen. Afspil den derefter på almindelig vis og du vil kunne høre hyletonen! Jeg gjorde engang, og det virker faktisk!

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 September 2022 kl. 07:45 | IP-adresse registreret Citér Flemming

Boydk skrev:

Synes, at din gentagne, underlødige hetz mod vinyl er ved at blive noget ensformig = irriterende gentagelser uden anden forklaring.

Er der noget forkert i blokdiagrammet???

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2022 kl. 09:28 | IP-adresse registreret Citér Ningbo

Flemming skrev:
Boydk skrev:

JA!!!!! Pladeselskaberne skærer ikke en matrice til alle kunderne. Presser pladerne og det fremgår ikke af diagrammet.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2022 kl. 10:17 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Flemming skrev:
Boydk skrev:

Ja, der det forkerte i mit blokdiagram, at det ikke viser detaljerede billeder af alt det ordet "VINYL PROCES" dækker over.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 28 September 2022 kl. 18:22 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Ningbo skrev:
Jeg tror ikke du kan få en laser til at skære/brænde rillen med dybde styring og højre og venstre modulationer uafhængigt af hinanden. Det kan måske konstrueres af to måske tre lasere, men jeg tror ikke på det. Skærehovedet er mekanisk styret af to spoler som tilsammen bestemmer dybden og hver i sær tager sig af stereo lyden. Den skære i en metal disc og efter kontrol laver man daugther matricerne - der kan laves mange! Spor afstanden kan indstilles til en given værdi eller en teknikker kan variere den. Jeg ved ikke om den også kan computerstyres, så skal computeren kende signalet der var der en omdrejning tidligere og kommer en omdrejning senere.

De fleste plader har en begrænset dynamik og så er en fast rille afstand fin. Telarc gamle 1812 overtyre havde rilleudsving på op til jeg tror det var 10 mm, og den er nok blevet overvåget grundig af teknikeren.

Bor du i København kan du tjekke ud med Nordsø plade skære og presseriet i Nordhavnen. Det er muligt at besøge dem og teknikeren besvare gladeligt alle spørgsmål. Læs Mikkels besøgsartikel på forsiden af HiFi4All. Det var denne video jeg tænkte på i morges:
https://www.youtube.com/watch?v=rc2LA9kC-4U

Ningbo...du mener nok 1 mm.......ikke 10mm. Rillerne ved kanonerne er godt nok meeeget synlige

NobrainHIFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2022 kl. 00:59 | IP-adresse registreret Citér NobrainHIFi

Den metode der tilsyneladende bliver anvendt, til skæring af en matrice i dag er utrolig gammeldags. Dem der har kendskab til
"spåntagende bearbejdning" og moderne CNC styring af fræser/drejebænk, vil nok mene at der findes meget bedre tekniker i
dag. Man må sig undre sig over at det ikke er udviklet endnu.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2022 kl. 08:33 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

NobrainHIFi skrev:
Den metode der tilsyneladende bliver anvendt, til skæring af en matrice i dag er utrolig gammeldags.

Jamen det er jo netop det, der er hele hensigten. De kendte processer i den aldrende teknologi er netop det der giver vinyl sin lyd og sine tilhængere. Telarc Records er med sin version af 1812 ud fra min oplevelse dem der har udfordret den aldrende teknologi mest i dynamisk mekanisk henseende. Det var ofte nødvendigt at øge nåletrykket med mindre man accepterede pickup’en miste sit fodfæste når kanonerne blev fyret af.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2022 kl. 18:17 | IP-adresse registreret Citér allanowich

En relativ tung arm og en noget blød pickup, kan afspille kanonslagene på Telarc's 1812 uden at ryge ud af rillen. Man kan sige, at en lidt for blød pickup i en mellem tung arm, klarer det udmærket. Et korrekt match mellem arm og pickup, vil enten smide pickuppen af rillen eller bevæge sig faretruende meget. En stiv pickup og tung arm, kan slet ikke afspille de kanon skud. Min Helius Aurum arm og Benz micro Gold, klarer det det helt godt uden forvrængning, med kun en lille anelse bevægelse af armen. Der er et fint pistolskuds agtigt smæk over kanon skuddene. Man har under optagelsen nok valgt en noget mindre volume af selve musikken, så forskellen på kanon skud og musik bliver pænt større.   

NobrainHIFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2022 kl. 19:28 | IP-adresse registreret Citér NobrainHIFi

Ja det er nok vigtigt, for dem der lytter til grammofonplader, at hele processen foregår så tæt på den oprindelig måde.

Jeg vil nu nok mene, at de fleste optagelser i dag er digitale. Så her vil et masterbånd være udskiftet med en digital optagelse.

Om det overhoved betyder noget for skæringen af en matricer har jeg ikke noget bud på.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2022 kl. 19:39 | IP-adresse registreret Citér allanowich

.....det har intet at sige, at masterbåndet er digitalt for skæring af
matricen, for signalet skal jo igennem en D/A konverter gør den kan
skæres. Man kan jo ikke skære en matrice ud fra det digitale signal.
Der bliver jo lavet en del lp'er i dag, hvor nogle er half masteret og
gjort ekstra ud af.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum