Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SA Mantra 50 vs 1070 bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 26 September 2022 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Overvejer at opgradere mine gamle System Audio 1070 til de nyere Mantra 50. Men udover at vinde på en forventelig overordnet bedre lyd, hvordan så med basgengivelsen? 1070 har 2 stk 5" i en 2 vejs konstruktion, mens Mantra har 4 stk 4" basenheder i 2½ vejs. Kan jeg forvente mere tyngde og vægt med Mantra end med den gamle model? Nogle erfaringer?
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2701
Sendt: 27 September 2022 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig selv at vurdere forskellen. For med ordene “tyngde og vægt” er ingen af dem kandidater til titlen. Der
mangler dybbas, hvilket ikke burde overraske med brugen af 4 tommer enheder. Uanset antallet.

Der er kun et menneske som kan vurdere om en højttaler lyder “rigtig”. Det er dig, Taurus.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 27 September 2022 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Undskyld mig, men det der standard svar alle herinde får som spørger til andres erfaringer, ved jeg selvsagt godt. Nu spurgte jeg om nogen havde egne erfaringer med netop de her to højttalere, og det er dem jeg er interesseret i at høre om inden jeg selv laver en sammenligning hjemme i egen stue. For når der nu ikke er returret på brugte højttalere, er det selvfølgelig rart at høre andres erfaringer først inden køb
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 27 September 2022 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Og det er dét, Kaj giver dig ud fra egen erfaring og teknisk viden!!!...

Og jeg vil give dig samme svar, for om du har to 5" eller fire 4", så vil du mangle bas...! Uanset hvor mange du sætter sammen, så er de for små til at producere bas i realistisk mængder. Der skal som minimum to 6,5" til, hvis du skal have dybbas.

Og derfor er mit svar det samme: Lyt selv! - for kun du kan afgøre om du kan leve med det niveau af bas, du får

Noget helt andet er, at man ALTID skal tage ud og lytte til brugt grej, inden køb...! Det kunne være, at manglende bas var det mindste problem



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 27 September 2022 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Andre der rent faktisk har hørt de to højttalere og har lyst at dele lidt erfaringer, så hører jeg gerne fra jer
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 29 September 2022 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Beklager Taurus….kender ikke de højtalere, men 5,5” enheder kan godt spille bas. Og det hurtigere og under så meget
forvrængning som store enheder. Normalt. Har to subs med 4 5,5” i hver og en slavebas. Og det går rigtigt godt og lavt skulle
jeg hilse at dige. Især til musik er hurtigheden overtruffen. Beklager! Håber at andre har lyttet til det du søger.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 29 September 2022 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Er det en aktiv sub, med dsp? For så kan du få alt til at spille dybbas... men om det lyder godt er en anden sag

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 29 September 2022 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

De er aktive men ikke DSP. Selvfølgelig har man da subs til sine gulvkasser! Men lad nu den gamle diskussion om minde og større
membranareal ligge. De Mantra 50 ser da super fede ud og er ifg. diverse test, klasse også til prisen.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Dimo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2022
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 29 September 2022 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Sorry for throwing English here, but I think it will be better understood than my broken Danish
I have Mantra 60. Several small bass drivers may not go deep, but do provide a lot of good bass in the frequencies they can reach. For the case with the Mantra 60 the measurements I saw did provide flat response until 50hz, but after 40hz roll very steep.

My personal experience as a metal head, huge fan of lightning fast double kick drums, I got A LOT of joy. After all, for a lot of music the base extension below 40hz is not so important (is what people say). If anything, I did not like the treble. It was too sharp for my taste (but I also don't like Dali's entry/mid range as well as many others for the same reason).

Particularly for the question, it is not all about the size, but also the travel of the driver and the construction of the speaker (we have back ports as well). For example, Dynaudio reach some frequecies I thought are impossible from a small bookshelf. Also listened to JBL LX80 which have 2x6.5" dedicated bass drivers and I wouldn't say I heard deeper base than the Mantras with their 4.5".

In some other threads in this forum, people were comparing Mantra and Ranger with the older SAs (numbers only) and concluded that the newer have better base. Soo, 2x5" driver is not necessarily better than 4x4"" (which make effective area closer to 2x6.5"). I expect you will feel the upgrade from older smaller SA to the newer and bigger one, despite the driver size difference.

P.S. if you happen to compare them, I am curious to know your experience ��

Til top Vis Dimo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dimo
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 29 September 2022 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Nu er god bas ikke nødvendigvis lig med store basenheder, men er helt afhængig af lytterummets størrelse og højttalernes placering. Jeg har selv et sæt DLS R55 som med sine 2x5" spiller alt det bas jeg behøver, og også går fint dybt i mine ører. Så det er noget sludder firkantet at påstå at 5" enheder partout ikke giver en tilfredsstillende basgengivels, hvilket jo iøvrigt også afhænger af de ører som lytter. Smag og behag er som bekendt forskellig, og i min stue blev basgengivelsen for meget af det gode med mine gamle QLN 606 med 2 x 6,5"
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 01 Oktober 2022 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Nå men så har du vel selv givet svaret . Små enheder kan godt spille bas under de rette omstændigheder . Forvent bare ikke kælder dyb bas under 30 hz.

Som jeg husker Mantra fra et besøg hos System Audio i Roskilde , så spiller de meget up front , de er meget hurtige , stereo billedet står meget præcist og skarpt , diskanten var jeg ikke så meget for .mellemtonen var det bedste på den højtaler, bassen var fin der var det der skulle være. Vi hørte dem med Primare grej.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes