Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 17:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Accuphase P-300 S Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 20 August 2023 kl. 16:19 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Ningbo skrev:
Ændringen trådte i kraft 1 juli 2021 og er ødelæggende for internet handel, men mange fx eBay tilbyder at opkræve momsen og så slipper man for PostNord gebyret. Man skal sikre sig at sælger har et IOSS IM nummer og kan finde ud af at bruge det elektronisk (PostNord kan ikke læse papir).


Det er en god advarsel, du kommer med til sidst.

Jeg løb ind i, at et par sæt sko fra UK blev pålagt told og moms af eBay - og så en gang mere af Postnord + de 160 i gebyr oven i det beløb, der allerede var betalt moms af + 25% af det hele. Postnord var ikke til at stikke i, ej heller eBay.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2768
Sendt: 20 August 2023 kl. 17:17 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Jeg har ikke handlet på EBay siden engang i 2018, tror jeg det var. For havde jeg været opmærksom på problematikken havde
jeg ikke taget initiativ til at indkøbe komponenter på de betingelser. Problemet er hvad man gør når originale komponenter eller
en identisk erstatning ikke længere er tilgængelige på europæiske lagre? Og hvad gør man ikke i mangel af bedre?

Nu er det sådan at transistorerne der er bestilt, men endnu ikke er ankommet, er angiveligt originale i TO-66 hus. Det vil
vise sig om det er korrekt. Hvis man tør løbe risikoen?

I den mellemliggende tid lykkes det at finde datamæssige erstatninger for de originale TO-66 i en TO-220 hos Elektronik Lavpris.
Det er de to til højre på billedet. Vist side om side med MJE15032/33 fra mit eget lager af originale ON/Fairchild transistorer.

Sidstnævnte blev forsøgt anvendt med det resultat at effekttrinnet gik i selvsving med 2,5Vrms ved 253 KHz allerede ved ca.
30V netspænding. De to fra Lavpris blev efterfølgende monteret med samme resultat. Bortset fra selvsving ved godt 700 KHz
med et lavere niveau. Selvsvinget viste sig at standse ved at øge netspændingen som jeg med rystende hænder stoppede
ved 100 V. For hvad hvis det kom igen? Puf!

Ville det samme ske med de to ON transistorer, jeg havde erfaring med og tillid til. Og ja selvsvinget forsvandt samtidig med en
beskeden øgning at netspændingen uden at lave andre tiltag eller ændringer. Og efterhånden som jeg tog mod til mig viste det
sig at ON transistorerne i TO-220 husene godt og vel kan erstatte de japanske Toshiba TO-66 transistorer uden yderligere
ændringer i kredsløbet.

Resultatet af ovenstående er at Accuphase’n spiller på begge kanaler med samme egenskaber, ydelse og lave forvrængning. Jeg
laver flere test inden jeg slipper den løs, selv om jeg allerede nu føler mig tryg ved resultatet. Fulgt op af en pose “fake”
henholdvis kortsluttede og på anden vis defekte komponenter.

Men hvad gør man ikke for at redde en forstærker, når der står Accuphase på forpladen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2768
Sendt: 20 August 2023 kl. 17:37 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Her det fysiske resultat af opgaven. Måling af de to kanaler lagt ovenpå hinanden.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 20 August 2023 kl. 17:58 | IP-adresse registreret Citér Rosdam

Fedt nok 😁
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 20 August 2023 kl. 18:49 | IP-adresse registreret Citér Boydk

bergholt skrev:
Ningbo skrev:
Ændringen trådte i kraft 1 juli 2021 og er ødelæggende for internet handel, men mange fx eBay tilbyder at opkræve momsen og så slipper man for PostNord gebyret. Man skal sikre sig at sælger har et IOSS IM nummer og kan finde ud af at bruge det elektronisk (PostNord kan ikke læse papir).


Det er en god advarsel, du kommer med til sidst.

Jeg løb ind i, at et par sæt sko fra UK blev pålagt told og moms af eBay - og så en gang mere af Postnord + de 160 i gebyr oven i det beløb, der allerede var betalt moms af + 25% af det hele. Postnord var ikke til at stikke i, ej heller eBay.

Det var da trist, Bergholt. Jeg havde den stik modsatte oplevelse med en Ebay sælger fra Japan. Ebay opkrævede momsen, det gjorde PostNords skattemedarbejdere også. På trods af VOEC-label og det hele tydeligt aflæseligt på pakken. Tolds undskyldning var, at det ikke var registreret elektronisk, hvilket er op til sælgeren. Ebay garanterer ikke for, at alle deres sælgere har fattet det, men de gør en stor indsats. Ligeledes var de velvilligheden selv, da jeg havde dokumenteret det. PestNords håndteringstyveri ville de dog ikke erstatte. Så jeg kan kun anbefale, at man ta´r skriftligt kontakt til Ebay kundeservice, hvis man bli´r udsat for "dobbelt"moms.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 21 August 2023 kl. 16:30 | IP-adresse registreret Citér OleOle

Når jeg handler på eBay - uden for Europa - lader jeg altid eBay opkræve told/moms. Og sørger for det ikke er PestNord det sendes med. DHL, DPD, UPS
m.fl. kan nemlig godt finde ud af at levere, uden videre bøvl.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2768
Sendt: 22 August 2023 kl. 07:52 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Opdatering.
Pakken med transistoren, som i første omgang skulle ankomme fra HongKong sidst i september befinder sig allerede i Aalborg og
“gøres klar til levering”, skriver PostNord her til morgen. Det er den dyre til i alt 320 kr.

Samtidig er dette dagen hvor leverandøren af den anden transistor fra et lager i Tyskland, skulle være tilbage i aktion. Klar til
afsendelse.

Det bliver interessant at tage bestik af komponenterne, når de ankommer. Om det vil lykkes at gøre Accuphasen original uden at
skulle frygte for kollaps af et udgangstrin. ON/Motorola/Fairchild transistorerne MJE15032/33 fungerer fortsat efter diverse test.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2768
Sendt: 22 August 2023 kl. 10:20 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Vel ankommet til destinationen. Umiddelbart ved udpakningen virker transistoren troværdig original, selv med kritiske briller.
Det der foruroliger mig er oplysningerne på salgsannoncen om dens VBRCEO på 120V, som ikke stemmer overens med
databladet for typen.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 22 August 2023 kl. 13:06 | IP-adresse registreret Citér Boydk

På en original Toshiba, er metallet "pænt" blankt overalt + skriften sidder 100% i midten.
Ser ikke ud til at være tilfældet på dit billede.
"Hatten" på din er det ensteste, som er blankt (hvis man skal tolke billedet...... svært at se, men ser ud som resten er temmelig
korroderet) og skriften/stemplet er skubbet pænt off-center, så jeg ville være varsom.

Original:



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2768
Sendt: 22 August 2023 kl. 14:00 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Foto er taget mens den var indpakket i plast og vitawrap. Den er nydelig blank overalt og ser ud som billedet du viser.
Det er som sagt sælgers oplysning om VBRCEO på 120V og ikke 160V som databladet oplyser, der bekymrer mig.
Her bliver jeg nødt til at spørge, hvordan man i praksis kontrollerer rigtigheden af den oplysning?
For med en forsyningsspænding på omkring +-70V vil der blive tale om 140V over transistoren, når den presses.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2768
Sendt: 22 August 2023 kl. 14:41 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Her er nærbillede af den omtalte transistor efterfulgt af den angivelig 35 år gamle originale komplementær, jeg endnu ikke har set live.
Den nederst viste er bestilt fra et restlager i Berlin. Pengene er trukket, men varen er endnu ikke undervejs.
Så her går det godt, Fru Kammerherreinde, her går det godt




De originale transistorer fra dengang er karakteriseret ved at have et O eller et Y som angivelse af deres Hfe.
Sådan ser de originale ud, som sidder i P300S forstærkeren.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 23 August 2023 kl. 11:56 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Kan jo blive i tvivl, om den jeg viste billede af i det hele taget er ægte, da måden, Toshiba plejede at vise "date code",
ser langt mere rigtig ud på dit nederste billede. Har ikke undersøgt det præcise tilfælde, men før var det sådan, at de
specielle 2XXxxxx efterfulgt af et "Y" havde højere spændingstolerance end de uden "Y".
Kan det være så simpelt, at VCE på en 2SC2239 er 120 volt og på en 2SC2239-Y er 160 volt??

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2768
Sendt: 23 August 2023 kl. 12:54 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Det er desværre ikke så simpelt ....... med mindre der er produceret ægte Toshiba udgaver i ændrede udførelser.
O og Y angivelsen refererer alene til Hfe grupperingen af transistorerne.
Spændingsangivelserne er 160V på alle - i denne sammenhæng - vigtige parametre. Reference fra samtlige datablade for typen.
Det er derfor jeg stejler over leverandørens opgivelse VBRCEO 120V



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2768
Sendt: 23 August 2023 kl. 13:24 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Man har jo ikke en kinamands chance for at konstatere ægtheden på den omtalte transistor før man i test ser den fungerer.
Og fejler den, risikerer vi, at en eller sandsynligvis flere udgangstransistorer ryger med faldet.
Så selv om Accuphasen ikke fremstår visuel ægte med et sæt MJE15032/33 i den ene kanal, vil jeg anbefale brugen af dem efter intense test.
Kanalerne omfører sig ens med to forskellige transistortyper. Og vil man, kan de skiftes til at være ens i begge kanaler.

Og indtil videre har sælgeren af den angiveligt ægte komplementære Toshiba transistor fra et restlager i Berlin ikke ladet høre fra sig.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 23 August 2023 kl. 13:35 | IP-adresse registreret Citér Rosdam

Kan man teste Accuphase’n på et sæt højtalere og lade den stå og spille nogen timer og så høre om den lyder ens i begge
kanaler?
Hvis den fungerer nu som den skal og der ik er nogen hørbar forskel i højre og Venstre kanal…. Er den så ik iorden?

Er det en stor opgave at lave begge kanaler ens?
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2768
Sendt: 23 August 2023 kl. 16:32 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Men den fundne driver-løsning og efterfølgende målinger og lyttetest spiller den dokumenteret ens i begge kanaler.

Der hvor man som reparatør løber panden mod muren er altid det visuelle og brugerens naturlige tvivl om kvaliteten af opgavens udførelse.
Derfor er den "rigtige løsning", at jeg laver begge kanaler visuelt fuldstændig ens.
Det betyder også at de kortsluttede dioder i den ene kanal udskiftes i begge kanaler.
Begge driversæt udskiftes. Bias og offset justeres igen.

Man er nødt til at gøre sig klart, at alle transistorer sjældent er fuldstændig ens.
Uanset de hedder det samme. Eller er hinandens komplementære.
Studerer man transistordata nøje konstateres det også, at komplementære NPN/PNP yderst sjældent behandler signalet ens.
Så de to forstærkerkanaler er aldrig helt ens. Men effekttrinnets feedback har til opgave at sørge for, at de LYDER ens.
Et veludført diagramlayout SKAL tage højde for de forskelle de mange sammensatte komponenter har.

Min konklusion:
Jeg laver begge kanaler ens og samler de defekte og overskydende komponenter i en pose.
Accuphase'n er dermed repareret, testet og klar til brug i begyndelsen af næste uge, når alt går vel.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 23 August 2023 kl. 17:31 | IP-adresse registreret Citér Rosdam

Jeg er ikke i tvivl om dine udførelser er perfekte Kaj, Det har de været på alt jeg har fået lavet hos dig.
Det var egentlig ment som spørgsmål..

jeg er desværre udvidende i de tekniske detaljer og målinger osv…
jeg er rustfast klejnsmed..

Jeg glæder mig til at høre forstærkeren.

Og igen tak for hjælpen Kaj og al den tid du bruger på det.
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2768
Sendt: 29 August 2023 kl. 13:54 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Så kører Accuphase'n igen.

Udstyret med ON/Motorola/Fairchild drivertransistorerne MJE15032/33 i begge kanaler. Justeret og testet.
De uoriginale "originale" transistorer fra verden omkring os er vedlagt i en pose. De er ikke værd at eksperimentere med.

God fornøjelse, Rosdam
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 742
Sendt: 29 August 2023 kl. 15:37 | IP-adresse registreret Citér Ningbo

Det har været spændende at følge med i reparationen og få alle informationerne tak for det!
Og herligt at den spiller igen!

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Online
Indlæg: 372
Sendt: 29 August 2023 kl. 17:47 | IP-adresse registreret Citér dichael

En fornøjelse, at følge jeres projekt.
Stor respekt herfra!

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes